חזרה
להורדת אפליקציה

עיצוב משרדים – המדריך השלם לשנת 2024

עיצוב משרדים כולל תכנון ובחירה של הנראות והריהוט של סביבת העבודה. מהם העקרונות המרכזיים בעיצוב משרדים? ואיך מתאימים את עיצוב המשרד לצרכים ולאופי של הארגון?

עודכן לאחרונה:

עיצוב משרדים

עיצוב משרדים הוא תהליך העיצוב של חלל המשרד, בהתאם לצרכים, לאופי ולסיפור של הארגון. עיצוב משרדים יכול להיות מודרני וטכנולוגי, עיצוב סולידי במשרדים של עורכי דין או רואי חשבון, או עיצוב נועז וחדשני בחברות היי טק. הפרמטרים בעיצוב משרדים הם רבים, החל מהבחירה המשמעותית בין 'אופן ספייס' לחלל הבנוי על חללים קטנים, מספר החדרים, השטח שלהם, התאמת חדרים לסוגי עובדים, מיקום חדרי ההנהלה וחדרי הישיבות ועוד.

בעל ארגונים מבינים כי עיצוב משרדים נכון יכול לסייע בהצלחת העסק, מיצוב העסק וחיזוק המותג, בידול ממתחרים, שיפור במכירות וגם חוויה נעימה יותר ללקוחות ולעובדים.

תכנית עיצוב פנים של משרד צריכה לכלול מערך תכניות, ביניהן תכנון המבנה, תכנון החשמל, הרצפה, התקרה והקירות. מעצב או מעצבת הפנים של המשרד יבחרו גם את חומרי הגלם לעיצוב, לרבות הריצוף, הרהיטים וגופי התאורה. במרבית המקרים, הגורם האחראי על עיצוב המשרד יהיה אחראי על קבלני הביצוע, בחירה שלהם, הדרכתם ותיאום ביניהם. בין אנשי המקצוע הפועלים בתחום עיצוב משרדים : קבלני חשמל ואינסטלציה, ספקי דלתות, תריסים וחלונות, אנשי עבודות עץ, אנשי תשואה ועוד. תפקידו של מעצב המשרדים הוא לפקח על עבודתם ולוודא כי העיצוב מבוצע על פי התכנון.

חלק מהעבודות של עיצוב משרדים הוא עיצוב 'מאפס' של משרד חדש אליו עובר הארגון. לעתים מדובר על שיפוץ משרד קיים, ולעתים מדובר על רענון בלבד של העיצוב הנוכחי. בעת עיצוב משרד, יש לקחת בחקבון פרמטרים כמו מאפייני הנכס הפיזי, תשתיות קיימות, חללי עבודה מוחלקים, תרבות ארגונית קיימת, אילוצים מבניים ועוד.

בעיצוב משרדים ברמה גבוהה, המטרה היא לייצר חוויה לאורחים ומבקרים, ולייצר גאוות יחידה עבור העובדים. בעידן של תחרות עזה על כל לקוח, ותחרות עזה לא פחות על העובדים המוכשרים בשוק, חשוב להציג לכל המבקרים החדשים במשרד את העיצוב האיכותי והמתאים ביותר לארגון, כדי לשפר את הסיכוי לסגירת העסקה הבאה או גיוס הכישרון העולה בתחום העיסוק של המשרד.

השפעת עיצוב משרדים על העסק

עיצוב משרדים הוא שלב חיוני וחשוב בהתפתחות העסקית של כל ארגון. על פי המחקרים, עובדים מייחסים חשיבות רבה לסביבת העבודה שלהם, לנראות ולאווירה שהיא נותנת ביום-יום. החל משלב הראיון בו המועמד נחשף לעיצוב הפנים של המשרד, ועד למידת הנאמנות שלו, שביעות הרצון שלו ממקום העבודה ועד מידת ההשקעה שלו לאורך זמן – פרמטרים אלו מושפעים מעיצוב המשרד, בין היתר. סביבה מעוצבת בהתאם לסגנון של הארגון, באווירה מושקעת וייחודית, יוצרת יותר תחושת השתייכות ומחזקת את הנאמנות של העובדים.

משימת עיצוב משרדים היא משימה מורכבת ומאתגרת, המחייבת תיאום ציפיות עם הלקוח, איפיון מעמיק של צרכי העסק ושיטת העבודה, הבנת הבידול של העסק ממתחרים, הבנה של אינטראקציה עם גורמים חיצוניים (לקוחות, נותני שירות, שותפים עסקיים),ועוד.

עיצוב משרדים מהווה יעד חשוב בתכניות השנתיות של הנהלת הארגון, ולעתים תופסים אותו בתור יעד אסטרטגי בתכנית העבודה.

פרמטרים מהותיים לתכנון סביבת עבודה עסקית

בתחילת תהליך הגדרת קונספט עיצוב לעיצוב משרדים, נציגי ההנהלה נפגשים עם חברת עיצוב המשרדים המיועדת, ויחד עם מגדירים היבטים מהותיים לתכנון סביבת העבודה:

- מהי הסביבה הנכונה לארגון, כלפי פנים וכלפי חוץ.

- מה הלוקיישן המתאים, ואיך הוא מתוכנן כלפי פנים וכלפי חוץ.

- תרבות ארגונית, מערכת הקשרים ויחסי הגומלין בין המחלקות וגם בתוך כל אחד מהצוותים.

- אופי קהל היעד: העובדים, הלקוחות והאורחים הצפויים להגיע למשרדים.

- תקציב לעיצוב סביבת העבודה

- מהן התחזיות של המשרד ועד כמה עיצוב המשרדים צריך להיות גמיש לשינויים הצפויים העתידיים.

- ערכי הארגון, החזון של העסק – אשר יתבטאו בעיצוב ובתכנון חלל המשרדים של העסק.

על פי התשובות של נציגי החברה לנקודות כגון אלו ואחרות, מבצעי המשרדים יבחרו יחד עם בעלי הארגון סגנון עיצובי מתאים, מעצבי המשרדים יציעו חלוקת חללים, גוונים, מסרים, ריהוט, תאורה, מיקום הלוגו, עיצוב הקירות, הצגה אפשרית של מוצרי החברה ועוד.

כללים בסיסיים בעיצוב משרדים

כפי שיש חוקים בסיסיים ויסודיים לעיצוב דירה או בית, ניתן לזהות מספר כללים בסיסיים בעיצוב משרדים. כמובן שתמיד יש יוצאים מן הכלל, אך כדאי בכל מקרה להכיר את הכללים הנפוצים בעיצוב משרדים:

ראשית, יש לעיין בפרוגרמה לפני תהליך עיצוב משרדים , לשם היכרות עם הצרכים החשובים של העסק. בעסקים חדשים, צריך להכיר לעומק את השירותים שהמשרד מציע, על מנת להתאים עיצוב שישמש את צרכיו.

תכנון חלל

בנקודה זו מודדים את צרכי העסק החשובים ביותר, על מנת להתאים את חלוקת החלל לצרכי העובדים ולשימוש העסק באופן היעיל ביותר, על ידי ניצול מיטבי של השטח.

אלמנטים, ערכים ודגשים לתצוגה

לכל ארגון נקודות חוזק ובידול, אותן יש להעצים בעיצוב משרדים. יש לאסוף את הנקודות שהמשרד רוצה להציג בפני הלקוחות והעובדים.

צבעים

יש לנסות להבין מהם המסרים שהעסק רוצה לשדר ללקוחות: יושרה, ביטחון, ביתיות, אמינות וכו'- לכל צבע יש משמעות אחרת ובחירת הטקסטורות והצבעים משפיעה על סביבת העבודה של המשרד. הצבעים מתקשרים גם לצבעי המותג והלוגו, בהם ניתן להשתמש בעיצוב משרדים.

האם אופי המשרד מתאים לצבעים מרובים? חשוב לזכור שחלל עם צבעים רבים עשוי לגרום לבלבול אצל עובדים ולקוחות, ולכן כדאי להקפיד על שימוש בצבע לתיחום חללים באזורים פתוחים, ולא מעבר לכך.

באופן כללי, ניתן לשייך לצבעים מאפיינים שנבדקו על פי מחקרים: כחול הוא צבע יציב ומרגיע, ירוק דומה לטבע ומאפשר יעילים, לבן עשוי להיות סטרילי מידי, צהוב הוא אנרגטי ומגרה יצירתיות, אדום הוא צבע מעורר אך לא כדאי להשתמש בו באופן מוגזם- כל עסק וכל מעצב משרדים עם ההעדפות, הצרכים והשימושים שלו בצבעים בעיצוב משרדים.

הרמוניה בין הפרטים הקטנים

עיצוב משרדים כולל ירידה עד לפרטים הקטנים ביותר, החל מהריהוט ועד לפריטים דקורטיביים. לכן, חשוב לשים דגש על כך שיש הרמוניה וקו כלשהו בין הפרטים הנבחרים למשרד בריהוט, טפטים, בחירת חומרים וכו'.

תאורה טבעית ואוורור

עובדים רבים מדווחים על תסמינים בריאותיים מדאיגים לאחר שעות רבות של שהייה במשרד, בין היתר בעקבות אוורור לקוי, מחסור באור טבעי, סנוור מתאורה מלאכותית או קרני השמש, תנאי אקלים לא נוחים, תחושת זמן שגויה בעקבות חוסר קשר עם העולם שבחוץ, ועוד. לכן, חשוב מאוד להקפיד על ניצול תאורה טבעית והצללה למניעת כניסה של חום בחודשי הקיץ, אוורור יעיל עם פתחים לכיווני אוויר מרובים ועוד. באזורי עבודה תאורה טבעית מאפשרת לעובדים לחוש את הזמן העובר ולא להיות סגורים בחללים עם תאורה מלאכותית בלבד, בניתוק מהמתרחש בחוץ.

סביבת עבודה גמישה ורב תכליתית, המעודדת עבודת צוות

עיצוב משרדים מודרני כולל בחירה מרובה של אפשרויות ישיבה ועבודה – החל מאופן ספייס, דרך חלל דמוי בית קפה לישיבה בלתי רשמית, אזור צ'יל אאוט להירגעות ומשחק, ועד חללים קטנים לקיום פגישות אחד-על-אחד. עיצוב משרדים חכם יכול לתת לעובדים לבחור עד כמה להיות קרובים לעובדים האחרים, ואף לבחור את העיצוב בחלל האישי שלו מבחינת חומרים ומרקמים. עיצוב משרדים המעודד שיתוף פעולה ועבודת צוות, מוביל לרעיונות יצירתיים.

חדשנות וטכנולוגיות בעיצוב משרדים

כיום ניתן ליישם חדשנות רבה בעיצוב משרדים, כגון תאי ישיבה, 'כיסאות שקט' המאפשרים ריכוז, ספות המאפשרות שיחה אינטימית ולא אחד מול השני, אלא משני עברי שולחן, מחיצות מלוחות המאפשרים אינטראקציה לצד פרטיות, שולחנות עמידה, תאים אקוסטיים, מרחבים פרטיים ועוד.

על מנת לשמור על עיצוב משרדים מתקדם, על האדריכלים והמעצבים להתעדכן בשיטות בנייה עכשוויות, מתקדמות ומודרניות. עליהם להכיר את חומרי הגלם החדישים ביותר על מנת להציע ללקוחות פתרונות המתאימים לצרכים של הלקוח ולמבנה של הנכס. באמצעות פתרונות עכשוויים, האדריכל יכול להפחית את עלויות השיפוץ ועיצוב המשרדים מבלי להתפשר על איכות, לשפר את הבטיחות, להציע בידוד אקוסטי ובידוד תרמי טובים יותר, לאפשר תאורה טבעית, להפחת הוצאות אנרגיה ועוד.

תכנון ועיצוב משרדים בהתאם לסוג הארגון

כאשר מיישמים עיצוב משרד, כדאי להתאים את העיצוב לאופי העבודה של הארגון ולענף בו הוא פועל. לצד זאת, כמובן שיש להתייחס לצרכים ולרצונות העולים מצד בעלי המשרד, כדי להתאים את העיצוב לדרישות שלהם.

משרד רואי חשבון, למשל, דורש מקום רב לאחסון, ואווירה של חוכמה, ידע ופתיחות. משרדים רבים שואפים לאווירה אלגנטית, המשלבת נראות טובה ומעשיות. במשרד רואי חשבון כדאי להבין מהם החללים אותם יש להצניע (אחסון, משרדי עבודה, שירותים ומטבח) לעומת חלקים אותם כדאי להבליט, כמו דלפק שירות, משרדים של בעלי תפקידים בכירים ופינות המתנה המיועדות ללקוחות המשרד המגיעים לפגישה.

עיצוב משרדי היי-טק, למשל יכלול מיתוג הקשור לצבעים, לתחום ולאופי החברה, לצד שירותים רבים שנועדו לדאוג לרווחת העובדים – חללי מפגש, חדרי מנוחה ומשחקים, חדר אוכל מאובזר ועוד. משרדי היי-טק לעתים דורשים גם תשתיות שונות לטובת שרתים, תקשורת ומחשוב.

בעיצוב משרד עורכי דין, למשל, לרוב משלבים בין אווירה רצינית ומכובדת, לבין מודרניות, קלילות ותחושת ביטחון. העיצוב נועד לגרום למבקרים להרגיש בטוחים ולתת אמון בנציגי המשרד. עוד פרמטרים שיכולים להילקח בחשבון בעיצוב משרד עורכי דין הוא סוג ההתמחות של המשרד, מספר העובדים, החזון והערכים של המשרד וגם הטעם האישי של בעלי המשרד, כמובן.

משרדי פרסום ידועים בעיצוב דינמי וצעיר, עם הרבה אלמנטים עיצוביים יצירתיים, המעודדים חשיבה קריאייטיבית. המטרה של עיצוב משרד פרסום היא יצירת סקרנות, עניין וגירוי לעין, זאת מבלי להסיח את הדעת.

כאשר מעצבים חלל עבודה, הדגש הוא בידול בין האזורים השונים, הקפדה על ניצול אופטימלי ונעים של האופן ספייס והאפשרות לעבוד באופן פרטי ככל הניתן בכל עמדה, לצד אפשרויות מגוונות לעבודה ומפגש- ספות, שולחנות קפה, תאים לפגישות אישיות ועוד.

עיצוב משרדים ירוק

עיצוב משרדים ירוק הוא עיצוב המיישם את עקרונות הבנייה הירוקה. לצד חיסכון בהוצאות על אנרגיה בטווח הרחוק, עיצוב ירוק שם דגש על היבטים הקשורים לרווחה ולבריאות העובדים, כדי למנוע את התסמינים הנובעים מחלל לא מאוורר ולא מואר, לצד זיהום פנימי מהציוד הנמצא בתוך המשרד.
פתרונות וציוד הכלולים בעיצוב משרדים ירוק הם מווסתי זרימה לברזים, ברזים אלקטרוניים, מיכלי הדחה כמותיים, איסוף מי עיבוי מזגנים, שיטות ניקוי ללא שימוש במים, ארגונומיה טובה לעובדים, גופי תאורה ומכשירי חשמל חסכוניים, שיפור האקוסטיקה באמצעות חומרי בידוד, חיישני כיבוי אוטומטיים ושימוש בחומרים עם תו ירוק.

ניהול אקוסטיקה בעיצוב משרדים

דגש על אקוסטיקה הוא מרכיב חשוב ביותר בעיצוב משרדים, משום שברוב המשרדים נמצאים הרבה מאוד עובדים במקביל, אשר מדברים ועושים רעשים. אקוסטיקה טובה יכולה לאפשר לכלל העובדים לעבוד מבלי שהרעשים הסביבתיים יפריעו להם. ישנם מומחים באקוסטיקה, אשר יכולים לעזור לאדריכלים ולבעלי הארגון בתכנון היבט האקוסטיקה בעיצוב.

רכיבים של הקפדה על אקוסטיקה במשרד הם חלונות עם בידוד אקוסטי גבוה, בידוד בתקרות, רצפות, מחיצות וקירות משותפים, בידוד בצנרת, ועוד. ישנם פתרונות אקוסטיקה אסתטיים, אשר מציעים יעילות בשילוב עם נראות מודרנית.

יש להבחין בין טיפול בבעיות עש לבין טיפול בהד המגיע מקירות המשרד. רעשים פוגעים בשמיעה ומהווים מטרד ממשי, בעוד שהדהוד גורם לפגיעה באיכות הצלילות וביכולת להבין את בני השיח, ובנוסף מעלה את מפלס הרעש. הדבר נכון בעיקר כאשר מדובר בחלל פתוח בו אנשים מדברים בטלפון או משוחחים, או בחדרי ישיבות. בעיצוב של משרד מחדש, ניתן לשלב חומרים חדשניים סופגי רעשים בתשתיות התקרה, הרצפה והקירות. במקרה של עיצוב משרד קיים, ישנם מוצרי אקוסטיקה מגוונים. היבטים שיועץ האקוסטיקה ישים עליהם דגש: קירות החדר מגיעים עד לתקרת הבטון (ולא רק עד לתקרה המונמכת),בליעה אקוסטית, תקרה עם ערך בליעה גבוה, סביבה אקוסטית טובה באזורים פתוחים באמצעות חיפוי חלקי של הקירות ב'כרית אקוסטית', קירות כבדים (מבחינת מסה) ככל האפשר, או קירות כפולים מנותקי מגע, חלונות עם זכוכית כפולה, דלת כבדה, מדויקת ואוטמת, אטימה מרבית, מניעת מעברי רעש או דיבור מחדר לחדר, ועוד.

סיכום

לסיכום, עיצוב משרדים הוא חלק חשוב בהקמת סביבת העבודה - כדאי להתאים את העיצוב לאופי של הארגון, לתחום הפעילות ולצרכים הספציפיים של כל עסק ועסק. עיצוב משרדים מתייחס לפרמטרים כמו תאורה, ריהוט, חלוקת חללים, אקוסטיקה, בנייה ירוקה ועוד.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search