משרד הבינוי והשיכון - המדריך השלם לשנת 2024

משרד הבינוי והשיכון משפיע על חיי האזרח הממוצע בנושאים כמו השכרת דירה ורכישת נכס. על מה אחראי המשרד? ומה עומד מאחורי 'מחיר למשתכן', 'דירה להשכיר' ו'מחיר מופחת'?

שיתוף הכתבה
משרד הבינוי והשיכון (שאטרסטוק)משרד הבינוי והשיכון (שאטרסטוק)

משרד הבינוי והשיכון

משרד הבינוי והשיכון אחראי על יישום מדיניות הממשלה בתחום הדיור והבנייה, ובנוסף על יצירת התנאים לקבלת פתרונות דיור מספקים עבור משקי הבית בישראל. בין היתר, משרד הבינוי והשיכון מעודד שמירה על קצב בנייה המתאים לביקוש, אכיפת תקני בנייה, שיקום שכונות, סיוע בדיור לשכבות מוחלשות, סיוע במשכנתאות והתחדשות עירונית.

בממשלה הזמנית של ישראל, ענייני משרד הבינוי היו בידיו של מרדכי בנטוב, ששימש בתור שר העבודה והבינוי. לאחר הקמת הממשלה הראשונה ועד להקמת משרד הבינוי והשיכון ב-1961, מנהל התכנון של ישראל פעל תחת משרד הפנים ושאר יחידות הבינוי נכללו באגף השיכון של משרד העבודה.

במשך השנים המשרד פוצל ואוחד מספר פעמים – לעתים משרד הבינוי והשיכון ולעתים משרד השיכון. בשנת 2014 שמו הוסב למשרד הבינוי, כאשר ב-2015 הוחזר שמו ל' משרד הבינוי והשיכון '.

בין השרים ששירתו במשרד ניתן למנות את גיורא יוספטל, לוי אשכול, יהושוע רבינוביץ', אברהם עופר, דוד לוי, אריאל שרון, בנימין בן אליעזר, בנימין נתניהו, יצחק לוי, נתן שרנסקי, אפי איתם, ציפי לבני, יצחק הרצוג, מאיר שטרית, אריאל אטיאס, אורי אריאל, יואב גלנט, יפעת שאשא-ביטון ויעקב ליצמן, בין היתר.

לצורך ביצוע התפקידים השונים של המשרד, פועלות בו יחידות מסוגים שונים, כגון מטות מקצועיים, מטות תומכים ומחוזות (מרכז, ירושלים, דרום, חיפה וגליל). תחת המשרד פועלות חברתיות ממשלתיות העוסקות בנושאים ייעודיים, לצד 41 יחידות נפרדות.

משרד הבינוי והשיכון - תחומי אחריות

תפקידו של משרד הבינוי והשיכון הוא יישום מדיניות ממשלת מדינת ישראל בכל הנוגע לבנייה למגורים ופתרונות דיור לתושבי המדינה. בין השאר, המשרד פועל לשמירה על קצב בנייה מספק, הגדלת היצע הדירות בבנייה חדשה בטווח הקצר, הבינוני והארוך, אחריות על אכיפת תקני הבנייה, יישום תכניות לשיקום שכונות ותיקות באזורי פריפריה, סיוע בדיור לשכבות חלשות בין היתר באמצעות דיור ציבורי ושיקום שכונות, פעילות בתחום המשכנתאות לזכאים, והתווית התפתחות ההתחדשות העירונית.

מאז תחילת העליות במחירי הדיור, משרד הבינוי והשיכון לוקח חלק פעיל ומרכזי ביוזמות שונות לריסון עליות ולהצעת דיור במחיר מופחת למשפחות צעירות. בין היתר, ניתן למנות את תכנית 'מחיר למשתכן ', 'דיור במחיר מופחת' ו' דירה להשכיר '.

המשרד מלווה את כל הדרך ליצירת מבנה מגורים בישראל: החל משלב איתור הקרקע, דרך התכנון, שיווק הקרקעות ותיעוד הבנייה, פיתוח תשתיות, מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים ועד רישום המקרקעין.

משרד הבינוי והשיכון פועל למען קצב בנייה התואם ככל הניתן ליעדים ולביקוש, מיישם צעדים לשיפור איכות הבנייה בישראל, מעודד יזמות עסקית והטמעת טכנולוגיות בנייה חדשות, ופועל לאכיפת תקני בנייה ומניעת כשלי בנייה.

במסגרת הטיפול באוכלוסיות חלשות, המשרד מעניק סובסידיות לרכישה\בנייה\הרחבה של דירה, משתתף בתשלומי שכר דירה ומתן דירות בשיכון הציבורי.

אחת התכניות המרכזיות של המשרד במשך השנים היא שיקום שכונות ותיקות, אשר במסגרתה משופצים מבנים והתשתית שלהם מפותחת, תוך שימת דגש על שיפור השירותים החברתיים ועל ההשתלבות החברתית-כלכלית של האוכלוסיות המוחלשות.

יחידות המשרד

תחת משרד הבינוי והשיכון פועלות 41 יחידות, ביניהן אגף רשם הקבלנים, שיווק, תכנון, תכנון אסטרטגי ומדיניות, הפעלת הביצוע, הפעלת מערכות סיוע, אגף חרדים, אגף מיעוטים, אגף סיוע בדיור, יחידת החברות הממשלתיות, יחידת החדשות המחקר והפיתוח, חמשת המחוזות הגיאוגרפיים, מנהל אוכלוסיות מיוחדות ומרקם ותיק, מנהל בנייה חדשה, מנהל לסיוע בדיור, מנהל ענייני הכפר ועוד.

 

חברות ממשלתיות תחת משרד הבינוי והשיכון

יחידת החברות הממשלתיות אחראית על יישום מדיניות המשרד בחברות הממשלתיות, ששר הבינוי והשיכון נקבע כאחראי עליהן.

תחת אחריות של משרד הבינוי והשיכון פועלות מספר חברות ממשלתיות:

 

האגודה לתרבות הדיור

מטרות האגודה לתרבות הדיור הן החדרת מודעות ודרכי פעולה לשמירה על הרכוש המשותף בבניינים, טיפוח איכות החיים בבניין משותף, הדרכה וניהול תקין של ענייני הבית המשותף ויצירת שכנות נאותה והעלאת תרבות הדיור ברחבי הארץ על פי הנחיות משרדי הממשלה.

האגודה לתרבות הדיור נוסדה ב-1964 בתור עמותה (מלכ"ר) על ידי ממשלת ישראל ומשרד הבינוי והשיכון והיא פועלת תחת פיקוח רשות החברות הממשלתיות.

חברי האגודה נהנים משירותים מגוונים, המסופקים דרך 90 סניפי האגודה הנמצאים בכל רחבי ישראל. סניפי אגודת הדיור נמצאים בחסות הרשויות המקומיות והם מקבלים הנחיה מקצועית מהאגודה דרך ארבעה מחוזות: מרכז, צפון, דרום וירושלים. האגודה שהצטרפות אליו אינה חובה - חברים בה ועדי בתים לפי בחירתם לבד.

החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים

החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים היא החברה היחידה הנמצאת בבעלות ממשלתית מלאה באגן העיר העתיקה. החברה מוחזקת באופן מלא על ידי משרד הבינוי והשיכון .

החברה נוסדה ב-1969 על ידי ממשלת ישראל לאחר שחרור ירושלים, והיא משמשת בתור זרוע ממשלתית לביצוע מדיניות הממשלה בעיר העתיקה בירושלים. מטרתה העיקרית היא שיקום הרובע היהודי ופיתוחו בתור אתר לאומי, דתי, היסטורי ותרבותי, תוך שימת דגש על האופי הייחודי והצביון של הרובע. פעולות השחזור לאחר תחילת הפעילות ברובע נמשכו 16 שנים שבסופן שוכנו ברובע כ-600 משפחות. ברובע פועלים יותר מ-40 מוסדות חינוך וישיבות, עשרות מדרשות, בתי כנסת, מכונים, אכסניה, מוזיאונים ומרכזי מבקרים. מבחינת מסחר, כ-100 חנויות ועסקים פועלים ברובע.

החברה היא החוכרת הראשית מממשלת ישראל בתוך חומות העיר העתיקה (כ-133 דונם) ועוד כ-17,500 מ"ר מחוץ לחומות (בעיר דוד). החברה משמשת גם בתור חברה משכנת ולכן היא מבצעת רישום נכסים ומקרקעין, הסבת זכויות והעברת זכויות, הגשת תביעות משפטיות באשר להפקעה, תביעה לבעלות, פינויים וניהול ספרי מקרקעין.

 

חל"ד: חברה ממשלתית עירונית לשיקום דיור ופיתוח

חל"ד היא חברה ממשלתית עירונית הפועלת בנושאי השכרת דירות, טיפול באכלוס, שיקום ודיור של אוכלוסייה טעונת סיוע, טיפול בתעודות זכאות, ניהול שיקום שכונות וניהול עבודות עבור עיריית פתח תקווה.

חלמיש: חברה ממשלתית-עירונית לדיור לשיקום ולהתחדשות שכונות בתל אביב-יפו

חלמיש היא חברה ציבורית בבעלות משותפת ושווה של משרד הבינוי והשיכון ועיריית תל אביב-יפו. החברה נולדה ב-1961 לטובת פינוי ובינוי של אזורי מגורים בהם איכות החיים נמוכה, ובנוסף גם לסייע במתן פתרונות דיור לתושבים שהתקשו למצוא דיור מתאים או מימון לרכישת דירה.

החברה סיפקה במשך עשרות שנות פעילותה אלפי פתרונות דיור באמצעות בנייה חדשה, העמדת הלוואות בתנאים מועדפים ליחידים ולמשפחות, רכישת דירות, שיפוצן ואכלוסן, ומכירת דירות מתוך הדיור הציבורי לדיירים זכאים.

חלמיש משמשת בתור הגוף שמרכז את כלל הפניות לדיור ציבורי באזור תל אביב-יפו, היא מלווה את המבקשים ומייצגת אותם בועדות הזכאות לדיור ציבורי, מקצה דירות לזכאים כולל דירות בדיור לקשיש, סיוע בשכר דירה, הלוואות זכאות ועוד.

 

עמידר: החברה הלאומית לשיכון בישראל ופרזות: חברת בת ממשלתית

עמידר פועלת כבר 72 שנה בהוצאה לפועל של מדיניות ממשלות ישראל בתחומי הבינוי והשיכון. החברה נוסדה ב-1949 על מנת לספק מענה דיור יעיל, ראוי ומהיר לטובת הקליטה של גלי העלייה שהגיעו לישראל. במהלך השנים הפכה עמידר לזרוע משכנת מרכזית, יישמה פרויקטים של תכנית 'שיקום שכונות' וחיזוק מבנים מרעידת אדמה.

החברה מנהלת כ-70% מהדיור הציבורי בישראל, 34 מתחמי דיור מוגן ו-5,000 מנכסי רשות הפיתוח. ב-2016 חתמה עמידה על הסכם להתחדשות עירונית בנכסי הדיור הציבורי. בין היתר, החברה מספקת לדיירי הדיור הציבורי פעילויות, פיתוח אישי ומקצועי ועוד- תחת אגף קשרי קהילה.

ב-2016 נערך מיזוג של פרזות, החברה הממשלתית-עירונית לשיכון ירושלים, לתוך עמידר, כחלק ממהלך ההתייעלות בתחום הדיור הציבורי בישראל.

 

החברה לדיור ציבורי ודיון מוגן לקשיש

החברה הוקמה ב-2008 לטובת בנייה, שיקום, חיזוק, שיפוץ ושדרוג בתי דיור מוגן לקשיש ודירות דיור ציבורי, המצויים בבעלות מלאה של מדינת ישראל או בשיעור בעלות העולה על 50% או מצויים בניהול של חברת עמידר.

 

ערים: חברה לפיתוח עירוני

ערים היא חברה ממשלתית המוכרזת כזרוע ביצוע של מדינת ישראל, המיישמת את החלטות הממשלה בתחום פיתוח תשתיות עירוניות להקמת ישובים ושכונות חדשות.

החברה נוסדה על ידי ממשלת ישראל ב-1973 מתוך מטרה לתכנן ולפתח קרקעות לבנייה למגורים ברחבי הארץ, עם דגש על אתרים בפריפריה.

החברה פועלת גם בתור חברה מפתחת בהרחבת ישובים בשיתוף פעולה מלא עם האגודות השיתופיות והמועצות האזוריות.

חברת ערים לקחה חלק בפיתוח והכשרת קרקעות ליותר מ-40,000 יחידות דיור ביישובים וערים כמו מעלות, משמר הירדן, ראש פינה, כרמיאל, עכו, רכסים, צור יצחק, ראשון לציון, יבנה, אלעד, לפיד, צורך, הר אדר, מבשרת ציון, ירושלים, באר שבע, אילת ועוד.

 

שקמונה: חברה ממשלתית-עירונית לשיקום הדיור בחיפה

שקמונה נוסדה ב-1961 והיא חברה ממשלתית-מעורבת (המדינה מחזיקה ב-50% ממניות היסוד),המספקת דיור לזכאים, ניהול ואחזקות נכסי דיור גיל הזהב, ביצוע פינויים ופרויקטים בחיפה.

 

דירה להשכיר: החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה

' דירה להשכיר ' היא חברה ממשלתית הנמצאת בבעלות מלאה של המדינה, אשר הוקמה לטובת קידום נושא הדיור ובכלל זה הקמת דירות להשכרה, כחלק מהפרויקט הלאומי לדיור.

מטרות חברת ' דירה להשכיר ' הן איתור מתחמי קרקע לפיתוח לצורך יצירת אלפי יחידות לשכירות לטווח רחוק, בתור חלופה לרכישת דירות, תכנון ופיתוח שכונות מגורים וקידום סטטוטורי של מתחמים, פיתוח שוק מוסדי לדיור להשכרה לטווח ארוך, רכישה, השכרה ומכירה של קרקע ובנייני מגורים לטובת השכרה לטווח רחוק, שיווק מתחמים הכוללים דיור להשכרה לטווח רחוק, ביצוע הסדרי קניין ופדיון קרקע, וניהול ופיקוח על הזוכים במכרזים לדיור להשכרה לטווח ארוך בחל מהזכייה ועד לתוך תקופת השכירות. בנוסף, החברה מונתה לקדם הקמת מעונות סטודנטים מתוך מטרה להגדיל את היצע הדיור לסטודנטים ברחבי הארץ.

בין היתר, החברה אחראית לפרויקטים בירושלים, תל אביב, ראשון לציון, אור יהודה, חולון, שוהם, רמלה, כרמיאל, באר יעקב, גן יבנה, נוף הגליל, אשקלון, בית שמש, יקנעם ועוד.

 

תכניות 'מחיר למשתכן' ו'מחיר מופחת'

תכנית מחיר למשתכן ותכנית דיור במחיר מופחת הן שתי יוזמות מהשנים האחרונות שנועדו לרסן את עליות מחירי הדיור בשוק הנדל"ן למגורים בישראל.

מחיר למשתכן היתה תכנית הדגל הממשלתית בשוק הדיור, שגובשה 2015 על ידי משרד האוצר בראשותו של שר האוצר דאז, משה כחלון והחלה לפעול בסוף. התכנית היתה הכלי המרכזי של אותה ממשלה מתוך סדרת צעדים ותכניות של משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורמ"י, מתוך מטרה להקל על רוכשי דירה ראשונה באמצעות מתן תנאים מועדפים.

התכנית מבוססת על הנחות לרוכשי דירות ומהצד השני סבסוד הקרקעות ליזמים על מנת שיוכלו לספק את ההנחה לרוכשים. ההנחה לעומת מחיר השוק יכולה להגיע למאות אלפי שקלים. המדינה מוותרת מהצד שלה על ההכנסות ממכירת הקרקע ומשווקת אותה במחיר מסובסד ליזמים, בשיעור של עד 80% מעלות הקרקע. על מנת לזכות במכרזים על הקרקע היזמים מתחרים על הצעת המחיר הנמוך ביותר למ"ר דירה.

לאחר שהקרקע משווקת ליזם, המדינה מבצעת הגרלה בקרב הזכאים להשתתפות בתכנית, עם הקצאה של חלק מהדירות לזכאים תושבי המקום. הזוכים נדרשים לחתום על כתב התחייבות לעמידה בתנאי הרכישה, כולל התחייבות שלא למכור את הדירה לצד שלישי במשך 5 שנים מהיום שבו הותרה הדירה לאכלוס, או 7 שנים מיום ההגרלה, ותצהיר שאין בבעלותם דירה או קרקע בייעוד מגורים.

לאחר עזיבת שר האוצר כחלון וכניסה לתפקיד של השר ליצמן לתפקיד שר הבינוי והשיכון, המכרזים וההגרלות של ' מחיר למשתכן ' שכבר יצאו לדרך ממשיכים, אך קידום מכרזים חדשים הופסק והתכנית הגיעה למעשה לסיומה. התכנית החדשה אשר נועדה לספר פתרונות דיור לאוכלוסיות המתקשות לרכוש דירה, נקראת 'דיור במחיר מופחת'.

השיטה של התכנית מבוססת על מסלול דיור במחיר מופחת בין השנים 2020 ל-2023, באזורי פריפריה ואזורי ביקוש, כלומר לא לאזורים המוגדרים "יוקרה". התכנית כוללת הנחה על דירות, מענקים וסובסידיות. באזורים בהם המחיר למ"ר בנוי גבוה, המדינה תשווק את המגדרים בשיטת המרבה במחיר, כפי שהיה נהוג לפני מכרזי ' מחיר למשתכן '.

באזורים המיועדים, יתקיימו מכרזים מסובסדים באחת מ-3 שיטות: שיטת מחיר למשתכן ( רשות מקרקעי ישראל לא ביטלה את השיטה ושומרת לעצמה את הזכות ליישם אותה),קביעת המחיר הסופי של הדירות על ידי המדינה (מחיר הכולל הנחה ממחיר השוק) ותחרות בין החברות על מחיר הקרקע, ושיטה המיועדת בעיקר לפריפריה הרחוקה, בה המדינה קובעת מראש את מחיר הקרקע ומחיר הדירות, כך שחברות הבנייה מתחרות על תשלומי פיתוח הקרקע.

 

סיכום

לסיכום, משרד הבינוי והשיכון משפיע על חייהם של ישראלים רבים בשלבים חשובים בחייהם. המשרד מתווה את מדיניות הממשלה בכל הנוגע לנדל"ן למגורים, השכרת דירות, פיקוח על תקנות בנייה וסיוע בדיור לאוכלוסיות מוחלשות בהיבטים של שכר דירה, משכנתאות, פתרונות דיור, התחדשות עירונית וכו'.

תחת המשרד פועלות יחידות רבות וחברות בת ממשלתיות האחראיות על תחומים כמו דיור ציבורי, שיקום שכונות, השכרה לטווח רחוק (דירה להשכיר),דיור מוגן לקשישים וטיפוח תרבות הדיור בבתים משותפים.

בשנים האחרונות קידם המשרד תכניות המתמודדות עם מחירי הדיור הגבוהים, על ידי הצעת דירות במחיר מופחת לישראלים שלא מחזיקים בדירה - ' מחיר למשתכן ' ו'דיור במחיר מופחת'.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמשרד הבינוי והשיכוןדירה להשכירדיור במחיר מופחתמשכנתא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...