חזרה
להורדת אפליקציה

איך אדריכלים מתכננים בית? המדריך השלם לשנת 2024

איך אדריכלים מתכננים בית? עיצוב בית או דירה על ידי אדריכלים מבוצע על פי כמה שלבים מובנים - החל בשלב ההיכרות ואיתור הצרכים, דרך שלב התכנית האדריכלית ועד לגמר הבנייה.

עודכן לאחרונה:

תפקידו של האדריכל בעיצוב ותכנון בית משלב בין ההיבט הפונקציונלי שישרת את צרכי הדיירים, לבין המראה האסתטי והאווירה הנוצרת בחלל הבית. האדריכל אחראי על תכנון חלוקת החדרים (בהתאם למגבלות ההנדסיות),גודל המסדרונות בין החללים, היחסים והגדלים של כל חלל בבית. מעבר לכך, האדריכל בוחר את החומרים המרכיבים את המראה של הבית – אריחים, חלונות, סוג דלתות, מאפייני המטבח ועד הוילונות והכלים הסניטריים.

לכן, כאשר מחפשים את האדריכל\ית הנכונים, חשוב כי בעל הנכס יאתר את בעל המקצוע שיראה מקצועיות וסגנון דומה לשלו, ובנוסף לבחור איש מקצוע שיש איתו כימיה ואינטראקציה נעימה, מה שיוודא שתהליך התכנון כולו יהיה פורה יותר ומתסכל פחות. זהו השלב הראשון האמיתי, עוד לפני תחילת העבודה בפועל, בפגישת היכרות בה הלקוח מבין האם מדובר בבעל המקצוע שהוא רוצה לצאת איתו לדרך ארוכה ולעתים מפותלת.

אלו השלבים המרכזיים בדרך של האדריכלים (ושל בעל הנכס) לתכנון בית או דירה:

1. איתור צרכים ואיסוף נתונים על הנכס - שלב הפרוגרמה

בשלב הראשון, חשוב לאדריכל להבין מהם הצרכים של הלקוח, באמצעות רשימת צרכים מפורטת, הנקראת פרוגרמה. מטרת התכנון האדריכלי הוא לספק מענה כמה שיותר מדויק לצרכים היום-יומיים של המשפחה, ולכן שלב זה חשוב והאדריכל משקיע בו הרבה תשומת לב.

זו ההזדמנות של הלקוח לחשוב על כל היבט בחיים ובהתנהלות שלו, ולהציף בפני האדריכל את כל הפונקציות החשובות לו. זהו גם השלב בו צריך להבין מהי מסגרת התקציב, כדי לדעת מראש מה היכולת להגשים את החלומות המרובים של הלקוח. ככל שהאדריכלים יורדים לפרטים הקטנים של אורח החיים והצרכים של הלקוח, כך יהיו פחות עיכובים והפתעות בהמשך הדרך, והלקוח יוכל ליהנות מבית שישרת אותו ואת בני ביתו לשנים רבות.

בהתאם לרצונות ולדרישות, האדריכל ישרטט הצעה ראשונית וכללית, כדי לקבל אישור מצד הלקוח ולהתוות את המשך הדרך.

הסקיצות הן בקנ"מ 1:100 וכוללות בין היתר חלוקה עקרונית של החללים, סימון הפתחים, תכנית עקרונית למיקום הריהוט והאביזרים ותכנית עקרונית לפיתוח השטח.

במקביל לאיתור הצרכים של הלקוח ולקראת תכנון אדריכלי, על האדריכל לאסוף את הנתונים והמסמכים הנוגעים לנכס, החל מתכנית מודד מעודכנת ועד המידע הרלוונטי מהרשויות, כמו תקנון תב"ע , היתרי בנייה שהוצאו בעבר, תכנית קווי בניין וכו'. במקרה של בניית בית פרטי, עשוי להידרש גם דו"ח של יועץ קרקעות על המגרש.

2. גיבוש תכנית אדריכלית מותאמת אישית

לאחר קבלת הצרכים ושרטוט הסקיצה הראשונית, האדריכל ישרטט תכנון אדריכלי המבצע חלוקה של חללי הבית, לרבות פרופורציות וסוגי חומרים.

תכנון אדריכלי כולל שורה של תכניות שונות, כגון תכניות הריסה-בנייה, פירוט נישות, תכנית חשמל ואינסטלציה, תכנית פיתוח שטח ועוד. בחלק מהמקרים, יש צורך בהתייעצות כבר בשלב זה עם אנשי מקצוע מומחים כגון מהנדס קונסטרוקציה, יועץ מיזוג, יועץ אינסטלציה, יועץ חשמל וכד.

במהלך תכנון הבית, על האדריכל להתייחס לגורמים פנימיים של החלל ולגורמים סביבתיים כמו התאמה לסביבת הבית, כיווני שמש ואקלים מקומי, ועוד.

אדריכלים משתמשים בשלב זה בהדמיות ומודלים ממוחשבים על מנת לספק ללקוח המחשה של החללים המתוכננים והעיצוב הסופי. חלק מהתוכנות המקצועיות מאפשרות סיור וירטואלי ברחבי הבית.

ההדמיה הממוחשבת תהיה בקנה מידה מדויק והיא מציגה את החלוקה הפנימית של החלל, מיקום רהיטים וגם חדירת אור לחלל הפנימי. בנוסף, היא מאפשרת להשקיף על המבנה מבחוץ כדי לקבל פרספקטיבה של טופוגרפיה והשתלבות עם בתי השכנים. השירות כולל הפקת פרספקטיבות צבעוניות חיצוניות לדפוס כדי להשתמש בהן להתרשמות ורפרנס בשלב מאוחר יותר.

המודל התלת ממדי משמש את האדריכל לא רק לצורך המחשה ללקוח ולקבלן המבצע, אלא גם בתור כלי תכנוני המאפשר למתכנן להגדיר את גובה החללים והצורה שלהם, לתת פרופורציות וקווים מנחים לחלקים החיצוניים של המבנה וליצור את הקשר בין החוץ לפנים באמצעות קביעת טקסטורות חיצוניות ואופי הפתחים.

סופו של שלב זה הוא אישור התכנית האדריכלית הסופית, אשר קובעת את הגודל והמיקום של המרכיבים השונים בחלל הבית.

3. הכנת תיק לקבלת אישור עקרוני והיתר בניה מהרשויות

כל מבנה צריך לקבל אישור מהרשות המקומית בה נמצא הנכס, על פי חוקי תכנון ובנייה. בשלב זה, האדריכל, יחד עם המהנדס ובשיתוף היועצים המקצועיים השונים, מגבש התיק המוגש לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אשר יכלול תכנית אדריכלית בקנ"מ 1:100, כתב כמויות ומסמכים נוספים.

התהליך בנוי מדיון מול הוועדה המקומית, קבלת פרוטוקול של הועדה עם הדרישות למתן היתר בנייה, תיקונים נדרשים והגשה חוזרת. יש להתכונן לכך שהתהליך עד לקבלת האישור עשויה לקחת מספר חודשים.

4. הכנת תכנית עבודה

לאחר קבלת אישור ראשוני מן הרשויות ניתן להכין תכנית עבודה מעשית, הכוללת שורה של תכניות:

תכנית בנייה מפורטת, תכנית קונסטרוקציה המנוסחת על ידי מהנדס הקונסטרוקציה, תכניות חשמל (כולל שקעים וגופי תאורה, על פי התכנית של האדריכל),אינסטלציה, ריצוף וחיפויי קירות, פריסת תקשורת, ותכנית עיצוב פנים , הכוללת את עבודות הנגרות, דלתות, גופי תאורה, עבודות אלומיניום ומסגריה, חומרי גלם, כלים סניטריים, תריסים ומתקנים כמו בריכות נוי, קמינים וכו'. התכנית האדריכלית המפורטת היא בקנ"מ 1:50.

5. בנייה ופיקוח מצד האדריכל

שלב הביצוע כולל ליווי צמוד של האדריכל (בהתאם להסכם שנחתם מולו),על מנת לוודא שהבנייה מיושמת על פי התכנית. האדריכל מבקר באתר הבנייה, מפקח ישירות על העבודות ומוודא כי קבלני הביצוע עושים את העבודה על פי התכניות שאושרו על ידי הלקוח ובסטנדרטים גבוהים.

בעל המקצוע המפקח על תהליך הבנייה מהווה גורם מקשר בין הקבלן המבצע ללקוח, והוא מבצע ביקורת בשלבי הבנייה העיקריים - יסודות, רצפות וגמר, הנחיות למפקח הבנייה\מנהל העבודה וטיפול בתעודות גמר\ טופס 4 .

6. גמר הבנייה

בשלב זה אפשר לבחור גוונים או צבע של פריטים שיותקנו בדירה (ריהוט או עבודות גמר) ולשדרג פריטים בהתאם לתקציב. לאחר סיום העבודות ופעולות עיצוב הפנים, האדריכל מגיע לוודא שהתוכנית יושמה במלואה.

סיכום

תהליך תכנון פרויקט אדריכלי, במיוחד אם הוא כולל בניית בית, הוא תהליך מורכב, ארוך וכולל שלבים מרובים. לכן, כל תהליך נראה מעט אחרת ויכלול שלבים שונים מהשלבים שצוינו לעיל. תחומי האחריות והמשימות של האדריכל תלויים בהסכם שהלקוח חותם איתו.

באופן עקרוני, תהליך תכנון בית על ידי אדריכל מתחיל בפגישת היכרות ובחירת האדריכל על ידי הלקוח, איתור צרכים ואיסוף נתונים על הנכס, גיבוש תכנית אדריכלית מפורטת, הגשה לרשויות לקבלת היתר בנייה, הכנת תכנית עבודה, שלב הבנייה וגמר הבנייה.

המפתח החשוב והבסיסי ביותר, שיהפוך את התהליך כולו לחיובי יותר בדרך לעיצוב בית החלומות, הוא לבחור אדריכל או אדריכלית שהאינטראקציה מולם נעימה, הסגנון שלהם דומה לסגנון של הלקוח, ואפשר לסמוך עליהם.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search