שכר טרחה עורך דין - המדריך המלא לשנת 2024

לפני קבלת שירות משפטי מעורך דין, ההמלצה היא לחתום על הסכם שכר טרחה בין הלקוח לעורך הדין. איך קובעים את שכר הטרחה? ומהם הדגשים שאסור לפספס?

שיתוף הכתבה
שכר טרחה עורך דין (שאטרסטוק)שכר טרחה עורך דין (שאטרסטוק)

לפני קבלת ייצוג משפטי מעורך דין, מומלץ לערוך הסכם שכר טרחה בין הצדדים. אין חובה חוקית לערוך הסכם זה בכתב, אך עריכת הסכם כתוב וחתום היא צעד רצוי עבור עורך הדין ועבור הלקוח, על מנת להפחית את הסיכוי למחלוקות בעתיד.

חלק מעורכי הדין עורכים פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות עם הלקוח הפוטנציאלי, ורק אם הלקוח שוכר את שירותיו, הוא משלם שכר טרחה על הטיפול המשפטי.

מצד עורך הדין, עלות השירות המשפטי צריכה להיות ברורה ללקוח כבר בפגישה הראשונה, על מנת לאפשר לו להחליט האם עורך הדין המסוים מתאים לצרכיו. כאשר הלקוח משיב בחיוב, עורך הדין מבקש ממנו לחתום על הסכם שכר טרחה, בו קיים פירוט נרחב על התשלום ומימושו.

מצד הלקוח, חשוב לשים לב כי הצעת שכר הטרחה שעורך הדין סיפק בעל פה תואמת לכתוב בהסכם הכתוב. לכן, חשוב להקפיד על קריאה בעיון של כל ההסכם, לוודא כי הכל ברור ורק לאחר מכן לחתום עליו.

מרכיבים חשובים בהסכם שכר טרחה עורך דין

הסכם שכר טרחה עורך דין צפוי לכלול את גובה שכר הטרחה, מועדי תשלום ונושאים נוספים כמו תשלום הוצאות, צעדים בסיטואציות חריגות כמו הפסקת ייצוג במהלך הטיפול בתיק, הגדרה על מיהו הלקוח (מרכיב חשוב מאוד כדי למנוע מחלוקות בהמשך) ומהם נושאי הטיפול המשפטי אותו עורך הדין מתחייב לספק במסגרת התיק.

הסכם שכר טרחה לא חייב להיות בכתב, אך רצוי להעלות אותו לכתב ולחתום עליו, לצרכי וודאות ומניעת מחלוקת.

סוגים נפוצים - שכר טרחה עורך דין

סכום גלובלי\'Fixed' - סוג שער טרחה קבוע הוא סכום קבוע עליו מסכימים הצדדים אשר ישולם בתמורה לפעולה מסוימת או הליך משפטי מסוים, ללא קשר לזמן העבודה או לתוצאה.

שיטה זו נהוגה בתחומי משפט כגון מעמד אישי, ליווי פרויקטים, מכירת נכסים, פלילי ועוד.

על מנת לשמור על רווחיות, עורך הדין עשוי לקבוע את גובה שכר הטרחה עבור כל אחד משלבי העסקה ועד השלמתה.

ישנתם תחומים בהם החוק מסדיר את שיטת התשלום של שכר הטרחה, כמו ייצוג נפגעים בתאונת דרכים (חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975). על פי חוק זה, שכר הטרחה שנקבע על פי תוצאות הטיפול לא יעמוד על יותר מ-8% מהסכום שהוסכם לשלם לנפגע, ואם היו הליכים משפטיים – לא יותר מ-13% מהסכום. מי ששילם שכר טרחה גבוה מכך, יהיה זכאי להחזר העודף.

תשלום לפי שעה – עורך הדין מקבל שכר לפי שעת עבודה, כאשר בהסכם כתוב מהם סוגי העבודות אשר יכולים להיכלל ב'שעת עבודה'. במצבים שכאלו, נהוג לשלם מראש סכום התחלתי ואת יתרת הסכום לשלם עם סיום הטיפול המשפטי, לפי סיכום שעות העבודה שהושקעו בתיק. פרקטיקה זו מקובלת ונפוצה במשרדי עורכי דין מהתחום המסחרי. עורך הדין מגיש לרוב סיכום חודשי של הפעילות ושעות העבודה, על מנת לשמור על עדכון, שקיפות וגבייה קלה יותר. במקרים רבים, הלקוח מבקש לדעת מראש כמה שעות יידרשו להשקעה בתיק, כך שעורך הדין עשוי להיאלץ להגביל את מספר השעות המקסימלי.

חישוב שכר שעה מחושב אחרת לפי הבכירות והניסיון של עורך הדין במשרד - כלומר, שעת עבודה של שותף בכיר במשרד מתומחרת אחרת משותף זוטר, עורך דין שכיר ועורך דין מתמחה. ככל שהלקוח גדול וקבוע יותר, כך המשרד מציע שכר שעתי משתלם יותר. למדינה תעריפים קבועים המוגדרים במכרזים של רשות החברות. ניתן גם לקבוע שכר טרחה עורך דין לפי ישיבות בבית משפט או דיונים בבוררות, למשל, במקום שכר לפי שעה.

שכר טרחה תלוי תוצאה (Contingency Fee) - הסכם זה כולל תשלום על פי אחוזה מסוים מתוך הסכום בו יזכרה הלקוח בהליך המשפטי או בפשרה.

בהליכים פליליים, אין לעורך הדין אפשרות להתנות את שכר הטרחה בתוצאות של הליך, בהשוואה להליכים אזרחיים בהם ניתן להתנות את שכר הטרחה בתוצאות. כלומר, אסור לעורך דין להתנות את שכר הטרחה שלו בזיכוי הנאשם או בכך שפסק הדין לא יכלול מאסק. במקרה של משפט אזרחי, לשכת עורכי הדין רשאית (אם הלקוח פונה בנושא) להפחית את השכר אם נמצא כי האחוז שנקבע אינו סביר בנסיבות הספציפיות של התיק.

לעתים נקבע תשלום מראש על דיונים ראשוניים, ניהול מו"מ, הגשת תביעה ודיונים משפטיים, כאשר ישנו סכום נוסף על פי מידת ההצלחה בטיפול בתיק. ברוב המקרים, ככל שההשקעה בתיק מצריכה עבודה רבה יותר, כך עורך הדין מקבל אחוזים גדולים יותר.

ריטיינר- ישנם גם לקוחות קבועים אשר נדרשים לייעוץ וייצוג משפטי שוטף, ולכן מעסיקים משרד עורכי דין בצורת 'ריטיינר' – סכום חודשי קבוע (ולעתים אף שנתי) לעורך הדין אשר מאפשר ללקוח לפנות אליו ללא הגבלה, בכפוף לניסוח הכתוב בהסכם שכר הטרחה. חשוב להגדיר מגבלה של שעות וסוג העבודה (הופעות בבית משפט, למשל, לא נכללות בריטיינר).

הסכום הקבוע נמוך לרוב מהתשלום שהיה נקבע לקוח שאינו בריטיינר – עורך הדין מסכים להפחתה מסוימת מהתעריף הסטנדרטי, עבור היציבות וההכנסה הקבועה לטווח הארוך.


תשלום עבור פגישה ראשונה עם עורך דין

לקוחות רבים מופתעים לעתים כשהם מקבלים חיוב עבור הפגישה הראשונה עם עורך הדין. לכן, על עורך הדין להפריד בין סוגי הפגישות:

הסוג הראשון הוא פגישת הכרות, שמטרתה התרשמות הדדית שבסופה הלקוח שוקל האם לקחת את השירות המשפטי של עורך הדין. מדובר בפגישת 'מכירה' שלא צריכה לגרור חיוב.

הסוג השני הוא פגישת ייעוץ, בה הלקוח ביקש להתייעץ בסוגיה ספציפית באופן חד-פעמי, לפחות לעת עתה. אם יהיה שבע רצון מהייעוץ, עשוי לחזור בעתיד. פגישה שכזו צריכה להיות מחויבת, ניתן בה שירות משפטי קונקרטי. חשוב מאוד להגדיר מראש את הציפיות של הלקוח, בהתאם את סוג הפגישה ולעדכן את הלקוח האם היא תכלול חיוב או לא.

איך קובעים את שכר הטרחה?
שכר הטרחה נקבע על פי מספר פרמטרים ומאפיינים, ביניהם סוג ההליך המשפטי, היקף העבודה והאופי שלה, עד כמה התיק מורכב, זהות הלקוח (קבוע או חד-פעמי),הוותק של עורך הדין והמעמד שלו, וכו'.

עורך דין מומחה, ותיק ובעל שם בתחומו, אשר מציג הישגים משפטיים, יכול וצפוי לגבות שכר טרחה גבוה יותר מעורך דין מתחיל.

מבחינת היקף עבודה, עלות של פגישה אחת או שתיים אינה יכולה להשתוות מבחינת שכר טרחה צפוי לייצוג מתמשך בתביעה או טיפול בעסקאות מורכבות.

בתחומי המקרקעין, הכוללים סכומים גדולים יחסית, חשוב מאוד לבדוק היטב את תוכן הסכם שכר הטרחה, על מנת שלא לגלות כי הלקוח מתחייב לשלם אחוז גבוה משווי הנכס שלו בהסכם טרחה התלוי בתוצאה. כדאי להעריך מראש ככל האפשר את שכר הטרחה העתידי הפוטנציאלי ולהבין האם יש ביכולתו של הלקוח להתחייב לכך.

אין ספק כי עלות שכר טרחה עורך דין היא שיקול משמעותי בבחירת עורך הדין לתיק. עם זאת, כדאי להיזהר מהצעות מחיר נמוכות מידי, על מנת לוודא שאתם מקבלים שירת משפטי טוב ומקצועי, הכולל השקעה של זמן במחקר, ניסוח וייצוג. הצעת מחיר נמוכה מאוד בהשוואה למספר הצעות אחרות צריכה לעורר חשד בכל הנודע לאיכות השירות המשפטי.

שכר טרחה עורך דין – תעריפון מומלץ לשכת עורכי הדין
על עורך הדין לדרוש שכר טרחה סביר בהתאם לסטנדרט המקובל בענף המשפטי בו הוא פעיל. למחירון עורכי הדין המומלץ של לשכת עורכי הדין>>

על פי כללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ),תש"ס-2000, התעריף הוא בבחינת המלצה לחברי הלשכה שאינה מחייבת, וכי הסכומים הקבועים בהמלצה יתעדכנו ב-1 בינואר בכל שנה על פי שיעור השינוי במדד החודשי לעומת המדד היסודי.

חשיבות הסכם שכר טרחה עורך דין חתום וברור לכל הצדדים

חשוב מאוד כי ההסכם בין עורך הדין ללקוח יהיה מוסדר וקבוע במסמך ברור, כתוב וחתום על ידי הצדדים עוד לפני שמתחיל הטיפול המשפטי בפועל. במקרים בהם ההסכם לא נעשה בצורה שכזו, עשויים להתעורר מחלוקות בין עורכי הדין ללקוח, כך שבמקום להיות שותפים למטרה, הם הופכים ליריבים ואף לצדדים שונים בתביעה משפטית. כאשר אין הסכם כתוב, כל צד מאמין לכך שהאמת אצלו ונוצרת מחלוקת. במקרים בהם לא מסוכם שכר טרחה כלל, עורך הדין מגיע עם הדרישה בסוף ההליך המשפטי, ואם הדרישה נראית מפורדת ללקוח, עשויה להתעורר מחלוקת משפטית בין הצדדים.

בעסקאות נדל"ן, למשל, הלקוח עשוי לסבור כי העברה טכנית של רישום בטאבו או בדיקה של חוזה קבלן צריכה לגרור שכר טרחה נמוך יחסית לרגיל, אך הוא מקבל בסוף הטיפול דרישת שכר טרחה מעורך דין מקרקעין של עד 1.5% משווי העסקה כולה (השווי של הנכס). במקרים כאלו, מדובר על פער מהותי שעשוי להוביל לסכסוך.

בפרויקטים של התחדשות עירונית ותמ"א 38, למשל, נערך בשנים האחרונות דיון האם שכר הטרחה צריך להיקבע לפי מספר הדירות הקיימות בפרויקט או מספר הדירות כולל הדירות החדשות.

בשורה התחתונה, מתוך מטרה לצמצם ככל האפשר את האפשרות לסכסוך, כדאי לוודא מראש, עוד לפי תחילת הטיפול המשפטי, כי נושא שכר הטרחה מוסדר בהסכם ברור לכל הצדדים אשר נחתם על ידם.

שכר ראוי - שכר טרחה עורך דין

למרות החשיבות הרבה של הסכם שכר טרחה כתוב וחתום, קיימים מקרים רבים בהם לא נערך כלל הסכם או ששכר הטרחה שלהם לא נקבע כראוי. בחלק מהמקרים הטיפול המשפטי נפסק באמצע אך עורך הדין דורש שכר טרחה מלא.

בית המשפט העליון קבע בעבר כללים באשר לבחינה וקביעה של שכר טרחה ראוי, כאשר את הכללים האלו יש לממש במקרים בהם אין הסכם שכר טרחה. כאשר ישנו הסכם ברור ומפורש, עם סכום ריאלי וסביר, בית המשפט לא נדרשת לבחון מהו השכר הראוי אלא רק לוודא כי השכר הראוי שנקבע בהסכם אכן נגבה.

במקרים בהם בית המשפט קובע את השכר הראוי, עליו להתבסס על הראיות שמובאות לפניו על ידי הצדדים השונים.

ועדת שכר טרחה - לשכת עורכי הדין

כאשר מתעוררת מחלוקת בין לקוח לעורך הדין שלו בנושאי שכר טרחה, ניתן לפנות לוועדת שכר טרחה של לשכת עורכי הדין.

ועדת שכר הטרחה היא ועדה סטטוטורית שתפקידיה הוגדרו בחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א – 1961. בהתאם להוראות סעיף 9(ו)(2) לחוק הלשכה. הוועדה מוסמכת להפעיל את סמכויות הלשכה לפי סעיפים 84(ב) ו-89.

בפנייה של לקוח לוועדה על פ סעיף 84 (ב) לחוק לשכת עורכי הדין, במקרים של שכר מותנה בתוצאה, אם הוועדה מחליטה כי השכר מופרז, עליה לקבוע את השכר המתאים והקביעה שלה מחייבת את עורך הדין.

לפי סעיף 89 לחוק לשכת עורכי הדין, הוועדה מחווה את דעתה בכל שאלה בנוגע לשכר הטרחה של עורך הדין, במקרים בהם נדרשת דעה של גוף שיפוטי או מעין-שיפוטי.

בנוסף, ועדת שכר טרחה גם דנה וממליצה על עדכון, שינוי או תיקון התעריף המינימלי המומלץ, עונה לפניות מלקוחות ועורכי דין בנושאי שכר טרחה, מציעה תגובות של הלשכה להצעות חוק הכוללות את נושא שכר טרחת עורך דין ויוזמת או נענית לפניות ראש הלשכה באשר להתערבות והשפעה על שכר טרחה הולם לעורכי דין המייצגים רשויות או גופים ממשלתיים אחרים.

חשוב לציין כי וועדת שכר טרחה אינה מעניקה ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית.

עוד חשוב לציין כי הוועדה פועלת באופן גלוי, כך שהפנייה אינה חסויה אלא עוברת כפי שהיא לתגובת הצד השני לקבלת עמדתו.

על מנת לפנות לוועדה, יש להעביר מכתב לוועדת שכר טרחה עם פירוט המקרה (לרבות מסמכים רלוונטיים, השכל שכר טרחה ועוד) ואת פרטי הצד השני לקבלת תגובה.  פרטי ההתקשרות עם ועדת שכר הטרחה בטלפון: 03-6362201, בפקס: 03-6918696, בדוא"ל: vaadmerkazi@israelbar.org.il ובכתובת: דניאל פריש 10 תל אביב 6473111. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שכר טרחת עורכי דיןעורך דין מקרקעיןעורך דין תמ"א 38עורך דין מיסוי מקרקעיןעורך דין תכנון ובניהשכר טרחה עורך דין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...