בקשה לרישום מקרקעין - המדריך המלא לשנת 2024

בקשה לרישום מקרקעין בלשכת מקרקעין (טאבו) נדרשת במקרה בו היורקים שירשו זכויות במקרקעין רוצים לרשום את זכויות ההורשה שלהם בלשכת רישום מקרקעין. מה קיים בבקשה? ועל מה צריך להקפיד?

שיתוף הכתבה
בקשה לרישום מקרקעין (שאטרסטוק)בקשה לרישום מקרקעין (שאטרסטוק)

בקשה לרישום מקרקעין – יורשים

במקרה בו אדם קיבל בירושה זכויות במקרקעין (זכויות לבעלות של קרקע או נכס בנוי),יש ביכולתו לרשום את זכויות ההורשה בלשכת רישום מקרקעין וכך להבטיח בעלות מוחלטת על אותם מקרקעין. הורשת הזכויות יכולה להתבצע על פי צו ירושה (בקשה רשמית שמגיש היורש כדי לקבל את חלקו בירושה),צו קיום צוואה (בקשה רשמית המוגשת על ידי היורש על מנת שהצוואה תיכנס לתוקף) או על בסיס הסכם שנחתם בין היורשים על אופן חלוקת העיזבון, לאחר שאחד מהצווים המדוברים ניתן.

כיצד מגישים בקשה לרישום מקרקעין

יורשים שירשו זכויות במקרקעין יכולים לרשום את זכויותיהם בלשכת רישום המקרקעין ( טאבו ) שבשטחה רשומים המקרקעין. ניתן לאתר את הלשכה הרלוונטית באמצעות חיפוש לפי מספר גוש או יישוב. נכון ל-2023, קיימות תשע לשכות מקרקעין בישראל: תל אביב, ירושלים, חיפה, פתח תקווה, נצרת, נתניה, באר שבע, חולון ורחובות. בנוסף, קיימות שלוש שלוחות: חדרה, עכו ואשדוד.

הבקשה מועברת לרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין של משרד המשפטים, אשר כוללת בתוכה מספר יחידות: רישום מקרקעין ( טאבו ),מפקחים על רישום מקרקעין (הליך מנהלי),מפקחים על רישום מקרקעין (הליך שיפוטי),רישום תשתיות לאומיות ופרצלציות, והסדר מקרקעין.

לפני הגשת הבקשה יש לוודא כי המוריש אכן היה בעל הזכויות במקרקעין, באמצעות הפקת נסח רישום מקוון או הפקת נסח טאבו (נסח רישום) חתום בלשכה שבה רשומים המקרקעין.

חשוב לציין כי קיימת גם העברת זכויות הורשה במקרקעין שמנוהלים ברשות מקרקעי ישראל, המהווה תהליך עם נהלים שונים.

הבקשה מוגשת באחת מהדרכים להלן: דואר (ממוען ללשכה הרלוונטית),הפקדת התיק באופן פיזי בלשכה הרלוונטית בשעות קבלת קהל, באמצעות הגשה מקוונת אשר יכולה להתבצע על ידי עורכי דין בעלי כרטיס חכם (הגשה מקוונת אפשרית רק לרישום הורשה על פי צווי ירושה וצווי קיום צוואה אשר קיבלו תוקף מטעם הקרשם לענייני ירושה או בית דין רבני).

הבקשה כרוכה בתשלום אגרה של 170 ₪ (נכון לשנת 2023),אותה ניתן לשלם בזמן הגשת הבקשה באופן מקוון (על ידי עורך הדין מגיש הבקשה),באמצעות שירות התשלומים הממשלתי המקוון, בעמדות התשלום הממוקמות בלשכה, או בסניף דואר באמצעות שובר תשלום אותו אפשר לקבל בלשכת המקרקעין.

טפסים להורדה – בקשה לרישום מקרקעין

לנוחותכם, טופס בקשה לרישום מקרקעין ובנוסף כתב הצהרה והתחייבות של עו"ד להגשה מקוונת לשם רישום עסקאות ופעולות שונות.

שלבי ההליך – בקשה לרישום מקרקעין

הבקשה צריכה להיות חתומה על ידי יורש אחד לפחות ומאומתת על ידי עורך דין או רשם. במקרים בהם התמנה מנהל עיזבון, הבקשה תידרש להיות חתומה על ידו ובנוסף מאומתת על ידי רשם או עורך דין.

אם הבקשה לרישום מקרקעין קשורה למקרקעין שונים אשר רשומים באותה לשכת מקרקעין (לדוגמה, שתי דירות שונות הרשומות ביבנה),ההמלצה היא לפרט את כל הנכסים באותה בקשה.

במידה שהבקשה מוגשת באופן מקוון, יש לצרף לה כתב הצהרה והתחייבות של עו"ד להגשה מקוונת לשם רישום עסקאות ופעולות שונות.

במקרה בו צו הירושה\צו קיום הצוואה אושר על ידי הרשם לענייני ירושה, אין צורך בצירוף הצו אלא רק לפרט את פרטי המנוח (שם ומספר ת"ז) בטופס הבקשה. עם זאת, אם צו הירושה\צו קיום הצוואה לא אושר על ידי הרשם לענייני ירושה אלא על ידי רשות אחרת המוסמכת לכך, הדרישה היא להגיש את צו הירושה\אישור קיום צוואה המקורי, אשר אושר על ידי אותה רשות מוסמכת.

ישנה אפשרת להגיש 'העתק נאמן למקור' כחלופה לצו מקורי, זאת בתנאי כי המסמך יהיה מאושר על ידי הרשות אשר אישרה את הצו במקור (לדוגמה, ערכאה דתית). לחלופין, אפשר להגיש העתק באישור נוטריון (יש לשים לב שהעתק באישור נוטריון עשוי להיות יקר יותר מהפקת העתק נאמן למקור באישור אותה רשות).

במקרה בו היורשים (או גורמים אחרים) הם שותפים במקרקעין, אפשר לרשום את הסכם את השיתוף בין הצדדים בנושר לבקשת רישום המקרקעין.

טיפול בבקשה לרישום מקרקעין אשר הוגשה ללשכת מקרקעין בדואר או באופן ידני

לאחר קבלת הבקשה לרישום מקרקעין בלשכת רישום המקרקעין הרלוונטית, נפתח תיק פעולה בנושא. בכל פעם בו מסתיים שלב טיפול בתיק, נשלח עדכון למגיש התיק באמצעות SMS (מסרון) או בעדכון אל כתובת הדוא"ל שסיפק.

המסמכים נבחנים ובמקרה בו הבקשה נמצאת כשרה לרישום, הפעולה נרשמת בפועל ומועבר מכתב אישור ביצוע פעולה למגיש התיק אל כתובת הדוא"ל שסיפק בבקשה.

אם נמצאים ליקויים במסמכים שהוגשו, התיק צפוי להידחות, כאשר מכתב דחייה נשלח לכתובת הדוא"ל שסופקה.

התיק נשמר בלשכת הרישום במשך 7 ימים בהם ניתן לאסוף אותו. אם התיק לא נאסף במהלך תקופת זמן זו, הוא נשלח בדואר לכתובת הפיזית שהוגדרה על ידי מגשי הבקשה לרישום מקרקעין. במקרה בו הבקשה נדחתה בעקבות ליקויים, ניתן להגיש אותה מחדש בצירוף התיקונים שהוזכרו במכתב הדחייה.

טיפול בבקשה לרישום מקרקעין אשר הוגשה ללשכת מקרקעין באופן מקוון

לאחר הטיפול בבקשה בלשכת המקרקעין, נשלח אישור על רישום הפעולה או הודעה על דחיית הפעולה, יחד עם הסיבה לדחייה, אל כתובת הדוא"ל שנכתבה בבקשה על ידי המגיש.

עורך הדין שזוהה בתור מגיש הבקשה, יקבל אפשרות לצפות בפרטי הבקשה, במסמכים שהוגשו ובמכתב הדחייה. תהיה באפשרותו להגיש את הבקשה פעם נוספת, לאחר טיפול בתיקונים הנדרשים שפורטו במכתב הדחייה או ההשהיה. בכל מקרה, ישנה דרישה לצרף כתבה הצהרה חדשה על ידי עורך הדין שמגיש בשנית את הבקשה.

סיכום

לסיכום, חשוב להבין כי תהליך הבקשה לרישום מקרקעין שהורשו בצוואה הוא תהליך פשוט יחסית, הנגזר באופן ישיר מהמטרה המרכזית שלו – הוכחה כי הנפטר אכן היה הבעלים של הנכס והותיר אותו למגיש הבקשה, ולבקש מרשות המקרקעין לבצע הליך רשמי של העברת הנכס לבעלות המגיש, באמצעות הגשת טופס הבקשה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:טאבולשכת רישום מקרקעיןנסח טאבובקשה לרישום מקרקעיןצו ירושהזכויות מקרקעין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...