המדריך המלא לתמ"א 38 בפתח תקווה לשנת 2024

תמ"א 38 היא תכנית ממשלתית להתחדשות עירונית ושיפוץ בתים להגנה מרעידת אדמה. כיצד ממומשת תכנית תמ"א 38 בפתח תקווה?

שיתוף הכתבה
תמ"א 38 פתח תקווה (שאטרסטוק)תמ"א 38 פתח תקווה (שאטרסטוק)

תמ"א 38 פתח תקווה

תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית אשר גובשה מתוך כוונה לחזק מבנים ותיקים קיימים בפני נזקים של רעידת אדמה. התכנית, שהוכנה על ידי המדינה, אושרה ב-2005 והיא רלוונטית לבניינים שקיבלו היתר בנייה לפני 1980.

תמ"א 38 פתח תקווה - הקדמה

תמ"א 38 כוללת הגדרה של כללים בתחום התכנון למטרת חיזוק מבנים ישנים, והיא כוללת מנגנון המספק תמריץ למימוש פרויקטים במסגרת התכנית, זאת באמצעות אפשרות לתוספת בנייה ותשתיות במבנים קיימים (תמ"א 38/1 חיזוק ועיבוי) או באמצעות תוספת דרך הריסה ובנייה מחדש של הבניינים (תמ"א 38/2). לטובת חיזוק הבניין מהנזקים הנובעים מרעידת אדמה, תמ"א 38 מאפשרת חריגה מקווי הבניין וקווי גובה אשר מופיעים בתכניות מתאר החלות על האזור בו נמצא הבניין.

במשך השנים, פרויקטים של תמ"א 38 הפכו לאמצעי המספק מענה למחסור בדיור באזורי ביקוש, לצד אמצעי המשפר את איכות החיים ואת שווי הנכס של בעלי הזכויות.

אחת מהערים בהן מבוצעים פרויקטים במסגרת תכנית תמ"א 38 היא פתח תקווה, בה נרשמת פעילות ערה של תמ"א 38, לצד דרכים נוספות של התחדשות עירונית ברחבי העיר כמו פינוי-בינוי.

על פי ההערכה, כ-70% מסך הפרויקטים המקודמים בהתחדשות עירונית בפתח תקווה הם במסגרת תמ"א 38/1 (חיזוק ועיבוי). במרכז העיר יש מספר מתחמי מגורים ותיקים להם יש פוטנציאל להתחדשות עירונית. עיריית פתח תקווה מקדמת בשנים האחרונות תכנית כוללנית להתחדשות עירונית במרכז העיר. אחת השכונות בה צפויה פעילות ערה של התחדשות עירונית , אשר תכפיל את מספר יחידות הדיור בשטחה במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 בפתח תקווה ופינוי-בינוי בפתח תקווה, היא שכונת רמת ורבר. בעקבות הצפיפות הרבה של חלק מהשכונות הותיקות, עיריית פתח תקווה יצרה במקביל תכנית לשיפור התשתיות והתחבורה הציבורית, על מנת למנוע עומסים גדולים אף יותר של מספר תושבים על יחידות שטח.

כרמים – מנהלת ההתחדשות העירונית של פתח תקווה

מנהלת התחדשות עירונית כרמים פתח תקווה הוקמה על ידי עיריית פתח תקווה, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד השיכון והבינוי, מתוך מטרה לסייע ליזמים ולדיירים בפרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי. תפקיד המנהלת הוא לקשר בין התושבים ליזמים.

המנהלת מלווה ומספקת את כל המידע לתושבי העיר אשר מעוניינים להתחיל בהליך של התחדשות עירונית באזור המגורים שלהם. הקמת המנהלת נובעת מתוך ההבנה כי פרויקט תמ"א 38 ופרויקט התחדשות עירונית באופן כללי הוא תהליך שיקום של המרקם הבנוי הקיים ושיפורו באמצעות מגוון כלים ואמצעים, תוך התייחסות למצב הפיזי של המבנים והמצב החברתי של הדיירים במבנה ובאזור. מטרת ההתחדשות העירונית היא החייאת המרקם הבנוי, שילוב שימושי קרקע חדשים, עידוד מעבר של אוכלוסייה צעירה, ניצול יעיל יותר של תשתיות ומוסדות ציבור ושמריה על שטחים פתוחים, כך על פי מנהלת התחדשות עירונית כרמים של פתח תקווה.

מנהלת התחדשות עירונית כרמים פועלת למימוש המטרות שלה באמצעות מגוון שירותים: הנגשת כל המידע וייעוץ - הענקת מידע וייעוץ בכל הקשור בפרויקט התחדשות עירונית, בעזרת הנגשת ופרסום של כל המידע וחומרי הסברה ליזמים, תושבים ובעלי המקצוע, סיוע לבעלי הנכסים בהתארגנות - מתן סיוע בהתארגנות בעלי הנכסים תוך התייחסות לשמירת רווחתם וטובתם ובנוסף גם שמירה על כלל ההיבטים החברתיים והקהילתיים בפרויקטים של התחדשות עירונית, הובלה וקידום של מתחמים המוגדרים לפינוי ובינוי - קידומם של מתחמים אשר מוגדרים מועמדים לפינוי ובינוי חובה על פי מסלול רשויות וביוזמה עירונית, בנוסף לקידום פרויקטים יתעדפו על ידי גורמי המקצוע בעירייה, הסברה לתושבים על ידי ביצוע פעולות הסברה - קיום כנסים, ימי עיון, קורסי הכשרה והעשרה עבור בעלי הנכסים, עזרה וסיוע במתן מידע לקידום התכנון הראשוני ובדיקות התכנות - עזרה במתן מידע לקידום תכנון ראשוני, מתן אור ירוק לבעלי נכסים וליזמים על המשך פעילות (יש להבהיר כי לוועדות ולמוסדות התכנון ישנו שיקול הדעת הבלעדי בעניין זה),וטיפול בפרויקטים על ידי סיוע בהאצתם - מתן עזרה בהאצת הטיפול בפרויקטים להתחדשות עירונית במחלקות התכנון והרישוי ברשות.

חברות הנדל"ן המובילות בתחום תמ"א 38 בפתח תקווה

על פי מדד ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן, החברות המובילות בתחום תמ"א 38 בפתח תקווה הן קטה גרופ (37 פרויקטים בתהליך, 2 פרויקטים בביצוע, 6 פרויקטים מאוכלסים), קטה יזמות , בניה והשקעות (18 פרויקטים בתהליך, 10 פרויקטים בביצוע ו-5 פרויקטים מאוכלסים), הגלגל יזום ובנייה (2 פרויקטים בתהליך, 2 פרויקטים בביצוע, 9 פרויקטים מאוכלסים), יסודות ב.ל.ב (4 פרויקטים בתהליך, 3 פרויקטים בביצוע, 7 פרויקטים מאוכלסים), קופמן יזמות ובנייה (14 פרויקטים בתהליך, 4 פרויקטים בביצוע, 4 פרויקטים בבנייה),בינוי נדל"ן (14 פרויקטים בביצוע),יוסי קטש בנייה ויזמות (1 פרויקט בתהליך, 5 פרויקטים בביצוע, 5 פרויקטים מאוכלסים),

בכל הנוגע לדירוג יזמי תמ"א 38/1 (עיבוי וחיזוק) בפתח תקווה, החברות המובילות הן שיפוצי הגלגל, מלני – המרכז להשבחת נכסים, קרקע יציבה, יסודות ב.ל.ב , מיזם נדל"ן והשקעות, מטרופוליס , טר אדמה תמ"א 38 , פיתוח 38 ייזום תבונה וחדשנות, ז.י.פ חברה לבניה ושיפוצים, קבוצת פז פורת-קפיטל.

בכל הנוגע לדירוג יזמי תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) בפתח תקווה, אפשר לציין את קטה יזמות , בניה והשקעות, יוסי קטש בניה ויזמות, חיים שמי ובניו, א.ח. מאיה, אבנר אליהו ובניו ושלמה קופמן חברה לקבלנות, בניין והשקעות.

מיקומי פרויקטים של תמ"א 38 בפתח תקווה

פרויקטים של תמ"א 38 בפתח תקווה ניתן למצוא ברחובות כמו אהבת ציון, אהרונוביץ, אורלוב, אורלנסקי, אחד העם, אלקלעי, אנגל, אנילביץ, אצ"ל, אריה בראון, ארלוזרוב, בורוכוב, ביאליק, בייליס, ביל"ו, בן חור, בן יהודה, בן צבי, בנימין יהלום, ברנדה, ברנר, ברסלב, גד מכנס, גולומב, גורדון, גרינשטיין, דב הוז, דגל ראובן, דוד פוחס, האר"י הקדוש, הבוטיק, הבנים, היבנר, הירקונים, הלפרין, הנביאים, הנרייטה סולד, הנשיאים, הסיתוונית, הצנחנים, הרב טלידנו, הרב צבי קלישר, הרב קוק, הרב קטרוני, הרברט סמואל, הרמן צבי שפירא, הרצל, התשעים ושלוש, וולפסון, וינגייט, זכרון משה, זליג בס, זרח ברנט, ח"ן, חזון איש, חיים כהן, חכם יוסף חיים, חסין, חפץ חיים, חפץ מרדכי, טביב, טרומפלדור, י"ד הבנים, יהוד, יהודה הלוי, יוסף ספיר, יוסף פפר, יחיאל גורדון, יחיאל מיכל פינס, צ'לנוב, פנחסי, כץ, כרמלי, לוין, ליויק, נחלת צבי, ניר נחום, סביון, סוקולוב, סלנט, סנדר, עגנון, עזרא ונחמיה, עין גנים, פוגל, פיארברג, פינסקר, פרומקין, פרנרפורטר, צה"ל, קיש, קפלן, קרול, קק"ל, ראב, רוטשילד, רזיאל, רמב"ם, רצון, שבזי, שבט נפתלי, שיפר, שפרינצק, שרה אהרונסון ותל חי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתמדד ההתחדשות העירוניתפתח תקווההתחדשות עירוניתמנהלת התחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...