גוב מאפ – המדריך המלא לשנת 2024

אתר המפות הממשלתי, Govmap, הוא אתר מידע רוחבי בו מוצגים נתונים של עשרות גופים באופן גרפי. בין היתר, מוצגים בו נתונים רלוונטיים לתחום הנדל"ן, כגון עסקאות מכירה

שיתוף הכתבה
גוב מאפ (שאטרסטוק)גוב מאפ (שאטרסטוק)

אתר Govmap, אתר המפות הממשלתי, הוא אתר מידע רוחבי ממשלתי בו מוצגים נתונים של עשרות גופים ממשלתיים באופן גרפי, על מנת לספק לאזרחים פריסת ידע נוחה וקבלת החלטות חכמה בנושאים רבים. האתר בנוי על שיתוף פעולה של יותר מ-45 גופים רשמיים, ויש בו נכון להיום כ-340 שכבות מידע ומעל 6 יישומים שמקור הנתונים שלהם הוא משרד ממשלתי. היכולת המשולבת יוצרת סינרגיה ממשלתית חדשנית שלא היתה כמותה עד להשקת אתר גוב מאפ (Govmap). האתר הוא תוצר של שיתוף פעולה בין משרד הממשלה השונים, בהובלת מהרכז למיפוי ישראל.

האתר פותח בהתאמה לסביבת דסקטופ ומכשירים ניידים והוא מותאם לכל סוגי הדפדפנים. בנוס, האתר כולל API, כך שניתן להטמיע מפה ונתונים מתוכו באתרי אינטרנט חיצוניים באופן פשוט וללא ידע מקצועי-גיאוגרפי.

אתר גוב מאפ מאפשר לבצע ניתוחים מבוססי מיקום ולהסיק מסקנות והקשרים שלא היה ניתן לבצע אם המידע לא היה מרוכז במקום אחד.

בין הדוגמות ליישומים ולנתונים הקיימים באתר המפות: מערכת חצב, יישום לניהול חכם של פרויקטי תחבורה, של משרד התחבורה, אשר מציגה את כל שכבות הפעילות של המשרד, כולל פרויקט המטרו ותחנות הרכבות המתוכננות, כבישים מתוכננים, רכבות ועוד.

נתונים נוספים המוצגים באתר נובעים משיתוף פעולה עם משרד האנרגיה- אטלס הרוחות, מערכת המציגה את כיווני הרוח ועוצמתה. מטרת המערכת היא קידום של פיתוח של תחנות כוח המונעות באנרגיית הרוח, כדי לעודד אנרגיה מתחדשת וירוקה בישראל.

באמצעות שיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה, מוצגים באתר נתונים סביבתיים לרבות חיבור לחיישני זיהום אוויר בזמן אמת. גוף נוסף המציג את נתוניו באתר הוא השירות המטראולוגי, אשר מציג מכ"מ גשם ועננות בזמן אמת. שיתוף פעולה עם מס שבח של רשות המיסים מאפשר הצגת נתוני נדל"ן על גבי מפה. 

מטרות גוב מאפ

אתר Govmap מאפשר לציבור הרחב גישה פשוטה באמצעות האינטרנט למידע גיאוגרפי מקיף בזמינות גבוהה, מתוך מטרה של שיפור השירות שהממשלה מספקת לציבור וחיסכון בהוצאות הממשלה. בין היתר, מטרות האתר הן הגברת זמינות המידע הגיאוגרפי לציבור, לגורמי ממשל ולגופים ציבוריים, חיסכון בהוצאות הממשלה וההוצאות הלאומיות בעקבות שימוש בפלטפורמה אחידה, שיפור תפקוד הממשלה בעקבות יצירת שפה משותפת ותיאום משופר מתוך שימוש במידע גיאוגרפי, והוזלת המידע הגיאוגרפי לצרכנים.

שימוש בגוב מאפ בעולם הנדל"ן

החל מ-2019, שרת המפות של Govmap מאפשר ניתוח מרחבי לשכבת עסקאות הנדל"ן, הנלקחות מנתוני רשות המיסים. שלב זה אפשר למשתמשים לתחקר את שכבת הנדל"ן ולקבל מידע נדל"ן מלא על העסקאות בכתובת, ולבצע בנוסף תשאול מרחבי על ידי סימון אזור עניין מסוימים ולקבל את המידע המלא על האזור.

מעבר לאיתור של נכס על פי כתובת\ גוש וחלקה או נ.צ, ניתן למדוד מרחק ושטח, לצפות במיפוי עדכני ובצילום אווירי של השטח, מיפוי היסטורי, צפי פיתוח על פי תב"ע , כבישים ותחנות תחבורה ציבורית מתוכננות, ועוד.

הבסיס לנתוני עסקאות הנדל"ן - רשות המיסים

שכבת עסקאות הנדל"ן של גוב מאפ כולל את הנתונים של רשות המיסים אליה מדווחות על פי חוק כל עסקאות המכר של נכסי מקרקעין בישראל, כלומר את מחירי דירות שנמכרו.

המידע מבוסס על מערכת המידע כרמ"ן, אשר פועלת החל מ-1989 על ידי רשות המיסים על מנת לתעד ולעבד את נתוני עסקאות המקרקעין בישראל. הנתונים הגולמיים נשאבים מהדיווחים לרשות המיסים על כל עסקת מכר מקרקעין, פעולה המחויבת על פי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה). בין השאר, הדיווח כולל זהות מקרקעין, זהות צדדים בעסקה, נתוני הנכס בהיבט של שטח, שטח בנוי, שנת בנייה, מספר קומות, סוג נכס, שימוש בנכס והצמדות.

באתר מידע נדל"ן של רשות המיסים ניתן לחפש על פי כתובת, איתור גוש חלקה, סוג נכס, מועד העסקה, שווי מוערך, מספר חדרים, שטח הנכס ושנת בנייה.

מקורות ממשלתיים רלוונטיים נוספים לעולם הנדל"ן

הנגשת המידע הממשלתי מציעה כיום מקורות מידע רבים העוזרים לבנות נקודת מבט רחבה על הנכס, השכונה, האזור והעיר, עם אספקת מידע משפטי, תכנוני, פיננסי וגם מסחרי.

אתר הנדל"ן הממשלתי, למשל, מספק פרטים דומים לאתר ' מידע נדל"ן ' אך בממשק ויזואלי נעים יותר ואפשרות חיפוש חופשי ותצוגת עסקאות נדל"ן על מפה, בדומה לגוב מאפ.

אתר 'תכנון זמין' של מינהל התכנון של משרד האוצר, ניתן לאתר תכניות, בקשות, עררים, היתרים ושימושים חורגים באמצעות חיפוש על פי פרמטרים שונים, החל מגוש\חלקה, ישות תכנונית, סוג ישות, כתובת, הערות במסמך המקורי, סטטוס תכנית ומועדי דיון.

כל תכנית מוצגת עם מידע מפורט ונרחב, כולל פרטים, מסמכים קשורים וסטטוס נוכחי של טיפול. שימוש באתר מינהל התכנון רלוונטי למקרים בהם ישנה סוגיה סביב תכנית השטח ויש לבדוק את הסטטוס והפעולות שנעשו לגבי הנכס.

מערכת 'קווים כחולים' מאתרת תכניות מקוונות בישראל, באמצעות אתר עם חיפוש מבוסס-מפה, אשר מגיע לרמת המבנה הבודד. בכל נקודה על גבי המפה, מופיעה תצוגה של התכניות הרלוונטיות לה, לצד לינק לפרטי התכנית. כדאי רק לציין כי מוצגות התכניות המאושרות והתכניות בהליכי תכנון בסמכות מחוזית- ותמ"ל אשר קודמו במערכת החל מ-2011. המשמעות היא שישנן תכניות ישנות יותר שלא נמצאות עדיין במערכת המקוונת ולכן לא יוצגו באתר.

אתר רשות מקרקעי ישראל כולל מידע נרחב על תכניות בניין-עיר ( תב"ע ) ותכניות מתאר, מכרזי מקרקעין ותוצאות המכרזים. ניתן לבקש באתר אישור זכויות, הודעה על רישום זכויות או פלט מידע, מסמכים המעידים על אופי הזכויות בנכס המנוהל על ידי רשות המקרקעין.

בנוסף, ניתן להפיק נסח רישום ( טאבו ) מפנקסי המקרקעין כדי לדעת האם נכס מסוים רשום ובפנקסי המקרקעין ומי בעל הזכויות החוקית במקרקעין, ניתן להפיק תיק בית משותף באתר משרד המשפטים על מנת לעיין בצו הבית המשותף, תשריט הבית המשותף, הרכוש המשותף ותקנון הבית המשותף.

באתר אגף שומת מקרקעין של משרד המשפטים ניתן למצוא את כל ההחלטות שהתקבלו בוועדת ההשגות, על פי מיקום הנכס (גוש\חלקה),יחד עם פרטים רבים על הנכס והשומה הקשורה אליו. אתר משרד המשפטים מכיל גם טופס חיפוש של מועצת שמאי המקרקעין, בין ניתן לחפש שומות מכריעות שניתנו על ידי שמאים מכריעים.

סיכום

לסיכום, אתר גוב מאפ (Govmap) הוא אתר ממשלתי המאחד בתוכו שכבות רבות של מידע חיוני, תחת ממשק אחד. מטרת האתר הוא הנגשה של מידע אשר היה שמור אצל מספר רב של גורמים, באותו מקום, ובצורה נוחה לבדיקה, סינון ובחינה.

בהקשר של נדל"ן, ניתן לראות בו באופן נוח ובחיפוש על פי מיקום, נתוני עסקאות מקרקעין שבוצעו, על פי הדיווח לרשות המיסים.

בנוסף לגוב מאפ, אתרי הממשל השונים מספקים מידע חיוני למחקר בנושא הנדל"ן, כגון אתר רשות המיסים, אתר הנדלן הממשלתי, אתר 'תכנון זמין' של מינהל התכנון , אתר רשות מקרקעי ישראל (רמ"י),הפקת נסח טאבו , הפקת תיק בית משותף , חיפוש החלטות של מועצת שמאי המקרקעין ועוד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מידע נדל"ןאתר GOV נדל"ןאתר מידע תכנוני
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...