חזרה
להורדת אפליקציה

הלוואת בלון - המדריך השלם לשנת 2024

הלוואת בלון היא הלוואה שהקרן שלה מוחזרת בתום התקופה המוגדרת שלה. מהן הסיטואציות בהן כדאי לקחת הלוואת בלון? מהי משכנתא בלון? וכיצד מחושבת ריבית הלוואת בלון?

עודכן לאחרונה:

מה זה הלוואת בלון

הלוואת בלון היא הלוואה אותה מחזירים בסוף התקופה שהוגדרה מראש. קיימים שני סוגים מרכזיים של הלוואות בלון: הלוואת בלון חלקית, בה משלמים את הריבית באופן שוטף ואת הקרן בסוף התקופה, והלוואת בלון מלאה, בה ריבית הלוואת בלון והקרן מוחזרים יחד בסוף התקופה. מבין שני הסוגים, הנפוצה ביותר היא הלוואת הבלון החלקי. הלוואת בלון מלאה נדירה הרבה יותר.
הלוואת בלון נקראת לעתים גם הלוואת גישור (בעיקר כאשר היא ניתנת לטווח קצר) והלוואת בולט.

הכינוי הלוואת בלון נובע מכך שהיא "מתנפחת" ככל שהזמן עובר, משום שהיא צוברת את המדד או ההצמדה, ובמקרים של הלוואת בלון מלאה גם את הריבית, כך שבסוף תקופת ההלוואה התשלום יהיה גבוה יותר, במקרים רבים באופן משמעותי, מהסכום שנלקח בנקודת המוצא. הלוואת בלון הפוכה באופי שלה להלוואה בה ההחזרים הקבועים כוללים קרן וריבית, בה הקרן של ההלוואה פוחתת ככל שחולף הזמן, עד לאיפוס הסכום בתום התקופה.

ניתן לקבל הלוואות בלון בכל הבנקים וברוב חברות האשראי החוץ בנקאי.

הלוואת בלון מתאימה למצבים בהם הלווה יודע על כך שיהיה לו את הסכום הנדרש בסוף התקופה, כמו במקרים בהם הוא מתכנן למכור דירה במהלך חלון הזמן, או פדיון קרוב של קרן השתלמות, למשל.

עוד אפשרויות הן מקרים בהם יש ללווה צ'ק בנקאי שמועד הפדיון שלו חל מספר חודשים לאחר מכן, או ירושה שבאותה נקודת זמן לא ניתנת למימוש בעקבות קושי ביורוקרטי.

לעתים ההחלטה לקחת הלוואת בלון נובעת מסיטואציה בחיים אשר צפויה להשתנות, כגון סטודנט שלא יכול לעבוד במשרה מלאה באותה נקודת זמן, אך צפוי להיכנס לשוק העבודה במשרה מכניסה עם סיום התואר.

הלוואת בלון לדירה - משכנתא בלון, הלוואת גישור

הלוואת בלון לדירה יכולה לפעול בתור הלוואת גישור, במקרים בהם רוכשים דירה לפני מכירת הדירה הנוכחית, עולה צורך בהלוואה לתקופת זמן קצרה יחסית, כאשר הלווה יודע שיחזיק בסכום ההלוואה בסוף התקופה, לאחר מכירת הדירה.

לעתים, כאשר בעל הנכס מוצא דירה שמהווה עסקה מצוינת ומשתלמת במיוחד, ביכולתו לקחת הלוואת בלון כדי לא לפספס את ההזדמנות לרכישה במחיר נמוך או תנאים טובים, ולהסתמך על כך שימכור את הדירה עד לתום תקופת ההלוואה.

בנוסף, בתקופות של אי ודאות גבוהה בשוק הנדל"ן המכירה של הנכס עלולה להתעכב. במקרים כאלו, הלוואת בלון לדירה נותנת מרווח נשימה עם ערך רב לטובת מכירת הדירה - כמובן כל עוד לוקחים בחשבון את עלות ההלוואה בחישוב הכולל.

בנוסף, הלוואת בלון מאפשרת מצב בו בתקופת מעבר הדירה, בה יש לעתים קרובות הוצאות גבוהות (כגון רהיטים, הובלה וכד'),אין החזרים על ההלוואה. חשוב לציין כי הלוואת בלון אינה משכנתא ואין אפשרות לשעבד תמורתה את הנכס שאתם רוכשים.

מקרה נוסף הוא בעת תשלום על דירה ראשונה, בזמן שעדיין יש תשלומים על שכירות. הלוואת בלון מאפשרת להימנע מתשלום מקביל של שכר הדירה ומשכנתא, עד לעזיבת הדירה השכורה וקבלת הדירה החדשה.

לבסוף, לעתים משקיעי נדל"ן אשר מתכננים להחזיק בנכס כלשהו לתקופה קצרה ומוגדרת מראש עד למכירתו, עשויים לנצל הלוואת נדל"ן למימון ההשקעה, כאשר התשואה המתוכננת מחשיבה מראש את הריבית על הלוואת הבלון.

הלוואת בלון לרכישת דירה ניתנת לרוב לתקופה של עד שנתיים. בעיקרון, אפשר לאתר הלוואות מסוג זה לתקופות ארוכות יותר, בכפוף לתנאים מסוימים של כל גוף פיננסי - ולרוב בריבית גבוהה יותר.

קיימת אפשרות לקחת ' משכנתא בלון', אשר כוללת שעבוד של הנכס ועומדת לרוב על תקופה של 5 שנים. משכנתא בלון שכזו נלקחת כאשר ללווה יש צפי ודאי לקבלת סכום גדול מספר שנים לאחר מכן, מה שהופך את האופציה למשתלמת יחסית על מנת לממש את עסקת הרכישה, ולשלם כעבור מספר שנים כאשר הסכום מגיע לידי הלווה.

כאשר אין הון מספיק להחזר הקרן והריבית - מחזור הלוואה או מכירת הנכס

מרכיב חשוב נוסף שצריך לקחת בחשבון בעת לקיחת הלוואת בלון הוא אי ודאות בנוגע למצב הפיננסי של הלווה בתום התקופה. החיים אינם צפויים, ולעתים מספיקה הוצאה גדולה ובלתי מתוכננת כדי ליצור מצב בו אין ללווה מספיק הון להחזרת יתרת החוב שלו.

במידה שאין ללווה את הסכום להחזיר, ביכולתו למכור את נכס אותו רכש בעזרת ההלוואה, אך הדבר יוצר מצב בו הלווה נהנה מהנכס לתקופה מוגבלת בלבד, ומשלם בנוסף ריביות גבוהות.

במקרים כאלו, ישנה נטייה לקחת הלוואה נוספת, צעד הנקרא 'מחזור הלוואה', או לחלופין למכור את הנכס שרכש הלווה בעת לקיחת ההלוואה. במקרה של מחזור הלוואה, הלווה ממשיך לשלם ריביות נוספות שהולכות ומצטברות.

צעדים מסוג זה חושפים את הלווים לשינויים בלתי צפויים בענף הדיור, משום שערכו של הנכס עלול לרדת במהלך תקופת ההלוואה. במשבר הכלכלי העולמי של 2008, לדוגמא, לווים רבים גילו כי שווי הבית שלהם הפך להיות נמוך יותר מגובה ההלוואה, מה שהוביל לפשיטות רגל רבות והחזרת הנכסים לבנק במקום לשלם את יתרת החוב.

ריבית הלוואת בלון - הלוואת בלון מחשבון

חשוב לדעת כי הריבית בהלוואת בלון גבוהה, משום שהגוף המלווה לא מתחיל לקבל באופן מיידי את הקרן, כך שהסיכון שהוא נוטל על עצמו גבוה יותר. עלות הלוואת בלון תהיה גבוהה בכ-2% מריבית המשכנתא, למשל. זו הסיבה לכך שלא תמיד כדאי להשתמש בה, אלא רק במקרים בהם אין אופציה אחרת או שיודעים בוודאות שבסוף התקופה יהיה להם את ההון בהיקף הנדרש להחזר.

הלוואת בלון לרכב והלוואת בלון לעסק

הלוואות בלון נפוצות גם בענף הרכב - חברות מימון, יבואניות הרכב או חברות הליסינג מעניקות את ההלוואה, כאשר הרכב מהווה בטחון להלוואה, מה שמאפשר לקיחת סיכון והלוואה עם החזר בסוף התקופה על חלק מסכום הרכישה. הריבית בהלוואה שכזו עשויה להיות קבועה, צמודה למדד או צמודה לפריים.

מטרת הלוואת בלון ברכישת רכב היא הקטנת התשלום הראשוני והתשלומים החודשיים של הרוכשים, כאשר בתום תקופת ההלוואה ברוב המקרים ההכנסה ממכירת הרכב מוקצית להחזר ההלוואה.

הלוואת בלון לעסקים נלקחת לרוב בעקבות ציפייה מכך שהעסק יניב תשואה נוספת בעתיד. עבור עסק חדש, במקרים רבים בתקופה ההתחלתית העסק לא מכניס כסף, ולכן יש לבעל העסק קושי לשלם החזרים גבוהים בכל חודש. עם זאת, כאשר העסק מגיע לפעילות מלאה, אפשרות התשלום תהיה קלה יותר. הלוואת בלון לא יוצרת נטל על תזרים המזומנים בתקופה ההתחלתית.

עם זאת, חשוב להבין שקיימת סבירות לכך שבתום תקופת ההלוואה, העסק לא יחזיק ביכולת לפרוע אותה או למחזר אותה, מה שעלול לגרום לקריסת העסק.

חישוב הלוואת בלון ולוח סילוקין הלוואת בלון

המרכיב ש"מנפח" את החזר ההלוואה בהלוואת בלון הוא אפקט ריבית דריבית על יתרת החוב, אם בוחרים בהלוואת בלון מלאה. בעזרת מחשבון הלוואת בלון , ניתן להעריך מראש את ההחזרים החודשיים, ואת שיעור הריבית המצטברת עד תום התקופה.

לוח סילוקין הלוואת בלון הוא טבלה המציגה את שלבי ההחזר של הלוואת בלון הנפרעת בתשלומים. לוח סילוקין נגזר מסכום ההלוואה הכולל ומאופן החזר הריבית והקרן, כך שבסיום תקופת ההלוואה הקרן והריבית מוחזרים במלואם. במקרה של הלוואת בלון מלאה, לוח סילוקן אינו כולל החזר, אלא רק הצטברות של ריבית במהלך התקופה. בהלוואת בלון חלקית, לוח סילוקין הלוואת בלון כולל את הריבית השנתית, כאשר הקרן מוחזרת בתום ההלוואה.

הלוואת בלון דוגמה

לשם המחשה, ניקח הלוואת בלון מלאה על 100 אלף ₪ עם ריבית של 5% בשנה, על תקופה של 10 שנים.

בהלוואת בלון חלקית, בכל שנה תשלמו את גובה הריבית, 5,000 ₪, לאורך 10 שנים, מה שיגיע ל-50,000 ₪. בסוף התקופה, תצטרכו להחזיר 150,000 ₪, כלומר ריבית מצטברת של 50%.

בהלוואת בלון מלאה, לעומת זאת, לא תשלמו כלל במהלך התקופה. בשנה הראשונה יתווספו ליתרת החוב שלכם 5,000 ₪. בשנה השניה חישוב הריבית יהיה כבר על 100,000+5,000= 105,000 ₪, שהוא יתרת החוב החדשה שלכם. בתום 10 שנים, יתר החוב תעמוד על 163,000- ריבית מצטברת של 63%.

 

ההבדל בין הלוואת בלון להלוואת גרייס

רבים רואים בהלוואת בלון ובהלוואת גרייס בתור הלוואות זהות, אך לא כך הדבר. הלוואת גרייס היא הלוואה אותה ניתן להתחיל להחזיר לאחר פרק זמן מסוים שנקבע מראש - במקרית המקרים חצי שנה או שנה. החל מנקודת זמן זו, ההלוואה מוחזקת באמצעות החזרים חודשיים המכסים את הקרן והריבית.
הקרן של הלוואת בלון , לעומת זאת, מוחזרת רק בתום התקופה.

 

סיכום

לסיכום, הלוואת בלון הוא הלוואה בה הלווה לא משלם את הקרן, ובחלק קטן מהמקרים הוא לא משלם גם את הריבית, עד לתום המועד שסוכם בזמן לקיחת ההלוואה. תנאים אלו מובילים לכך שהריביות בהלוואות בלון הן גבוהות במיוחד, בעקבות אפקט ריבית דריבית והצמדת למדדי מחירים אשר עולים באופן מתמיד. בעקבות עובדה זו ובעקבות אי הידיעה באשר למצב הכלכלי בעתיד, הלוואות בלון הן נדירות ולרוב לא משתלמות עבור הלווה.

עם זאת, במקרים בהם יש ללווה ודאות רבה באשר לסכום כסף שצפוי להגיע לידיו, ובמקביל יש לו צורך בכסף נזיל (לרכישת דירה, רכב או עסק),ישנה אפשרות לכך שהלוואת בלון תהיה אופציה כדאית. המפתח הוא לחשב ולהבין את גובה הריביות, היקף ההחזרים והמועד שלהם, לצד הציפייה לגבי יכולת ההחזר בתום התקופה.

הלוואת בלון נלקחת בעת רכישת נכס נדל"ן בעיקר כאשר בעל נכס מעוניין לקנות נכס חדש אך עדיין לא מכר את הנכס הקיים בבעלותו. הלוואת בלון מאפשרת לו במקרים אלו לרכוש את הנכס המיועד, ולקבל 'רשת ביטחון' של תקופת זמן מסוימת עד לצורך מכירת הנכס הקיים.

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search