מועצת מקרקעי ישראל אישרה את תוכנית "דיור במחיר מופחת"

התוכנית תחול בפריפריה ובאזורי ביקוש שאינם מוגדרים כאזורי יוקרה, ותיועד לזכאים • באזורי יוקרה ישווקו מכרזים לשוק החופשי • סיומה של תוכנית "מחיר למשתכן"

שיתוף הכתבה

יוצאים לדרך חדשה במשרד הבינוי והשיכון? תוכנית הדיור החדשה "דיור במחיר מופחת" של שר הבינוי והשיכון, הרב יעקב ליצמן, המשמש גם כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אושרה הבוקר (ג') על ידי המועצה. על פי התוכנית, תחולק הארץ לשלושה אזורים, שבהם יתבצעו שיטות שיווק שונות - זאת "על מנת לאפשר מגוון פתרונות דיור במחיר מופחת לאזורים שונים", כך לשון ההודעה שיצאה מרשות מקרקעי ישראל.

משמעות אישור התוכנית היא סיומה של תוכנית " מחיר למשתכן " של שר האוצר הקודם, משה כחלון, וכפי שנכתב בהודעת רמ"י, "התוכנית שהוצגה תמשיך להציע מגוון פתרונות רלוונטיים, מעודכנים ומתוקנים, תוך יישום לקחים ומסקנות שעלו מהפעלת תוכנית מחיר למשתכן". עוד מצהירים ברמ"י כי אישורה של התוכנית הבוקר "יאפשר הנעת תהליכי השיווק באזורי ביקוש ויוקרה".

השיטה תתבסס על שיווק במסלול דיור במחיר מופחת, בין השנים 2020 ל-2023, שייועד לפריפריה ולאזורי הביקוש, כלומר לא לאזורים שמוגדרים אזורי "יוקרה". באזורי יוקרה, המוגדרים לפי התוכנית כאזורים בערים שבהן המחיר למ"ר בנוי גבוה, ישווקו מכרזים לשוק חופשי.

כמו כן, אישרה המועצה אפשרויות שיווק חדשות:
 
• תחרות על המחיר למ"ר בנוי - מחיר הקרקע והוצאות הפיתוח קבועים במכרז, והמציעים יתחרו על המחיר הנמוך ביותר למ"ר בנוי. ייקבע מחיר מזערי למ"ר, ומציע במכרז שמעוניין להגיש הצעה מיטיבה יותר, יתחייב למחיר המזערי ויוסיף להצעתו תשלום נוסף עבור הקרקע, והתחרות במקרה זה תהיה על התשלום הנוסף עבור הקרקע
• תחרות על מחיר הקרקע - מחיר למ"ר בנוי והוצאות פיתוח קבועים במכרז, והמציעים יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע. התחרות בין המציעים - על גובה תשלום הוצאות הפיתוח
• תחרות על גובה תשלום הוצאות הפיתוח - מחיר למ"ר בנוי ומחיר הקרקע קבועים במכרז, והמציעים יתחרו על גובה תשלום הוצאות הפיתוח.

התוכנית תאיץ את הבנייה במדינה ובתוך כך תייצר מקומות עבודה רבים במשק, תעודד תעשייה מקומית ותסייע לכלכלה ולמשק הישראלי כמנוע צמיחה מרכזי"

מוקדם יותר השבוע, בהודעת משרד הבינוי והשיכון על הגשת התוכנית לאישור המועצה, נכתב כי התוכנית שמקדם ליצמן תאיץ את הבנייה במדינה ובתוך כך תייצר מקומות עבודה רבים במשק, תעודד תעשייה מקומית ותסייע לכלכלה ולמשק הישראלי כמנוע צמיחה מרכזי. "ענף הבנייה מהווה 6.4% מהתמ"ג בישראל, היקף האשראי השנתי של ענף הבנייה בישראל עומד על כ-88 מיליארד שקל ומועסקים בו יותר מ-208,000 עובדים באופן ישיר, כ-100,000 עובדים זרים ופלסטינים וכ-165,000 מועסקים עקיפים בתעשיות תומכות", נכתב בהודעה זו.

השר ליצמן אמר לאחר אישור המועצה: "קשת שיטות השיווק המעודכנת תאפשר מתן פתרונות מדויקים יותר לאזורים שונים ברחבי הארץ - החל במכרזי קרקע באזורים היקרים בארץ, שלא במסגרת מכרז לדיור מופחת, עובר דרך מכרזים בדיור מופחת עם הנחות משמעותיות אך סבירות, שבהם בחלק מהמקרים יצומצם אובדן ההכנסות מהקרקע, ועד מכרזים שבהם יסובסדו עלויות הפיתוח בצורה ניכרת על מנת שהמכרזים יצליחו.

ברצוני להודות לשר האוצר, ישראל כץ, על התגייסותו למען התוכנית החדשה במטרה להביא לפתרון מצוקת הדיור בישראל. תודתי למנכ"ל משרד השיכון יאיר פינס, ליו"ר רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון ולחברי מועצת מקרקעי ישראל על העבודה המשותפת".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמחיר למשתכןמשרד הבינוי והשיכוןעדיאל שמרוןיעקב ליצמןמועצת מקרקעי ישראליאיר פינסדיור במחיר מופחתישראל כ"ץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...