תכניות אינסטלציה - המדריך המלא לשנת 2024

תכניות ביוב ואינסטלציה הן תכניות המתייחסות למיקומים של צינורות הביוב בכל חדר 'רטוב' (מטבח, חדר רחצה),נקודות התכנסות ונקודת חיבור לביוב החיצוני

שיתוף הכתבה
תכנית אינסטלציה (שאטרסטוק)תכנית אינסטלציה (שאטרסטוק)

בית מעוצב היטב דורש תכניות עבודה נכונות. על מנת שכלל המערכות הביתיות יפעלו כראוי וללא התנגשות, במיקומים המתאימים להם ביותר, יש להתחיל את עיצוב הבית מהתכניות השונות- חשמל, מיזוג, ריצופים, חיפויים ועוד. אחת התכניות החשובות שבהן היא תכנית אינסטלציה, אשר נחשבת לתכנית מורכבת וחשובה.

תכנית אינסטלציה היא תכנית המתייחסת לחללים הרטובים של הבית, ביניהם חדרי רחצה, מטבח, מרפסות וגינות. התכנית כוללת את המיקומים של הברזים והתקני המים (נקודות המים הקרים והחמים),אסלות, אמבטיות ומקלחונים (כלים סניטריים),מיקום דוד השמש, צינורות הביוב, נקודות ההתכנסות ונקודות החיבור למערכת הביוב של הבניין או למערכת ביוב חיצונית אחרת

בשלב ראשון, המיקום של הברזים והתקני המים הוא קונספטואלי ומתייחס לתכנית שהיא סכמה של החלל. עם זאת, לאחר בחירה של ברזים, ראשי מקלחת, כיורים ואסלות, מגיע השלב בו יש לתכנן מיקום ספציפי עם מידות המתייחסות לקירות בנויים, על מנת להתקין בהמשך את כל ההתקנים במיקום המיועד שלהם.

על תכנית האינסטלציה לציין את סוג הברזים המותקנים- ברזי קיר או ברזים המונחים על משטח. בנוסף, התכנית מציינת את סוגי הניאגרות שנבחרו וסוגי ההתקנים הנוספים שנבחרו עבור כל חדר רחצה. גם התשתית של הצנרת הנדרש למכונת הכביסה ולמייבש משורטטים בתכנית האינסטלציה להשלמת הסט השלם של המבנה.

סוגי תכניות אינסטלציה

באופן כללי, יש שני סוגים של תכניות:

התכנית הראשונית היא תכנית מבט על, בה נראים הסימונים של מיקום הברזים והכלים הסניטריים, כולל מיקומים מדויקים לבעלי המקצוע (מידות, גבהים ומרחקים)

התכנית השניה היא תכנית פריסה של חדרי הרחצה, בה מופיע המיקום המדויק של הברזים ועלים הסניטריים, ביחס לקרמיקה המחופה על קיר המקלחת.

תהליך הכנת תכנית אינסטלציה

תכנית אינסטלציה היא ההנחיה לקבלן על הצרכים של הלקוח בכל הנוגע לנקודות המים והניקוז. למשל, נקודת מים ליד האסלה עבור ברז שטיפה, אינטרפוץ ונקודת המים במקלחון בסמוך אחד לשני, ברז קיר לכיור במיקום ובגובה מסוים, נקודת מים למקרר עבור דלת בר המים, וכד'.

תהליך ההכנה מתחיל בכך שהלקוח שולח את תכנית הדירה (או המשרד) יחד עם הדרישות והצרכים בכל הנוגע לחדרים רטובים ומטבח. אנשי המקצוע מכינים תכנית אינסטלציה לביצוע עם מיקום הכלים הסניטריים המותאמים לדרישות, מידות והוראות מפורטות לקבלן.

שלב תכנון מערכות האינסטלציה בבית כולל קבלת החלטות בעלויות משמעויות לטווח הרחוק- מבחינת פרקטיות ותקציב גם יחד.

איך מתאימים את הצנרת לצרכי הבית?

אחת ההחלטות בנוגע לאינסטלציה היא לבחור את סוג הצנרת המתאימה ביותר, על פי העלויות והמסגרת התקציבית שהוקצתה לשם כך.

סוגי הצנרת העיקריים הנמצאים כיום בשימוש הם צנרת SP וצנרת PEX.

צנרת SP מגיעה בשתי וריאציות – לחיצה והברגה. סוג צנרת זה עשוי מפוליאתילן מחוזק באלומיניום. השילוב של המתכת בצינור מעניק לו עמידות. בנוסף, צינור זה ידוע בתור מבודד חום ורעשים. החסרונות של סוג צנרת זה היא המחיר הקיר והחוסר במודולריות, כך שאם ישנה תקלה או פיצוץ, חייבים להחליף את כולה.

צנרת PEX, לעומתה, עמידה בלחץ, שחיקה ומניעת אבנית וקורזיה, והיא נשמרת בתנאי אקלים קיצוניים. יש לשים לב שהצנרת שמותקנת בבית שלכם היא עם תקן.

היתרון המשמעותי של צנרת זו הוא המודולרית – אם יש נזילה בצינור, אין צורך לשבור את הקיר אלא פשוט להחליף את הצינור. עוד יתרון הוא החיבור המרכזי של הצנרת המתרכז על מערכת המכונה 'חנוכיה' (מחלקת עשוית פלקסגול),המצוידת לרוב בברז לכל יציאה, כך שאפשר לנתק כל יציאה בנפרד, בניגוד לצנרת SP.

כלים סניטריים

כלים סניטריים הם חלק חשוב בתכנית האינסטלציה, משום שסוג הכלים יכול להכתיב את הגובה והמיקום של הכלים בתכנית.

למשל, מבחינת אסלות, ישנן אסלת מונובלוק המונחת על הרצפה, אסלה תלויה עם מיכל הדחה סמוי ועוד. גובה האסלה לאחר התקנה (ללא חישוב המושב) הוא 39 עם טווח סטייה של 1 ס"מ כלפי מטה\מעלה.

באשר למקלחות, יש להבין מהו מנגנון המים הרצוי ואיך להתקין את תעלת הניקוז, האם יש צורך במקלחות ואמבטיה ביחד? האם יש מקום לשני האלמנטים?

מבחינת ברזים, חשוב להבין האם הברז יוצר מתוך משטח הכיור או מהקיר. לכל ברז יש ברז תחתון המכונה 'ברז ניל', המאפשר ניתוק והזנה באופן נקודתי בעת הצורך או בזמן שתיקון של תקלות בצנרת.

ברזי פרח הם ברזים אשר הזמנת המים שלהם מגיעה מברזי ניל מתחת לשיר ומוסתרים בתוך ארוך הכיור. ברז מסוג שכזהו מותקן על גבי השיש או על הכיור, לבחירת הדיירים. ברז קיר, אשר מותקן לפני או אחרי יישום הטיח, דורש תכנון מראש של גובה ומיקום. כדי לשלב בין מים חמים וקרים, יש להשתמש בסוללת אינטרפוץ.

בכל הנוגע לכיורים, יש מבחר גדול המצריך מחשבה, בחירה והתקנה שונה. בין היתר, ניתן לבחור בין כיור התקנה שטוחה המותקן בקו אפס עם משטח הכיור, כיו מונח המותקן לרוב על גבי המשטח במלוא הדרם, כיור אינטגרלי המיוצר בתור מקשה אחת עם המשטח ללא חיבורים נראים לעין (מיוצרים לרוב מחומר סינטטי משום שהם אלו שמאפשרים יציקת משטח וכיור כיחידה אחת),כיור שקוע, כיור חצי שקוע (עם או בלי בליטה) וכיור מובנה מחובר לקיר.

החומרים מהם עשויים כיורים הם חרס, זכוכית, קוריאן, ועוד. בעבר הכיורים היו עשויים ממתכת מצופה אמייל או מחרס.

סוגי אמבטיות הם רבים, ביניהם אמבטיה חופשית (Free Standing) עם ברז מהקיר\רצפה, אמבטיה בנויה מקיר לקיר, או אמבטיה פינתית (אשר נצפית פחות ופחות בדירות חדשות).

החומרים מהם עשויות אמבטיות הם אמבטיה אקרילית, הסוג הנפוץ ביותר בבתים בעקבות העובדה שאינה מחלידה, מחזיקה מעמד למשך שנים וקלה מאוד לתיקון, אמבטיית יצירה עשויה ברזל ומצופה אמייל, אמבטיית פח מצופה אמייל ועוד.

בכל הנוגע למקלחונים, ניתן לבחור בין מקלחות מורכב על אגנית, מקלחות מורכז על ריצוף משופע, מקלחונים מרובעים, עמידה, עגולים בפינה ועוד. בנוסף, חשוב לחשוב הין למקם את תעלת הניקוד\פח הניקוד.

כאשר בוחרים סוגי נקודות המים הנפוצים למקלחונים ואמבטיות, חשוב להכיר מונחים כמו סוללה אמבטיה- ברז המתחבר לקיר בשתי נקודות- קרים וחמים, עם מנגנון חיצוני וגלוי, ברז אינטרפוץ המהווה ברז מיקסר המתוקן לרוב בקיר המקלחת, כאשר כלפי חוץ רואים ידית בלבד לשליטה על עוצמת המים והטמפרטורות שלהן.

סוגי ברזי האינטרפוץ נבדלים אחד מהשני במספר יציאות הצנרת – אינטרפוץ 3 דרך כולל 3 פתחים (מים קרים, מים חמים, מים אל צינור המזלף או נקודה אחרת באמבטיה),אינטרפוץ 4 דרך כולל פתחים (מים קרים, מים חמים, שתי נקודות יציאה),וגם מוט משולב הכולל מתקן חיצוני המשלב את ראש הגשם ואת המזלף.

תכנית אינסטלציה בבתים גדולים - שימוש בשירותיו של מהנדס אינסטלציה

במקרים רבים, בהם מבוצעת בנייה של בתים גדולים, או בתים עם מרתף הכולל שירותים, יש לקחת מהנדס אינסטלציה לטובת כתיבת תכנית האינסטלציה. איש מקצוע זה בונה תכניות מיוחדות לסוגי הצנרות השונים ולמערכת הביוב. בבית עם מרתף, למשל, יש צורך במשאבות 'טבולות' השואבות את תכולת הביוב לכיוון מעלה אל מישור הביוב ברשות המקומית. לכן, חשוב להתייעץ איתו ולקבל מפרט טכני מדויק ומפורט של סוגי הצנרות המומלצים להתקנה. בנוסף, חשוב לקבל מהאדריכל את מיקומי קופסאות הביקורת הפנימית (בחדרי רחצה כדאי להקפיד על מיקום מתחת לארון הכיור כדי לא לפגום באסתטיקה של החלל),ותיבות הביקורת החיצוניות (כדאי שלא ימוקמו באזורים בולטים בגינה, כמו באזורים עם מרצפות),ולשלב אותן בצורה חכמה בתכניות האדריכליות ובתכניות הפיתוח.

תכנית אינסטלציה שכזו כוללת תכנית הגשה בקנה מידה 1:100 ותכנית עבודה בקנה מידה 1:50, יחד עם ניהול הבקשה עד קבלת אישורים הנדרשים למערכות התברואה המקומיות.

בין היתר, התכנית כוללת תכנון אספקת מים חמים וקרים והתחברות לקו עירוני, תכנון מערכת ביוב והתחברות לקו העירוני, תכנון מעכת ניקוז מי גשם, תכנון מערכת ניקוז יסודות, תכנון מערכת ניקוז מזגנים, תכנון מערכת כיבוי אש, תכנון מערכת מתזים (אם ישנו צורך),פיקוח עליון וכתב כמויות או מפרט טכני.

את התכנית הסופית יש לאשר מול שירותי כיבוי אש, תאגידי מים וביוב ברשות המקומית ומכון התקנים אם התכנית כוללת מערכת מתזים.

תכנית אינסטלציה בית פרטי

תכנון מערכת אינסטלציה בבניית בית פרטי שונה מתכנון לבנייה רוויה או בניינים גבוהים. התכנון הוא אינדיבידואלי ומשורטט על פי הפרוגרמה שהכין האדריכל. התכנון מתחיל בשלב הבקשה להיתר, אשר צריכה לכלול 'נספח סניטארי' הכפוף להוראות למתקני תברואה (הל"ת),איכות הסביבה, דרישות כיבוי אש והנחיות התאגיד המפקח על השטח בו נרכש המגרש. הנספח צריך להכיל מפה מצבית, רקע אדריכלי, פרטי נכס או מגרש , תכנית גבהים, חיבורי ביוב לשוחות עירוניות, חתכים לאורך מערכת הביוב, כל רכיב ביוב או מיםסניטריים. במקרה בו מתוכננת בריכה פרטית יש לצרף פרישה טכנית ונתוני גודל של הבריכה, העומק שלה, חדר המכונות שלה ועוד. בעלים רבים לוקחים יועץ אינסטלציה בתהליך זה של בניית תכנית אינסטלציה.

בהמשך מתכנן ומפקח הבנייה יאשרו את חיבורי הדלוחים, מחסומי רצפה, קופסאות נופלות, חיבורים, חיבורי ניקוז לפני הביטון, ולאחר אישור המעבדה לכל ביצוע הביוב והמים, הקבלן יוכל לכסות ביציקת בטון את כל התשתיות כדי למנוע פגיעה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בניית ביתבניית בית פרטיתכנית אינסטלציה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...