חזרה
להורדת אפליקציה

מחיר למשתכן - המדריך השלם לשנת 2024

מחיר למשתכן - מה זה? איך משתתפים בהגרלה, ומי זכאי לקבל דירה מוזלת • תשובות לכל השאלות האלה ועוד במדריך הבא 

עודכן לאחרונה:

מה זה מחיר למשתכן?

מחיר למשתכן היא תוכנית הדגל הממשלתית בשוק הדיור שמוביל בשנים האחרונות שר האוצר משה כחלון. המטרה של התוכנית היא לדאוג לדירה למחוסרי הדיור בישראל, ובפרט לזוגות הצעירים ולמשפחות צעירות שלא הצליחו להגיע לדירה עד כה. מחיר למשתכן היא הכלי המרכזי של הממשלה מתוך סדרת צעדים שיזמו משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, כדי להקל על רוכשי דירה ראשונה על ידי תנאים מועדפים. 

התוכנית מיועדת לזוגות נשואים או ידועים בציבור, לזוגות שנרשמו לנישואין, ליחידים (רווקים, גרושים אלמנים) מעל גיל 35, ולהורים עצמאים (חד-הוריים) עם ילד אחד מתחת לגיל 21 המתגורר עם ההורה ונמצא בחזקתו. התכנית מיועדת גם לנכים יחידים בני 21 ומעלה.

תוכנית מחיר למשתכן פועלת כבר מסוף שנת 2015 ומבוססת על הנחות לרוכשי הדירות ומנגד סבסוד הקרקעות ליזמים כדי שיוכלו לתת את ההנחות לרוכשים. ההנחה הסופית לרוכשי הדירות יכולה להגיע למאות אלפי שקלים מתחת למחיר השוק, בהתאם למיקום ולביקושים באזור, כולל מענקים מיוחדים נוספים עבור דיור למשתכן. המדינה מוותרת על הכנסות ממכירת הקרקעות ומשווקת אותן במחיר מסובסד ליזמי הנדל"ן – עד 80% סבסוד מעלות הקרקע. כדי לזכות בקרקע היזמים מתחרים בעצם באמצעות מכרזים שבהם הם מציעים את המחיר הנמוך ביותר למ"ר לדירה. 

לאחר שיווק הקרקע ליזם המדינה מכריזה על הגרלה בקרב הזכאים ואחרי שהיא מתקיימת הם אמורים לקבל זימון מהיזם לבחור את הדירה בהתאם לסדר הזכייה. בפועל לעתים משך הזמן בין השיווק של הקרקע ליזם ועד שהוא מקבל את הקרקע בפועל עלול לקחת מספר שנים, ועוד מספר שנים מההגרלה לזכאים ועד למסירת הדירות בפועל. 

מחיר למשתכן – הגרלות והרשמה

תוכנית מחיר למשתכן מוכוונת באופן כללי לחסרי דירה. כדי להתמודד על הדירות המוזלות במסגרת מחיר למשתכן חסרי הדירה צריכים להוציא תעודת זכאות, ולהירשם להגרלות שמפרסמת המדינה מעת לעת. ישנן הגרלות מחיר למשתכן  שהמדינה מפרסמת אחת לכמה חודשים, הגרלות גדולות הכוללות לרוב כמה אלפים של דירות המתפרשות על מגוון ערים ברחבי הארץ (עד היום היו שש הגרלות כאלה),וישנן הגרלות קטנות יותר של מאות דירות או אלפים בודדים בכל פעם בעיר אחרת. 

מי מוגדר כחסר דירה עבור מחיר למשתכן?

• מי שלא הייתה בבעלותם דירה או חלק בדירה (יותר משליש דירה) ב-6 השנים האחרונות, 
• או שלא שכרו דירה שחל עליה חוק הגנת הדייר (דמי מפתח) ב-6 השנים האחרונות, 
• או שאינם בני רשות ליחידת דיור בנחלה במשק חקלאי ביישוב קהילתי, 
• או שאין להם זכויות בדירה בשלבי בנייה, 
• או שאין להם מעל שליש זכויות בקרקע המיועדת למגורים (ולא לחקלאות) וניתן להוציא היתר בנייה למגורים מכוח התכנית שחלה על הקרקע.

הזכאים יכולים לבצע הרשמה להגרלות באתר הממשלתי הייעודי, שם ניתן למצוא מידע מקיף על התוכנית. בין פרטי המידע שמעודכנים באתר: כלל דירות המגורים במחיר למשתכן בכל פרויקט המשתתף בתכנית, המיועדות להגרלה לזכאים. הפירוט אמור לכלול את מספר החדרים בכל דירה, הקומה בבניין, שטח הדירה ומחירה; מועדי הרישום להגרלות לרכישת הדירות; פירוט אופן הרישום להגרלות; מידע על תנאי הזכאות להרשמה להגרלות; אם ההגרלה מתבצעת לפני שהתקבל היתר בנייה לפרויקט, יפורסמו הנתונים התכנוניים של הדירות.

עלות הוצאת תעודת זכאות מחיר למשתכן הינה 187.20 שקל, וגביית התשלום מתבצעת בסוף התהליך המקוון. השירות המקוון מיועד רק למקרים שבהם אין צורך לצרף מסמכים, במקרים בהם יהיה צורך לצרף מסמכים הנדרשים לצורך תהליך ההרשמה, יש לגשת פיזית ולבצע הרשמה בסניפים ולא באופן מקוון. לצורך הגעה לסניף יש לקבוע תור באמצעות המוקד הטלפוני של החברה. אם מדובר בזוג, על שני בני הזוג להגיע לסניף, אך לא בהכרח באותו המועד.

ההרשמה הראשונית מתבצעת באחת משלוש החברות המשכנות "עמידר", "מילגם" או "אלונים". במקרים מסוימים הנרשמים צריכים להציג מסמכים ואז יהיה עליהם לגשת פיזית למשרדי אחת משלוש החברות. משפרי דיור לא יכולים לבצע הרשמה מקוונת וחייבים לבצע את ההרשמה בסניפי החברות בלבד. נרשמים שיעמדו בכל הקריטריונים עבור אישור זכאות מחיר למשתכן , יקבלו תעודת זכאות באמצעות דואר אלקטרוני בתוך 10 ימי עבודה.

מסלול משתכן צעיר

משרד האוצר ומשרד הבינוי השיכון החליטו להרחיב את מעגל התושבים אשר יכולים לבצע הרשמה למחיר למשתכן ולבסוף גם לזכות בדירה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן . מדובר במסלול משתכן צעיר המיועד לרווקים ורווקות בגילאים 26-35 המוגדרים כחסרי דירה. מסלול משתכן צעיר כפוף להחלטת מועצת רשות מקרקעי ישראל מס' 1572 - לפיה יוכלו הצעירים והצעירות בגילאים האמורים לרכוש דירה במסגרת מחיר למשתכן ללא הגרלה. כל שעליהם לעשות הוא להגיש בקשה לזכאות, ובמידה ויעמדו בקריטריונים שנקבעו, יוכלו לזכות בדירה במחיר מסובסד. 

אילו מסמכים צריך לצרף לבקשת זכאות מחיר למשתכן? 

• תעודת זהות (מקור + צילום) עם הפרטים המעודכנים במרשם האוכלוסין.
• זוג לקראת חתונה צריך להמציא אישור מהרבנות על נישואין בתוך שלושה חודשים.
• גרושים מתחת ל-10 שנים צריכים להמציא תעודת גירושין והסכם גירושין.
• הורים עצמאיים (משפחות חד-הוריות) צריכים להמציא תעודת גירושין, הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין, תצהיר על מגורים ללא ידוע בציבור.
• זוג ידועים בציבור צריכים למלא טופס הצהרה של זוג בדבר היותם ידועים בציבור ולחתום עליו בפני עורך דין. אם בני הזוג מחזיקים ב"תעודת זוגיות" מטעם ארגון "משפחה חדשה", אין צורך לחתום פעם נוספת על הטופס בפני עורך דין אלא רק בפני מנהל הסניף וכן להציג את התעודה ואת העתק התצהיר שנחתם בארגון משפחה חדשה מול עורך הדין.
• נכים רתוקים בגפיים תחתונות בני 21 ומעלה, המחזיקים באישור משרד הבריאות שהם מרותקים לכיסאות גלגלים לצמיתות ובעלי דרגת נכות לצמיתות בשיעור של 75%, צריכים להמציא אישור חתום על ידי לשכת הבריאות המחוזית של משרד הבריאות וכן דוח תפקודי סיעודי עדכני (מקופת חולים).
משרד הבינוי והשיכון מעמיד לרשותו של ציבור זה שירות ללא תשלום של איסוף מסמכים מהבית. כדי לקבל את השירות יש ליצור קשר עם החברה שבה נפתח ההליך להוצאת אישור זכאות. 
• זכאים שרוצים לרכוש דירה בעיר שבה הם מתגוררים, מוגדרים כ"בני מקום" ויש להם עדיפות ברכישת דירה באותם המקומות. "בן מקום" הוא מי שמתגורר ב-3 השנים האחרונות או ב-4 שנים מתוך 10 השנים האחרונות, בתחום שיפוטה של הרשות שבה ייבנה הפרויקט, לפי המעודכן ברשות האוכלוסין וההגירה. בני מקום יכולים להתמודד גם במקומות אחרים מלבד עירם.

חלוקה לסדרות זכאים

הזכאים של תוכנית מחיר למשתכן מחולקים לשלוש סדרות, לפי זמני הוצאת תעודת הזכאות. זכאי סדרה א' הם כאלה שביקשו אישורי זכאות עד 30 באוגוסט 2016, זכאי סדרה ב' הצטרפו לתכנית החל ב-1.9.2016  או שהצטרפו קודם לכן אך לא נרשמו לשום הגרלה בשנת 2016 ולכן הועברו לסדרה ב'. זכאי סדרה ג' הוציאו אישור זכאות החל ב-25.9.2017. בשלב זה רוב ההגרלות של מחיר למשתכן מיועדות לזכאי סדרות א' ו-ב' בלבד, מלבד הגרלות בודדות אשר יהיו פתוחות לכל הסדרות. 

המקרים שבהם זכאי סדרה ג' יכולים להתמודד בהגרלות הם כשמספר הנרשמים להגרלה מסדרה א' ו- ב' נמוך ממספר יחידות הדיור המוגרלות, או שמספר הנרשמים בני המקום נמוך ממספר יחידות הדיור המוקצות לבני מקום בהגרלה; כשמספר הנרשמים מסדרה א' ו-ב' זהה למספר יחידות הדיור המוגרלות או גדול מהן, אך אינו מאפשר הכנת רשימת המתנה; כשיש נסיבות מיוחדות המצדיקות פתיחת ההגרלה גם לסדרה ג' ו/או משפרי דיור, כפי שיגדירו בממשלה.

בהגרלה שבה מתמודדים זכאי סדרה א' ו-ב', תינתן עדיפות לזכאים מסדרה א' כך שזכאים מסדרה ב' יוגדרו זוכים רק אחרי שכלל הזכאים מסדרה א' הוגדרו כזוכים, למעט דירות המוקצות לבני מקום בלבד. לאחר קביעת הזוכים, ייקבע סדר הזוכים לבחירת דירה, ללא העדפה לסדרה כלשהי. בהגרלה שבה מתמודדים גם זכאי סדרה ג', תינתן עדיפות לזכאי סדרה א' ו-ב' בסדר הזה, ורק לאחר מכן זכאים מסדרה ג' יוכלו להיות מוגדרים בתור זוכים.

באחרונה השר כחלון פתח את התוכנית גם למשפרי דיור – המוגדרים ככאלה שבבעלותם יותר משליש בדירת מגורים, או שהיה בבעלותם יותר משליש בדירת מגורים ב-6 השנים שקדמו לרכישת דירת מחיר למשתכן , כאלה שבבעלותם כיום יותר משליש בקרקע המיועדת למגורים. משפר דיור יידרש למכור את הנכס שבבעלותו לא יאוחר מ-12 חודשים לאחר אכלוס הדירה שרכש במסגרת תכנית מחיר למשתכן.

תהליך ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן

אחרי שהגשתם בקשה לתעודת זכאות ואחרי שקיבלתם אישור זכאות, אתם יכולים להתמודד בהגרלות הרלוונטיות שמפרסמת המדינה מעת לעת לדירות מוזלות של מחיר למשתכן . הרשמה למחיר למשתכן ניתן לבצע  באתר ההגרלות עם שם המשתמש והסיסמא שקיבלתם עם תעודת הזכאות. משרד הבינוי והשיכון ממליץ להיכנס למערכת מיד עם קבלת ההודעות על ההגרלות כדי לוודא ששמכם אכן נקלט באתר ושהפרטים המזהים שלכם נכונים, גם אם עדיין אינכם מעוניינים להירשם לשום הגרלה. עם הכניסה הראשונה לאתר תידרשו להחליף את הסיסמה. אם אינכם מצליחים להיכנס לאתר, עליכם לפנות לחברת ההרשמה שבה נרשמתם.

על מנת להירשם להגרלה פתוחה, יש להיכנס לרשימת הפרויקטים הפתוחים, וללחוץ על הכפתור הירוק "להרשמה" שליד כל פרויקט ולאשר את תקנון ההגרלה. לאחר ההרשמה תקבלו דואר אלקטרוני המאשר את הרשמתכם. ניתן להירשם רק לפרויקטים הפתוחים להרשמה התואמים את זכאותכם – לפי הסדרה שאליהם אתם שייכים. 

בדרך כלל ההגרלות פתוחות למשך שבועיים פחות או יותר, שבמהלכם יש לבצע את ההרשמה. משרד הבינוי והשיכון רשאי להאריך את תקופת ההרשמה או לסגור ולפתוח אותה במועד אחר, בהתאם לשיקול דעתו. זכאים שנרשמו להגרלה ובקשתם אושרה יקבלו אישור בדואר אלקטרוני או במסרון לטלפון הסלולרי.
ניתן להירשם פעם אחת בלבד לכל הגרלה, אבל כן המדינה מאפשרת להירשם לכמה הגרלות במקביל ללא הגבלה, למעט במקרה שבו זכה הזכאי בהגרלה אחרת או במקרה שנפסלה הרשמתו. במקרה של סדרת הגרלות המשך הזכאים יוכלו להירשם להגרלות בשלושה יישובים שונים לכל היותר, ללא הגבלה למספר ההגרלות בתוך אותם שלושה יישובים.

בסדרת הגרלות ייקבע סדר ההגרלות מראש, ויהיה בהתאם למספר התושבים ביישובים המוגרלים, מהיישוב הגדול ביותר ועד היישוב הקטן ביותר. ביישוב שבו תהיה יותר מהגרלה אחת, ייקבע הסדר הפנימי של ההגרלות בהתאם לשיקול דעתו של משרד הבינוי והשיכון , כולל אפשרות חריגה מהסדר. 

מחיר למשתכן - זכייה ובחירת דירה

לאחר סגירת ההרשמה ובתום 15 ימים משרד הבינוי והשיכון עורך הגרלה על הדירות, וכן על התור לבחירת דירה. הגרלה הכלולה בסדרת ההגרלות תיערך בתוך 35 ימים מסגירת ההרשמה. ההגרלה תבוצע באמצעות תוכנה ממוחשבת, ותחת בקרה ופיקוח של משרד רואה חשבון חיצוני.

תוצאות ההגרלה מגיעות בדואר אלקטרוני מספר ימים אחרי. מי שמעוניין יכול לקבל את ההודעה גם באמצעות מסרונים לסמארטפון. בהודעה יצוינו דבר הזכייה, פרטי הפרויקט והסבר על המשך תהליך הזכאות ורכישת הדירה. התוצאות יפורסמו גם באתר ההגרלות באופן אנונימי, ויינתנו לזיהוי לפי מספר הנרשם באתר. לאחר הזכייה ובהתאם למועד קבלת היתר הבנייה, היזם ייצור קשר עם הזוכים ויסביר להם על המשך התהליך. זכאים שלא זכו בהגרלה יקבלו הודעה  בדואר אלקטרוני או במסרון כי בקשתם לא זכתה בהגרלה. אם השתתפו בכמה הגרלות בסדרת הגרלות יקבלו הודעה אחת לכל ההגרלות. 

זכאים שזכו בהגרלה כלשהי, הרשמתם תוסר משאר ההגרלות בסדרה זו וכן מההגרלות העתידיות, וכן יוסר רישומם מהגרלות קודמות שבהן השתתפו וטרם נערכו או שטרם התקבלו תוצאות בגינן. 

זכאים שזכו בהגרלה יקבלו הודעה מהקבלן הקוראת להם לבוא לבחור דירה למשתכן לפחות 9 ימים לפני מועד בחירת הדירות. הזוכים יידרשו להגיע פיזית עם בני זוגם למשרדי הקבלן ולחתום על חוזה, במעמד זה הם יקבלו מידע תכנוני על הפרויקט והדירות ועל תנאי הרכישה. במקרה שאחד מבני הזוג הזוכים אינו יכול להגיע במועד בחירת הדירה או חתימת החוזה - על בת או בן הזוג השני להגיע עם ייפוי כוח חתום וצילום תעודת זהות של בן/בת הזוג. במקרה ששני בני הזוג אינם יכולים להגיע, ניתן לייפות בא כוח באמצעות ייפוי כוח נוטריוני חתום בידי עורך דין. 

הזוכים יוכלו לבחור דירות מתוך היחידות הפנויות בהתאם לסדר שנקבע בהגרלה. אם לא יוכלו להגיע במועד שנקבע להם, יוכלו לתאם מועד חדש באישור משרד הבינוי והשיכון , אך במקרה כזה הם יאבדו את מיקומם בתור לבחירת הדירה. במעמד בחירת הדירה לזוכים יוקצו עד 45 דקות לבחירת דירה, ואם לא עשו כן – יאבדו את זכותם לבחור דירה. לאחר בחירת הדירה הזוכים יופנו לחתימה על הסכם מכר עם היזם בתוך 10 ימי עבודה ומאז כבר לא יוכלו לשנות את בחירתם.

הזוכים יידרשו לחתום בפני היזם על כתב התחייבות לעמידה בתנאי הרכישה, לרבות איסור מכירת הדירה לצד שלישי במשך 5 שנים מהיום שבו הותרה הדירה לאכלוס או 7 שנים מיום ההגרלה, על תצהיר שאין בבעלותם דירה או קרקע בייעוד מגורים ועל אישור עדכני לבדיקת נתוני הזכאות שלהם לרכישת דירה במחיר למשתכן במועד חתימת ההסכם.

הזוכים יידרשו להפקיד במעמד בחירת הדירה מקדמה על חשבון תשלום הדירה בסך של 2,000 שקל או כל סכום אחר שאותו יקבע משרד הבינוי והשיכון מראש, בעת הרישום להגרלה. סכום זה לא יוחזר לזוכה שבחר דירה במקרה של הסרה מרישום או ביטול זכייה למעט מקרים מיוחדים לפי שיקול דעתו של המשרד.

ויתור על זכייה, ביטול השתתפות ורשימת המתנה

זוכה בהגרלת מחיר למשתכן יהיה רשאי לרכוש דירה אחת בלבד במסגרת התוכנית. לאחר מכן יימחקו בקשות הרשמה אחרות שלו מרשימות ההגרלה הקיימות והעתידיות. 

הזוכים יכולים לוותר עד פעמיים על זכייתם בדירה מוזלת במחיר למשתכן ולהמשיך להשתתף בהגרלות. אם זכו וויתרו על הזכייה בפעם השלישית – יועברו לסדרה הבאה בתור (א' ל-ב', ב' ל-ג'),ובכך בעצם יהיו חשופים לפחות הגרלות בהמשך. ביטול הזכייה לא יחזיר את הזוכים לפרויקטים שהוסרו מהם עקב זכייתם.

ביטול הזכייה יתבצע עד 10 ימים מיום בקשת הודעת הביטול ובפרק זמן זה הזוכה לא יהיה רשאי להירשם להגרלות אחרות. זוכה שחזר בו מבקשתו או שלא עמד בתנאי הרכישה ובלוחות הזמנים, תבוטל זכייתו על ידי משרד הבינוי והשיכון

בכל פרויקט מחיר למשתכן תוגדר רשימת המתנה ע"י משרד הבינוי והשיכון שתכיל את הזוכים שהוגרלו אחרי אלה שזכו במספר הדירות שעמדו למכירה. אם בפרויקט מסוים הוגרלו 50 דירות, תהיה רשימת המתנה של פי 2 - 100 איש. אם יוגרלו 51-100 דירות, רשימת ההמתנה תכלול 100 זכאים נוספים. אם ההגרלה תהיה של מעל 100 דירות, תהיה רשימת המתנה הזהה למספר הדירות שהוגרלו.

הזכאי הראשון ברשימת ההמתנה יהיה רשאי לרכוש דירה בתכנית במקרה וזוכה לא בחר דירה בפרויקט במועדים שנקבעו, וזכייתו בוטלה על ידי משרד הבינוי והשיכון ; או כשהזוכה לא חתם על הסכם במועד הנדרש; או במקרה אחר שבו תתפנה דירה על פי קביעת המשרד. אם הזכאי הראשון ברשימת ההמתנה לא יעמוד בתנאים, הזכות לרכוש דירה תועבר לזכאי הבא ברשימת ההמתנה. ביטול של זוכה יהפוך אוטומטית את הממתין הבא ברשימת ההמתנה לזוכה.

אם יוותרו דירות שלא ייבחרו על ידי הזוכים, רשאי משרד הבינוי והשיכון להחליט על ביצוע הרשמה מחודשת או להמשיך להגדיר זוכים נוספים מעבר לרשימת ההמתנה, בהתאם לשיקול דעתו. נרשמים שיהיו מעוניינים ייכללו בתוך רשימה מצומצמת וההרשמה תהיה פתוחה במשך 5 ימים.

אם גם אחרי תהליך זה ייוותרו דירות שלא נמכרו, יהיה המשרד רשאי לקבוע הגרלה נוספת שתכלול קבוצות זכאים נוספות או לאפשר ליזם למכור את הדירות בתנאים שלהלן: אם יוותרו יותר מ-25 דירות, או יותר מ-10% מסך הדירות המוגרלות, תתקיים הגרלה חוזרת ובה יוכלו להשתתף גם משפרי דיור; אם יוותרו פחות מ-25 דירות או פחות מ-10%, היזם יוכל רשאי למכור אותן לחסרי דיור ולמשפרי דיור ללא הגרלה, במחיר שאינו עולה על מחיר הזכייה. 

תשלומים במסגרת מחיר למשתכן

לאחר בחירת הדירה וטרם חתימת הסכם הרכישה עם היזם, על הזוכים לבדוק את אפשרויות המימון שלהם ולוודא שהם זכאים למשכנתא מאחד מהבנקים למשכנתאות. רוכשי דירה במחיר למשתכן זכאים לקבל משכנתא בשיעור מימון הגבוה יותר מהמקובל בשוק כדי לסייע להם במימון רכישת הדירה. שיעור המימון המקובל בשוק עומד על 75% ממחיר הדירה, בעוד שרוכשי מחיר למשתכן יקבלו שיעור גבוה יותר בכך שגובה המשכנתא ייקבע לפי שווי השוק של הדירה ולא לפי מחיר רכישתה. הטבה זו מותנית בהעמדת הון עצמי של לפחות 100 אלף שקל ובתנאי ששווי הדירה לא יעלה על 1.8 מיליון שקל. במקרה שבו הערכת השמאי עולה על 1.8 מיליון שקל, יעמוד שווי הנכס לצורך חישוב תקרת המשכנתא על 1.8 מיליון שקל או על מחיר הרכישה, הגבוה מביניהם. 

הריבית על המשכנתא על פי הזכאות האישית עומדת על 0.5% פחות מהריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות מדד כפי שבנק ישראל מפרסם מדי חודש, אך לא יותר מ-3%, בהתאם לתקופת ההחזר שבחר הלווה. הזכאים יוכלו לקבל משכנתא לתקופה של 30 שנה, ויוכלו גם לקצר את תקופת ההחזר וליהנות מריבית נמוכה יותר, אך לא פחות מ-10 שנים. 

בנוסף, זוכים שמתגוררים בפריפריה זכאים מלבד ההנחה במחיר הדירה בתכנית מחיר למשתכן גם למענק של 40-60 אלף שקל.  הם יוכלו לשלם על הדירה 60 אלף שקל ממקורותיהם העצמיים, כך שההון העצמי בתוספת המענק יעמדו על לפחות 100 אלף שקל. 

זוכים ביישובים שלהלן זכאים למענק בגובה 60 אלף שקל: אופקים, בית שאן, בוסמת-טבעון, ג'דיידה-מכר, דבוריה, דימונה, דיר חנא, חצור הגלילית, טבריה, טורעאן, ירוחם, כפר מנדא​, ​כפר נחף, מג'ד אלכרום​, מגדל העמק​, מעלות-תרשיחא, מצפה רמון​​, נצרת, נצרת עילית, נתיבות, סח'נין, ​עראבה, ערד​, צפת​, קצרין​, קריית ארבע​, קריית שמונה​,​ שדרות​. תושבים ביישובים שלהלן זכאים למענק בגובה 40 אלף שקל: אילת, אשקלון, ג'סר אזרקא, חריש, נהריה, עכו, עפולה, פורדיס, רכסים, שלומי, קריית מלאכי. 

ניתן לקבל את המענק מהבנק למשכנתאות רק אחרי חתימת חוזה הרכישה. המענק יינתן בשתי פעימות: 50% מהסכום בכל פעם. פעימה ראשונה לאחר השלמת תשלום מלוא ההון העצמי הנדרש – גמר ריצפה; פעימה שנייה גמר שלד. 

המפרט הטכני של הדירה במחיר למשתכן

המפרט הטכני בדירות במחיר למשתכן נקבע מראש ע"י משרד הבינוי והשיכון והוא מחייב החל ממכרזים שיצאו מדצמבר 2017. ​רוכש הדירה רשאי לוותר על חלק מסוים מהפריטים הכלולים במפרט המחייב תמורת קבלת זיכוי כספי.

​המפרט קובע כי הגודל המינימלי של דירה במחיר למשתכן הוא 75 מ"ר. דירת 3 חדרים תהיה בשטח של עד 90 מ"ר, דירת 4 חדרים עד 110 מ"ר, דירת 5 חדרים לא תעלה על 125 מ"ר. בדירות גן הגינה תהיה בגודל מינימלי של 2 מטר, והגישה אליה תהיה דרך הסלון. 

בניינים בני 4 קומות (כולל קומות מרתף וחניון אם קיימות) יחויבו במעלית, בבניינים בני 3-7 קומות תותקן מעלית אחת. בבניינים בני 7-13 קומות יותקנו 2 מעליות, בבניינים בני 14-21 קומות יותקנו 3 מעליות, ובבניינים בני 22 קומות ומעלה יותקנו 4 מעליות. מספר חדרי הרחצה והשירותים בדירה בהתאם למספר החדרים, תהיה מרפסת שירות בשטח מינימלי של 2.5 מ"ר בכל דירת 3 חדרים ומעלה. 

בכל דירה תהיה הכנה למערכת מיזוג אוויר מיני-מרכזית, כולל תשתיות וניקוז. בחדרי הרחצה והשירותים יהיה שקע חשמל מוגן מים, אינטרפוץ כולל מוט מוביל אנכי ומזלף, הכנה לתנור חימום חשמלי, ארונית עם משטח אינטגרלי באחד מחדרי הרחצה, אסלת מונובלוק, פתח לתליית כביסה במרפסת השירות. הריצוף יהיה גרניט פורצלן, טרצו או שיש, גודל הרצפות בחדרי הדירה יהיה עד 60×60. בחדרים הרטובים ובמפרסת יהיה ריצוף מונע החלקה. כל צבעי תקרות וקירות פנים יהיו בעלי "תו תקן ירוק" מטעם מכון התקנים הישראלי. צבע ה"רובה" ברצפות צריך להתאים לקרמיקה. החלונות יהיו עשויים מאלומיניום עם זיגוג כפול, יותקנו תריסים בכל חדרי השינה ובחדר המגורים, שלבי התריס יהיו עשויים פח אלומיניום במילוי פוליאוריתן מוקצף, בכל החלונות תהיה הכנה לכנף רשת, בחדר המגורים יהיה תריס גלילה חשמלי ומנגנון פתיחה ידני. דלת הכניסה תהיה מפלדה רב-בריחית, דלתות הפנים יהיו עמידות מפני מים, כנף הדלת תהיה עם מילוי פלקסבורד.

מבחינת חשמל ותקשורת יותקן חיבור חשמל תלת-פאזי 25X3 אמפר בדירת 3 חדרים ומעלה, יהיה לוח חשמל ותקשורת דירתי עם שטח פנוי בגודל של 6 מודולים לפחות, תותקן נקודה תלת-פאזית בארון המטבח, כדי לאפשר בעתיד מעבר לבישול בכיריים חשמליות ולא רק בגז, יותקנו מספר נדיב של שקעי חשמל במטבח. תהיה נקודת טלוויזיה, תקשורת וטלפון בכל חדר, בחדר שינה הורים יהיה מפסק מחליף, יותקן טיימר לדוד שמש ותהיה מערכת לניטור ולבקרה של צריכת החשמל בדירה.

מבחינת מיזוג אוויר וחימום, תותקן הכנה למערכת מיני-מרכזית אחת סטנדרטית תלת-פאזי לרבות ניקוז, ביישובים בגובה 700 מ' ומעלה, תותקן המערכת חימום בכל החדרים, כולל חדר אמבטיה ומטבח, בחדר הממ"ד תהיה הכנה למזגן עלי כולל נקודת ניקוז ונקודת חשמל. במטבח תהיה חובה להתקין חלון, הכיור יהיה בהתקנה שטוחה, גוף הארון והמדפים יהיו מעץ סנדוויץ' עם ציפוי חיצוני לבחירה מתוך 5 גוונים לפחות, אחד מהם בצבע לבן, תהיה יחידת מגירות ברוחב 60 ס"מ לפחות, משטח עבודה משיש או מאבן קוורץ ("אבן קיסר"),לבחירה מתוך 3 גוונים. רוכשים המוותרים על מטבח הקבלן יקבלו זיכוי בסך 1,000 שקל על כל מטר אורך של ארון המטבח ו-200 שקל על כל ברז.

לכמה הגרלות אפשר להירשם במחיר למשתכן  - מחיר למשתכן לכמה הגרלות אפשר להירשם

מותר להירשם למספר הגרלות במקביל. בסדרת ההגרלות הראשונות ישנה הגבלה ל-3 יישובים בלבד, אך מותר להירשם לכל ההגרלות באותם יישובים, ללא הגבלה. בסדרה של הגרלות המשך, אין הגבלה על מספר הגרלות. עם זאת, חשוב לזכור כי זכייה באחת ההגרלות מבטלת אוטומטית את הרישום לשאר ההגרלות.

כל כמה זמן יש הגרלה מחיר למשתכן

במהלך השנים, הגרלות מחיר למשתכן לא נערכו באופן קבוע. בשנת 2022, לדוגמה, נערכה הגרלה באפריל 2022, ולאחר מכן ביולי 2022.

לכן, חשוב לעקוב אחרי הפרסומים בתקשורת ובאתר דירה למשתכן ודירה בהנחה, כדי להתעדכן בהגרלות הקרובות ובפרטים שלהן.

מתי נפתחות הגרלות מחיר למשתכן

הגרלות מחיר למשתכן נפתחות כאשר משרד הבינוי והשיכון מחליט כי נצברו מספיק דירות המוכנות להגרלה. נכון ליוני 2022, ההגרלה הקרובה היא ביולי 2022. חשוב להתעדכן ולבדוק האם ישנה הגרלה קרובה של מחיר למשתכן .

סדר הגרלות מחיר למשתכן

בתחילה היו סדרות של הגרלות עם הדירות שנותרו ללא הגרלה ודירות חדשות בכל סדרה. לבסוף, מוצעות דירות שלא היה להן ביקוש למכירה ללא הגרלה כלל.

כיום בוטלו הסדרות והן נותרו בהגרלות בודדות שמתקיימות בעקבות יתרת דירות שנותרה מן ההגרלה הראשונה (הגרלות המשך).

מה זה מחיר למשתכן - מחיר למשתכן הסבר

מחיר למשתכן , הפועל נכון ל-2022 תחת המונח הכולל 'דירה בהנחה', הוא תכנית המציעה דיור במחיר מופחת לזכאים (חסרי דירה או משפרי דיור, תלוי בתנאים). לרוכשי דירה בתוכנית אסור למכור אותה במשך 5 שנים מקבלת טופס 4 או 7 שנים ממועד ההגרלה (המוקדם מבניהם). משרד הבינוי והשיכון קבע מהם המפרטים הטכניים המחייבים של הדירות הנמכרות בתוכנית ומנהל את ההגרלות.

עד מתי אפשר להירשם למחיר למשתכן

עבור זכאים עם תעודת זכאות בתוקף, ניתן להירשם להגרלות מחיר למשתכן בכל עת במהלך ההגרלה. עבור מי שעדיין אינו זכאי, חשוב לדעת כי תהליך בדיקת הזכאות ואישורה לוקח 10 ימי עבודה, כך שחשוב להגיש את הבקשה מספיק מוקדם כדי להירשם להגרלות הרלוונטיות.

סיכום

תוכנית מחיר למשתכן היא הכלי המרכזי של הממשלה בשוק הדיור. התוכנית מובלת בידי שר האוצר משה כחלון וכל עוד הוא בתפקיד תוכנית מחיר למשתכן צפויה להמשיך. על התוכנית עולות ביקורות רבות בידי גורמים שונים בשוק הנדל"ן הישראלי שטוענים כי היא לא מפלה פלחים רבים בציבור הישראלי, כי היא לא באמת מייצרת חלופה לשוק הפרטי ולפיכך לא באמת מובילה להורדת מחירי הדירות, כי היא לא מצליחה לייצר היצע מספיק של דירות לכל דורש, כי המפרט הטכני ירוד ועוד. ואולם, כל המכרזים שהמדינה מוציאה על קרקעות שבבעלותה הם במסגרת מחיר למשתכן, אז אין לציבור וכן ליזמים והקבלנים אלא ליישר קו ולהסכים לתנאי התוכנית. ימים יגידו אם מחיר למשתכן תשרוד את הטלטלות שעוברת הממשלה או שימיה ספורים כפי שטוענים פעילים בכירים בשוק.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search