חזרה
להורדת אפליקציה

חוק עידוד השקעות הון - המדריך השלם לשנת 2024

חוק עידוד השקעות הון הוא חוק שנועד לעודד יזמות. בתחום הנדל"ן מטרתו לעודד יזמים להשקיע בשכירות ארוכת טווח תמורת הטבות מס. מה ההטבות ואיך מקבלים אותן?

עודכן לאחרונה:

חוק עידוד השקעות הון, או החוק לעידוד השקעות הון הוא חוק שחוקק ב-1959. מנוסח החוק עולה שמטרת החוק לעודד השקעות ויוזמות כלכליות. לחוק שלושה יעדים עיקריים: שיפור כושר הייצור של המדינה, שיפור מצב העסקים בנושא התחרות בשווקים הבינלאומיים וכן יצירת מקומות עבודה. עם השנים נוצרו כמה תיקונים בחוק הקשורים למענקים, לרשויות העוסקות בחוק וכדומה. עוד מטרות של החוק הן מדיניות מס מקלה ועידוד עסקים בפריפריה.

 

מה אומר החוק

עיקרי החוק הכללי נוגעים להיבטים הבאים: אופציה של מפעלים תעשייתיים לקבל מענקים, ניכוי פחת עבור ציוד של 200%-250% ועבור מבנים של 400%. ובנוסף שיעורי מס מופחתים של מפעלי תעשייה ובשיעורים גדולים יותר לאזורי פיתוח. בנוסף יש פרק שמטרתו לעודד השקעות בנדל"ן, בעיקר בנושא השכרה לטווח ארוך.

 

חוק עידוד השקעות הון נדל"ן

חוק עידוד השקעות הון נדל"ן הוא הפרק השביעי בחוק עידווד השקעות והון, והוא עוסק בעידוד השקעה לבנייה להשכרה ובהטבות לבעלי בניינים להשכרה. על פי החוק בעלי בניין להשכרה יוכלו להיות זכאים להטבות מס ברכישה, בהרחבה או בבנייה. מטרת החוק היא להגדיל את היצע הדירות לשכירות.

על פי החוק בעלי בניינים יכולים להיות זכאים לשתי ההטבות להלן:

  • פחת מואץ של 20% לשנה

  • הטבת מס על הכנסה או על מס שבח מהשכרה או מכירה, בשיעור 11% לחברה ו-20% ליחיד

 

הקריטריונים לקבלת ההטבות

אלו הקריטריונים לקבלת ההטבות על פי החוק:

  • על המבקש להיות בעל זכות על הקרקע שעליה יוקם או יורחב בניין להשכרה למגורים בלבד 

  • בזמן הבקשה לא הושכרו הדירות בבניין המיועד

  • לפחות חצי מהדירות בבניין מיועדות להשכרה למגורים

  • הדירות יושכרו לחמש שנים לפחות בשבע שנים שלאחר תום הבנייה

  • יש לעמוד בדמי השכירות הקבועים בחוק

  • על המבקש להגיש תוכנית פעולה לרשות ההשקעות על הפעולות שינקוט עם תום הבנייה

  • המסמכים הדרושים הם היתרי בנייה, נסח רישום מהרשות למקרקעין, אישור ייעוד הקרקע למגורים, אישורי עורכי דין ותצהירים על עמידה בתנאים האקולוגיים וכן שהדירות לא מושכרות. 

  • לאחר קבלת האישורים יש חובת דיווח.

תיקונים לחוק עידוד השקעות הון נדל"ן בוועדת הכספים

ב-2021 אושרו בוועדת הכספים תיקונים לחוק במסגרת השכרה לטווח ארוך, הנקראים גם חוק השכירות המוסדית. והם מחכים לאישור הכנסת. על פי תיקונים אלו כדי לקבל את ההטבות יש להשכיר את הדירות 15 שנה מתוך 18 לתום הבנייה, בתנאי שהשכירות תימשך חמש שנים. עם זאת במסלול הישן יימשכו התנאים הישנים בנוגע לבקשות שיוגשו עד דצמבר 2023.

בנוסף, על פי תיקוני הוועדה, בבניין שאינו בפריפריה 10 דירות צריכות להיות מושכרות או לפחות 66% מהדירות. בבניין בפריפריה שש מהדירות צריכות להיות מיועדות להשכרה או 30% מהדירות.

עוד על פי התיקונים יהיו מדרגות מס שנועדו לשמר את השכירות לטווח ארוך יותר, בשנים הראשונות עבור חברות מס מופחת של 11%, לאחר חמש שנים של 9%, לאחר 10 שנים 7%, לאחר 15 שנה עד 20 5%. ועבור יחידים 29% בחמש השנים הראשונות, 27.5% לאחר חמש שנים, ולאחר 15 שנה ומעלה 24%. עוד נקבע בתיקונים שיהיה ניתן למכור את הנכס בתנאי שהקונה ימשיך להשכיר את הדירות ל-15 שנה. וכן מס הרכישה בעסקה כזו יהיה 0.5% במקום 6%.

תיקונים אלו כאמור אושרו בקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים, אך עדיין לא זכו לאישור הכנסת. צריך להמשיך ולעקוב ולראות אם הכנסת תאשר את התיקונים ואם אכן ימשכו את היזמים.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search