בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.5% ל־1.25%

למהלך צפויה השפעה מצננת על שוק הדירות, שעלה בשנה האחרונה ב-15.4%; "תפקידנו המרכזי הוא הבאת האינפלציה ליעד" אמר הנגיד ירון אמיר במסע"ת; בנק ישראל צופה שהריבית תעלה ל-2.75% בתוך שנה

שיתוף הכתבה

הוועדה המוניטורית של בנק ישראל הודיעה על העלאה נוספת של 0.5% בריבית לרמה של 1.25%. "במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה", נאמר בהודעת הבנק, "לכן הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות". מועד ההחלטה הבאה על עדכון הריבית - 22.8.22.

מאז החלטת הריבית הקודמת, עלה מדד המחירים לצרכן של חודש מאי 2022 ב-0.6% והאינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליון של היעד ועומדת על 4.1%.

על פי התחזית של חטיבת המחקר של בנק של בנק ישראל שצורפה להודעה, "שיעור האינפלציה בארבעת הרבעונים הקרובים המסתיימים ברבעון השני של 2023 צפוי לעמוד על 3.3%. ב-2022 צפוי שיעור האינפלציה לעמוד על 4.5%, גבוה מהתחזית הקודמת בנקודת אחוז; וב-2023 הוא צפוי לעמוד על 2.4%, גבוה מהתחזית הקודמת בחצי נקודת אחוז. עדכון התחזית כלפי מעלה נובע בעיקר מעדכון התחזית לאינפלציה בעולם כלפי מעלה ומהפיחות שחל בשער החליפין מאז פרסום תחזית אפריל".

עוד הכתב לגבי תחום הנדל"ן כי "קצב הגידול גבוה באופן משמעותי בשוואה לקצב של השנים האחרונות, אך מגמת העלייה השנתית החדה של המחירים התמנה מעט. היקף המשכנתאות שניטלו במאי עמד על כ-12 מיליארדי ש"ח, בהמשך לעלייה בקצב נטילת המשכנתאות. לצד אלו, קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות נותר מתון יחסית, 3.4%".  

הנגיד התייחס לסוגיית מחירי הדיור במסיבת העיתונאים בה הוצגה ההחלטה על העלאת הריבית: " מחירי הדירות ממשיכים לעלות בקצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות, אך מגמת העלייה החדה של המחירים התמתנה מעט בחודש האחרון.

"בנתוני הרבעון הראשון נרשם גידול חד בהתחלות ובהיתרי הבנייה, אך מנגד גמר הבנייה עודנו נמוך. בהקשר זה ראוי לציין כי ההגעה ל-20 אלף התחלות בנייה ברבעון הראשון של השנה הינה התפתחות חיובית שחשוב לשמרה, היות ושוק זה מונע גם מציפיות הרוכשים והמוכרים".

"ייקור הריבית יוביל לעלייה של מספר אחוזים במחיר הדירה"

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז מציין כי: "נראה כי להעלאת הריבית היחסית גבוהה יהיו השלכות רבות על ענף הדיור. מחד היא תוביל להקטנת הביקושים על ידי ייקור המשכנתאות – זה יוביל לעלייה מיידית של כל המסלולים בריבית משתנה שלרוב היא המרכיב הכבד של המשכנתא ומקטין באופן מיידי את יכולת ההחזר של הרוכשים. הבנקים מקשיחים עמדות ומגבילים את היקף המשכנתא הניתנת לצרכן ולכן הרוכשים יוכלו לרכוש דירות זולות יותר ובכך משפיעים על מחירי הדירות כלפי מטה – חדשות ויד שנייה. מאידך, ייקור הריבית מעלה את מרכיב המימון בעלויות הבנייה של הקבלנים.

"כל הדירות הנבנות בישראל, למעט בנייה עצמית, מבוצעות עם ליווי בנקאי, ערבויות ביצוע, ערבויות חוק מכר ועוד. עלויות המימון מתייקרות בעשרות אלפי שקלים לדירה, בשורה התחתונה זה מוביל להתייקרות של כמה אחוזים במחיר הדירה. צריך לזכור שאנו באמצע התהליך, לפי התחזיות ולפי מה שקורה בעולם, הריביות ימשיכו לעלות ולכן עלויות הבנייה השוטפות ימשיכו לטפס.

"לכן נראה שמצד אחד יהיה צינון של הביקושים, צינון מלאכותי, כי הביקושים בישראל בניגוד לעולם מאוד קשיחים, יש ריבוי טבעי, הורים יחידניים, זוגות מתגרשים, עליה מהתפוצות וכולם מחפשים דירות לגור בהן, מנגד בגלל עלויות הבנייה, ההיצע גם עתיד להצטמצם ולכן אנחנו נמצאים במצב מאוד עדין. פרויקטים שכבר נמצאים בתכנון ובהליכי היתר ימשיכו אבל בפרויקטים עתידיים אולי תהיה האטה בהוצאת ההיתרים והתחלות הבנייה והשיווק".

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות אמר כי: "העלאת הריבית והמשך העלתה עד סוף השנה תגרום באופן טבעי להתקררות של שוק הנדל"ן בארץ מכיוון שעלויות המשכנתאות הולכות ומתייקרות. גם מי שלקח או מתכוון לקחת הלוואה 'רגילה' לכל צורך יצטרך לשלם יותר ולכן סביר להניח שנראה את הצרכן הישראלי מהדק מעט את החגורה ומפחית צריכה במהלך 2023.

"עם זאת, במבט ל-2023, התמתנות הצריכה והיחלשות האינפלציה בגלל מיצוי של השיבושים בשרשראות האספקה העולמיות, בנק ישראל יעצור כנראה את העלאות הריבית לקראת אמצע השנה, מה שיחזור לתמוך בכלכלה ובשוק ההון".
 


    כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
    לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

    תגובות

    הוספת תגובה
    {{ comment.number }}.
    {{ comment.message }}
    {{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
    הגב לתגובה זו
    {{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
    הראה עוד
    תגיות:ריבית בנק ישראלבנק ישראלאינפלציהמדד המחירים
    הכתבות הנצפות ביותר

     
    מחפש...