חזרה
להורדת אפליקציה

מכפילי חנייה - המדריך השלם לשנת 2024

מכפיל חניה הוא פתרון נוח להגדלת מספר החניות על שטח מצומצם. מהן האפשרויות ביישום מכפילי חנייה? מהם היתרונות והחסרונות של כל סוג מכפיל חנייה?

עודכן לאחרונה:

מהו מכפיל חניה?

מכפיל חנייה הוא מתקן ההופך מקום חנייה המספיק לרכב אחד, למקום חנייה המאפשר חנייה של שני רכבים (או יותר). בערים בהן יש מצוקת חנייה ובמקרים בהם למשק בית יש מספר רכבים, מכפיל חניה יכול להיות פתרון שחוסך זמן רב של חיפוש חנייה והוצאות על חניונים או שכירת חנייה.

מכפיל חנייה חוסך מקום ומנצל את השטח באופן מיטבי, והוא מתאים לשטחים מסחריים ולבנייני מגורים גם יחד. מכפיל חנייה עובד כך שניתן להחנות שני רכבים אחד מעל השני, כאשר הרכב העליון נמצא על משטח מתכת, אותו ניתן להעלות ולהעלות בפקודה ישירה ופשוטה. מכפיל חנייה בבניין גם מעלה את שווי הנכסים, משום כל חניה המשויכת לדירה היא בעלת ערך רב.

כאשר מדובר בבניין רב קומות המצריך עשרות מקומות חנייה, כאשר ישנם דיירים עם מספר רכבים במשק הבית, מכפיל חנייה מהווה פתרון טכנולוגי נוח המאפשר להגדיל את כמות החניות על שטח מצומצם. במצב שכזה, גם חניונים קטנים מבחינת שטח יכולים לאכלס כמות גדולה של רכבים, ולאפשר לכל הדיירים ליהנות ממקומות חנייה מסודרים.

התקנת מתקן חנייה היא מורכבת ודורשת אנשי מקצוע, אך ברגע שמכפיל חנייה מותקן, התפעול שלו פשוט ונוח, ואין צורך ברקע טכני כלשהי, או הפעלת מאמץ פיזי. מתקני הרמה עומדים בסטנדרטים מחמירים של בקרת איכות ובטיחות, החל משלב הייצור ועד לאופן ההתקנה.

מכפילי חנייה יכולים להיות מכניים, חשמליים, אוטומטיים, חצי אוטומטיים, על קרקעיים ותת-קרקעיים, ועוד. יש לשים לב שמכפיל החנייה עלול להקשות על שימוש ברכבים גדולים או רחבים מידי.

אחד מהגורמים החשובים בשימוש במכפיל חנייה הוא תחזוקה שוטפת ומקצועית, על מנת להפחית ככל הניתן את מספר התקלות. זהו גם החיסרון של מכפיל חניה - אם המתקן תקול, יכול להיווצר מצב בו אחד הרכבים 'תקוע' מתחת לפני השטח, ולא ניתן לחלץ אותו עד לתיקון.

אחד היתרונות של מכפיל חנייה הוא שימוש בשיטת 'החלקה שקטה', כך שכל פעולה מתבצעת ללא רעשים מטרידים. בבניין פרטי, רמת רעש נמוכה של מכפיל החנייה היא מרכיב חשוב השומר על איכות החיים. בנוסף, ניתן להפוך את השטח העליון של מכפיל החנייה ל'בלתי נראה', על ידי מיקום מרבד דשא שמכסה את משטח החנייה העליון, למשל.

השליטה במכפיל החנייה יכולה להיות באמצעות כרטיס מגנטי, מסך מגע בכניסה לחניון או אפילו באמצעות אינטרקום או הטלפון. מכפיל חנייה תת קרקעי מספק גם הגנה מגניבות, משום שקשה מאוד לגנוב רכב שנמצא בחנייה תחתונה בתוך מכפיל חנייה. אותם רכבים גם מוגנים מפגעי מזג האוויר, משום שהם חונים בקומה תחתונה.

פתרונות למכפיל חנייה עבור רכבים חריגים

מבחינת כניסה למכפיל חנייה, יש לוודא בתכנון את הזווית האופקית והשיפוע. שמירה על זווית אופקית בשיפוע קטן, יכולה לאפשר כניסה של רכב גבוה יותר. באשר לעמודי המתקן והרוחב ביניהם, יש לבדוק מהו המקום הטוב ביותר להציב את העמודים, מה שמשפיע על סוג הרכבים שיוכלו להיכנס ולצאת ממנו. בנוסף, יש לבדוק את המרחק בין מכפיל החנייה לשאר מתקני החנייה, אם קיימים. באשר למשקל, על מנת שמכפיל החנייה יהיה בטיחותי ויהיה אפשר להשתמש בו לשנים רבות, צריך לוודא את ההתאמה שלו למשקל הרכב שצפוי לחנות עליו. מערכת סטנדרטית של מכפיל חנייה יכולה לשאת 2-2.5 טון, על פי תיאום מראש. באופן כללי, היום ניתן לייצר ולהזמין מכפיל חנייה בגדולים ובגבהים שונים, בהתאמה אישית.

תיקון ותחזוקה של מכפיל חנייה

מתקני חנייה מבוססים על אותו עיקרון, המעביר את מקום החנייה הנוכחי למעלה או למטה כדי לפתוח מקום חנייה נוסף, באמצעות מנגנון הנעה מכני המסוגל להזיז את הרכב בצורה בטוחה ויציבה. משום שמדובר במתקן מכני גדול המופעל באופן חשמלי, יכולות לקרות תקלות. בנוסף, יש לבדוק את תקינות המתקנים באופן שוטף ולבצע שדרוגים למערכת הממוחשבת. בדיקות תקופתיות ותחזוקה נכונה יכולות להפחית את כמות הבעיות ולדחות את הבעיות הנובעות מבלאי.

טיפול ותחזוקה של מכפיל חנייה כולל שימון המערכת, בדיקת תקינות לכל החלקים, החלפת חלקים, מערכת הנעה או מחשב המערכת שמתיישן.

לפני רכישת מתקן חנייה מסוג זה, מומלץ לקבל ייעוץ ממספר חברות או מומחים בנושא, כדי לבחור את הפתרון הנכון.

מכפיל חנייה עם פיר - יתרונות וחסרונות

מכפיל חנייה עם פיר מותקן באמצעות חפירת פיר תת קרקעי והתקנת מתקן מכני המעלה ומוריד את המשטח, כך שניתן להכניס ולהוציא שתי מכוניות ללא תלות אחת בשניה. המתקן לרוב מופעל על ידי מפתח ייעודי הנמצא אצל המשתמשים הקבועים.
המאפיינים של מכפיל חניה עם פיר הם רמה גבוהה של בטיחות, הפעלה פשוטה ומהירה, ועמודונים הנשארים מעל לקרקע גם כאשר המתקן סגור, כך שמכפיל חנייה עם פיר מתאים למיקומים שאינם דורשים מעבר מעל המתקן.
היתרונות של מתקן חנייה עם פיר הם התקנה מהירה בעלויות יחסית נמוכות, עומק פיר נדרש נמוך יחסית ועלויות אחזקה וצריכת חשמל ברמה נמוכה יחסית.

מכפיל חנייה ללא פיר – יתרונות וחסרונות

במקרים בהם אין אפשרות לחפור פיר, ניתן להתקין מתקן חנייה ללא פיר, לגובה. החיסרון הבולט של מתקנים מסוג זה הוא שחייבים להוציא את הרכב שחונה בקומה התחתונה כדי להכניס או להוציא את הרכב אל או מהמפלס העליון. לרוב ניתן למצוא מכפיל חניה מסוג זה בחניות גדולות בהם יש עובד המחזיק אצלו את המפתחות למקרים בהם הרכב במפלס העליון צריך לצאת.

היתרונות של מתקן חנייה ללא פיר הוא העובדה שאין צורך לחפור פיר בשביל ההתקנה, כך שניתן להתקין אותו בחניונים עם קומות. עלות ההתקנה יחסית זולה וניתן להתקין את מכפיל החניה על רצפת בטוח קיימת. עלויות האחזקה של מתקן שכזה הן נמוכות יחסית וכך גם עלויות צריכת החשמל. מתקן איכותי מציע רמה גבוהה של בטיחות והפעלה פשוטה ומהירה.

מכפיל חנייה ללא פיר מתאים למקומות עם תקרות נמוכות, מרתף חנייה או חניות מתחת לבניין. הוא מתאים לרכבת משותף, שירותי חנייה, השכרת רכב וכד'.

מכפיל חנייה קונזולי ללא עמודים

מתקן חנייה קונזולו כולל במות קונזוליות, ללא עמודים בחלק הקדמי של המתקן. הוא מאפשר התקנה גם ברוחב בור צר. מתקן מסוג זה מאפשר תמרון קל למקום החנייה ופתיחת דלתות בלי מגבלות. אחד היתרונות הוא שהחנייה אינה תלויה בשתי קומות, וניתן להתקין גם במרתפי חניה בעלי תקרה נמוכה.

מכפיל חניה קונזולי עם עמודים מאפשר גישה נוחה למתקן החנייה במיקומים בהם התמרון מוגבל, מרתפי חנייה או בחצר הבניין.

מתקן חנייה טמון

מכפיל חנייה טמון, הנקרא גם מכפיל חנייה סמוי, הוא מכפיל המאפשר חניית רכב אחד מתחת לפני השטח, כאשר המתקן מוסתר לחלוטין בתוך הפיר התת-קרקעי ומאפשר נסיעה על גביה מתקן מלמעלה, לשם מעבר. ניתן לחפות את המשטח העליון כך שיהיה חלק מהפיתוח הסביבתי.

היתרונות הברורים של מתקן חנייה טמון הוא שכאשר המתקן סגור, אין עמודים או אלמנטים בולטים כלפי מעלה. המתקן מתאים לדרכי גישה, שטחים בין גבול הבניין לגבול המגדר ומבנים לשימור. מכפיל חנייה טמון מאפשר נסיעה חופשית מעל המתקן בכל הכיוונים, והרכב התחתון מוגן מהגשם ומזג האוויר. לחיפוי מלמעלה יש אפשרות להשתמש באבני אקרשטיין, דש סינטטי, דק עץ, משטחי גומי דמוי אבן ועוד.

ניתן להתקין גם משלש חנייה טמון עם שתי קומות של חנייה תת-קרקעית וגם מרבע חנייה סמוי המאפשר חנייה של שלוה רכבים מתחת לפני הקרקע.

ניתן למצוא בשוק גם מכפיל ומשלש חנייה סמוי עם במה כפולה, המאפשר חנייה של 2 או 4 רבעים במקביל מתחת לפני הקרקע.

מתקן חנייה חצי אוטומטי

מכפיל חנייה חצי אוטומטי בנוי על בסיס במה קונזולית, ומאפשר הכפלה או שילוש של כמות מקומות חנייה הממוקמים במרתף חנייה. המתקן כולל תצורה עם בור וללא בור, והוא משלב תנועת מגשים למעלה או למטה ותנועת מגשים ימינה ושמאלה, על מנת לייצר הכפלה (או שילוש) של מספר מקומות החנייה במרתף, מבלי ליצור תלות של מקומות החנייה אחד בשני.

היתרון הוא האפשרות של תוספת מקומות חנייה בלי ליצור בור במרתפי חנייה סטנדרטיים, מתקן ללא עמודים קדמיים, תמרון נוח ופתיחת דלתות ללא הפרעה, משטחים להליכה נוחה ומערכת בקרה חכמה המאפשרת כניסה\יציאה של רכב עם העברת שבב בלבד.

ביטוח לבית משותף עם מכפילי חנייה

ביטוח צד ג' לבית משותף מכסה את חבות ועד הבית למקרים בהם התרחש מקרה סביב השימוש במכשיר הרמה מסוג מכפיל חנייה , אשר משרת את כלל הבניין.

חשוב לזכור כי הביטוח אינו מכבה על אירועים הנובעים מהשימוש במכפיל בבעלות פרטית, מכפיל החייב חייב להיות בעל תו תקן ישראלי ממכון התקנים, ומכפיל הידראולי המחייב בדיקה תקופתית באמצעות בודק מוסמך.

סיכום

לסיכום, מכפיל חנייה, או מתקן חנייה, הוא אמצעי יעיל ונפוץ להגדלת מספר מקומות החנייה בחניונים ציבוריים ובחניות פרטיות בכל הארץ. יש להתאים את סוגי המתקנים לצרכים של המשתמשים, וממדים בשטח לקביעה האם ניתן להתקין מכפיל חנייה, מבחינת גובה, עומק, ורוחב.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search