פודקאסט 'החזית העירונית' : עינת גנון מנתחת את החלופה המוצעת לתמ"א 38 והשלכותיה

מרכז הנדל"ן גאה להציג את פרק הבכורה של פודקאסט "החזית העירונית" – בהנחיית אילי בר • בכל יום א' יעלה פרק חדש עם הדמויות הבולטות בענף הנדל"ן לשיחה מקצועית על התחדשות עירונית ונדל"ן בישראל • אורחת: עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

שיתוף הכתבה
פרק הבכורה של "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן.פרק הבכורה של "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן.

הבוקר (ראשון) עלה לאוויר פרק הבכורה של פודקאסט "החזית עירונית" מבית מרכז הנדל"ןהפודקאסט המקצועי שחי ונושם נדל"ן בהנחיית אילי בר - מנכ"ל משותף בחברת הנדל"ן 'EcoCity' ומרצה בתוכנית לימודי התחדשות עירונית ותמ"א 38.

בכל יום ראשון בשעה 07:00 יעלה פרק חדש של פודקאסט "החזית העירונית" מבית  מרכז הנדל"ן , ובכל פרק יתארחו דמויות בולטות מכל קצוות ענף הנדל"ן הישראלי לדיון מקצועי באווירה משוחחרת, במטרה להעביר לכל אנשי ענף הנדל"ן - את האינפורמציה האקטואלית ביותר, העדכונים החמים ועוד שלל תובנות בנוגע להתחדשות עירונית ונדל"ן בישראל ובעולם. וכל זאת מפיהם של המומחים והבכירים ביותר בענף הנדל"ן.   

להאזנה דרך Spotifyלחצו כאן

להאזנה דרך Apple Podcastsלחצו כאן

להאזנה דרך Sound Cloudלחצו כאן

להאזנה דרך Castboxלחצו כאן

להאזנה דרך Google Podcastsלחצו כאן

להאזנה דרך Pocket Castsלחצו כאן

להאזנה דרך RadioPublicלחצו כאן 

כשזה נאמר, אין מתאימה יותר להתארח בפרק הבכורה של פודקאסט "החזית העירונית" מאשר עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. 

גנון הצטרפה אלינו לשיחה מעמיקה עם אילי בר וסיפקה לא מעט פנינות חכמה בכל נושאהתחדשות עירוניתבישראל - לרבות המעבר מתמ"א 38 לתוכנית 'התחדשות בניינית', האתגרים העולים בשיתוף הפעולה עם רשויות מקומיות בפרויקטים של התחדשות עירונית , התמודדות עם סרבנים, פטור מהיטל השבחה , ואפילו קינחה עם כמה תשובות חדות ומפתיעות בפינה המיוחדת של אילי בר  - שיעניקו לכם הצצה קטנה לאישה המקסימה מתחת לכובע סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.  

"אם עוד לא עיכלתם, תמ"א 38 תסתיים" 

במשפט שלא משתמע לשתי פנים: "אם עוד לא עיכלתם, אז כן זה יקרה בקרוב. באוקטובר 2022 תסתיים תוכנית תמ"א 38 ". אמנם כבר דובר רבות על ביטולה של תמ"א 38 אך זו תמיד זכתה להארכה של הרגע האחרון. והנה נדמה כי באמת אנו עדים לימיה האחרונים של תמ"א 38 שנמצאת בחיינו כבר משנת 2005. לכן, מטבע הדברים בפרק הנוכחי עם עינת גנון דובר רבות על החלופה לתוכנית תמ"א 38 וההשלכות שלה כלפיי יזמים ובעלי דירות, וגם על התקנות שעדיין מתגבשות להן עבור תוכנית 'התחדשות בניינית'. 

במהלך הפרק אילי בר העלה את השאלה "האם רגע לפני שנעלמת מהעולם, היזמים והרשויות המקומיות ממהרים כולם לנצל את המעט שנותר מתוכנית תמ"א 38 ?", והתשובה שסיפקה גנון דווקא הציגה מציאות שונה לחלוטין: "היינו מאוד מופתעים מהמספרים המועטים של בקשות לפרויקטים והיתרי בניה לתמ"א 38. אנחנו בכלל ציפינו לעלייה בהגשת הבקשות לפרויקטים של תמ"א 38, אולם בפועל זה לא קרה. אין ספק שיש ירידה ברצון לביצוע תמ"א 38 אצל חלק גדול מהערים בישראל. וכן זה היה מפתיע". 

גם תופעת הסלידה המסוימת מכיוונם של רשויות מקומיות באשר לפרויקטים של תמ"א 38 עלתה בפרק הנוכחי, כאשר בר הזכיר את העובדה כי למעלה מ- 15 שנים עברו מאז נולדה אל אוויר העולם תמ"א 38, אבל עדיין לא הונחו קווים מנחים ברורים כדי לעזור לה לצמוח. עינת גנון המשיכה את דבריו כשאמרה: "בסופו של דבר, למעט החשיבות הרבה שיש למיגון הבתים בישראל, תמ"א זוהי תוכנית נקודתית בלבד שאינה מתחשבת בצרכים הכוללים של הציבור".

"תכניות התחדשות בניינית יצטרכו להיות מפורטות"  


מטבע הדברים, במהלך הפרק דובר גם על החלופה החדשה לתמ"א 38 ('התחדשות בניינית'),ובנושא זה עינת גנון הדגישה כי "הרעיון העומד מאחורי התוכנית הוא לתת מקום גדול יותר לפרויקטים של הריסה – עם מכפיל של 350% לצד הוספה של עד 15% משטח הציבור לפי תכליות ציבוריות – מרפאות, גני ילדים, בתי כנסת ושאר מתקנים ציבוריים שונים שנכללים ברשימה המתגבשת בימים אלו". 

עוד הוסיפה גנון: "תוכנית 'התחדשות בניינית', שלא כמו תמ"א 38 , תאפשר עירוב שימושים ללא מגבלה על היקף המגורים או המסחר. במסגרת התוכנית תהיינה מגבלת בנייה לגובה של עד 29 קומות, תלוי באזור המגורים. גם כאן מדובר בסעיף משמעותי שאינו נכלל בתוכנית הקודמת". ומה בקשר להסרת מגבלות? "בתוכנית החדשה אין מגבלות צפיפות וגם אין מגבלות קווי בניין".

גנון התייחסה גם למחסומים השונים שעולים בדרך להשלמת פרויקט התחדשות עירונית , והסבירה כי יש עוד המון ערפל לפזר בדרך לגיבוש סעיפים ורגולציות נקודתיות באשר לחלופה של תמ"א 38 עד לתאריך המיועד.

בהמשך גם עברה לאחד הנושאים הבוערים כיום: איך יתקיים תהליך הגשת וקבלת היתר בניה בתוכנית החדשה? "התוכניות שיוגשו על ידי יזמים ורשוות יצטרכו להיות מאוד ברורות ומפורטות, עד לרזולוציות הקטנות ביותר. אך ישנם עדיין המון סימני שאלה ומושקעת מחשבה רבה בעניין התכנון ואיך צריך להתבצע הליך קבלת ההיתר" הדגישה גנון.


"יקח זמן עד שהדברים ישתפשפו" 

"משך ההסתגלות של השוק הוא ארוך" סיכמה עינת גנון בסיום פרק הבכורה של 'החזית העירונית', "זה יקח עוד זמן עד שהדברים ישתפשפו ויבינו איך התוכנית עובדת. התחדשות עירונית יצאה לפועל בשנת 2010, ורק ב-2014 זה באמת התחיל לצמוח. צריך להזכיר כי לוקח לרשויות המקומיות ובאופן כללי לכל עולם הנדל"ן להתאקלם לתוכנית ממשלתית חדשה. וכן, ככל הנראה יווצר פה ואקום מסוים. ספינת הנדל"ן היא משחתת, היא לא סירת דייגים זריזה".

 

בכל יום ראשון יעלה פרק חדש של פודקאסט "החזית העירונית" בהנחיית אילי בר שיארח את הדמויות הבולטות בענף הנדל"ן הישראלי


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעינת גנוןאקו סיטיאילי ברפודקאסטתמ"א 38החזית העירוניתסמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...