חזרה
להורדת אפליקציה

אדריכל - מה התפקיד שלו וכיצד הוא משתלב בתכנון ובניית הבית? - המדריך השלם לשנת 2024

האדריכל הוא מבעלי המקצוע החשובים ביותר בתהליך של בנייה או שיפוץ בית, המשפיע רבות על איכות החיים של הדיירים העתידיים. מהו תפקיד האדריכל?

עודכן לאחרונה:

מיהו האדריכל ומהו תפקידו?

מקורה של המילה "ארכיטקט" (שמו הנוסף של האדריכל) היא בשפה האכדית, ופירושה "רב בנאי". אכן, בעבר האדריכל היה הבנאי הראשי והאחראי לתכנון ולבניית הבניין גם יחד. מאז המאה ה-19, אדריכלים אחראים בעיקר לצד של התכנון ולא לבנייה בפועל. תכנון הקונסטרוקציה, שהיה נחלתם של האדריכלים, עבר במהלך השנים לאחריות המהנדסים.

אדריכל יכול להתמחות בתכנון בתים, תכנון עירוני, אדריכלות נוף ואדריכלות פנים, כאשר הוא יכול לעסוק בכל אחד מהתחומים בנפרד, או בכולם יחד. משך לימודי אדריכלות עומד על 5 שנים באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל המציעים לימודי אדריכלות, ביניהם אוניברסיטת תל אביב, הטכניון ובצלאל.

תפקידו של אדריכל בפרויקט בנייה הוא תכנון המבנה (מלבד החלק הנמצא באחריות המהנדס),עיצוב הפנים והחוץ של המבנה, והוא משמש כנציג מול וועדת תכנון ובנייה והמפקח על הבנייה.

בתכנון האדריכלי של המבנה, האדריכל יחליט בין היתר על המבט החיצוני של המבנה, מבחינת סגנון, מיקום, צורת וגודל החלונות והדלתות, מרפסות וגינות, אלמנטים עיצוביים, סוגי קירות, צבע ועוד.
בעבודתו על החלק החיצוני, האדריכל צריך לקחת בחשבון גורמים רבים בנוסף להעדפות הלקוח, כגון היתר בנייה, נוף, אוורור, אור טבעי, נוחות גישה, ועוד.

בחלק הפנימי של המבנה, כאשר מדובר על בנייה חדשה או שיפוץ נכס קיים, האדריכל אחראי על החלוקה, המיקום והגודל של החדרים, תכנון המסדרונות והמדרגות, עיצוב החלל, נקודות מים וחשמל, חומרי חיפוי וכלים סניטריים, ריהוט ומטבח (אלא אם קיים גם מעצב או מעצבת פנים) - הכול על פי שילוב של אסתטיקה, נוחות שימוש והתאמה לצורכי הלקוח.

התוכנית האדריכלית מומחשת בתכנת מחשב מקצועית ייעודית, המייצרת את כל העיצובים והשרטוטים. התכנה מפיקה שרטוטים מנקודות מבט שונות, וגם מבטאת את סוג החומר המתאים.

ברגע שבו תוכנית הבנייה מפורטת ושלמה, מועסק קבלן ביצוע אשר מוציא לפועל את עבודות הבנייה.
בכל הנוגע לייצוג מול וועדת התכנון והבנייה, האדריכל הוא איש המקצוע שמגיש לוועדה את התיק של הפרויקט ודואג לקבלת אישור בנייה.

תפקיד הוועדה הוא לקבוע מגבלות על היתר הבנייה ולבחון האם התכנון עומד בתקנים ובמגבלות. 
במהלך הבנייה או השיפוץ עצמו, האדריכל מפקח על הביצוע, כאשר עליו להגיע לאתר ולוודא כי הבנייה מבוצעת על פי התכניות, לרבות מיקום וגודל חלונות ודלתות, מיקום עמודים וכד'.

נוסף על כך, האדריכל בודק כי העבודה מבוצעת עם חומרים מתאימים ואיכותיים. ניתן לבצע שינויים לאורך כל תהליך הבנייה, כמו מעבר לשיטות ביצוע יעילות יותר, שינוי חומרים בהתאם למצב בשטח, וכד'. לכן, חיוני שהאדריכל יהיה מעורב בכל שלב, כדי לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבור הלקוח.

אם כן, בדרך להשלמת הבנייה, האדריכל מעורב בין היתר בדיון על יעדי הלקוח ועמידה בתקציב, התייעצות עם אנשי מקצוע נוספים בנושא עיצוב הבית, עריכת דוחות היתכנות והצגתם ללקוח יחד עם הצעות עיצוב, פירוט הפעולות באמצעות שרטוטים ומפרטי ייצור, פירוט אופי ואיכות החומרים, מו"מ עם קבלנים ואנשי מקצוע נוספים, יישומי בטיחות, הכנת מסמכי מכרז לחוזים, ביקור באתר ופתרון בעיות המתעוררות במהלך הבנייה.

איך למצוא אדריכלים מומלצים?

אדריכל הוא חלק חיוני בפרויקט ואחראי להיבטים חשובים, ולכן חשוב וכדאי להשקיע מאמץ בבחירה של אדריכל מומלץ שישרת את הצרכים של הלקוח. 
אדריכל איכותי מאפשר מיקסום של הבנייה במסגרת התקציב, יודע לעבוד תחת אילוצים ולהנחות את הלקוח באופן המדויק ביותר, כך שהתהליך יעבור בקלות הן מבחינה ביצועית והן ביורוקרטית.

על מנת לבחור אדריכל מתאים, ראשית כדאי לבדוק הוכחות בשטח. חשוב לבדוק תיקי עבודות של מספר אדריכלים כדי להתרשם מאיכות העבודה וההתאמה לסוג הפרויקט שלכם. אם הפרויקטים שהאדריכל תכנן כבר אוכלסו, הדבר מראה על ותק וניסיון כלשהם. אם יש לכם אפשרות, צאו לשטח ובדקו מקרוב פרויקטים שהאדריכל עיצב. הנוהג הוא שהאדריכל מתלווה אליכם לפרויקט שעיצב, שם תוכלו להיפגש עם הלקוחות המרוצים, לשמוע מהם על החוויה, ולהתרשם מהעבודה בשטח.

נוסף על כך, חשוב למצוא ממליצים רלוונטיים שיסייעו לכם לגבש נקודת מבט רחבה הכוללת גם את האישיות של האדריכל, אופן ההתנהלות מולו, עמידה בזמנים, תהליך העבודה, המקצועיות והמעורבות שלו בפרויקט. ממליצים יכולים להיות גם בעלי מקצוע אחרים איתם אתם עובדים, שיכולים להמליץ על אדריכלים שהם אוהבים לעבוד איתם. אפשר גם לחקור את הרשתות החברתיות והאינטרנט, למצוא פרויקט עם עיצוב שמוצא חן בעיניכם, ולבדוק מיהו האדריכל שאחראי לו.

עוד נציין כי לרוב נוח יותר לקחת איש מקצוע מהאזור בו נמצא הנכס, אשר מכיר את הנוף המקומי ויכול להגיע לפרויקט בהתרעה קצרה. אדריכל שגר ממש רחוק, יהיה הרבה פחות זמין וגם ככל הנראה יהיה פחות מקושר עם אנשי מקצוע אחרים מהאזור, עם הועדות והרשויות המקומית - מה שעשוי לעכב את התהליך כולו. לכן, אם אתם גרים בצפון, חפשו אדריכל בצפון, או אדריכל בחיפה. אם אתם תל אביבים או ירושלמים, חפשו עבורכם אדריכל בתל אביב והסביבה, או אדריכל בירושלים.

אחרי שצמצמתם את הרשימה למספר קטן של אדריכלים מומלצים, כדאי להיפגש איתם פנים מול פנים לשיחה קלה, כדי לבדוק את ה"כימיה" ביניכם, את ההתאמה של האדריכל לחלומות שלכם, האם הוא בכלל זמין בחלון הזמן הנדרש, מה טווח העלויות שלו, וכו'. 

אם מדובר על משרד אדריכלים, כדאי לבדוק כיצד מתנהל תהליך העבודה, האם הוא מעורב בתהליך או שהוא שולח נציגים מטעמו, האם הוא מגיע אתכם לשטח, כיצד בנויה העלות לכל שלב בפרויקט, האם יש אנשי מקצוע שהוא מביא מטעמו, ועוד.

בחירת אדריכל היא החלטה חשובה שתשפיע על איכות החיים שלכם לשנים רבות - ולכן חשוב להתייחס אליה בכובד ראש ולבדוק היטב שהאדריכל מתאים לפרויקט ולהלך הרוח שלכם, לפני שעושים את הבחירה.

שיטת התמחור משתנה על פי סוג הפרויקט וסוג העבודה. התמחור יכול להיות לפי שעה, לפי שטח הדירה או בתור אחוזים מהתקציב של הפרויקט. 

אדריכל ועיצוב פנים

אדריכלות ועיצוב פנים הם מקצועות שונים וקשורים אחד לשני, שחשוב להבין את ההבדל ביניהם.
אדריכל מוסמך הוא בוגר תואר אקדמי באדריכלות, אשר למד חמש שנים במוסד מוכר בישראל (או בחו"ל, שם הלימודים שונים בכל מדינה).

לאחר תום הלימודים, בוגרי התואר מחויבים לתקופת התמחות, כאשר בסיומה הם עוברים מבחן הסמכה, ורק לאחר שעבר הם יכולים להירשם בתור אדריכלים מוסמכים. תעודת האדריכל מקנה אפשרת לתכנן בתים פרטיים, ולאחר ההסמכה הם מקבלים סמכויות תכנון בלתי מוגבלות.

חלק מהאדריכלים עוסקים גם בעיצוב פנים במידה כזו או אחרת, אבל לא כולם, ולכן חשוב לברר את השירות שהאדריכל יכול לתת לכם כבר בשלב הראשוני.

מעצבי פנים, לעומת אדריכלים, יכולים להיות אחרי סוגים שונים ומגוונים של הכשרות. יש מעצבי פנים שסיימו תואר אקדמי בעיצוב פנים, שאורכו בין שלוש לארבע שנות לימודים. בוגרי התואר רשאים לעצב חללי פנים בלבד. נוסף להם תמצאו מעצבי פנים עם תעודות של קורסים מקצועיים שונים, הנמשכים בין מספר חודשים ועד שנתיים. 

מעצב פנים אינו רשאי לתכנן מבנה חדש, אלא רק לבצע תכנון פנימי של מבנה קיים. עם זאת, מעצב פנים יודע לתכנן שיפוץ, החל מרמת ההריסה והבנייה, שינוי בנקודות חשמל, אינסטלציה ומיזוג, ועד ריצוף, ריהוט, תאורה ואבזור. 

ההבדל בפועל, לרוב, הוא רמת הירידה לפרטים מול הלקוח, כדי להתאים את התכנון להרגלים, הצרכים וההעדפות של בני הבית. מעצב פנים חוקר בנוגע לכמות האנשים שאוכלים בבית בימי השבוע ובסוף שבוע, מי צופה בטלוויזיה ומתי, כמה אנשים יושבים בסלון, מתי בני המשפחה מתקלחים ועד כמות הבגדים והנעליים של כל אחד מבני המשפחה. 

חשוב לזכור – אם בעל מקצוע מכנה את עצמו ' אדריכל פנים', רוב הסיכויים שלא מדובר באדריכל מוסמך, משום שלאדריכל בוגר תואר באדריכלות אין שום אינטרס להגביל את עצמו לתכנון פנים הבית. במקרים כאלו, כדאי לבקש לראות את התעודות שמעידות על ההכשרה של בעל המקצוע הפוטנציאלי. 

סוגי אדריכלים

בשוק ניתן למצוא סוגים שונים של אדריכלים, אשר מתמחים בסוגי עבודות מסוימים. כאשר בוחרים אדריכל , כדאי לדעת מראש מה תחום ההתמחות שלו, כדי לא "להיתקע" עם אדריכל שמתמחה בבתים פרטיים כשבאים לתכנן דירת גג, או אדריכל יוקרה כשהתקציב דחוק מאוד. תוכלו למצוא בשוק גם אדריכל נוף, אשר אחראי לעיצוב הגינות והחלקים החיצוניים של הבית.

אדריכל בתים פרטיים

תכנון בית פרטי הוא משימה מורכבת ומאתגרת, אשר דורשת אדריכל המתמחה בתחום זה. האתגר בעיצוב בית פרטי הוא שילוב בין עיצוב בית שהוא יחידה אדריכלית אחת מאוחדת, שצריך לנצל את הפוטנציאל שלה במלואו, לבין הצורך לאפיין כל אזור, חלק או חלל בבית באופן אישי ופרטני.

כאשר מדובר על בניית בית פרטי "מאפס", מדובר על משימה מורכבת פי כמה, עם התייחסות לתכנון השלד, התשתיות והוצאת היתר הבנייה. אך גם כאשר מדובר על שיפוץ ושינוי של בית קיים, תכנון בית פרטי הוא משימה מורכבת עם שלבים רבים, לרבות הדמיות ממוחשבות של חלל הבית לאחר השינוי או השיפוץ, לספק חוות דעת מקצועית ללקוח המתגורר ביית, ולהמליץ על הדרך הנכונה ביותר להמשך התהליך.

בעת עיצוב של בית פרטי, יש לקחת בחשבון את הבית כולו, וכל חדר בנפרד. אם יש בבית ילדים, צריך להתחשב בצרכים וברצונות שלהם, משום שהם עשויים להשפיע על התכנון של הבית כולו והחדרים הרלוונטיים. ככל שהאדריכל יתייחס לכל חדר ולכלל הבית במשולב- התוצאה תהיה בית מתוכן היטב ומנוצל היטב.

אדריכל יוקרה

עיצוב של נכסי יוקרה מחייב התייחסות מיוחדת לכל פרט ופרט, משום שיצירת תחושה של יוקרה בבית מושגת בעיקרה על ידי העיצוב.

בית יוקרתי משדר טעם טוב, והבעלים שלו נתפס כמי שהשקיע בעיצוב מחשב, תכנון, וכסף. למי שרוצה לגור באזור יוקרתי, חשוב שהחזות של הבית תהיה מאופיינת בחותם של יוקרה.

הייחוד של אדריכל יוקרה מתבטא באביזרים ובריהוט, במפרט הטכני הסופר-איכותי והייחודי, הקשרים עם מעצבים מקומיים ובחו"ל מהם אפשר לעשות ייבוא אישי של פריטים לבית, וחוסר הפשרות בכל הנוגע לאיכות החומרים.

חלק מהבחירה באדריכל המתמחה בנכסי יוקרה נובע מהרצון והצורך לשמור על מחיר גבוה של הנכס, במיוחד כאשר מדובר בנכס המיועד להשכרה. עיצוב איכותי, משובח ודקורטיבי, אשר מחייב משאבים, ימשוך את השוכרים הנכונים ואת הקונים הנכונים בבוא העת. כאשר מדובר בשכונת יוקרה בה כל הנכסים מעוצבים בצורה יוקרתית, צריך לשמור על הרמה כדי לקבל את המחיר הנכון ברגע בו הנכס יועמד למכירה, ולא יעמוד בעמדת חיסרון מול שאר הנכסים באזור.

אדריכל נוף ומעצב גינות

מעצב גינות הוא לרוב הנדסאי נוף או אדם ללא תואר בכלל, אך עם ניסיון בתחום עיצוב הגינות. אדריכל נוף, לעומת זאת, הוא אדם שסיים תואר ראשון (לפחות) באדריכלות נוף במוסד אקדמי מוסמך בישראל או בחו"ל. אדריכל נוף רשאי לתכנן פרויקטים ציבוריים גדולים, פארקים, גינון אורבני וכד'. בנוסף, הוא יכול כמובן גם לתכנן גינות פרטיות.

בעת בחירת בעל המקצוע הנכון לעיצוב הגינה שלכם, כדאי לקחת בחשבון מספר נקודות: ראשית, לרוב אין משמעות לתואר ' אדריכל נוף' כאשר מדובר בתכנון של גינה פרטית, זאת משום שכל האישורים הקשורים לבנייה כבר חתומים על ידי האדריכל של הבית עצמו. בנוסף, אדם בעל ניסיון בשטח יהיה עדיף על אדם בעל תואר שכמעט ולא נמצא בשטח ומספק פתרונות יצירתיים לבעיות. לעתים קרובות, אדריכלי נוף לא מגיעים עם ניסיון בשטח, אלא רק עם פרויקטים של תכנון תיאורטי ופיקוח מרחוק.

בכל מקרה, כדאי לבקש מבעל המקצוע לראות גינות שתכנן בעבר, ולדבר עם הלקוחות שהגינות נעשו עבורם. גם במקרה הזה, כדאי לקבל המלצות מאנשים שעבדו עם בעל המקצוע ומרוצים ממנו. כמו אצל אדריכל , גם כאן חשובה הכימיה והקשר עם בעל המקצוע. 

אדריכלים מפורסמים שאתם אולי מכירים

בישראל פועלים מספר משרדי אדריכלים ידועים במיוחד, אותם מובילים אדריכלים ידועים, אשר מאחוריהם פרויקטים איקונים בהיסטוריה של האדריכלות ושל המדינה.

אילן פיבקו, אשר הקים ב-1980 את פיבקו אדריכלים, מתכנן ומעצב במשך שנים וילות פרטיות ומגדלים מפוארים. בין השאר, פיבקו אחראי על עיצוב "בית הצדף" ביפו, מגדל הגן בסמוך לגדות הירקון ברמת גן (בו יש דירה אחת בכל קומה),מגדל החרוזים ברמת גן ומגדלי 'רביעיית פלורנטין'. פיבקו תכנן בתים פרטיים בהרצליה פיתוח, כפר שמריהו, סביון, רעננה, ירושלים וגם בלונדון וצרפת.

אורלי שרם, אשר הקימה את המשרד הנושא את שמה ב-1985, הפכה עם השנים לאדריכלית של האלפיון העליון, כאשר מאחוריה עיצוב ביתו של פרופסור דני גור, הווילה של אהוד ברק, הבית של רוני דואק ואף עיצוב המספרות של שוקי זיקרי. בין היתר, היא גם עיצבה את המרחבים הציבוריים של פרויקט רוטשילד 1 ובתים מפוארים בצהלה ובקיסריה.

פיצו קדם, אשר הקים משרד הנושא את שמו ב-2000, מתמחה בווילות פאר פרטיות, אך פנה גם לעיצוב מסעדות יוקרה כגון בינדלה וטאיזו. קדם, צלם בעברו, מעצב פרויקטים גם בחו"ל, בין היתר בניו יורק ובשווייץ.

משרד יסקי מור סיון אדריכלים (MYS) הוא משרד אדריכלים ישראלי בינלאומי, שהוקם בעקבות המיזוג בין משרד יסקי ושות' לבין משרד מור אדריכלים. המשרד נחשב לאחר מהמשרדים המובילים בישראל, המתמחה בתכנון מסחרי, ציבורי ומגורים. בין עבודות המשרד ניתן למנות את מדגלת צמרת (המוכרים בשם מגדלי 'אקירוב') בת"א, המשרדים של מגדלי עזריאלי, מטה חייל האוויר בקריה בתל אביב, בית החולים אסותא, קניון רמת אביב וקניון אבנת.

עוד משרד מוביל בישראל הוא משה צור אדריכלים , המתמחה באדריכלות בניין, בינוי ערים ועיצוב פנים. בין הפרויקטים המוכרים ביותר שלו: מרכז גב-ים באזור התעשייה הרצליה פיתוח, קניון ערים בכפר סבא, קניון שבעת הכוכבים, מגדל שרונה בתל אביב (עבור קבוצת עזריאלי , בשיתוף עם אדריכל דוד עזריאלי),פרויקט מידטאון, מגדלי הארבעה, מגדל המשרדים "המילניום" בתל אביב, ושדה התעופה הבינלאומי "רמון" ליד אילת (בשיתוף משרד מן-שנער). מגדלי היוקרה שעוצבו על ידי המשרד הם מגדל ארלוזורוב 17 בתל אביב, מגדל המגורים בשטח בית החולים אסותא ברחוב ז'בוטינסקי, פרויקט המגורים בארי-נהרדע, מגדל המגורים 'רמז 6', ועוד.

משרד בר אוריין אדריכלים הוא אחד המשרדים המובילים בישראל גם הוא, בהובלת האדריכל גידי בר אוריין. המשרד מתמחה בעיצוב מגורים, משרדים, מלונאות וגשרים. בין העבודות שלו ניתן למנות את הבניינים לשימור ברחוב שטראוס 3 ורוטשילד 79-81 בתל אביב, בנייה מרקמית מסיבית באנטוקולסקי 3-5 בתל אביב, מגדל G ברחוב השופטים, אבן גבירול, גשר הולכי הרגל מעל הירקון ועוד.

את סיטי טאואר ברמת גן, מתחם סינמה סיטי בראשון לציון, שכונת המגורים נווה סביון באור יהודה ומגדל המגורים שדרות רוטשילד על אלנבי בתל אביב (בשיתוף עם משרדו של האדריכל ריצ'רד מאייר מניו יורק),עיצב משרד ברעלי לויצקי כסיף אדריכלים ובוני ערים, עוד משרד ידוע שאחראי לכמה בניינים מהמוכרים בישראל.

עוד אדריכל ותיק ואחד מהידועים בישראל הוא משה ספדיה, אשר משרדו ספדיה אדריכלים אחראי למוסדות מונומנטליים בישראל כגון נמל התעופה בן גוריון, מרכז ומלון ממילא בירושלים, מרכז יצחק רבין ובית יד ושם בירושלים.

משרד נוסף שאחראי לאייקונים ישראלים הוא רם כרמי אדריכלים, של האדריכל רם כרמי, אשר אחראי בין היתר על עיצוב בית הספר עמל ע"ש ליידי דייוויס בתל אביב, בית המשפט העליון (בשיתוף עדה כרמי מלמד),שיפוץ תיאטרון הבימה, ועוד.

משרד נוסף המתמחה במגדלי יוקרה הוא ישר אדריכלים , של האדריכל אבנר ישר, הנחשב אדריכל יוקרה, שבין הפרויקטים הבולטים שלו תמצאו את מגדל רוטשילד 1 בתל אביב, מגדל העיר הלבנה בתל אביב, מגדל W ומגדל W Prime בתל אביב, מגדל ליבר, מגדל הגימנסיה, מתחם מגדלי בסר 3 ו-4, מגדל דלק מוטורס- ויתניה , מגדל אמפא הרצליה ועוד. עוד פרויקטים ידועים של המשרד: מתחם השוק הסיטונאי, מגדלי דה 'וינצ'י הכול לשני מגדלים- משרדים ומסחר, מתחם קניון ארנה בהרצליה, ומרכזי פיתוח של חברות היי טק מובילות ביניהם מיקרוסופט, אפל, SAP, מוטורולה, קומברס ועוד.

עוד משרד מוביל הוא משרד כנען שנהב אדריכלים , שהוקם בשנת 1992 על ידי האדריכלים עדינה וניסן כנען, ודנית וגיל שנהב. המשרד פועל בנדל"ן למגורים, בדיור המוגן, התחדשות העירונית ועוד, ותכנן עשרות אלפי יחידות דיור, מבנייני בוטיק ועד מגדלים ושכונות מגורים. המשרד ממוקם בקריית עתידים בתל אביב ומועסקים בו כיום כ-30 אדריכלים והנדסאים.

סיכום

לסיכום, אדריכל הוא אחד מהתפקידים המרכזיים והמכריעים בתהליך הבנייה/שיפוץ של הבית או הדירה. בין אם אתם מחפשים אדריכל בצפון, אדריכל בירושלים, אדריכל בתל אביב או אדריכל בדרום, עליכם לקחת בחשבון שמדובר בבעל מקצוע קריטי וחיוני לאיכות החיים שלכם בשנים הבאות. 
תפקידו של האדריכל הוא לתכנן את המראה החיצוני של הבית, המבנה והחלוקה הפנימית של המבנה, להגיש וללוות את הגשת הבקשות לרשויות כד לקבלת היתר בנייה, ולוודא שהבנייה והשיפוץ מתבצעים על פי התכנון ועם החומרים הנכונים.
קיימים סוגים שונים של אדריכלים, ביניהם אדריכל יוקרה, אדריכל בתים פרטיים ועוד. אדריכל ועיצוב פנים הם פונקציות שונות בתהליך הבנייה/שיפוץ, וחשוב להבין מה ההבדל ביניהם.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search