יו"ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר ל"מרכז הנדל"ן"; "השבוע חלופת שקד לתמ"א 38 תוגש לקריאה ראשונה בכנסת"

"החוק עוד לא סגור, אנחנו מדייקים ומכניסים בו שינויים לפי הצורך. חשוב לנו להתאים את עצמינו כל הזמן לצרכים בשטח". יו"ר מטה התכנון הלאומי בדיון מיוחד במסגרת "שולחן עגול" במרכז הנדל"ן.

שיתוף הכתבה
עו"ד שלומי הייזלר, יו"ר מטה התכנון הלאומי (יח"צ)עו"ד שלומי הייזלר, יו"ר מטה התכנון הלאומי (יח"צ)

את הדברים אמר אתמול (יום ה') יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר במסגרת שיח "שולחן עגול" שהתקיים במרכז הנדל"ן. בדיון השתתפה גם סמנכלי"ת " הרשות להתחדשות עירונית " עינת גנון, אילי בר מנכ"ל משותף אקו סיטי, לצד יזמים ועורכי דין מובילים בתחום ההתחדשות העירונית. יו"ר וועדת התכנון, המשמש גם יו"ר הוות"ל והוותמ"ל, פרס בפני הנוכחים את הצעת תיקון 136 לחוק התכנון והבנייה- חלופת שקד לתמ"א 38.


עו"ד הייזלר, הדגיש כי מטרת בואו ל"שולחן העגול" הוא כדי להתאים את החקיקה, לצרכים העולים מהשטח. לדבריו, עד שהחוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, יכנסו עוד מספר שינויים בתוכנית המוצעת. במהלך הדיון, ביקש יו"ר מטה התכנון הלאומי מהנוכחים, שיציפו את האתגרים שהם חווים בהליך התכנוני של ההתחדשות העירונית. לדבריו, מינהל התכנון שבראשותו פתוח להצעות ושינויים, ככל ויוכח כי הם יביאו תועלת לקידום ההתחדשות העירונית. בסיום הדיון הייזלר הבטיח לבדוק כמה הערות חשובות שהועלו בדיון מצד המשתתפים.

(מרכז הנדל''ן)(מרכז הנדל''ן)

התיקון צפוי לעבור בקריאה ראשונה בשבוע הקרוב, מתוך תקווה שעד סוף השנה החוק יעבור גם בקריאה שנייה ושלישית. יחד עם זאת, הייזלר אומר כי היות והתיקון כולל פרטים רבים, שיידונו במספר וועדות בכנסת, קשה להעריך אם הכנסת תספיק להעלות את החוק במליאה לקריאה שנייה ושלישית עד סוף השנה. אם החוק לא יעבור עד סוף השנה, תמ"א 38 תוארך לשנה נוספת.

בשלב זה הציג הייזלר כמה מעיקרי התוכנית המוצעת. תחילה, הציג את לוחות הזמנים לכניסת החוק לתוקף, בהנחה וחקיקת החוק תושלם עד סוף השנה. התיקון יוחל מתאריך 1/10/2022. יחד עם זאת רשות מקומית תוכל להחליט על המשך תוכנית תמ"א ברשותה לשנתיים וחצי נוספות, זאת בתנאי שהיא תציג תוכנית עירונית מתאר כוללת להתחדשות עירונית או תוכנית ע"פ סעיף 23 על כל העיר או חלק משמעותי ממנה, עד לתאריך 1/05/2022.


התיקון יוחל מתאריך 1/10/2022. יחד עם זאת רשות מקומית תוכל להחליט על המשך תוכנית תמ"א ברשותה לשנתיים וחצי נוספות, זאת בתנאי שהיא תציג תוכנית עירונית מתאר כוללת להתחדשות עירונית או תוכנית ע"פ סעיף 23 על כל העיר או חלק משמעותי ממנה, עד לתאריך 1/05/2022.

עיקרי התוכנית המוצעתעיקרי התוכנית המוצעת

שינויים נוספים שיכנסו לתוכנית החדשה; אם בחוק המקורי, הטבות המס יועדו לבנייה חדשה של עד 350% מעבר למבנה הקיים, הרי שבתיקון המוצע הוא יינתן עד 400%, במסלול הריסה ובנייה. במסלול חיזוק ותוספות בנייה, יינתנו הטבות לבנייה עד 200%. כמו כן תוספות בנייה שנבנו עד 2005 יוכרו כחלק מהבניין הקיים, בניגוד לחוק המקורי שהכיר בתוספות בנייה שנבנו עד שנת 2000 בלבד. השינויים האמורים נועדו על מנת להגדיל את הכדאיות הכלכלית של תוכניות התמ"א.

שינוי נוסף נוגע להיטל ההשבחה. עד כה הפטור מהיטל השבחה גרם לעיכוב פרויקטים רבים, זאת משום שרשויות מסוימות סירבו לחתום על תוכניות תמ"א, הגורמות לגידול האוכלוסייה בעיר, ללא קבלת תמריץ כלכלי בתמורה. התיקון מציע שלוש חלופות תמריציות לרשויות המקומיות; קבלה של 15% מהשטח הבנוי לשימושים ציבוריים, היטל השבחה של 25% או היטל השבחה מופחת של 12.5%.


התיקון בחוק מחייב את הוועדות המקומיות להציג תוכנית כוללת להתחדשות עירונית או תוכנית לפי סעיף 23 לתמ"א 38, עד שלוש שנים ממועד כניסת החוק. במקרה שרשות מקומית לא תגיש תוכנית כזאת בסוף שלוש שנים, הרי שהוועדה המחוזית תכהן במקביל לוועדה המקומית, ותהיה שוות זכויות בנוגע לתוכניות ההתחדשות העירונית. הייזלר ציין, כי קיבל פניות מצד התאחדות הקבלנים, על כך שיש להגביל את תהליך הגשת התוכניות לשנה וחצי, כדי לזרז הליכים של התחדשות עירונית , לדבריו, יתכן שאכן זה יקוצר, ולהערכתו זה יידון בוועדות הכנסת לפני הקריאה השנייה והשלישית במליאה.  


יצוין, כי בכל שלב, יזם המעוניין לבנות מעל 400% מהמבנה הקיים, עליו להגיש את הבקשה מלכתחילה לוועדה המחוזית. לשם כך, הייזלר ממליץ ליזמים המעוניינים למקסם את הליך הבנייה, להגיש בקשה של מעט יותר מ-400% ובכך להגיש את הבקשה הראשונית באופן ישיר לוועדה המחוזית. הייזלר שמתוקף תפקידו ממונה על הוועדות המחוזיות, ציין, כי הוא מנחה את הוועדות המחוזיות להירתם ולקדם ככל האפשר תוכניות להתחדשות עירונית. 


ניתן יהיה להגיש לוועדה המקומית בקשה להיתר בנייה יחד עם הבקשה לאישור התוכנית. לפי התיקון המוצע יהיו שני טפסים להגשה, טופס לאישור התוכנית, וטופס להיתר בנייה, למרות זאת, השאיפה היא שבעתיד שתי הבקשות יהיו בטופס אחד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתעינת גנוןשולחן עגולעו"ד שלומי הייזלראילי ברתמ"א 38מרכז הנדל"ןהרשות להתחדשות עירוניתהתאחדות בוני הארץמטה התכנון הלאומיחלופת שקד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...