חזרה
להורדת אפליקציה

התחדשות עירונית בירושלים - המדריך השלם לשנת 2024

לאחר שנים של קפיאה על השמרים התחדשות עירונית בירושלים יוצאת לדרך. ב-2021 ירושלים הייתה מהערים המובילות בהתחדשות עירונית, ו-2022 מסתמנת כהמשך המגמה

עודכן לאחרונה:

התחדשות עירונית בירושלים היא כבר דבר שבשגרה, כך למשל בסיכום שנת 2021 ירושלים הייתה במקום השלישי בהתחלות הבנייה מבין כל הערים הגדולות. גם בתחום ההתחדשות העירונית עברה ירושלים מהפכה, וסיימה את 2021 במקום השני מבחינת היתרי הבנייה - 574 יח"ד, שלפניה רק בת ים. זאת לעומת כ-800 היתרי בנייה שאושרו בעיר מ-2004 עד שנה זו. במאמר זה נדבר על כמה תוכניות התחדשות עירונית שאושרו או הומלצו לאחרונה: קריית יובל, מתחם אולסוונגר, קטמונים ח-ט ורכס לבן (הבשורה בלבן).

המינהלת להתחדשות עירונית בחברת "הרשות לפיתוח ירושלים"

לדברי המינהלת להתחדשות עירונית בחברת הרשות לפיתוח ירושלים, מטרתה להגדיל את היצע הדיור בעיר, לשפר את בטיחות המבנים, למצוא פתרונות לזוגים צעירים ולחדש את השכונות. חברת הרשות לפיתוח ירושלים היא תאגיד סטטוטורי שהוקם בשנת 1988. בין המיזמים שלה: קטמונים ח-ט, וגילה, קריית יובל, רסקו, בית הכרם ועוד.

מתחמי פינוי בינוי בירושלים

ירושלים היא מהערים המובילות בתחום פינוי-בינוי. בשנת 2020 לבדה קידמה מעל 30 אלף יח"ד. אחד המתחמים הגדולים של פינוי בינוי בשנת 2022 הוא של אפרקה התחדשות עירונית ברחוב בר יוחאי ובו צפויות מעל 1000 יח"ד. עוד בירושלים שישה מתחמים פוטנציאליים לפינוי־בינוי בקריית מנחם, שבהם 645 דירות, ובמקומן ייבנו 1,571 דירות. ועוד כמה תוכניות על הפרק, בהן:

התחדשות עירונית בקריית יובל

באוקטובר 2021 אושרה להפקדה תוכנית התחדשות עירונית בירושלים במתחם שבין הרחובות ברזיל ואולסוונגר, על שטח של כעשרה דונמים, שמקדמת קבוצת אבני דרך . על פי התוכנית ייהרסו 153 דירות ישנות קיימות בחמישה בנייני רכבת בני ארבע קומות, ובמקומן ייבנו ארבעה מגדלים חדשים בני 15 עד 25 קומות. בהם יהיו כ-600 דירות חדשות בסך הכול. זאת לצד מבני ציבור ועבודות להרחבת הרחוב והמדרכה. תוכנית זו נוספת לתוכנית של קרסו נדל"ן בשכונה.

מתחם אולסוונגר

עוד בקריית יובל תוכנית התחדשות עירונית שאושרה בתחילת שנה שעברה במתחם אולסוונגר שבירושלים. התוכנית, ביוזמת א.א ייזום וחדשנות, היא עבור 1200 יח"ד במקום 320 יח"ד בשטח 50 דונם. בסה"כ בקריית יובל מתוכננות מעל 9,600 יח"ד בפינוי בינוי.

קטמונים ח'-ט'

תוכנית התחדשות עירונית בירושלים שעדיין לא אושרה היא בשכונות הקטמונים ח'-ט'. עיריית ירושלים, באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובניה, המליצה לוועדה המחוזית על הפקדת שתי תכניות חדשות להתחדשות עירונית הכוללות " פינוי בינוי " באזור. התוכנית הראשונה היא של אדר' עמית מנדלקרן מסטודיו o2a, ל-597 יח"ד חדשות ברחובות בר יוחאי ואלמליח במקום 125 כיום. התוכנית השנייה היא של אדר' יגאל לוי ברחובות יצחק שדה והשומר, 425 יח"ד במקום 150 יח"ד כיום. 

רכס לבן

עוד תוכנית התחדשות עירונית בירושלים שמשנה את פניה היא תוכנית רכס לבן. בינואר בשנה שעברה אושרה תוכנית רכס לבן לבניית אלפי יחידות דיור בשטחים פתוחים בירושלים, תוך כדי שהוועדה מודה שיש נזק סביבתי אך הוא רע הכרחי ולמרות התנגדויות רבות. אך השנה ראש העיר משה ליאון החליט לא לקדם את תוכנית רכס לבן ולקדם במקומה את תוכנית "בשורה בלבן" על פי התוכנית החדשה יתאפשר בינוי רק בשטחים המופרים, כבר היום, בשטח של כ-300 דונם לעומת 800 דונם בתוכנית המקורית. 500 הדונם שהוצאו מחוץ לתוכנית הבינוי יוכרזו כגן לאומי. על פי התוכנית יוקמו 7,000 יח"ד, אלף יותר מהתוכנית הקודמת, מהם 2,000 ייועדו לשכירות ארוכת טווח.

יזמים של התחדשות עירונית בירושלים

לצד יזמים שהזכרנו כמו אבני דרך , קרסו נדל"ן , אפריקה התחדשות עירונית וא.א יזמות קיימים עוד יזמים בתחום, כמו קבוצת מנוס המובילה במיזמי תמ"א 38 בעיר - 27 בניינים. עוד חברות הפעילות מאוד בעיר הן קפיטל גודל, חברה לבניין ובית ירושלמי.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search