פרופ' ליידרמן מעריך: "בנק ישראל ימשיך בהורדת ריבית עד לרמה של כ-3.8% בסוף 24"

עם זאת, היועץ הכלכלי הראשי של בנק פועלים ממליץ ליזמים "לשכוח מעולם של ריבית אפס". הדברים נאמרו במסגרת ניתוח שהציג בכנס שערכה השבוע חברת המימון רובי קפיטל לסמנכ"לי כספים של חברות בניה. על איתנות הענף אמר: "בטווח הקצר קיים סיכון שקבלנים בינוניים או קטנים ייקלעו לקשיי נזילות, אבל המערכת כולה חזקה וגורמים עסקיים רבים עוסקים במיפוי ההזדמנויות ליום שאחרי המלחמה"

שיתוף הכתבה
פרופ' ליאו ליידרמן בכנס (כפיר סיוון) פרופ' ליאו ליידרמן בכנס (כפיר סיוון)

"אנו מעריכים שלאחר המתנה קצרה בנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית במהלך השנה, ובסוף שנת 2024 ריבית בנק ישראל תעמוד בסביבה של 3.8% לשנה". כך העריך פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, באירוע שערכה השבוע חברת המימון והשקעות הנדל"ן רובי קפיטל, לסמנכ"לי כספים של חברות נדל"ן. עם זאת, ציין ליידרמן בפני הנוכחים כי "מומלץ לשכוח מעולם של ריבית אפס. בכל תכנית עסקית שאתם עושים רצוי לחשוב במונחי ריביות ריאליות של בנקים שחזרו ויישארו בטריטוריה חיובית".

פרופ' ליידרמן סיפק לסמנכ"לי הכספים תחזית חיובית לענף במבט לשנה וחצי או שנתיים הקרובות ואמר כי ככל שהמלחמה תסתיים מוקדם יותר, כך יקדים הענף לחזור לנורמליות. בראיית מאקרו על כלל המשק הוא ציין כי אם אוקטובר 2023 היה חודש שהזכיר את פרוץ משבר הקורונה והכל קפא, הרי שמאז המשק מוכיח את חוסנו וניתן לומר שכלכלת ישראל מפתחת "שגרת מלחמה".

"כשמסתכלים על היקפי האשראי בענף הנדל"ן, אנחנו רואים התמתנות בשיעורי הגידול, וזאת ירידה שהתחילה עוד לפני המלחמה בתחילת 2023. זאת על רקע העלייה בריבית ואי הוודאות שנוצרה במשק בעקבות הרפורמה המשפטית. עם זאת, חשוב להבהיר שאין ולא יהיה מחנק אשראי במשק הישראלי גם אם המלחמה לא תסתיים בקרוב. שוק הכספים מאופיין ברמת נזילות גבוהה, והאשראים הבנקאיים והחוץ בנקאיים ערוכים למימון של פרויקטים אטרקטיביים, הכול במידת הזהירות וניהול הסיכונים המתאימים."

לדבריו, בטווח הקצר קיים הסיכון שקבלנים בינוניים או קטנים יקלעו לקשיי נזילות, אבל המערכת כולה היא חזקה ורבים הגורמים העסקיים העוסקים במיפוי הזדמנויות ליום שאחרי המלחמה. "אני מאמין גדול בענף הבנייה והדיור בישראל ואחרי המלחמה נראה כאן הזדמנויות גדולות. כבר בחודש דצמבר ראינו עלייה משמעותית בפעילות הענף ביחס לאוקטובר ונובמבר. אחרי המלחמה צפויה תנופת פיתוח ושיקום. זאת, במקביל לאפשרות של גידול במספר העולים לארץ ובנוסף לביקוש הנגזר מהגידול הדמוגרפי בישראל. סקטור ההשקעות בבנייה מהווה היום קרוב ל- 14% מהתוצר במשק. מדובר בענף שגם משפיע רבות על ענפים אחרים. אני מקווה שהממשלה תבין שיש כאן ענף עם פוטנציאל להיות מנוע מצוין לצמיחה ותעסוקה".

פרופ' ליידרמן הדגיש שבטווח הקצר, החסם המשמעותי והדומיננטי בענף הבינוי והשיכון  הוא המחסור בעובדים. זאת על רקע יציאתם מהשוק של כ- 80,000 עובדים פלשתינאים. "כרגע אין צפי שהעובדים הפלשתינאים יחזרו לפחות בשנה או בשנתיים הקרובות. עם הזמן המצב מתחיל להשתפר, אולם עדיין חלק ניכר מאתרי הבנייה אינם פעילים או שפועלים ברמות נמוכות יחסית לפוטנציאל". הוא הוסיף, "המאמץ העיקרי של הממשלה והתאחדות הקבלנים כעת הוא בהבאת עובדים מחו"ל, בעיקר מהודו וסרי לנקה. גורמים המעורבים בתהליך מעריכים שקיים סיכוי סביר שלקראת סוף השנה נראה כאן תוספת של כ- 50 אלף עובדים ממקומות אלה".

בנושא מחירי הדיור אמר כי "נכון להיום מחירי הדיור במומנטום של ירידה מסוימת, כולל ההטבות שקבלנים נותנים על מנת למשוך רוכשים, אבל הצפי שלנו שלקראת המחצית השנייה של השנה עשויה להגיע התאוששות מסוימת במחירים".

יעקב ניצן, מנכ"ל ושותף בחברת רובי קפיטל אמר בכנס כי "גם לפני ה-7 באוקטובר שוק הנדל"ן התנהל בסביבה לא פשוטה עם ריבית שהלכה ועלתה במהלך השנה שקדמה למלחמה והובילה לעצירה בביקושים. המלחמה הוסיפה לאי הוודאות וגם יזמים שרצו להשתתף במכרזי מנהל לא ידעו כיצד לתמחר את הקרקעות, כיצד לקבוע שווי של קרקע במצב של היום. אז ראינו שיש שחקנים קטנים שיצאו מהשוק, ושחקנים אחרים שנכנסו למצב של המתנה או חיפשו שיתופי פעולה שמטרתם לפזר סיכונים.

"למרות זאת ניתן לומר שמדינת ישראל נכנסה למלחמה עם כלכלה חזקה. בעקבות הורדת הריבית, יחד עם הצעדים הממשלתיים צפויים לשיקום וייצוב המשק, והתחזקות המגמות הדמוגרפיות הקיימות בישראל אנו עתידים לראות חזרה של שוק הנדל"ן לעוצמת עשייה משמעותית בחציון השני של 2024".  על פעילות רובי קפיטל סיפר כי היא "מנהלת כיום מסגרות אשראי בהיקפים של למעלה מ 14 מיליארד שקלים ועובדת עם הבנקים והגופים המוסדיים הבכירים בישראל".

עומר אלפרן, שותף ומנהל השקעות ראשי בחברת רובי קפיטל הציג בכנס את פעילות האקוויטי של החברה, קרן ספיר, וציין כי הקרן שהקימה הקבוצה, מציעה לחברות הנדל"ן להיכנס כשותפה בחברות או בפרויקטים כפתרון שהוא חלף פתרונות אחרים של מימון הון עצמי דוגמת אג"ח או מזנין. "פתרון האקוויטי מותאם לכל חברות הנדל"ן בישראל, כאשר צוות ספיר מורכב ממומחים שהגיעו מעולם היזמות ומציע לחברות הנדל"ן שותפות אמיתית לצד מומחיות פיננסית, מערך קשרים רחב וידע וניסיון בענף".

בין המשתתפים בכנס היו סמנכל"י הכספים ומנהלים של חברות יזמות ובנייה מובילות וביניהן אזורים, אפריקה ישראל מגורים, אשדר , אקרו נדל"ן, אחים שרבט, קבוצת בראל, רם אדרת , בוני התיכון , יובלים , קבוצת אביב , קטה גרופ, י.ד.ר, ינוב, הכשרת הישוב, אבני דרך , גרופית , תצפית, קן התור ועוד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ליאו ליידרמןרובי קפיטליעקב ניצןאשראי לנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...