חזרה
להורדת אפליקציה

קבוצת רכישה - המדריך השלם לשנת 2024

קבוצת רכישה - ממה להיזהר, על מה להתעקש, מה מראש חשוב לבדוק, כיצד השלטון מושיט יד ועוד • שוקלים לרכוש דירה באמצעות קבוצת רכישה? המאמר הזה עבורכם!

עודכן לאחרונה:

אנשים רבים מבקשים לשים את ידיהם על דירה חדשה, אך אנשים רבים גם מכירים במציאות הכלכלית שמרחיקה את החלום. אי לכך, אנשים מחפשים פתרונות, ובדרך הזו נולדה האופציה של קבוצת רכישה , ולו רק כי במקרה זה הגודל כן קובע – כמה שיותר אנשים מתקבצים עבור אותה מטרה, כך התוצאה יותר אידאלית, ובמקרה זה הדירה העתידית יותר זולה.

מכאן שאם חולמים לרכוש דירה חדשה ולהוזיל באופן משמעותי את סך העלויות (בנייה פלוס מיסוי),ולו רק ב-20%, הכירו אופציה כלכלית שפופולרית במדינת ישראל – קבוצת רכישה . עם זאת, לא כל הנוצץ זהב, יש לדעת כיצד להתנהל, ממה להיזהר, על מה להתעקש, אלו אופציות קיימות, אל מי לחבור, במי להיעזר, אלו תתי קבוצות ניתן למצוא, כיצד משלמים, לאלו הטבות זוכים, מה מראש חשוב לבדוק, כיצד השלטון מושיט יד וכדומה. לאור הדברים אם גם לכם יש שאלות, תהיות, חששות ובאופן כללי רצון לנצל את ההזדמנות באופן מושכל - המאמר הזה עבורכם! כל שצריך לדעת מראש אודות קבוצות רכישה פרוש כאן עבורכם:

מה זה קבוצת רכישה?

גם אתם שמעתם על כך רבות בתקשורת, אך עדיין תוהים קבוצת רכישה מהי? ובכן, קבוצת רכישה מתייחסת אל אוסף של אנשים אשר בוחרים להתאגד יחדיו על מנת להקים מבנה מגורים, אם על מנת להצליח לשלוט מי יהיו השכנים ואם על מנת לחסוך כסף רב, וכפי שתראו בהמשך, אכן מדובר באופציה מאוד כלכלית. קבוצת רכישה יכולה להיות תוצר של התארגנות עצמאית - למשל של חברים, בני משפחה, או אנשים בעלי מכנה משותף, ובאותה נשימה גם יכולה להיות תוצר של גוף חיצוני - כגון חברה מנהלת, או יזם פרטי. 

שתי קבוצות 

כיום ניתן למצוא קבוצת רכישה נדל"ן אמתית לצד קבוצת רכישה חברתית. מהם ההבדלים? ובכן, בזמן שקבוצת רכישה חברתית מבוססת על היכרות קיימת של חברי הקבוצה שביחד מבקשים להרים פרויקט נדל"ן על פני קרקע עתידית, הרי ש"קבוצת רכישה אמתית" אינה פועלת בשום צורה על מנת לרכוש את הקרקע הרצויה עד שמתגבשת לחלוטין קבוצת רכישה. רק לאחר התגבשות הקבוצה סך החברים חותמים על "הסכם מכר מקרקעין" מול בעלי הקרקע. פה ראוי לציין שהסכם זה מציף מגוון דרישות ייחודיות, שבעיקר מתרכזות סביב "דרישת כתב" (מתוך מטרה להעניק תוקף משפטי) וסביב "דרישות מסוימות" אשר באות להסדיר כמה שיותר היבטים שנוגעים לנכס, מתוך מטרה להגן על האינטרסים של שני הצדדים – הן של הקבוצה והן של מוכר הקרקע. 

קבוצת רכישה מול קבוצת קנייה

כאשר מדברים על קבוצת רכישה , מוטב להכיר שתי אופציות נוספות - קבוצת רכישה וקבוצת קנייה. מהם ההבדלים? ובכן "קבוצת רכישה" הינה תוצר של פעילות משותפת בין קבלן ויזם שחברו ביחד לטובת רכישה של קרקע ותכנון המבנה. רק לאחר ששני שלבים אלו מושלמים, הקבלן והיזם מוכרים את הפרויקט לקבוצת הרכישה שעתידה בתום ההליך לגור במבנה החדש. לעומת זאת, "קבוצת קנייה" מתייחסת לקבוצת אנשים שבוחרים להתאגד על מנת לנצל את כוחו של הגוף הגדול אל מול חברת הבנייה, שמצדה שמחה להעניק הנחה, ולו כי באופן שכזה נחסכות עלויות השיווק ובאותה נשימה קטנות עלויות המימון.  

כיצד בונים קבוצת רכישה?

יש לא מעט טיפים עבור בנייה של קבוצת רכישה דירות, אך הטיפ הראשון עמו יש להתחיל ואותו יש להפנים נוגע לעובדה שחבירה אל קבוצת רכישה מצריכה התעסקות רבה, משמע על ההטבה הכספית יש לשלם, בעיקר בזמן ובאינטראקציה מול קבוצת אנשים שאינכם בהכרח מכירים (או מחבבים),אך שעם הזמן יהפכו להיות השכנים הצמודים. 

לאחר שמקבלים החלטה, יש להבין אם מצטרפים אל קבוצת רכישה רנדומלית (ולו בשל מיקום הנכס),או לחלופין האם מתחילים מאפס ובונים קבוצת אנשים שביחד מבקשים לנהל את הפרויקט. כיצד חוברים אל קבוצה קיימת? כל שצריך לעשות הנו להירשם למגוון מארגני קבוצות רכישה במקביל, ולבחון עד כמה התנאים אטרקטיביים אצל כל אחת מהאופציות השונות. מה יש לבחון? מהו גודל הקבוצה (יש להימנע מקבוצות גדולות מדי ויש להתאים בין מספר החברים בקבוצה לבין גודל הבניין שעומד על הפרק),מיהו הגורם המארגן, מהו המוניטין של מארגני הקבוצה, מהי איכות היועצים אשר עומדים לרשות הקבוצה ומהן ההטבות ששומר לעצמו מארגן הקבוצה. בנוסף, יש לקחת בחשבון שלא מעט מארגני קבוצות דורשים הון עצמי מינימאלי מכל חבר, כדי למנוע מראש בעיות. 

החלטה נוספת שיש לקבל נוגעת לאפשרות להתנהל לבד, או לחלופין מול חברות יזמיות. פה נחדד שעדיף שבראש הקבוצה יעמוד קבלן מורשה (או כל מארגן מנוסה אחר) שיש לו ביטחונות לצד ביטחון להעמיד הן מחיר סופי והן מפרט ולוח זמנים כמה שיותר מסודר. לאחר שהקבוצה מאורגנת, יש להעלות הילוך ולוודא שיש נציג אחראי (אם מטעם החברה המייצגת ואם מטעם הקבוצה) וכמובן שיש לוודא שקיים עורך דין מלווה אשר מייעל את התהליך ומגן על האינטרסים של סך חברי הקבוצה (ביחד ובנפרד).

בחירה מושכלת של קבוצת רכישה

כאשר שוקלים להצטרף אל קבוצת רכישה , יש שלושה פרמטרים שחשוב לקחת בחשבון:
1.    מיהם האנשים שהקבוצה כוללת - יש לבחון האם חשוב לכם לוודא אינטראקציה בין אישית לצד מכנה משותף. כך למשל יש אנשים שחשוב להם שהשכנים גם כן יהיו דתיים ויש אנשים שחשוב להם שהחברים הקרובים יהיו חלק מהפרויקט. 
2.    באיזה ליווי מקצועי נעזרים – חבירה אל עו"ד קבוצת רכישה מסייע להיות מוגנים לטווח הארוך, להגן על הכסף שלכם, לקצר ולהניע הליכים, לבחון באופן מקצועי אישורי בנייה ובאופן כללי ליהנות מייצוג מקצועי. פה נציין שכל קבוצה צריכה עורך דין, אך גם מוטב שכל אחד מחברי הקבוצה יהיה מגובה עם עורך דין אישי, ולו על מנת להיות בטוחים שהעורך דין אינו דואג רק לאינטרסים של החברה. 
3.    איזו קרקע בוחרים לרכוש - ראשית יש לבחון אם מדובר באזור בו רוצים לגור ואף אלו תכניות פיתוח מתוכננות כמה שנים קדימה (מעלה את ערך הפרויקט). לאחר מכן יש לבחון אם הקרקע הספציפית אכן חפה מצווי עיקול ואכן מיועדת עבור בנייה מהסוג הרצוי.

 אודות התהליך עצמו

בהנחה ובוחרים לא לפעול תחת גוף מלווה, יש לאתר לבד קרקע פוטנציאלית, או שכבר מוכנה לבניה. בנוסף יש למצוא קבלן ועורך דין שמתמחה בתחום. לאחר מכן יש לחתום על הסכם רכישה (מול בעלי הקרקע) ועל הסכם שיתוף (מול סך חברי הקבוצה). שני הסכמים אלו נתמכים בליווי מקצועי של עורך דין ייעודי, שבין היתר מסייע כבר בשלב זה לקבוע ולאכוף את אופי ההתנהלות מול הקבלן המבצע.
ראוי להבין שמעמד החתימה על הסכם שיתוף הנו מעמד משמעותי ביותר, וזאת כי הוא קובע שסך חברי הקבוצה מחויבים האחד לשני, משמע אין מקום לחרטה, אלא מעמד החתימה הופך את חברי הקבוצה לבעליה החוקיים של הקרקע. עוד נציין שהסכם שיתוף מגדיר מחויבות הדדית לצד זכויות, קובע אלו סנקציות מחכות לחברי הקבוצה שיבחרו לא לכבד את ההסכם ובנוסף הוא גם מגדיר מראש כיצד פותרים באופן מהיר ואידאלי מחלוקות בין חברי הקבוצה, כך שמראש ניתן להבטיח שלא מאבדים זמן ולא נלחמים על דעה כזו או אחרת לצד הוצאה מיותרת של כסף.

השלבים בדרך לדירה

אם נבקש לתמצת את שלבי בניית הקבוצה לכדי שבעה שלבים, נציין את הסעיפים הבאים:
1.    מתנהלים מול גוף מקצועי שבקיא ומנוסה בתחום, לצד עו"ד קבוצת רכישה שמראש יגן על הביטחונות האישיים של סך החברים. בוחרים להתנהל לבד? מעמידים ועד מנהל.
2.    מתחילים בהליך של ניהול משא ומתן אל מול בעלי הקרקע. 
3.    מתנהלים מול הרשויות המקומיות.
4.    חותמים על הסכם מכר מול בעלי הקרקע.
5.     אדריכל הפרויקט פועל אל מול הרשות המקומית עבור קבלת היתרי בנייה.
6.    בוחרים בנק מלווה וקבלן מבצע.
7.    הליך הבנייה יוצא לפועל בהתאם לדגשים האישיים של חברי הקבוצה. 

גורם מממן

פרויקט מסוג זה כרוך בהוצאה לא קטנה, ועל כן יש לפנות אל גורם מממן, מתוך מטרה להבטיח את הכיסוי הכלכלי הדרוש עבור השלמת הפרויקט. הגוף המממן אינו ממהר לשתף פעולה, אלא קודם בוחן שהקרקע אכן חפה מחובות ואינה שייכת לאף אחד או לחלופין משועבדת. בנוסף, הבנק (הגורם המממן) בוחן היתכנות כלכלית של כל אחד מחברי הקבוצה בנפרד. 
כיוון שהגוף המלווה נושא באחריות גדולה, הוא נוטה לבחון באמצעות שמאי את קצב התקדמות התוכנית בהתאם לשלבים השונים. הנתונים שמתקבלים משפיעים באופן ישיר על שחרור הכספים מצדו של הבנק. כמו כן, יש הסכם ליווי בין הגוף המלווה לבין הקבלן (או לחלופין היזם). כל זאת נועד להגן הן על כספי הקבוצה והן על ביטחונותיו של הבנק. שני שלבים אלו – הסכם שיתוף והסכם ליווי (מטעמו של הבנק) מהווים ביחד כוח משמעותי שמצליח להבטיח את היתכנותו של הפרויקט. 

יתרונות וחסרונות בקבוצת רכישה

על מנת לבצע בחירה מושכלת, יש להכיר בשני צדדיו של המטבע. מהם היתרונות והחסרונות של קבוצת רכישה

יתרונות בקבוצת רכישה

1.    היתרון הגדול של קבוצת רכישה טמון בעובדה שניתן לרכוש דירה חדשה במחיר הרבה יותר זול – כ20% פחות ממחיר דירה שנמכרת מידי קבלן. קבוצת רכישה פועלת כגוף פרטי ולא כבית עסק, משמע אין לשלם מע"מ על הקרקע. בנוסף כל אחד מחברי הקבוצה פטור מתשלומי מע"מ עבור אגרות בניה והיטלי פיתוח. מבחינת מס, חברי קבוצת רכישה נהנים מפטור מלא בכול הנוגע לדירה, כך שהמס היחידי שיש לשלם הוא על הקרקע וסה"כ בשיעור של 5%. עוד נדבך שנוגע לחיסכון מתייחס לעובדה שאין לשלם ליזם או לשירותי תיווך, וזאת כי הקבוצה רוכשת באופן עצמאי את הקרקע. מכאן שגם אם כן משלמים לחברה המנהלת, יש להבין שמדובר בסה"כ 7% מסך העלויות, להבדיל מ17% כפי שקבלנים נוטים לגבות. מה עם מימון? גם פה החיים הרבה יותר פשוטים, וזאת כי אין בעיה להוכיח לבנק שסך הדירות נמכרו מראש. כיצד עוד ניתן לחסוך? אין תקצבי ניהול גבוהים, אלא ההיפך, ברוב המקרים מוביל הפרויקט הוא חלק מהקבוצה, משמע הוא מנדב את שירותיו. כיצד עוד חוסכים? אין צורך לשלם על שיווק (סך הדירות נמכרות מראש). 
2.    לצד החיסכון הגדול, יש לציין שגם ההתנהלות הרבה יותר בטוחה ויעילה, וזאת כי גם אם הקבלן מתגלה כחאפר או שהוא מכריז על פשיטת רגל, טוב לדעת שלא חייבים להישאר עמו, אלא בכל נקודת זמן ניתן להחליפו, וזאת כי הקרקע שייכת לחברי הקבוצה ואילו לקבלן משלמים בהתאם לשלבי ההתקדמות. אלו עוד יתרונות קיימים? נהנים ממסלול מהיר בוועדת התכנון, ההיתרים זורמים יחסית מהר, עלויות הבנייה יותר זולות, ניתן להשיג מפרט יותר איכותי לצד תקציב יותר נמוך, סך ההוצאות המשפטיות יותר זולות ולא פחות חשוב - חברי הקבוצה זוכים ליתרון עיצובי מובהק, וזאת כי הם זוכים להיות מעורבים בתכנון הבניין ובמפרט הדירה, כך שמראש ניתן לוודא שהדירה תענה על סך הצרכים והעדפות העיצוביות. 

חסרונות בקבוצת רכישה

1.    מהו המינוס? בעיקר חוסר ודאות, אם מבחינת תאריך מסירת הדירה ואם מבחינת העלות הסופית והתוצאה המוגמרת. יש להבין שלהבדיל מרכישת דירה דרך קבלן, במקרה זה כל תוספת בנייה יוצאת ישירות מהכיס של חברי הקבוצה ומבחינת זמנים, יש לחכות להיתרי בנייה. עם זאת, הקבלן כן מחויב ללוח זמנים וכן יש סנקציות שמדרבנות אותו לעמוד ביעדים. כמו כן, למרות שיש התעסקות מרובה בכל הנוגע להליכי רישוי, תכנון, בנייה וכתב כמויות, עדיין נמצאים בצד ששולט על קבלת ההחלטות (רובן) ומראש נכנסים לתהליך באופן מודע לעובדה  שייתכנו עיכובים. 
2.    אחד מהחסרונות שיותר מבהיל אנשים, נוגע לחוסר הניסיון של המארגנים, וזאת כי להבדיל מקבלנים ויזמים, הרבה פעמים מדובר באנשים ללא ניסיון מוכח בתחום. עם זאת, כל עוד נעזרים בליווי מקצועי, ניתן לדלג מעל המשוכה. למה עוד יש להיות ערוכים? שהמימון הבנקאי במהלך הבניה יהיה יותר יקר, ולו כי מבחינת הבנק חברי הקבוצה נחשבים כיזמים, כך שבין היתר לא ניתן להגדיל את שיעור המימון. 
3.    למה עוד יש להיערך? טרם מעמד אכלוס הדירה בלתי אפשרי למכור מבלי לקבל את ברכת הקבוצה, כאשר אחד הסיכונים היותר משמעותיים נוגע לסכסוכים פנימיים אשר עשויים לעכב את הפרויקט. בנוסף, ייתכן שאחד מחברי הקבוצה יכנס לקשיים כספיים ועל כן יבקש לפרוש. עם זאת, עבור מקרים מעין אלו קיימים מנגנוני הגנה, ולו באמצעות הבנק המממן אשר ממלא את מקומו של החבר הפורש, כך שבתום הפרויקט הבנק מוכר את הדירה ומחזיר לעצמו את ההשקעה. 

סיכונים בקבוצת רכישה

1.    לצד העובדה שקבוצת רכישה עשויה להוות קלף מנצח, יש לקחת בחשבון שהיא גם עשויה להיות אשליה ולהוביל לאיבוד כסף רב. אי לכך, בנוסף לשורת החסרונות, נציין שורת סיכונים, שאומנם ניתן לדלג מעליהם, אך הם קיימים. במה מדובר? קבוצות רכישה עלולות לרכוש את הקרקע במחיר גבוה יחסית ליזם ואף לבחור בבעלי מקצוע שאינם בהכרח מקצועיים.

כדוגמה ניקח את מקרה קבוצת רכישה ענבל אור. ענבל אור חשודה בין היתר שארגנה קבוצת רכישה תוך כדי שהיא מבקשת (באמצעות מצגות שווא) מחברי הקבוצות להעביר סכומים משמעותיים לקופת החברה (במקום לחשבון הנאמנות). מכאן שסך חברי הקבוצה נאלצו להשלים את הסכומים החסרים מכיסם, משמע הם הוציאו מעל ומעבר לסכום שאליו התחייבו. 

2.    ניגוד אינטרסים - יש לבחון שאין ניגוד אינטרסים בין מארגן הקבוצה לבין היועץ המשפטי (המארגן הנו הצד שמשלם לו) וסך חברי הקבוצה, ולו כי המארגן מחליט להיות חלק מהקבוצה ולשמור לעצמו מספר דירות מהפרויקט. מדוע מדובר בבעיה? כיוון שבאופן שכזה המארגן מחזיק בעמדת כוח ועשוי לפעול מתוך שיקולים אישיים, ולא מתוך שיקולים שרואים את טובת הקבוצה.
3.    חוסר הצלחה בשיווק העסקה – קבוצת רכישה מתפרקת עשויה להיות תוצר של מגוון מחדלים. כך למשל לא חסרים מקרים בהם בסופו של תהליך מארגן הקבוצה מודה שהוא אינו מסוגל לסגור עסקה, ולו כי אמצעי השיווק לא הניבו מספיק חברים פוטנציאליים. כאשר מגיעים למצב שכזה, סך העסקאות שנחתמו בין חברי הקבוצה מבוטלות, אך עדיין במקרים מסוימים הרוכשים יאבדו כסף - לא יקבלו בחזרה את סך הסכום שכבר הוציאו. 
4.    קבוצה גדולה – קבוצה גדולה מדי עשויה להציף יותר חילוקי דעות אשר יאטו את קצב ההתקדמות, עשויה להקשות את ההתנהלות מול הגוף המממן ואף מגדילה את חוסר הוודאות הכלכלית, וזאת כי יש יותר גורמים שעשויים להתקפל. 
5.    רכישת קרקע ללא היתר בנייה – מצב שכזה מקשה לצפות את עלות הדירה הסופית ואף מראש מעכב את ההליך, כאשר הסכנה הגדולה ביותר היא שיגלו מאוחר מדי שיש עודף חברים בקבוצה - לעומת כמות הדירות שהותרו עבור בנייה. 
6.    התנהלות ללא עורך דין – עורך דין פרטי יכול לבדוק עבורכם את מצב הנכס ולתת חוות דעת מקצועית אודות כדאיות העסקה, ולו מבחינת צפי ההתנהלות משפטית.

מכאן שלא מעט מקרים עשויים להשאיר את חברי הקבוצה מובסים, מרומים, ויותר מכל - ללא הסכומים המשמעותיים שחסכו לאורך זמן ושהיו מיועדים עבור רכישת דירה. אי לכך, הכנסת מנסה להוציא לפועל תיקונים שיגנו על חברי הקבוצה, אך עד אז, וללא קשר, תמיד הכי נכון להיכנס לעסקה בעיניים פתוחות, משמע יש לדעת כמה שיותר נתונים בטרם חותמים - יש לדעת כמה עומדים להוציא, מה מקבלים בתמורה ומתי מקבלים את המפתח המיועד עבור הדירה הרצויה. 

תשלומים בקבוצת רכישה

כאמור, לכל קבוצת רכישה יש בנק מממן בו פותחים חשבון ליווי ובו לוקחים משכנתא . עם זאת, אם גם אתם שואלים מה הקשר בין קבוצת רכישה למשכנתא? נציין שיש קשר הדוק, כך שלצד שעבוד כולל, גם נהוג לעשות משכנתא פרטנית עבור כל חבר בקבוצה. במקרה זה התשלומים מועברים בהתאם לקצב התקדמות שלבי הפרויקט, אם ממסגרת ההון האישית ואם ממסגרת האשראי שניתן ללווה ע"י הבנק שמאחורי המשכנתא. סך הסכומים אשר מועברים מהמשכנתאות הפרטיות (מועברים במקביל לשאר חברי הקבוצה) נכנסים לחשבון הפרויקט, כאשר בתום התשלום, אותו חבר קבוצה יוצא מהמשכנתא הכללית. 

עוד נציין שמשכנתא אשר ניתנת לקבוצת רכישה מעט שונה ממשכנתא רגילה, וזאת כי ניהול המו"מ אודות הריבית נעשה במרוכז, שיעור המימון מתייחס לסך עלות הנכס (ולא לשווי הדירה המוגמרת) ואילו התנאים הסופיים אחידים עבור כל חבר בקבוצת הרכישה. עוד נציין שהבנק רואה בקבוצות רכישה סיכון יותר גדול עבורו, ועל כן גובה המימון שניתן להשיג יהיה מקסימום 50% משווי כלל העסקה. מה עוד? גם אם אחד מחברי הקבוצה אינו זקוק לקחת משכנתא הוא עדיין מחויב, וזאת בשל אחידות התנאים בין חברי הקבוצה. כמו כן, הריבית במקרים מעין אלו נחשבת יחסית גבוהה ובנוסף ישנן הוצאות נוספות (שלא קיימו בסיטואציה רגילה),כגון ליווי פיננסי, פתיחת תיקי הלוואה, ניהול שוטף, עריכת מסמכים וכדומה, כאשר גם פה, בדומה למחיר הריבית, הסכומים נחשבים יחסית יקרים. 

מבחינת מע"מ ומס, ציינו שחברי הקבוצה פטורים מתשלום מע"מ על הקרקע ומתשלום אגרות בנייה והיטלי פיתוח, ואף ציינו שהמס היחידי שיש לשלם הוא על הקרקע (בשיעור של 5%). מכאן שלצד היבטים יחסית יותר יקרים, יש היבטים שיחסית יותר זולים – ועל כן חובה לראות את התמונה השלמה ורק מנקודה זו לקבל החלטה.

קבוצות רכישה בערים הבאות

עד לפני כמה שנים היה נהוג לשמוע בעיקר על קבוצת רכישה תל אביב, אך כיום בשל הניסיון שנצבר, חברות איכותיות שמסייעות ללוות את התהליך והרצון הגדל של אנשים להצליח גם כן לרכוש דירה חדשה במחיר מציאה - ניתן למצוא הרבה יותר פרויקטים בכל רחבי הארץ, כגון קבוצת רכישה שרונה, קבוצת רכישה בת ים, קבוצת רכישה מודיעין וכדומה.

עם זאת, הנתונים עדיין מצביעים שרוב קבוצות הרכישה פועלות במרכז - בירושלים ותל אביב, כך שסך קבוצות הרכישה בשתי ערים אלו בלבד מהוות נכון להיום כ 26% מנתח השוק – נתון מדהים לכל הדעות. מבקשים דוגמאות? לצד קבוצת רכישה ברחוב הירקון, רחוב לילינבלום, או רחוב יהודה המכבי בתל אביב, גם ניתן למצוא קבוצת רכישה ברמות הירוקה, הר חומה, ארנונה ועוד רחובות מרכזיים בעיר הבירה. 

קבוצת רכישה – יזמים וחברות

כיום ניתן למצוא לא מעט יזמים וחברות אשר מבקשים להניע את התהליך - מבקשים לסייע לבודדים להתאגד עבור הקמה של קבוצות רכישה רווחיות. אי לכך, ניתן למצוא את קבוצת רכישה הורוביץ אשר מתמחה בליווי ופיתוח של מגוון פרויקטים בתחום הנדל"ן (גם בארץ וגם בעולם),לצד איתור קרקעות במרכז הארץ עבור קבוצת רכישה (עד היום עומדת מאחורי אלף דירות שכבר אוכלסו). "קבוצת רכישה אלדד פרי" שמראש מקפידה לעבוד עם מיטב אנשי המקצוע המובילים בתחומם והיא אידאלית עבור קבוצות רכישה כיוון שהא מחזיקה בניסיון רב עבור איתור הזדמנויות וניהול ההליך הבירוקרטי מא' ועד ת'. " ב.ס.ר קבוצת רכישה" שהחלה עם הקונספט של קבוצת רכישה עוד משנת 1986 בראשון לציון, כך שעם השנים הקבוצה צברה ניסיון רב וחשוב לטובת הפרט, שבין היתר זוכה ליחס של שותף לדרך. "האחים חג'ג' קבוצת רכישה" שידועים כשני יזמים של קבוצות רכישה שלאחרונה מובילים בתחום ומאחוריהם יש כאלפי לקוחות שזכו ליהנות מדירה חדשה בעלות יחסית נמוכה. "קבוצת רכישה דוידסון" שמרימה בימים אלו קבוצת רכישה במודיעין (בשכונת מורשת החדשה) ועוד. 

לצד מגוון חברות, ראוי לציין שגם יש לא מעט יזמים שפועלים בתחום. מהו ההבדל בין יזם לבין חברה מלווה? ובכן מהצד של הגוף מלווה, מדובר בהבדלים משמעותיים בכול הנוגע לסיכונים, השקעה ורווחים. כך למשל חברה בעיקר מלווה את הקבוצה, תוך כדי שירותי ייעוץ ושירותי ניהול. לעומת זאת, יזם, יותר חשוף לסיכונים, וזאת כי עליו לשווק את הדירות.

מכאן שלא חסרים יזמים, לצד קבוצות רכישה ומארגני קבוצות, כך שבין אם בוחרים באופציה כזו או אחרת, יש לקבל החלטה מושכלת - בהתאם לניסיון, רזומה ונתונים בשטח, ולו כי יש צורך בידע מקיף, אחראיות, ליווי צמוד וניסיון מוכח על מנת להפיק את המרב, ובמקרה זה על מנת לייעל זמנים, למנוע עימותים ולחסוך כמה שניתן.

עם הפנים קדימה

עד היום נערכו בארץ אלפי עסקאות במתכונת של קבוצות רכישה, כך שכיום סך ההתנהלות הרבה יותר מקצועית מבעבר, ואפילו ניתן להישען על חברות ועמותות בתחום - עובדה שמאפשרת לחברי הקבוצה להיות הרבה פחות מעורבים, בסוג פרויקט שמראש דורש הרבה יותר התעסקות (לעומת רכישת דירה מקבלן). אי לכך, קבוצות רכישה כבר אינן טרנד חולף, אלא מגמה סוחפת שכאן על מנת להישאר, ואכן ניתן לראות שהיא רלוונטית במגוון ערים ברחבי הארץ, ולא רק בת"א כפי שהיה נהוג בעבר. 

אנשים למדו שאומנם אין לקפוץ על כל עסקה, אך כל עוד נעזרים בחברות מובילות, בוחנים היטב את פרטי העסקה, מבינים מהן סך ההשלכות הכלכליות, לא לחוצים מבחינת זמנים ובאופן כללי עושים שיעורי בית כראוי, הרי שניתן לשלוט במגוון פרמטרים חשובים שנוגעים לבית העתידי – הן מבחינת מיקום ועיצוב והן מבחינת שכנים ואיכות. מה נותר? לבחון האם אופציה זו מדברת גם אליכם ולהתחיל להבין אל איזו חברה חוברים על מנת שתשיט עבורכם בבטחה את הספינה.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search