חזרה
להורדת אפליקציה

ריבית פריים - המדריך השלם לשנת 2024

ריבית פריים -מהי? איך השתנתה לאורך השנים? ואיך הרפורמה במשכנתאות מעודדת הלוואות במסלול פריים משכנתא? כל מה שצריך לדעת על ריבית פריים בשנת 2022

עודכן לאחרונה:

במרוצת 73 שנותיה של מדינת ישראל זכינו להכיר ריביות רבות ושונות: ריבית קבועה, ריבית משתנה, ריבית צמודה למדד, ריבית שאינה צמודה למדד, וכמובן, הריבית שלשמה התכנסנו כאן – ריבית פריים.

ריבית פריים זוהי אחת הריביות הפופולריות ביותר בעולם המערבי. מדובר בריבית המהווה עוגן, אחת שבמקור הייתה בכלל ריבית אטרקטיבית השמורה בעיקר ללקוחות מועדפים, או "לקוחות פריים" כפי שנקראו בעבר, ומכאן בעצם נולד שמה של ריבית הפריים .

ריבית הפריים היום (ובניגוד מוחלט לשנים קודמות) שומרת על שיעור נמוך במיוחד, מגמה שמלווה אותנו כבר לא מעט שנים. נכון לכתיבת שורות אלה, ריבית פריים עדכנית בישראל עומדת על שיעור של 1.6% בלבד. רק לשם ההשוואה, בשנות ה-90' טיפסה ריבית הפריים עד לכדי גובה של 15%. אך מאז עברו המון מים מתחת לגשר, ובימינו אנו, מדובר בריבית שאינה מאופיינת בתנודות קיצוניות כמו בימים עברו, אחת שנשארת נמוכה ויציבה חרף השינויים הרבים שהתרחשו במשק ובממשלה.

בין ריבית פריים לריבית בנק ישראל

לפני שנגיע אל ריבית פריים, צריך קודם כל להתייחס בקצרה אל לא אחרת מאשר ריבית בנק ישראל – מלכת הריביות הלאומית. ריבית בנק ישראל היא זו המסמלת את נקודת האמצע של הריביות הנובעות מהחלפת הלוואות בין בנק ישראל לבין בנק מסחרי כזה או אחר. לשיעור ריבית בנק ישראל ישנה השפעה עצומה על האקלים הכלכלי השורר בארץ; מדד המחירים לצרכן, אגרות חוב, המניות, מחירי הדירות והרשימה הולכת ומתארכת.

אך כשזה מגיע להלוואות, לריבית בנק ישראל ישנה השפעה ישירה על הלוואות במסגרת ריבית פריים בלבד, בעוד הלוואת במסגרת ריביות שונות מושפעות מפרמטרים אחרים. לפיכך, בכל חודש (8 מתוך 12 חודשים בשנה ליתר דיוק) מדווח בנק ישראל על גובה הריבית אותו קבע, ובהמשך ישיר לכך הבנקים המסחריים משחררים אל אוויר העולם את שיעור ריבית הפריים העדכנית שלהם.

אז מהי ריבית פריים?

לאחר שהפנמנו כי קיים קשר בלתי נפרד בין ריבית בנק ישראל לריבית הפריים, הגיע הרגע להבין – מהי ריבית פריים?

ריבית הפריים מהווה למעשה את הבסיס לקביעת שיעורי הריבית בכל הנוגע למוצריהם של הבנקים המסחריים, דוגמת פיקדונות או הלוואות. מדובר בריבית שאינה צמודה לאף מדד; לא למדד המחירים לצרכן, לא למדד תשומות הבניה, לא למדד מחירי הדיור ובטח שלא למדד התחדשות עירונית. ריבית פריים עולה או יורדת אך ורק לפי השיקול של בנק ישראל ובהתאם למצב הנוכחי במשק, והיא מתפרסמת ביום ה- 15 לחודש על ידי נגיד בנק ישראל.

וזוהי הנוסחה העדכנית לחישוב ריבית הפריים : ריבית בנק ישראל (0.1%( + 1.5% (המרווח שמוסיפים הבנקים המסחריים). מכאן שריבית פריים עדכנית להיום היא 1.6%.

בשפה הבנקאית המלאה בשמות מסובכים עד מפחידים,  גם הלקוח הנחוש ביותר יתבלבל מפעם לפעם כשייתקל בהרי הנתונים, החישובים והסימונים השונים והמשונים של הבנקים. אחד מהסימונים הללו מתגלה בדיוק כאן אצל ריבית פריים,  המסומנת במסמכים הרשמיים של הבנקים המסחריים באות "P" עם תוספת (+) או הפחתה (-). זאת אומרת,  מסלול פריים משכנתאאשר מציעים הבנקים יכול להיות עם תוספות לריבית שיגדילו את גובה החזר המשכנתא, או לחילופין עם ניכויים שיפחיתו מגובה החזרי המשכנתא. האחוז אשר מתווסף או מופחת מריבית פריים מבטא את הסיווג שמדביק הבנק הן לסוג ההלוואה והן לפרופיל הפיננסי של הלקוח.

ריבית פריים לאורך השנים 

ריבית הפריים אופיינה בעבר כאחת שסובלת מתנודות קיצוניות ויכולה להשתנות מקצה לקצה מדי שנה. כך היה לכל אורך שנות ה-90 בישראל כאשר ריבית הפריים נכנסה למן סטטוס של 'מאניה-דפרסיה' כשהתחילה בשיעור של 1.75% ובהמשך קפצה עד  לשיעור של - 15% (!).

גם לאורך העשור הראשון של המילניום החדש לא מצאה ריבית הפריים את היציבות שנדרשה לה. אם בשנת 2006 שיעור ריבית פריים בישראל עמד על 7%, הרי שעד 2009 היא כבר ירדה ל-2% בלבד. שנתיים לאחר מכן טיפסה ריבית הפריים ל- 5%, רק כדי ליפול שוב בשנת 2013 לשיעור של - 2.05%. וכך נמשך לו הטנגו בין בנק ישראל לבנקים המסחריים, עד לאמצע העשור הקודם, בשנת 2015 ליתר דיוק, כאשר מאז ועד היום ריבית פריים נעה בין 1.5% לבין 1.75%. וכאמור, ריבית הפריים היום עומדת על- 1.6%.

מה גורם לשינויים בריבית פריים?

יש לא מעט גורמים חיצוניים שיכולים להשפיע על שיעור ריבית הפריים כפי שנראה כעת. אולם על פי ההערכות של נגיד בנק ישראל, ריבית פריים תישאר נמוכה לאורך השנים הקרובות למרות ההשפעות החיצוניות, לרבות משבר הקורונה העולמי, הצניחה הדרמטית בריביות בארה"ב והפלונטר הפוליטי בישראל.  

  • האינפלציה במשק –לכל התפרצות אינפלציונית כזו או אחרת גם כן יש אפקט משמעותי על ריבית פריים. לאורך השנה החולפת הגיעה האינפלציה השלילית לשיעור של מינוס 0.6%, אך גם כאן הקונצנזוס בקרב הכלכלנים הוא כי בנק ישראל לא יכריז על שינוי כלשהו בריבית פריים.

  • הקשר האמריקאי – לאור משבר הקורונה החליט באופן דרמטי הבנק המרכזי של המעצמה הגדולה בעולם, פדרל ריזרב (Federal reserve),להפחית את הריבית במשק לשיעור שנע בין 0.25%-0% בלבד, וזאת בשל הנזקים הכלכליים שיצר הנגיף בכל רחבי ארה"ב. כשזה נאמר, לכל המתרחש אי שם מעבר לים בגזרת הכלכלה בכלל והריביות בפרט, ישנה השפעה מכרעת על שיקול דעתו של בנק ישראל באשר לריבית פריים שלנו כאן בארץ. אך בינתיים התחזיות בארץ לא צופות שינויים מרחיקי לכת בריבית הפריים שממשיכה לשמור על שיעור יציב של 1.6% נכון לעכשיו. 

  • ערך השקל מול הדולר – ערך המטבע האמריקאי אל מול המטבע הישראלי נותן גם הוא את אותותיו בכל הקשור לעליות או ירידות של ריבית פריים. נציין כי בשנה החולפת ערכו של הדולר צנח בשיעור של- 7% מול מקבילו הישראלי.

ריבית פריים בהלוואות

הבנקים המסחריים בישראל וגם גופים חוץ בנקאיים מעניקים ללקוחותיהם הלוואות על בסיס ריבית פריים – החל ממסלול ריבית פריים משכנתא ועד הלוואה לכל מטרה ואפילו הלוואות בערבות המדינה. בהלוואות אלה, שיעור הריבית המשולמת על ההלוואה משתנה בהתאם לשינויים שחלים בריבית פריים. אם זאת עולה, אז החזר המשכנתא החודשי יעלה גם הוא. וכך גם להיפך. 

פרמטר נוסף שישפיע על תנאי ריבית פריים בהלוואות הוא דירוג אשראי אישי. על פי מודל מאגר נתוני אשראי החדש שפועל בישראל – ככל שהיסטוריית ההתנהלות הפיננסית שלכם נחשבת לסדירה כך תקבלו ציון גבוה יותר של דירוג אשראי על ידי הבנקים, וכך גם יגדל הסיכוי שתקבלו הלוואה בריבית פריים עם תנאים אטרקטיביים יותר. מנגד, בהנחה ויש לכם דירוג אשראי נמוך והיסטוריית הפעילות הפיננסית שלכם נחשבת ל-"בעייתית", הבנק יצמצם את הסיכון שלו באמצעות הענקת הלוואה בריבית יקרה יותר.

אפשרויות נוספות בהן בוחר הבנק כדי לשמור על עצמו מפני הפסדים כספיים ולצמצום הסיכונים שבהלוואה היא הענקת ביטחונות, שעבודים וערבויות מטעם הלווים.

ריבית פריים משכנתא

ריבית פריים מוצמדת כבסיס לחישוב ריביות על פיקדונות, הלוואות, אוברדרפט, וכמובן, בתור אחד ממסלולי המשכנתא האטרקטיביים ביותר בשוק המשכנתאות הישראלי – ריבית פריים משכנתא . מסלול ריבית פריים משכנתא נחשב לאחד המועדפים על ציבור נוטלי המשכנתאות בישראל,  בעיקר לאורך השנים האחרונות כאשר ריבית פריים עדכנית וריבית בנק ישראל מגרדות את הרצפה.

מסלול ריבית פריים משכנתא הוא אחד אשר אינו צמוד לאף מדד כזה או אחר – לא מדד המחירים לצרכן, לא מדד מחירי הדירות ולא מדד תשומות הבנייה . בעקבות כך, החזר משכנתא חודשי במסלול ריבית פריים משכנתא אינו חשוף לסיכונים גבוהים של עלייה פתאומית בגובה החזר המשכנתא החודשי. כמו כן, מסלול ריבית פריים משכנתא מאפשר להחליף למסלול משכנתא אחר לאחר תהליך מחזור משכנתא וזאת מבלי לשלם "קנס משכנתא", או בשמו המוכר והמתייפייף יותר: "עמלת פירעון מוקדם".

הוראת בנק ישראל: הסרת מגבלת ריבית הפריים

אז אמנם משבר הקורונה, המשבר הכלכלי, הסגרים וכיפופי הידיים הפוליטיים לא השפיעו באופן חסר תקדים על הריביות בישראל. אך בכל זאת, בנק ישראל אכן נקט בכמה "מהלכי חירום" שסייעו לנוטלי המשכנתאות בישראל להתמודד עם הקשיים הכלכליים של החזר משכנתא חודשי בתקופת הקורונה, ואף הגדיל לעשות כאשר החל מה-17 לינואר נתן את האור הירוק לרפורמה במשכנתאות שהובילה להסרת מגבלת ריבית הפריים בבניית תמהיל משכנתא.

אם לאורך השנים בניית תמהיל משכנתא אפשרה ללווים לקחת מסלול משכנתא ריבית פריים במסגרת 3/1 מתמהיל המשכנתא, כעת לאחר השינויים המפתיעים בהובלתו של משרד האוצר ונגיד בנק ישראל – ניתן לקחת מסלולי משכנתא בריבית פריים המהווים 2/3 מתמהיל המשכנתא.

מסלול משכנתא בריבית פריים מציע את שיעור הריביות הזול ביותר עבור נוטלי משכנתאות בישראל, זאת לצד האפשרות למחזר את המשכנתא ללא תשלום עמלת פירעון מוקדם. על הנייר, מדובר בהזדמנות טובה לחיסכון במשכנתא עבור הציבור הישראלי. אולם בשטח, הבנקים המסחריים באו מוכנים מראש ועושים כעת את ההתאמות שלהם על מנת לצמצם הפסדים. הבנקים לא מוכנים לוותר בכזאת קלות על הרווחים מריביות כתוצאה ממתן אשראי למשכנתאות, ובשל כך, באופן סימולטני החליטו לייקר את מסלול פריים משכנתא שלהם כל אחד בתורו.

מכאן שלמרות הכוונות הטובות של בנק ישראל לשחרר גלגל הצלה ללווים המנסים להחזיק את הראש מעל המים בים של חובות והחזרי משכנתא , הבנקים המסחריים מקשים על ודואגים שהים יישאר סוער עבור הלווים, מתוך אינטרס לרווחיות שלהם עצמם.

סיכום: ריבית פריים 2021

על פי כל התחזיות ואם לשפוט לפי המתרחש לאורך העשורים האחרונים בגזרת ריבית פריים, לא צפויה עלייה בשיעור הריבית שעתיד להישאר עוד שנים רבות בשפל היסטורי של 1.6%. בחודש מרץ 2021 פרסם בנק ישראל את הנתונים בסקטור המשכנתאות בישראל לאורך הרבעון הראשון של השנה, לפיהם נטל הציבור הישראלי משכנתאות בהיקף של- 22.3 מיליארד שקל, עלייה סולידית של כ-7% מהרבעון המקביל בשנת 2020. אך בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2019, מדובר בזינוק חד של- 44% מהיקף המשכנתאות שנלקחו.

בסקירה שביצע משרד הבינוי והשיכון , נמצא כי לאורך שנת 2020 היקף המשכנתאות החדשות שנטל הציבור הישראלי עמד על לא פחות מ- 78 מיליארד שקל – שיא של כל הזמנים בישראל. שיא שבאורח פלא מגיע דווקא בתקופה של משבר קורונה המשתלב עם משבר פוליטי מתמשך.

בתוך זה, הסרת מגבלת הפריים היא ללא ספק החלטה חיובית ואף חסרת תקדים של בנק ישראל, יחד עם זאת, היא לא צפויה להוביל להוזלה משמעותית בהחזר משכנתא חודשי של רוכשי הדירות בישראל בשל התגובה המתגוננת של הבנקים המסחריים למהלך. לכן, לקראת לקיחת מסלול פריים משכנתא או ביצוע תהליך מחזור משכנתא , חשוב להגיע מוכנים מראש ובכוננות להתמקחות מתישה אך משתלמת. 

ריבית פריים 2022

זוהי ריבית פריים בשנת 2022 על פי השינויים בתעריף הריבית של בנק ישראל:

תאריך

שיעור הריבית

01/2022

1.60%

02/2022

1.60%

03/2022

1.60%

04/2022

1.74%

05/2022

1.99%

06/2022

2.25%

07/2022

2.25%

 

פריים ריבית – מהי ריבית פריים

ריבית פריים, הנקראת גם ריבית ממוצעת בסיסית בחח"ד במינוח הרשמי שלה, היא ריבית המשתמשת בתור בסיס לתמחור הלוואות ומשכנתאות המסופקות על ידי הבנקים המסחריים (תאגידים בנקאיים) או גופים המספקים אשראי. בנוסף, גם פקדונות נקבעים על בסיס ריבית הפריים של אותו תאגיד פיננסי (פריים מינוס אחוז מסוים) ריבית הפריים מחושבת בתור ריבית בנק ישראל + 1.5%.

ריבית פריים מתפרסמת כל חודש ומתעדכנת בהתאם לשינויים בריבית בנק ישראל.

ריבית פריים היום – ריבית הפריים היום

עבור מי שמנסה לבדוק כמה הפריים היום, או מהי ריבית הפריים היום, ניתן להגיד כי נכון ליולי 2022, ריבית פריים עומדת על 2.25%, לאחר שבנק ישראל העלה את ריבית בנק ישראל ל-0.75%.

ריבית פריים בנק ישראל – ריבית הפריים

בנק ישראל קובע את תעריף הריבית שלו, אך ריבית הפריים נקבעת על ידי התאגידים הפיננסיים (הבנקים המסחריים) אשר מבססים את אחוזי הריבית בהלוואות ובפיקדונות שלהם על ריבית בנק ישראל , בתוספת כלשהו ליצירת רווח (1.5%),מה שמוביל לשיעור ריבית פריים.

 

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search