שנת שיא במינהל התכנון: ניתנו אישורים ל-158 אלף יחידות דיור, בהן יותר מ-77 אלף בהתחדשות עירונית

הצפי במינהל הוא לכ-75 אלף היתרי בנייה ב-2022. במחוז תל אביב לבדו אושרה בנייתן של יותר מ-36 יחידות דיור, ואילו במחוז הדרום אושרו יותר מ-23 אלף. שיא נוסף נרשם בשנה החולפת בהכרזות על גנים לאומיים ושמורות טבע – 23 כאלה הוכרזו, עם שטח כולל של כ-50 אלף דונם

שיתוף הכתבה
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח (לע"מ)מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח (לע"מ)

מינהל התכנון פרסם היום (א') את נתוני 2022. מהנתונים בתחום הדיור עולה כי נשבר שיא של כל הזמנים בתכנון יחידות דיור מאושרות: גופי התכנון עמדו ביעד התכנון, כפי שנקבע ל-2022, שהיה 125 אלף יחידות דיור - ואישרו 158 אלף יחידות דיור, לעומת 104 אלף ב-2021 ו-95,295 ב-2020, קרוב רק למספרים של 2019, 140,608 יחידות דיור. מתוך יחידות דיור אלה, יותר מ-77 אלף יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית , במספר שיא. בוותמ"ל, שפעילותו התמקדה בהתחדשות עירונית, אושרו 43 אלף יחידות דיור - פי שניים לעומת 2021, ולעומת 35 אלף ב-2019

בנוסף, לאור הרפורמות (רישוי עצמי, ביטול מוסד ההקלות) שמוביל מינהל התכנון בתחום הרישוי והרגולציה, נמשכת המגמה החיובית בהוצאת היתרי הבנייה, לדברי מינהל התכנון, והצפי הוא לכ-75 אלף היתרי בנייה ב-2022. 

יותר מ-23 אלף דירות אושרו בדרום

המינהל פירסם גם את נתוני אישור הבנייה של יחידות דיור לפי מחוזות: במחוז דרום אושרו 23,942 יחידות דיור, במחוז חיפה אושרו 10,271 יחידות דיור, במחוז צפון אושרו 12,266 יחידות דיור, במחוז ירושלים אושרו 12,567 יחידות דיור; במחוז מרכז אושרו 19,914 יחידות דיור; ובמחוז תל אביב אושרו 36,077 יחידות דיור. 

שיא נוסף שנשבר השנה הוא בהכרזה על גנים לאומיים ושמורות טבע חדשים. ב-2022 נרשמו 34 הכרזות בהיקף של כ-50 אלף דונם. מדובר במספר ההכרזות הגדול ביותר של גנים ושמורות שנחתמו בשנה אחת. עוד אושרו השנה תוכניות גדולות בתחום האנרגיה, התחבורה והתשתיות, בהן תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה (תמ"א 75), וקידום תוכנית המטרו, ובתחום הרישוי והביורוקרטיה רפורמת הרישוי העצמי - וביטול מוסד ההקלות

מינהל התכנון גם ממשיך בקידום והובלת התוכנית האסטרטגית ל-2050, בהתאם להחלטת הממשלה. בשנה הבאה צפוי להתווסף נדבך למהלך זה, בדמות תוכנית אסטרטגית מרחבית למדינה. מהלך זה נועד להציג תשריט מרחבי כלל ארצי וכיווני פעולה, בהתאם למגמות שמתרחשות וצפויות להתרחש. המהלך יבוצע בקנה מידה גדול, וילווה בהיוועצות מוגברת עם מומחים, משרדי ממשלה, השלטון המקומי וחברה אזרחית. 

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "כדי שהיעדים התכנוניים שהושגו יצאו לפועל באופן המיטבי, נדרש המשך עבודה מאומצת ומשותפת של כלל משרדי הממשלה הרלבנטיים והתגייסות של הרשויות המקומיות. נמשיך לעשות הכל כדי לחלץ את ישראל ממשבר הדיור והתשתיות".

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח: "ב-2023 ההתחדשות העירונית תמשיך לתפוס נתח משמעותי מהיצע יחידות הדיור המתוכננות, כשמינהל התכנון גם ייזום לראשונה מתחמי התחדשות עירונית . במקביל, לצד המשך תכנון מסיבי של יחידות דיור, מינהל התכנון מוביל בימים אלה תוכנית אסטרטגית לתשתיות, שתיתן מענה לצורכי המדינה עד 2050, תוך מעקב ובקרה להקמת התשתיות".

החברה להגנת הטבע: "אין משבר תכנון יש משבר ביצוע"

גם החברה להגנת הטבע התייחסה לנתונים. לדברי דרור בוימל, מנהל תחום התכנון בארגון, "נתוני מינהל התכנון  מוכיחים שוב כי אנחנו לא נמצאים במשבר תכנון של יחידות דיור, אלא במשבר ביצוע. בשנים האחרונות אושרו מאות אלפי יחידות דיור, וכל שנה נשבר השיא, אך היקף התחלות הבנייה לא עולה בהלימה למספרים אלה. 

"עוד מוכיחים הנתונים, כי ניתן להביא עשרות אחוזים מיחידות הדיור המאושרות, באמצעות התחדשות עירונית ועל כך אנו מברכים את מינהל התכנון .  אנו מאחלים שבשנה הבאה המגמה הזו תימשך, לצד צמצום דרסטי של תכנון שכונות חדשות בשטחים פתוחים וששטחים אלו יוגדרו כשטחים שמורים וחקלאיים לטובת הדורות הבאים, ויהוו בסיס לשיקום בתי גידול והכרזת שמורות נוספות לרווחת אוכלוסיית ישראל המצטופפת ולשם התמודדות עם משבר האקלים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רפי אלמליחמינהל התכנוןמטה התכנון הלאומישלומי הייזלר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...