חזרה
להורדת אפליקציה

אדריכלות נוף היא מקצוע המשפיע על גינותינו ועל החיים סביבנו - המדריך השלם לשנת 2024

אדריכלות נוף היא תחום האחראי על החיבור בין התכנון האקולוגי ותנאי השטח לבין הסביבה • מה הם מאפייניה? מה ההבדל בינה לבין מעצב גינות? ומה הם הטרנדים החמים?

עודכן לאחרונה:

אדריכלות נוף היא מקצוע בתחום האדריכלות, אשר כולל בתוכו היבטים רבים ומורכבים: החל מהחיבור של הטבע לתנאי הסביבה, הגינות, החללים הציבוריים והפארקים, ועד שילוב של תכנון אקולוגי, תנאי שטח ותכנון צמחייה וניקוז. בעיקרון, בכל תכנון שיש בו הקשר סביבתי, נמצא אדריכל נוף כחלק מהתהליך.

העיסוק בתכנון המרחב החיצוני מול הפנימי והמרחב סביב מבנים קיים כבר אלפי שנים, אך ההגדרות הרשמיות של אדריכלות נוף הופיעו רק לפני כ-150 שנים. על פי ההגדרות, אדריכל נוף פועל בחיבור בין המרחב החיצוני למרחב הפנימי של המבנה, חלוקת המרחב החיצוני לפונקציות שונות בהיבטים של שימושיות והיבטים חברתיים, תוך מחשבה סביבתית ואקולוגית נרחבת.

תכנון גנים וגינות בסגנונות שונים ומאופיינים קיים בתקופות העתיקות, סביב ארמונות ומנזרים, גנים מטופחים ועד התכנון של ימינו בשילוב עם אדריכלות בניין מודרנית.

כיום ניתן לראות ניסיון לחדש עם שילובים של המבנה והטבע עם פעולות להטמעת המבנה בנוף, או הפיכת הגג לגינה עצמאית. על רקע המודעות הסביבתית הגוברת, נעשה בשנים האחרונות ניסיון גדול יותר ליצירת מבנים מרובי צמחיה וצבע, מתוך הכרה ביתרונות האקולוגיים של המהלך.

ההשפעה העיצובית שיש לנוף על המקום והשטח היא גדולה, מקיפה ורבת שכבות. אדריכל נוף פועל לטובת ניתוח, תכנון ועיצוב הסביבה הבנויה והטבעית. כאשר אדריכל נוף מעצב גינות וחצרות, דרך פארקים, קמפוסים ומתחמים, שבילים, כיכרות, נופי רחוב ונוף בכביש מהיר – הוא משפיע רבות על חיי היום יום של האוכלוסייה.

תפקיד אדריכל הנוף

אנשי המקצוע בתחום אדריכלות הנוף, אשר למדו תואר באדריכלות נוף, אחראים על החיבור בין המבנים שנבנו על ידי האנושות לבין הטבע והצמחייה. על בעל מקצוע בתחום להחזיק בידע עיצובי ומקצועי על סוגי הצמחים ומערכות היחסים ביניהם, פתרון בעיות ניקוז, תכנון השקיה מתאימה, בחירת חומרים מתאימים, הכרת סוגי אדמה, קישור בין שיפועים לכמות הסחף, ועוד. התכניות של אדריכל הנוף מפורטות ברמה של תכנון אדריכלי.

מעבר לכך, על אדריכל הנוף לקחת בחשבון היבטים חברתיים-סוציולוגיים, חלוקת המרחב לתפקידים שונים ואוכלוסיות שונות באמצעות יכולות ניתוח של תנאי שטח.

בין השאר, אדריכל נוף פועל בהקמת בריכות שחייה ובריכות נוי אקולוגיות במרחבים ציבוריים ובגינות פרטיות, תוך הבנת הצרכנים, התכנון של הבריכה והמערכות שלה, ועד שלבי הביצוע, הגימור וההפעלה שלה. אדריכל נוף אחראי גם לעיצוב מרפסות ירוקות הממשיכות את העיצוב של פנים הדירה, כאשר הדגש הוא על ארגון חכם של המרכיבים והצמחייה כדי להשתמש בשטח בצורה אופטימלית, לצד פתרונות מותאמים להשקיה אוטומטית. לבסוף, אדריכל נוף יכול גם לתכנן ולעצב מרפסות גג, הכוללות דק, מרכיבי בטון, אדניות, פרגולות ותאורה.

לאדריכלי נוף בימינו ישנם כלים מתקדמים המסייעים לו בתכנון ועיצוב גינות ומרחבים ציבוריים, כגון בניית הדמיה תלת-ממדית של הגינה בשלב התכנון ויצירת סרטון הדמיה.

סגנונות נפוצים באדריכלות נוף ועיצוב גינות בישראל

על פי הסגנונות הנפוצים בעולם עיצוב הגינות, בעיקר בעיצוב גינות לבתים פרטיים, התקבעו בישראל מספר סגנונות מרכזיים המשמשים בתור בסיס לעיצוב גינות ושטחים ירוקים בישראל.

גינה בסגנון "מודרני" מאופיינת בקווים נקיים, צמחיה גזומה או באזורים מוגדרים היטב, שילוב של מדרגות יציקות ויציקות בטון, שילובי חומרים כמו אבן ועץ, ולעתים גם שילוב של מתכת (באדניות, קירות ועוד)

גינה בסגנון "צרפתי" מתארת לרוב גינה עם גיזום מאוד מוקפד ומסודר, באווירה רומנטית. גני ורסאי הם המודל הפופולארי ביותר לשם השוואה.

גינה בסגנון "אנגלי" היא גינה מלאת פרחים באי סדר כלשהו, עם שילוב של שבילים העוברים בין פרחים וצמחים שופעי צבע, ספסלים, פרגולות עם צמחים מטפסים ועוד.

גינה בסגנון "יפני" משלבת צמחייה גזומה באופן ספציפי ומוגדר מראש, שילוב אזורים של חצץ או חלוקי נחל, ובמקרים רבים גם מרכיב של מים, לצד פריטי נוי כמו פסלים, מנורות אבן וכד'.

גינה בסגנון "ים תיכוני" – שימוש בעצים, שיחים ופרחים מקומיים או כאלו שהפכו למקומיים ומותאמים למזג האוויר בישראל ודורשים פחתו תחזוקה ומים. גינה "ארצישראלית" כוללת לעתים מסלעות, שבילי אבן ועוד.

ההבדל בין אדריכל נוף למעצב גינות

מעצב גינות לא מחזיק בתואר ' אדריכלות נוף '. ברוב המקרים מעצבי גינות הם ללא תואר כלל, או בעלי תואר הנדסאי נוף. מעצבי גינות לא יקבלו עבודות של תכנון מרחבים ציבוריים גדולים, בניגוד לאדריכל נוף שזהו חלק בלתי נפרד מעבודתו.

אדריכל נוף סיים בהצלחה תואר אקדמי באדריכלות נוף במוסד אקדמי מוכר בישראל או בעולם. אדריכל נוף ראשי לתכנן פרויקטים ציבוריים בסדר גודל רחב, פארקים, גינות אורבניות- כל זאת בנוסף לתכנון גינות פרטיות.

מבחינת יתרונות של גיוס אדריכל נוף לתכנון של גינה בבית פרטי, ניתן לומר באופן כללי כי אדריכל נוף הוא לרוב איש מקצוע בעל ניסיון והשכלה בתחומי תכנון צמיחה. אדריכל נוף יכול להבין את הצורך הייחודי של כל פרויקט על פי כיווני השטח והטופוגרפיה, המיקום על גבי המפה והטעם האישי שלכם, ואפילו סגנון המבנה העומד ליד הגינה.

העסקה של אדריכל נוף יכולה לספק מענה רחב יותר מבחינת מרווחים בין הצמחייה על מנת שהגינה לא תהפוך לצפופה\דלילה מידי אחרי זמן קצר, סוגי העצים המתאימים לאזור, סוג האדמה ומזג האוויר. אדריכל נוף יודע גם לתכנן את תשתית ההשקיה על מנת שלא ליצור השקית יתר, אשר מובילה לריקבון ומחלות, ומצד שני לא להוביל לייבוש העצים והצמחים. חלק מתפקידו של אדריכל הנוף הוא גם לבחור את חומרי הגלם בהם משתמשים על מנת לשמור על המראה של הגינה לאורך שנים.

מהם הפרמטרים לבחירת מעצב גינות\אדריכל נוף?

אם אתם מתכננים על תכנון של גינה בבית פרטי, כדאי לדעת שאין משמעות רבה לגיוס של אדריכל נוף בהכשרתו, משום שאישורים הבנייה נחתמים על ידי האדריכל, כך שאין צורך באדריכל נוף. בתכנון גינה פרטית, הפרמטרים החשובים ביותר הם ניסיון מקצועי מעשי, ופחות תכנון של פרויקטים גדולים על ידי בעל מקצוע בעל מוניטין והשכלה.

לכן, אם בחרתם להעסיק אדריכל נוף, כדאי לבדוק מה הניסיון שלו מבחינה פרקטית של עבודות בשטח, ומהם הפתרונות הטכניים שסיפק ללקוחותיו בעבר. עם זאת, חשוב לזכור שכל אדריכל נוף יהיה בעל ידע גדול בהרבה בתכנון גינות והיכרות עם צמחים בהשוואה למעצב גינות מתחיל.

על מנת להבין את איכות העבודה של אדריכל הנוף (או מעצב הגינות),מומלץ לבקש לראות עבודות קודמות שלו ולשוחח עם הלקוחות. קחו את אדריכל הנוף לסיור באחת העבודות הקודמות שלו, ודברו איתו על האתגרים, השיקולים והבחירות שעשה. בנוסף, כדאי לוודא שהנטייה והסגנון של בעל המקצוע מתאימים לסגנון שלכם, כדי שתהליך העבודה יהיה הרבה יותר חלק ויעיל.

אלמנטים אקולוגיים באדריכלות נוף

בשוק תוכלו למצוא אדריכלי נוף המוגדרים 'אקולוגיים', כלומר אדריכלי נוף מוסמכים בעלי תפיסה בת קיימא, אשר מתחשבים בפרמטרים סביבתיים בתכנון הגינה, לעתים על חשבון מראה מדויק ומטופח.

למשל, אדריכל נוף בעל אג'נדה אקולוגית יעדיף צמחים המתאימים לסביבה המקומית אשר דורשים כמות מינימלית של מים וגם כמות מינימלית או אפסית של ריסוס. בנוסף, עליו לדעת כיצד ליצור אזורים מוצלים בקיץ ומלאי שמש בחוף, על ידי שימוש בעצים נשירים, מיקום גינת הירק, הטמעת גינת תבלינים והקמת קומפוסטור. כמו כן, ביכולתו לתכנן בריכת נוי אקולוגית ואף בריכת שחייה ביולוגית.

אחד המפתחות של יצירת גינה אקולוגית היא בחירת של צמחים הלוקחים חלק במערך האקולוגי המקומי, כגון צמחים המושכים דבורים ומאבקים שונים, לצד שילובי צמחים בהם צמח אחד מגן על השני. ישנם סוגי צמחים המרחיקים מזיקים נפוצים אצל סוגי צמחים אחרים, כדך שכדאי לשתול אותם בסמוך בתור "מדביר טבעי".

חשוב לציין כי כאשר ממנים אדריכל נוף עם נטייה אקולוגית, אין לצפות לגינה עם צמחים בוגרים, הנחשבת "מוכנה". תכנון נוף אקולוגי דורש צמחיה צעירה שמגיעה רק לאחר כמה שנים לשיאה מבחינה ויזואלית.

נכון להיום, אחד מהנושאים הרלוונטיים והמדוברים ביותר בתחום אדריכלות הנוף הוא השפעת שינוי האקלים לרבות התחממות הגלובלית, שיטפונות וטיפול במי נגר.

שילוב של נוף ועיר – על אדריכלות נוף ברמת הבניין והערים

הטבע העירוני הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר בעבודתו של אדריכל הנוף. הצמצום של השטחים הירוקים בחיים העירוניים מחייבים את אדריכלי הנוף לאתר פתרונות יצירתיים של שילוב הטבע בתוך העיר, החל מצמחיה מקומית, יערות מאכל, עצי פרי מניבים ואלמנטים נוספים של טבע המשתלבים בעיר כחל מהעיצוב הנופי שלה.

נכון להיום, תכנון נוף הוא חלק מכל פרויקט נדל"ן כחלק מהשלבים לקבלת היתר בנייה. כלומר, כל הצדדים מכירים בחשיבות הרבה של תכנון נוף בחיי היום יום. תהליך של תכנון נוף עירוני (ולמעשה כל תכנון נוף של אדריכל נוף) כולל מרכיבים כמו בחינת היקף השטח והתנאים השוררים בו, גיבוש קונספט ויצירת תכנית ארוכת טווח, בחינת תקנים ואישורים רלוונטיים, תכנון ייעודי על מנת לקבל היתרי בנייה – כל זאת במקביל להענקת מענה לצרכים ולרצונות של הלקוח.

תכנית אדריכלות נוף של פרויקט במרחב עירוני כוללת פירוט רב על פי השטח והמקום. היא מתארת את הפיתוח הכללי של האזור, תכנון טופוגרפי ושטחים ירוקים, דרכי הגישה למבנה, תכנית צמחיה והשקיה, תכנית שלד וסימנים המתארים את פרטי הפיתוח. על התכניות לעמוד בדרישות רשויות התכנון על פי סעיפים הקבועים בנהלים, על מנת לקבל אישור עירייה והיתר בנייה.

תכניות אדריכלות נוף לוקחות בחשבון מרכיבים תפעוליים כמו תקציב וצרכים, גיבוש תכנית ריאלית שתקבל היתר בנייה, לצד אלמנטים עיצוביים כמו שילוב הנוף בסביבת הבניין והשכונה, התנאים מסביב לשטח המתכונן, תנאים המאפשרים שתילה מסוימת ועוד. אדריכלות נוף של בניין או שכונה צריכה לנתח את החיבור בין התושבים לסביבת החיים שלהם, למצוא את הדרך לשייך את הדיירים למבנה עצמו, ולחבר בין ההיסטוריה של המקום לנוף המתוכנן.

סיכום

לסיכום, אדריכלות נוף היא מקצוע העוסק בעיצוב המרחב הציבורי מבחינת חיבור המרכיבים הטבעיים לסביבה הבנויה ולאוכלוסייה. תואר באדריכלות נוף הוא תואר אקדמי הנלמד לצד לימודי אדריכלות, אך הוא מתמקד ביצירת הסביבה הטבעית, הצמחיה והשילוב של המבנים עם השטח הירוק.

תפקיד אדריכל הנוף הוא לנתח פרמטרים רבים בשטח, לצד צרכים ורצונות של הלקוח, ולתכנן בהתאם את הגינה, הפאר או תכנון הנוף העירוני. בכל הנוגע לעיצוב גינות פרטיות, אך גם באשר לעיצוב שטחים ירוקים ציבוריים, ישנם מגוון סגנונות עיצוב נוף המתבססות על מסורות של מאות שנים ותרבויות מכל קצוות העולם.

מעבר לתואר וההשכלה, ישנו הבדל בין אדריכל נוף למעצב גינות, כאשר חשוב להתייחס לשיקולים הנכונים והמתאימים בעת איתור בעל המקצוע הרצוי לעיצוב גינה פרטית, אדריכלות נוף לפרויקט נדל"ן, או עיצוב נוף למרחב ציבורי רחב כמו פארק, מתחם או שכונה.

בנוסף, אחד הטרנדים הפופולאריים בימינו הוא שילוב של אג'נדה אקולוגית באדריכלות נוף, מה שמוביל לשיקולים סביב קיימות, בזבוז וצריכת אנרגיה ועוד.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search