בתוך 7 חודשים: שוק השכירות התכווץ ב-5,000 דירות

סקירת הכלכלנית הראשית הבוקר (ב') מלמדת על המשך הצניחה בביקוש לדירות, אך גם על התכווצות היצע הדירות להשכרה לאחר הטלת המס על המשקיעים בנובמבר. זינוק מפתיע של 18% ברכישות זוגות צעירים באזור תל אביב היקר

שיתוף הכתבה
הכלכלנית הראשית שירה גרינברג (דוברות משרד האוצר)הכלכלנית הראשית שירה גרינברג (דוברות משרד האוצר)

אחרי פרסומי הלמ"ס ובנק ישראל אתמול אמש אודות ירידה בביקושים, מגיעה כעת גם סקירת הכלכלנית הראשית באוצר של שוק הנדל"ן למגורים בחודש יוני, המלמדת אף היא על התקררות משמעותית בשוק המגורים. 10.5 אלף עסקאות לרכישת דירה נחתמו במהלך יוני 22, 24% פחות בהשוואה ליוני אשתקד. זהו שיעור הירידה החד ביותר ממאי 2020. גם ניכוי של עסקאות מחיר למשתכן – 9.5 אלף עסקאות במחירי השוק, לא משנה את התמונה.

סקטור רוכשי הדירות להשקעה רשם את הירידה התלולה ביותר במספר העסקאות. 1,600 דירות בלבד מהדירות נרכשו על ידי משקיעים – 43% פחות לעומת יוני 21. האזורים שבהם בלטה הירידה ברכישות המשקיעים במיוחד היו אזור תל אביב, הכולל את תל אביב ובת ים, עם צניחה של 62% בכמות הרכישות להשקעה, ואזור המרכז עם ירידה של 50%. בפריפריה לעומת זה היתה ירידת הרכישות להשקעה מתונה יותר. ההסבר לכך הוא ייקור מס הרכישה על דירות להשקעה, אשר באזור תל אביב והמרכז היקרים מביא לתשלומי מס כבדים במיוחד.

מנגד מכרו המשקיעים כ-2,400 דירות במהלך יוני, ובסך הכל נגרעו ממאגר הדירות להשקעה 750 דירות בחודש יוני, וקרוב ל-5,000 דירות בשבעת החודשים שחלפו מאז ייקור מס הרכישה על המשקיעים. משפרי הדיור רכשו כ-3,600 דירות, נתון המשקף ירידה חדה של 26% ביחס ליוני אשתקד

רוכשי הדירה ראשונה רכשו 5,200 דירות – 12% פחות לעומת אשתקד. כ-2,000 מהדירות שנרכשו על ידי סקטור זה היו בפריפריה, נתון המשקף ירידה מתונה של 3% ביחס לאשתקד. באזורי הביקוש של מרכז הארץ נרכשו 2.2 אלף דירות על ידי רוכשי דירה ראשונה – נתון המשקף צניחה של 16%.

באופן מפתיע דווקא באזור תל אביב היקר חל גידול של 18% במספר רוכשי דירה ראשונה לעומת יוני אשתקד. זאת לאחר ירידה רצופה של מספר חודשים. הסקירה מסבירה נתון זה במספר מבצעי מכירות של קבלנים באזורף כאשר 63% מכלל הרכישות היה של דירות חדשות. עוד בלטה שכיחות הרוכשים המועסקים בענף ההיי-טק שהוו רבע מהרוכשים.

מכירות הקבלנים ביוני עמדו על כ-3,600 דירות, ירידה חדה של 23% לעומת יוני אשתקד. הירידה במכירת דירות חדשות הקיפה את כל האזורים למעט אזור ירושלים ששמר על יציבות. עוד עולה מהסקירה כי קרוב ל-60% מהדירות שנרכשו בחודש יוני היו דירות "על הנייר" – שיעור הגבוה ב-18 נקודות אחוז לעומת יוני אשתקד.  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק הדיורשירה גרינברגסקירת הכלכלנית הראשיתשוק השכירות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...