חזרה
להורדת אפליקציה

רשמית: אושרה "חלופת שקד" לתמ"א 38; "מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק"

החלופה כוללת בין היתר גם התייחסות ל"קביעת כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תוכניות" – נושא שלא עמד במרכז מסיבת העיתונאים בחודש שעבר, שבה הכריזה השרה שקד על התוכנית

עודכן לאחרונה:
שרת הפנים איילת שקד (יוני קלברמן)

פחות מחודש לאחר ההכרזה – אושר התיקון לחוק התכנון והבנייה של שרת הפנים, הוא "חלופת שקד" לתמ"א 38. ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של השרה איילת שקד, בהמשך להחלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לפיה תוכנית המתאר הארצית תסתיים בתחילת אוקטובר 2022. התיקון מאפשר מתן מענה חלופי לצורך קידום ומתן אפשרות לחיזוק מבנים, על ידי הרחבת סמכויות הוועדות המקומית לאשר תוכניות כאמור במסגרת תוכנית בסמכותן.

נזכיר כי השרה שקד הכריזה במסיבת העיתונאים המיוחדת בחודש שעבר כי אם החלופה לא תאושר עד לנובמבר הקרוב, היא תורה על דחיית ביטולה של תמ"א 38 בשנה. לאחר האישור היום, נראה כי ישנו סיכוי להשלמת החקיקה עד אז.

זוהי תמצית התיקונים:

1. מסלול חיזוק באמצעות הריסה ובנייה מחדש, שבמסגרתו ניתן יהיה לאשר תוכנית בסמכות כל ועדה מקומית, תוך קביעת סמכות לתוספת זכויות בנייה ומתן אפשרות לעירוב שימושים סחירים וציבוריים.

2. מסלול לחיזוק על דרך תוספת ועיבוי הבנייה בבניין קיים, וזאת אם הגיעה הוועדה המקומית למסקנה כי הדבר עדיף מאשר ביצוע החיזוק במסלול הריסה ובנייה מחדש, תוך קביעת סמכות לתוספת זכויות בנייה ומתן אפשרות לעירוב שימושים סחירים וציבוריים.

3. אפשרות לאשר בתוכנית בסמכות הוועדה המקומית הגדלת שטחי בנייה במגרשים אחרים המיועדים למגורים, בתנאי שהתוכנית כוללת ביצוע עבודות חיזוק במבנה הטעון חיזוק, זאת בשיעורים.

4. קביעת כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תוכניות.

5. על מנת לייעל ולזרז את יישום התוכנית, תהיה סמכות במסגרת החלטת הוועדה המקומית לאשר את התוכנית, להחליט גם על מתן היתר לפי התוכנית וזאת בכפוף לתקנות שיותקנו על ידי שר הפנים שייכללו הוראות בנוגע להליך זה.

6. נוסף על כך יתקיים הסדר עדכני ויעיל, בנוגע לצורך שעלה בקביעת ייעוד ציבורי בחלק ממבנה. זאת על מנת לתת מענה לאתגרים וליעדים שבפניהם עומדים מוסדות התכנון – "אתגרים אשר במסגרתם נדרשים מוסדות התכנון, בשל מחסור בשטחי קרקע פנויים, לפעול ולאפשר את קידום הפיתוח, תוך הבטחת צורכי הציבור הנדרשים בחלק ממבנה סחיר", נכתב בהודעת משרד הפנים. "הוראה זו נדרשת, בין היתר, לצורך קידום ואישור התוכניות בסמכות הוועדה המקומית, לצורך חיזוק מפני רעידות אדמה. במסגרת הוראות אלו ייקבע מנגנון נוסף, לפיו מוסדות התכנון יהיו מוסמכים לכלול הוראה בתוכנית מפורטת, הכוללת ייעוד של חלק מהמבנה החדש לצורכי ציבור, כי אותו חלק המיועד לצורכי ציבור כאמור, לאחר שייבנה, יועבר ויירשם על שם הרשות הציבורית".

החלופה מדגישה את הצורך בקידום תוכניות לחיזוק מבנים ולהתחדשות עירונית, ותגדיל את היצע הדירות. החלופה תספק פתרון לכל האינטרסים הקיימים, ותייצר יציבות וכיוון ברור לכלל הגורמים הרלוונטיים, תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים היטב, תייצר ודאות במשק ותגדיל את הכדאיות הכלכלית"

שרת הפנים, איילת שקד: "'חלופת שקד לתמא 38' מהווה מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק. החלופה מדגישה את הצורך בקידום תוכניות לחיזוק מבנים ולהתחדשות עירונית, ותגדיל את היצע הדירות. החלופה תספק פתרון לכל האינטרסים הקיימים, ותייצר יציבות וכיוון ברור לכלל הגורמים הרלוונטיים, תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים היטב, תייצר ודאות במשק ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. במקביל, החלופה תביא עימה ראייה רחבה וכוללת מבחינה תכנונית וסביבתית, לצד יעילות וקיצור פרקי הזמן הנהוגים כיום".

הממשלה גם אישרה היום את הצעתו של שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, להגדלת מכסת הפועלים הזרים בענף הבנייה, ולהקמת צוות בין-משרדי שיציג תוכנית כוללת ל"עידוד תיעוש הבנייה ושיפור הפריון לעובד בענף". על פי ההחלטה תגדל מכסת הפועלים הפלסטינים ב-15,500, ותעמוד על 80,000. נוסף על כך, תגדל מכסת הפועלים הזרים ב-13,500 ותעמוד על 30,000.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: "אני מברך על אישור הממשלה להחלטה שתאפשר הגדלה משמעותית של היצע הדירות. מדובר בצעד ראשון ומשמעותי הן לענף הדיור והן לצמיחת הכלכלה הישראלית".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , אביעד פרידמן: "קיים צורך מיידי בשוק הדיור לפועלים, על מנת שנוכל להגדיל את היצע הדירות באופן מהיר ויעיל. נמשיך לנקוט בכל צעד שיאפשר לשקם ולחזק את ענף הדיור".

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search