בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.75% לרמה של 2%

בכך צפויה ריבית הפריים לזנק לרמה של 3.5%. לאחר שרק לפני 4 חודשים עוד עמדה על 1.6%. ההחלטה באה על רקע התגברות האינפלציה לרמה שנתית של 5.2% ועליית מחירי הדירות בשיעור שנתי של 17.8%

שיתוף הכתבה
בנק ישראל (שאטרסטוק)בנק ישראל (שאטרסטוק)

הוועדה המוניטורית של בנק ישראל הודיעה על העלאה נוספת של 0.75% בריבית לרמה של 2%, שיעור ההעלאה הגבוה מזה 20 שנה. בהתאם לכך צפויה ריבית הפריים לטפס לרמה של 3.5%. כזכור, רק לפני ארבעה חודשים עוד עמדה ריבית בנק ישראל על שעור מינימלי של 0.1%, וריבית הפריים על 1.6%. בבנק מקווים כי להמשך עליית הריבית תהיה השפעה מרסנת על האינפלציה ועל ההתייקרות החדה במחירי הדירות.

ההודעה על ייקור הריבית מגיעה שבוע בדיוק לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן בחודש יולי, אשר הראה עלייה של 1.1% בהשוואה ליוני, והתייקרות מחירים שנתית של 5.2%. וכן על רקע מדד מחירי דירות אשר הראה גם הוא התייקרות חודשית משמעותית של 2% ועליית מחירים שנתית של 17.8% - בשיעור הגבוה ביותר בעשור החולף. מי שצפויים לחוש את השפעת ההתייקרות הנוספת הם הלווים, ובראשם נוטלי המשכנתאות במסלולים צמודי המדד, אשר צפויים להתייקר משמעותית.

"האינפלציה מוסיפה לעלות ונמצאת מעל היעד"

מאז החלטת הריבית הקודמת, עלו מדדי המחירים לצרכן של חודשים יוני ויולי 2022 ב-0.4% וב-1.1% בהתאמה. בהודעת הבנק נכתב לגבי הרקע להחלטה כי "במשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית איתנה ושוק העבודה מוסיף להיות הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה. עם זאת, ההתמתנות הנמשכת בפעילות בעולם וכן אי הוודאות הפוליטית בישראל עלולים להעיב על הפעילות הכלכלית במשק. האינפלציה מוסיפה לעלות ונמצאת מעל היעד. עם זאת היא שוהה בסביבת העשירון התחתון של מדינות ה-OECD".

על שוק הדיור נכתב כי: " מחירי הדירות עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-17.8%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. לצד זאת, מספר העסקאות ירד בחודשים האחרונים, וכפי שנרשם ברבעון הראשון מספר היתרי והתחלות הבנייה עלו ונמצאים ברמה גבוהה. היקף המשכנתאות שניטלו ביולי הצטמצם ועמד על כ-10 מיליארדי ש"ח, אך עדיין גבוה ברמה היסטורית. עלייה נרשמה גם בקצב העלייה החודשי של מחירי השכירות, שעלו ב-0.7% ביולי".עוד נכתב  כי "הפעילות הכלכלית במשק איתנה. לאחר פרסום נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השני והעדכון לאחור של נתוני 2021 ע"י הלמ"ס, עולה כי מזה שלושה רביעים רמת התוצר במשק גבוהה מקו המגמה טרום משבר הקורונה", וכי "הצריכה הפרטית, ההשקעה והיצוא גדלו בשיעורים דו-ספרתיים. בהשוואה לרבעון השני אשתקד צמח התוצר ב-7.4%. האינדיקטורים לפעילות הכלכלית במשק ברביע השלישי ממשיכים גם הם להעיד על פעילות מוגברת".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנק ישראלאמיר ירוןעליית הריביתשוק המשכנתאותהוועדה המוניטרית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...