מינהל התכנון מעריך: 500 אלף דירות חדשות ייבנו ליד המטרו

עוד אומרים במינהל כי 50% מכלל תוספת המגורים במטרופולין יהיו בסביבת המטרו עד 2050. המשמעות היא שייעצרו רק פרויקטים קטנים, ואילו היצע הדיור יגדל משמעותית. בנוסף, 75% מהמשרדים החדשים יהיו סביב תחנות המטרו, לפי ניתוח שמשווה מקומות אחרים בעולם

שיתוף הכתבה
המטרו (יח"צ)המטרו (יח"צ)

למרות ההגבלה על קידום תמ"א 38 בסביבת תחנות מטרו, מניתוח של מינהל התכנון עולה כי יתאפשר לבנות 500 אלף דירות, בהתאם לתמ"א 70, תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב. עוד אומרים במינהל כי 50% מכלל תוספת המגורים במטרופולין יהיו בסביבת המטרו עד 2050. המשמעות היא שייעצרו רק פרויקטים קטנים, ואילו היצע הדיור יגדל משמעותית. התעסוקה צפויה ליהנות אף יותר, ובמינהל התכנון צופים ש-75% מהמשרדים החדשים יהיו סביב תחנות המטרו. הניתוח מבוסס על תקדימים מהעולם, על פי שיעור ריכוז האוכלוסייה ויעדי מדיניות.

מינהל התכנון גם מסר ל" מרכז הנדל"ן " את התוכניות סביב המטרו, בהן אלה שכבר הופקדו: תוכנית יוספטל בבת ים, ולב העיר ברמת השרון. כמו כן הוחלט להפקיד תוכנית בבן גוריון בגבעתיים. עוד הופקדה תוכנית למגדל תדהר בגבעתיים. תוכנית שנמצאת רגע לפני הפקדה היא יוספטל בחולון, להקמת 1,340 דירות.

בנוסף, מינהל התיכנון נותן דוגמה לתוכנית שהופקדה בסביבת המטרו בחולון בהתאם לעקרונות תמ"א 70. כך למשל תוכנית ביוזמת גב ים על שטח כולל של כ-60 דונם, שממוקמת ברחוב המלאכה: בחלק הצפוני מתוכנן מגדל בן 25 קומות, שישלב תעסוקה ומסחר בהיקף של כ-60 אלף מ"ר ושטח ציבורי בהיקף של כ-3,000 מ"ר. המגדל יצטרף לשלושה מבנים קיימים, בני 14 קומות, המשמשים לתעסוקה ומסחר. 

בחלק הדרומי של רחוב המלאכה, שבו מציעה התוכנית הקמת ארבעה מגדלים בני 25 קומות, ישולבו שטחי תעסוקה, מסחר ותיירות בהיקף של כ-165 אלף מ"ר, שטחי ציבור בהיקף של 9,000 מ"ר, ו-500 יחידות דיור, שרובן יהיו דירות קטנות. ברחוב המלאכה מתוכננות שתי תחנות מטרו: אחת במלאכה-ירושלים ("המלאכה") ובשנייה במלאכה-כביש 44 ("אזור תעשייה חולון"). 

בנוסף, רחוב המלאכה הוגדר בתוכנית המתאר הכוללנית לחולון, המקודמת בימים אלה, מעורב שימושים - מגורים, מסחר ותעסוקה ומבני ציבור. הדבר צפוי להפוך את הרחוב לתוסס וחדשני סביב תחנות המטרו. בנוסף לתוכניות אלה, מקודם בימים אלו תכנון משלים של רחוב המלאכה עד רחוב הנחושת. התוכנית נערכה על ידי משרד ישר אדריכלים .

חלק מעקרונות תמ"א 70 הם: התוכנית מנחה את התוכניות המקומיות שיקודמו במרחבי תחנות המטרו,  לתכנן בעוצמות בנייה העומדות בערך מינימום, כשנפח הבינוי מבוטא על ידי ערכי רח"ק - מונח המגדיר את זכויות הבניה הסחירות הכוללות מעל פני הקרקע, חלקי שטח קרקע שעליו מוצעת הבנייה.   

רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)


בנוסף להעצמת הבנייה, התמ"א קובעת הנחיות בנושאים נוספים: כדי להבטיח תכנון של מרחבים עירוניים ולאפשר את מימוש היקפי הבנייה הצפויים, מגדירה התוכנית הוראות להכנת תוכניות בשורת נושאים ובכלל זה: עירוב שימושים ; היבטי בינוי; הוראות והנחיות תכנון בנושאי מרחב ציבורי כולל התייחסות להצללה; התייחסות לצפיפות רשת ההליכה והרכיבה, כולל היבטי קישוריות ונגישות למתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים) ותחבורה ציבורית; הנחיות למענה לצורכי ציבור בנויים ופתוחים; תמהיל דיור ודיור מכליל; ומדיניות תקני חניה.

לדברי מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח, "תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) תעשה מהפכה במרחב העירוני, ותשנה את כל התפישה התכנונית שהכרנו עד היום. אסור לנו לפספס את ההזדמנות ההיסטורית לחדש את פני המדינה בשביל כמה פרויקטים של תמ"א 38 , מדובר באינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המטרומינהל התכנוןרפי אלמליחחולון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...