חזרה
להורדת אפליקציה

מהנדס בניין - המדריך השלם לשנת 2024

מהנדס בניין הוא אחד מבעלי המקצוע החשובים ביותר בפרויקטים בתחום הבנייה. מהן הסמכויות ותחומי האחריות של מהנדסי בניין? ומה כוללים הלימודים לתואר בהנדסת בניין?

עודכן לאחרונה:

מהנדס בניין

הנדסת בניין היא תחום העוסק בתכנון הנדסי ובניית מבנים מסוגים שונים. מהנדס בניין הוא בוגר תואר מהנדס בניין, חלק מתחום רחב יותר בשם הנדסה אזרחית (הכוללת בנוסף תחומים כמו הנדסת סביבה, גאודזיה ותשתיות). הנדסה אזרחית היא חלק מהתהליך אשר בסופו מוקמים מבנים ומוקמות תשתיות. הנדסת בניין מביעה באופן מתמטי כוחות פיזיקליים, ומבצעת הערכה באשר לאופן התגובה של אלמנטים מבניים שונים מול כוחות אלו. על מנת להשלים פרויקט של תכנון הנדסי, מהנדסי בניין (יחד עם שאר בעלי המקצוע) עוברים תהליך של ניתוח ותכנון.

מהנדס בניין מרכז את הכוחות הפיזיקליים הצפויים לפעול בפרויקט, ומתכנן את שלד המבנה כך שיעמוד מול כוחות אלו לטווח הרחוק. מהנדס בניין מעורב בתכנון ובנייה של מבנים ותשתיות אשר יכולים לעמוד בפני עומסים אנכיים ואופקיים. עומסים אנכיים נקראים גם עומסי כוח המשיכה- המשקל של כל הרכיבים הנכללים במבנה, כמו מרצפות, קירות, מערכות מכניות וריהוט. בנוסף, גם הדיירים עצמם, הולכי הרגל והרכבים (במקרה של גשרים) מהווים גורם של עומס אנכי.

עומסים אופקיים, או עומסים רוחביים, כוללים רוח, התפוצצויות ורעידות אדמה. ברוב המקרים מדובר בעומסים שאי אפשר לצפות מראש, אך ניתן להעריך את ההתרחשות שלהם באופן סטטיסטי. לכן, במהלך התכנון מהנדס הבניין מוודא כי המבנה יצליח להציע שימושיות ולספק הגנה גם בתנאי קיצון.

סמכויות ותחומי אחריות מהנדס בניין

מהנדס בניין אחראי על תכנון מבנים שיעמדו מול כוחות ולחצים שונים, כגון בתים פרקטיים, מבנים ציבוריים, מבני תעשייה, מבני תשתיות, גשרים ועוד.

עבודת מהנדס הבניין מחלקת לשלושה תחומים עיקריים – עבודות בטון מורכבות, קונסטרוקציות פלדה ובנייה קלה. מהנדס הבניין מחבר ומבצע סנכרון בין מספר מרכיבים שלא יכולים להיות נפרדים.

על מהנדס הבניין לבחון את האופן בו חומרי הגלם מתכופפים ומתפתלים, ואת העמידות הצפויה של המבנה לטווח הרחוק. במהלך עבודתו, מהנדס בניין מיישם עקרונות מדעיים ומתמטיים על העיצוב שנבחר לשלד המבנה, על מנת לוודא שכל פרויקט יהיה בטוח ויציב. חלק מעבודתו היא חקירה והערכה של חומרים שונים, שיטות בנייה וגישות מבניות, מתוך מטרה לפתח דרכים יעילות, חסכוניות ובטוחות יותר לתכנון ובניית מבנים חיוניים.

מהנדס בניין הוא האחריות המקצועית העליונה בכל פרויקט בנייה, ולהגדרת התפקיד הספציפי ישנן השלכות על תחומי האחריות עליהם אחראי המהנדס לאורך הפרויקט. כאמור, המעורבות של מהנדס בניין מתחילה בשלב התכנון, בו המהנדס לוקח חלק פעיל בגיבוש תכנית בנייה ולאחר מכן מאשר אותה על פי העמידה בעקרונות המקצועיים של הנדסת בניין. בשלב זה נדרש גם אישור של מהנדס בניין קונסטרוקטור. לאחר מכן, על המהנדס לפקח ולאשר את כל שלבי הבנייה, לרבות יישור וסימון השטח, קידוחי קלונסאות, יציקת יסודות, ביסוס המבנה ועבודת השלד. לאחר השלמת השלד תפקידו הרשמי של מהנדס הבניין מסתיים, אך בפועל הוא נותר מעורב גם בשלב האכלוס. בשלב הגמר, על מהנדס הבניין לוודא שלא בוצעו פעולות במהלך הבנייה אשר מסכנות את החוזק המבני של השלד. באכלוס, המהנדס מעורב בעיקר בבדק בית ומתן אישורים הנדרשים לקבלת טופס 4 (טופס אישור לאכלוס).

תפקידיו של מהנדס בניין בתכנון והקמת מבנה- מה עושה מהנדס בניין

  1. מחקר ואומדן של סכנות הקיימות בסביבה הקרובה

  2. יצירת מודלים ממוחשבים ובדיקתם

  3. חישוב הלחץ והכוחות שהמבנה עשוי להיתקל בו

  4. הערכת מבנים ותיקים לאישור תקינות מבנית שלהם

  5. מתן המלצות לתוספות, שינויים ותיקונים במבנים קיימים

  6. גיבוש מודלים של בטיחות ויציבות ובדיקתם

  7. מעקב אחרי תהליך בנייה של מבנה חדש

  8. מפגש עם קבלנים מבצעים כדי להבטיח כי תהליך הבנייה מתבצע כראוי

  9. פיתוח וגיבוש תקציבי בנייה לפרויקט

  10. הערכת חומים מיועדים לפרויקטים של בנייה

  11. שיתוף פעולה עם אדריכלים ומהנדסים אחרים בנושא תכנון ובניית מבנים

  12. וידוא עמידה בתקני הבנייה המתאימים ובתקנות החוק הרלוונטיות, על מנת להבטיח הגנה ובטחון למשתמשים העתידיים במבנה.

מהנדסי בניין ממלאים מספר פונקציות בתכנון בנייה וניהול פרויקטים. מהנדס בניין העובד בתור מתכנן, נמצא בעיקר במשרד, בפיתוח תכנון קונסטרוקציות, שרטוטים והנחיות לביצוע. מהנדס בניין זה יבקר באתר הבנייה לטובת פיקוח על ביצוע עבודות השלד.

מהנדס בניין העוסק בביצוע וניהול, נמצא באתר הבנייה. תחומי האחריות שלו הם טיפול בהיבט המעשי של ההנדסה, ניהול צוותי הבנייה ופיקוח מקרוב על הפרויקט בזמן הקמתו. מהנדס בניין שכזה עובד לרוב עם קבלני משנה בתור ראש הצוות שלהם, בכיוון הפעילות שלהם ופיקוח על הפעילויות בשטח.

 ברוב המקרים, מהנדס בניין מתמחה בענף מסוים, מה שמאפשר למהנדס (ולמעסיקיו) לפעול בתחום בו יש לו ידע רחב ועמוק, מיומנויות וניסיון רלוונטי. בין תחומי ההתמחות של מהנדס בניין: בנייה רוויה, מבנים תעשייתיים, מרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים),מבנים לשימור, תכנון מבני ציבור, שדה תעופה, מבני חוף, גשרים, תחנות כוח, רכבות, כבישים מהירים, מנהרות, מבני מים ומבני בריאות הציבור.

ניתן להשתמש בשירותיו של מהנדס בניין בכל שלב של הפרויקט. כאשר מדובר בדירה מקבלן, ליקויים אותם ימצא מהנדס הבניין יהיו תחת אחריות הקבלן במסגרת חוק המכר, מה שיחייב אותו לתקן אותם. מהנדס בניין יכול להיכנס לתמונה כאשר הבניין עדיין לא הושלם, על מנת לוודא הנחת תשתיות כמו צנרת על פי התקנות והתוכניות. תפקידו של מהנדס בניין במקרים אלו הוא לעבור על המפרט הטכני של הדירה ולוודא כי הכל מבוצע על פיו.

האם נדרש מהנדס בניין בכל פרויקט?

בכל פרויקט בנייה עם שלב בניית שלד, קונסטרוקציה או יסודות, קיימת חובת פיקוח של מהנדס בניין . כאשר יש צורך בבדיקה שהבנייה אינה קשורה לשלד המבנה, בחלק מהמקרים נדרשים בבדיקה ואישור של מהנדס בניין. לצורך הדגמה, בניית גדר בסמוך לבית לא דורשת אישור מהנדס בניין, אך הריסה של קיר בתוך הבית מצריכה הזמנה של מהנדס בניין אשר יבחן האם מדובר בקיר תמך, הם ניתן לשבור אותו ולבצע את השינוי.

מה ההבדל בין מהנדס בניין למהנדס בניין קונסטרוקטור?

קונסטרוקטור הוא מהנדס בניין עם הסמכה מיוחדת לפיקוח על בניית יסודות, שלד וקונסטרוקציה של מבנה. תפקיד הקונסטרוקטור חשוב ומעוגן בחוק, ותפקידו בין היתר לאשר פעולות של קידוחי כלונסאות, החדרת כלונסאות, יציקת יסודות, בדיקת יסודות, ביסוס מבנה, בניית שלד וכד'.

במהלך הבנייה, ישנן מספר נקודות בהן הקונסטרוקטור צריך לאשר מראש ובדיעבד לאחר הביצוע, בתור תנאי להמשך לשלב הבא. תכנית בנייה שגובשה על ידי אדריכל לא יכולה לצאת לדרך ללא חתימה של מהנדס בניין קונסטרוקטור, למשל.

מה ההבדל בין הנדסאי בניין למהנדס בניין?

ההבדל המשמעותי ביותר בין מהנדס בניין להנדסאי בניין הוא היקף הסמכויות. מהנדס בניין מחזיק בסמכויות נרחבות יותר, כאשר בידיו לאשר מהלכי בנייה במבנים עד גודל מרבי מסוים, כאשר מעליו נדרש אישור מהנדס בניין. גם בפרויקטים קטנים יחסית, ישנם אלמנטים אשר חייבים לקבל אישור של מהנדס בניין בנוסף לאישור של ההנדסאי.

לימודי הנדסת בניין- לימודי מהנדס בניין- לימוקי קונסטרוקטור

לימודי הנדסת בניין אורכים ארבע שנים, כאשר בוגרי התואר זכאים לתעודת מהנדס. במסגרת מסלול לימודי הנדסה הסטודנטים לומדים מגוון נושאים לימוד וקורסים הקשורים לענף הבנייה, כגון שרטוט, חומרי בנייה, הנדסת חומרים, פיזיקה, תכנון מבנים, קונסטרוקציה, מכניקה, בקרת סביבה, הידראוליקה, ניהול בנייה, תכנון קונסטרוקציות, גיאוטכניקה, גיאודזיה, הידרולוגיה, תכנות מחשבים, הנדסת חומרים, ניתוח מערכות ועוד.

לימודי הנדסת בניין (או הנדסה אזרחית כפי שהם נקראים בחלק מהמוסדות),יכולים לכלול התמחות או להיות כלליים, בהתאם לבחירת המוסד הלימודי. התמחות בהנדסת בניין קיימת לרוב בשני נושאים: ניהול פרויקטים ואתרי בנייה, או התמחות בתכנון והנדסת מבנים. בשנה הרביעית של הלימודים הסטודנטים מבצעים פרויקט גמר אשר מקנה להם ניסיון ומסייע בקליטה בשוק העבודה עם סיום התואר.

התמחויות נוספות בתחום ההנדסה האזרחית הן מנהור ובנייה תת-קרקעית, הנדסת תחבורה, הנדסה ימית, הנדסת מבנים לרעידות אדמה, הנדסת תשתיות, הנדסת סביבה ומשאבי מים והנדסת גיאודזיה.

לאחר הלימודים של הנדסת בניין אין תקופת התמחות מובנית כפי שקורה בלימודי משפטים, לדוגמא, אך התקנות קובעות כי מהנדסי בניין העוסקים בתכנון או בקונסטרוקציה צריכים לעבוד במשרות של התמחות למשך 3 שנים ולאחר מכן לעבור בחינות רשמיות על מנת להירשם בתור מהנדסים מורשים המוסמכים לעסוק בתכנון שלא לשם פיקוח או התמחות.

מהנדס בניין לאחר לימודים יכול להשתלב במשרדי הנדסה בגודל קטן יחסית בתפקידי ביצוע או תכנון, או בתפקידי הנדסה בחברות הבנייה הגדולות במשק. ניתן גם להפוך למהנדס בניין עצמאי המנהל\מתכנן בתים פרטיים, מספק ייעוץ וכד'.

סיכום

לסיכום, מהנדס בניין הוא אחד מבעלי המקצוע החשובים והחיוניים ביותר בתחום הבנייה. תפקיד מהנדסי בניין האו ללוות את הפרויקט החל משלב התכנון, בו עליהם לוודא כי התכנון עומד בתקני הבטיחות, העמידות והחוזק הנדרשים לפרויקט. בהמשך, עליהם לפקח על עבודות היסודות והשלד, ולאחר מכן הם לרוב ממשיכים ללוות את הפרויקט באיתור ליקויים וחריגות מהתכנון המקורי או מהתקנים הנדרשים.

קיים הבדל בין מהנדס בניין למהנדס בניין קוסנטרוקטור, מבחינת הסמכות ודרישות לאישור קונסטרוקטור במקרים מסוימים. הנדסאי בניין, לעומת זאת, מחזיק בפחות סמכויות ואישורים לניהול ופיקוח על פרויקטי בנייה בהשוואה למהנדס בניין.

לימודי הנדסת בניין (או הנדסה אזרחית) מוצעים באוניברסיטאות ובמכללות שונות בישראל, על מנת להכשיר את הדור הבא של מהנדסי הבניין, באמצעות מסלול לימודים של 4 שנים המלמד על הנושאים הרלוונטיים לעיסוק בתור מהנדס בניין .

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search