אתר בנייה - המדריך המלא לשנת 2024

אתר בנייה הוא האתר הפיזי בו מבוצעות פעולות הבנייה. תכנית אתר בנייה מנוסחת על תקנות בטיחות. מהם שלבי הבנייה באתר בנייה? ומהן דרישות הבטיחות הרלוונטיות?

שיתוף הכתבה
אתר בניה (שאטרסטוק)אתר בניה (שאטרסטוק)

אתר בנייה הוא השטח הפיזי עליו מתבצעת בנייה של ביין או כל סוג אחר של מבנה. על מנת לאתר אתר בנייה ספציפי בישראל, ניתן לעיין ברשימת אתרי בנייה פעילים בישראל.

שלבי הפעילות לקראת הקמת אתר בנייה ופעילות באתר בנייה

תכנון ובקשת היתר בנייה

לכל בנייה של בניין או כל סוג אחר של מבנה, קיימים מספר שלבים ראשוניים והכרחיים לתהליך הבנייה, אשר מחויבים על פי חוק. בישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, הבנייה בפועל מתחילה רק לאחר קיום של תכנון מפורט של כל המבנה ואישורו על ידי הרשות המקומית באמצעות אישור הנקרא היתר בנייה. עבור כל פרויקט בנייה דרוש סט של תכניות בנייה ונספחים על מנת להתחיל בעבודות.

פרויקט בנייה מתחיל ברוב המקרים בתור יוזמה עסקית של בעל הקרקע, או יוזמה ציבורית של רשות מקומית, גוף או מנגנון ציבורי. השלב הראשון בדרך לאתר בנייה הוא תהליך תכנון המתחיל בגיבוש פרוגרמה למבנה המתוכנן לקום על הקרקע. על תהליך התכנון מופקד אדריכל מטעם יוזם הפרויקט.

הכנת אתר הבנייה

השלב הראשון של הבנייה הוא הכנת המגרש, אשר כוללת פינוי מלא של השטח, לרבות מבנים ישנים המיועדים להריסה, עצים, צמחיה או כל דבר שעשוי להפריע לבנייה. השטח עובר פינוי והכשרה באמצעות ציוד מכני הנדסי. לאחר הפינוי, כל קבלן מחויב לגדר את האתר מסיבות בטיחותיות ועל פי חוק. גידור השטח נועד לשמור על ציוד הבנייה ומניעת כניסה וסיכון של זרים אשר נכנסים למתחם. על פי חוק, יש להציב שלטי אזהרה על הבנייה ושלט המפרט את גורמי התכנון והביצוע של המבנה.

כמעט בכל פרויקט בנייה, יש צורך למקם מבנים זמניים המיועדים לצוות המנהל את העבודה ומקום לחלק מהעבודות. לרוב מוצבים גם שירותים כימיים ומתקני חשמל זמניים, הדרושים לבנייה ולפועלים. בפרויקטים גדולים במיוחד, נבנים מבנים זמניים קטנים או ממוקמות מכולות יבילות רבות והקמה של מערך תשתיות זמני למשך הבנייה ועד להקמת מפעל בטון בשטח המיזם לטובת אספקה שוטפת של בטון לאתר הבנייה.

ביסוס אתר בנייה

ביסוס אתר בנייה כולל את הכנת הקרקע והעמדת בסיס המבנה על האדמה. שלב הביסוס כולל את עבודות העפר ויציקת יסודות הבניין. עבודות העפר הן פעולת סילוק האדמה מהאתר על מנת לאפשר את בניית יסודות הבניין, אשר מכוסים לאחר מכן באמצעות חלק מהאדמה שהוצאה. ברוב המקרים, כמות האדמה המוצאת מהאתר גדולה מכמות האדמה הנדרשת לבנייה, ולכן יש לפנות חלק ממנה מהאתר.

במקרים רבים, לפני חפירת הבור נקבעים כלונסאות המשתמשים להעמקת היסודות לשכבת אדמה יציבה. כלונסאות נקבעים במצב בו עומק שכבת האדמה היציבה עמוק מאוד וחפירה לעומק שכזה לטובת יצירת יסודות בטון היא משימה מסובכת ולעתים בלתי אפשרית. כלונסאות משתמשים גם לבניית קירות שיגומים על מנת לתמוך לחצי האדמה מהצדדים במצבים של חפירת בורות עמוקים ותלולים. סוגי יסודות הבניין המרכזיים הם יסוד בודד עם פלטה, כלונס, יסוד עובר ורפסודה.

שלב השלד של אתר בנייה

שלד הוא חלק המבנה האחראי ליציבות המבנה והתמודדות המבנה עם סוגי מאמצים שונים. השלד מורכב מרכיבים כמו עמודים וקורות המהווים יחד מערך סטרוקטורלי הנושא את העומסים של השלד עצמו יחד כל שאר המשקל הקבוע והשימושים של המבנה. השלד גם מחזק את המבנה נגד כוחות חיצוניים כגון רעידות אדמה ורוחות.

שלב יציקת בטון של אתר בנייה

יציקת בטון באתר בנייה דורשת אישור ממפקח הבנייה וממהנדס הבניין, אשר צריכים להיות באופן פיזי באתר הבנייה. ניתן לקים גם ביקור של אדריכל המבנה, למרות שאין הכרח בכך ואין חובה לכך שיפקח על שלב זה.

לאחר יציקת אלמנטים מבטון, יש להרטיב אותם (בתהליך הנקרא אשפרה),לרוב במשך 7 ימים. בסמן היצירה נלקחת דגימת בטחון למעבדה מוסמכת על מנת לבדוק את עמידות הבטון ללחץ.

לאחד ביצוע היציקה של רצפת הכניסה, יש להזמין את המודד כדי לוודא שאין סטייה כלשהי. מדובר על מדידה שהיא אחד מהתנאים הכרחיים לקבלת טופס 4 (אישור אכלוס) בתום הבנייה.

קירות ומחיצות

חלק מהקירות של הבניין הם חלק מהשלד, וחלקם נבנה עם סיום בניית השלד בתור אלמנטים שאינם נושאים עומסים. חלק מהקירות הם קירות גבס או קירות קלים המותקנים בשלבים מאוחרים יותר. קירות המהווים חלק מהשלד נקראים קירות נושאים, אשר נושאים את חלק ממשקל התקרות ומשקל הקירות שמעליהן. בבנייה העכשוויים בישראל, נבנים יחסית מעט מאוד קירות נושאים, כאשר הקירות היחידים הנבנים כחלק מהשלד הם קירות הממ"דים הנבנים כיציקת בטחון מזוין על פי התקנים וקירות פירי המעלית וחדרי המדרגות.

מערכות הבניין

מערכות בניין מורכבות ממגוון המערכות התשתיתיות הפועלות במבנה ומשמשות את דיירי המבנה. מערכת בניין דורשות תכנון קפדני מבחינת מיקום, חיבור, תיאום בין המערכות והכנת הבניין למערכות עתידיות אותן ניתן להרחיב או להוסיף גם לאחר סיום הבנייה. מערכת הבניין הבסיסיות הן מערכת הביוב והמים, חשמל, תאורה, גז וטלפון. בבנייה מודרנית קיימות מערכות קווי תקשורת, כבלים, מיזוג אוויר, אזעקה, כיבוי אש ועוד.

על מנת לשמור על עיצוב אדריכלי נקי, רוב המערכות של הבניין מוחבאות בתוך הקירות, הרצפות, התקרות ושלד הבניין. לכן, חלק מתשתיות המערכות נבנות עוד בשלב השלד.

עבודות שונות וגימורים

שאר העבודות באתר הבנייה נעשות על פי סנכרון בהתאם לתכנון המבנה ושיטת הבנייה שלו. בשלב זה מבוצעות עבודות ריצוף, טיח חיצוני ופנימי, חיפוי חוץ ופנים, התקנת מסגרות פלדה ואלומיניום, התקנת חלונות ודלתות, פרזולים ומעקות, התקנת מעלית, התקנת כלים סניטריים, איטום הגג ועוד.

עבודות אלו חייבות להיות מתואמות בקפידה משום שחלקן תלוי בעבודות קודמות והן נעשות תמיד על ידי קבלני משנה או אנשי מקצוע שונים. משום שלוח הזמנים חייב להיות יעיל, העבודות מתוכננות בבניינים רבי-קומות כך שבעלי מקצוע שונים יכולים לעבוד במקביל על שבלי בנייה אחרים בקומות השונות. על תיאום העבודות אחראי מהנדס הביצוע של הפרויקט, באמצעות תרשים גאנט.

פיתוח שטח

לקראת סיום פרויקט הבנייה, על רקע פינוי המבנים הזמניים ופסולת הבנייה, אפשר להתחיל בפיתוח השטח- גננות, כיסוי האדמה שבבסיס המבנה, אדריכלות נוף, מדרגות חוץ, מעקות, גדרות ואדניות בנויות. בנוסף, שלב זה כולל גימורים הקשורים לחנייה, פילרים, מדשאות, צמחייה, תאורת חוץ ועוד. לאחר סיום שלב זה, מוסרת גדר הבטיחות שהקיפה את אתר הבנייה.

עיצוב פנים

בשלב האחרון של הבנייה, מיושם עיצוב הפנים על ידי אדריכל או באחריות הדייר. עיצוב פנים כולל טיפול בחללי הפנים בלבד, ללא שינוי והתערבות במעטפת של המבנה, בשלד או במערכת הבניין הראשיות. עיצוב פנים יכול לכלול חלוקת חללים באמצעות קירות גבס או קירות לבנים לא מבניים, צעד הנעשה בתיאום עם קבלן הבניין. בנוסף, עיצוב פנים כולל התקנה של דלתות ותאורה, צבע וריהוט.

תכנית ארגון בטיחותי של אתר בנייה

אתר בנייה, בניגוד למפעל קיים או מקומות עבודה אחרים, חושף את העובדים בו לסכנות בטיחות ייחודיות, הנובעות מכך שמדובר במקום עבודה המשתנה בכל שלב של התקדמות. בנוסף, מדובר במקום עבודה זמני אשר כולל מאפיינים שונים לחלוטין בכל אתר ואתר. לכן, יש צורך בהכנסה מראש של תכנית לארגון אתר הבנייה, עם דגש על היבט הבטיחות.

על פי תקנה 166 בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה) התשמ"ח 1988, נדרש מבצע הבנייה להכין 'תכנית ארגון בטיחותי של אתר הבניה'. היתרי בנייה ניתנים עם התניה של הכנת תכנית אתר הבניה. אתרי בניה להם נדרשת הכנה של תכנית ארגון אתר הם אתרים בהם מועסקים 50 עובדים ומעלה (כולל עובדי קבלני המשנה),אתר שגובה המבנה שלו גבוה מ-25 מטרים, אתר בו מוצבים שני עגורני צריח (ומעלה),אתר שהעבודה בו מתבצעת בשטח גזרה של מפעל פעיל ואין הפרדה בין שטח הבנייה לחלק הפעיל, וכל אתר אחרי שנדרש לכך על ידי מפקח העבודה.

תכנית ארגון אתר בנייה בנויה ממפה טופוגרפית של האתר בקנה מידה של 1:250, על רקע גרמושקה עדכנית, הכוללת בנוסף למבנים העומדים להקמה גם: שטח האתר, גידור היקפי, דרכי כניסה ויציאה, דרכי תנועה, דרכי פינוי פסולת, מיקום העגורן (כולל רדיוס הפעלה ודרכי שינוע),מיקום אחסון החומרים, מיקום מבנה עזר (מחסן, משרדים),מיקום מבנה רווחה לעובדים (שירותים, מי שתייה),מיקום קווי חשמל באתר ובסביבה הקרובה, מיקום הזנת חשמל לאתר\גנרטור, מיקום ציוד כיבוי וברזי שריפה, מיקום עצים במגרש ובסביבתו אשר לא אושרו לכריתה או להעתקה, כולל פתרון הגנה מפני פגיעה במהלך העבודות, מבנים המיועדים להריסה, מיקום משטח בטון לשטיפת גלגלי המשאיות במקרה ויש צורך, גגונים, מעברים מקורים זמניים ופיגומים בשטחים ציבוריים.

בנוסף, על התכנית לכלול סקר ניהול סיכונים לתהליכי בנייה, נוהל איתור וסילוק מפגעי בטיחות, נוהל לביצוע עבודות מיוחדות (חפירות, הקמת פיגומים, הרכבות),ניהול בדיקת ציוד וחומרים, תכנית הדרכה לעובדים, נוהל תיאום ארגוני ובטיחותי בין הקבלן הראשי לקבלני המשנה, שילוט בטיחותי לאתר, נוהל חירום לאתר וכל דרישה והנחיה נוספת שתימסר על ידי הרשות הרלוונטית.

התכנית תהיה חתומה על ידי עורך הבקשה להיתר בנייה או יועץ בטיחות.

לאחר הכנת התכנית היא מובאת לדיון בוועדה המורכבת מנציגים כגון משטרה, מחלקת הפיקוח על הבנייה, כיבוי אש ומחלקת תיאום הנדסי של העירייה. אישור התכנית בוועדה המקומית מהווה תנאי מקדים לתחילת עבודות הבנייה באתר הבנייה.

תכנית ארגון האתר מהווה נספח להיתר הבנייה וכל חריגה ממנה תיחשב כסטייה מהיתר הבנייה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אתר בנייהטופס 4מהנדס בנייןהיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...