חזרה
להורדת אפליקציה

מבנה מסוכן - המדריך השלם לשנת 2024

מבנה מסוכן - מהו? אחרי שראינו קריסה של מספר בניינים לאחרונה, כדאי להבין יותר לעומק מהו צו מבנה מסוכן, ומי אחראי על שיפוץ ושיקום מבנה מסוכן

עודכן לאחרונה:

מבנה מסוכן

על רקע הקריסה האחרונה של הבניין בחולון, ואירועים נוספים כגון קריסת חניון ברחוב הברזל ומקרים אחרים, חשוב מאוד להבין את ההגדרות, הסכנות והצעדים הנדרשים בכל הנוגע למבנה מסוכן.

מבנה מסוכן וצו מבנה מסוכן - הגדרה

מבנה מסוכן מוגדר כך על ידי מהנדס בניין בהכשרתו, אשר ביצע בדיקה יסודית והגיע למסקנה כי אותו מבנה ספציפי מהווה סכנה עבור דייריו או עוברי אורח. הגדרת מבנה בתור ' מבנה מסוכן ' נעשית באמצעות הוצאת 'צו מבנה מסוכן' על ידי מחלקת הנדסה אזרחית או היחידה למבנים מסוכנים של הרשות המקומית, לאחר הבדיקה המקצועית. בהתאם, רק מהנדס בניין רשאי להסיר את צו מסנה מסוכן לאחר ביצוע התיקונים הנדרשים לשיקום ובדיקה מקצועית נוספת מטעמו.

הסיבות להגדרת מבנה מסוכן יכולות להיות גילוי של סדקים משמעותיים בשלד המבנה או ביסודות, בעקבות טראומה מבנית שהמבנה עבר גדול שריפה משמעותית או רעידת אדמה, חשיפה של מוטות הברזל שבעמודים, או התנתקות של אריחים מהחיפוי החיצוני של הבניין, כך שעוברי אורח עומדים בפני סכנת פגיעה.

עם זאת, לא כל סדק או פגם בבניין מוביל אותו להיות ' מבנה מסוכן '. הגדרת מבנה מסוכן נעשית בתהליך רשמי, לרוב ביוזמת הרשות המקומית. לאחר שעולה חשד, הרשות שולחת מהנדס בניין מוסמך, אשר מבצע בדיקה ומחליט האם קיימת חריגה מהקריטריונים הנדרשים.

בנוסף, לא כל הוצאת 'צו מבנה מסוכן ' מחייב פינוי מיידי של הדיירים, אך בכל מקרה, צו מבנה מסוכן מחייב התייחסות מיידית בעקבות הסיבות שהובילו להוצאת הצו. למשל, במקרה של צניחת אריחי שיש, אין צורך בפינוי המבנה, אך יכול להיות שהרשות תורה על גידור האזור שמסביב למבנה ואיסור הגישה אליו עד לטיפול במפגע. בנוסף, הרשות המקומית מחייבת את תיקון החיפוי תוך פרק זמן הניתן לנציגות הדיירים. ישנם מקרים בהם המהנדס שביצע את הבדיקה יחליט כי מדובר בסכנה ברורה ומיידית, כך שהמבנה חייב להתפנות על כל יושביו ובנוסף יבוצע גידול מסביב למבנה למניעת גישה.

במקרה בו מבנה הוגדר ' מבנה מסוכן ' על ידי מהנדס מטעם העירייה, יש באפשרות הדיירים למנות מהנדס מטעמם על מנת לקבל חוות דעת מקצועית נוספת. עם זאת, צו מבנה מסוכן מהווה סימן אזהרה הדורש טיפול מהיר ומיידי במבנה. בחלק ניכר מהמקרים, ללא טיפול נאות עלולים הדיירים לעמוד מול תביעות משפטיות וקנסות גבוהים. חשוב להבהיר כי מרגע הוצאת הצו, האחריות על פגיעה עתידית בדיירים או בעוברי אורח מוטלת על בעלי הדירות בבניין.

בחלק מאתרי העיריות ניתן לראשות רשימות של מבנים מסוכנים בשטח העיר: רשימת מבנים מסוכנים בתל אביב, רשימת מבנים מסוכנים בראשון לציון, רשימת מבנים מסוכנים בבאר שבע, איתור תיק מבנה מסוכן בבת ים

גורמים להגדרת 'מבנה מסוכן'

הגורם העיקרי לפגיעה בטיח וביסודות המבנה הוא רטיבות. איטום לקוי או סדוק בגג, או בנייה לא מספיק מקצועית, מובילים לחדירת רטיבות לשלד המבנה ולקורות שלו. התוצאה היא התרופפות של חיפויים, חלודה ברכיבי ברזל, התנפחות של חלקי עץ ועוד. בחלק מהמקרים, ליקויי בנייה בעת תהליך הבנייה המקורי מובילים לסכנות המובילות להגדרת הבניין כ' מבנה מסוכן '. בנייה שלא לפי התקן, שימוש בחומרים לא מתאימים, ליקויים בתכנית הבנייה, עבודה רשלנית ועוד- כולם יכולים להוביל בסופו של דבר לצו 'מבנה מסוכן'.

לבסוף, קיימת גם סיבה של 'עייפות החומר' - כל חומר הנמצא בשימוש בבנייה, החל מבטון וברזל ועד עץ וטיח, אינו עמיד לנצח. כתוצאה מהלחות, הגשם, החום, תנועות האדמה והשפעות הטבע, החומרים סופגים פגיעות אשר עלולות להיות מסוכנות.

שיפוץ ושיקום מבנה מסוכן – מי אחראי על השיפוץ?

האחריות על שיקום מבנה מסוכן מוטלת על דיירי הבניין, והם אלו שצריכים לעמוד בעלויות של המהלך.

עם קבלת צו מבנה מסוכן , יש לכנס ישיבת דיירים דחופה של הדיירים ו\או בעלי הנכסים, להבין מהי העלות הכספית המוערכת לטיפול בנושא ולקדם את הטיפול באופן המיידי ביותר. במקרים של התנגדות לעלויות מצד חלק מהדיירים, ניתן לפנות לאגודה לתרבות הדיור או לעורך דין שייצג את בעלי הנכס המעוניינים לקדם את הטיפול ומוכנים לעמוד בעלויות שלו. לאחר הטיפול במבנה המסוכן, ניתן לפנות לבית המשפט ולנציגיות העירייה ולהציג דייר סרבן אשר לא שילם על חלקו - ולדרוש ממנו תשלום מלא על השיפוץ.

שיקום המבנה נעשה לרוב על ידי חברות המתמחות בתחום. מטרת השיפוץ היא שיקום המבנה וסילוק גורמי הסיכון שהובילו להגדרתו בתור מבנה מסוכן . בחלק מהמקרים, נדרשים צעדים כגון חיזוק ועיבוי יסודות, עבודות בטון וברזל במעטפת החיצונית, הוספת קירות ועמודי תמך, סתימת סדקים, ביצוע איטום, הרס של חלק מבנה מסוכנים, חידוש חיפוי חוץ, החלפה וחיזוק של אלמנטים רופפים ועוד. במקרים מסוימים העבודות עשויות לכלול התייחסות לתשתיות היוצרות סיכון, כמו שיפוץ וחידוש תשתיות חשמל או גז. במקרים רבים הליקויים בבניין נובעים מרטיבות, כך שטיפול בליקויים מהווה הזדמנות לטיפול גם במקורות מהם מגיעה הרטיבות לאזור.

לעתים ניתן לשלב את שיפוץ המבנה יחד עם מימוש של תכניות כמו תמ"א 38, פינוי-בינוי או התחדשות עירונית, כך שהיזם מקבל זכויות בנייה במבנה ששוקם או נבנה מחדש.

הסרת צו מבנה מסוכן

לאחר בחינת הצו, חברת הבנייה והשיפוץ מבצעת בדיקה משלה על ידי מהנדס, ומגישה לדיירים תכנית שיקום ושיפוץ למבנה, לעתים בסיוע אדריכל, הכולל את כל התיקונים הנדרשים לביצוע על פי צו המבנה המסוכן שהוצא לבניין. בתום תהליך השיפוץ, שעשוי לקחת בין מספר שבועות למספר חודשים, בתלות בעבודות הנדרשות, מהנדס בניין בוחן את העבודות שבוצעו ומוודא כי הן נותנות מענה לגורמי הסיכון שהובילו להוצאת צו מבנה מסוכן . לאחר אישור המהנדס, מוזמן לאתר מהנדס מטעם הרשות המקומית לבדיקה סופית של המבנה, שבעקבותיה יוסר צו המבנה המסוכן.

במקרים בהם דיירי הבניין נתקלים בקשיים באשר לביטול הצו, יש ביכולתם לקבל סיוע משפטי לקידום תהליך הסרת הצו והשגת האישורים הנדרשים לכך.

כותרת h2 איך אפשר למנוע את הסכנה?

למרבה הצער, מבנים מסוכנים הופכים לכאלו לעתים בעקבות הזנחה, טיפול לא נכון במבנה, תוספות בנייה לא מוסדרות ועוד. בחלק גדול מהמקרים, שמירה על טיפול נכון ותחזוקה שוטפת של הבניין יכולות למנוע סכנות והוצאה של צו ' מבנה מסוכן '.

על מנת למנוע ככל האפשר את הסכנות העתידיות, ניתן לנקוט במספר פעולות חשובות: ראשית, להקפיד על איטום מקצועי אחת לכמה שנים וטיפול בנזילות וברטיבות מוקדם ככל הניתן. בנוסף, יש לזהות ליקויי בנייה מוקדם ככל האפשר, באמצעות חברת בדק בית לביצוע סקר במקרה הצורך ובעיקר לפני רכישה של נכס.

באופן כללי, הקפדה על תחזוקה שוטפת של הבניין וטיפול בכל ליקוי שעולה בזמן הראוי לכך, יפחית את הסיכוי להפיכת המבנה ל' מבנה מסוכן ', יימנע הוצאה של צווים מהרשות המקומית, ובעיקר יפחית את הסיכון בפועל עבור הדיירים ועוברי אורח.

סיכום

לסיכום, הגדרת מבנה בתור ' מבנה מסוכן ' נעשית על ידי מהנדס בניין מטעם הרשות המקומית, אשר בוחן את המבנה ומחליט כי מדובר במבנה המהווה סיכון עבור דייריו ו\או עוברי אורח. רמת הסיכון יכולה להוביל לצורך בפינוי מיידי של הדיירים ותיחום האזור למניעת גישה, או לחלופין פעולות אחרות למניעת סכנה לעוברי אורח, וטיפול מיידי ככל הניתן בגורמי הסיכון.

הסיבות להפיכת מבנה ל' מבנה מסוכן ' יכולות להיות רטיבות, ליקויי בנייה ובלאי טבעי של החומרים מהם בנוי המבנה.

על מנת להסיר את צו ' מבנה מסוכן ', יש למנות חברת שיפוצים המתמחה בשיקום מבנים ועמידה בתקני הבטיחות והסקת גורמי הסיכון. לאחר השלמת הטיפול בנושא ובדיקה נוספת של מהנדס בניין או קונסטרוקציה מטעם הרשות המקומית, ניתן להסיר את צו 'מבנה מסוכן' מהבניין.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search