ביטול ההקלות במערכת התכנון: מתי זה קורה, מה המשמעות ואיזה הליך יחליף אותן?

איך צפוי השינוי להתבצע? האם יבוטלו ההקלות באופן גורף? מתי ייכנסו התקנות החדשות לתוקף? האם יחולו על כלל הבקשות להיתר? ומה משמעות ההליך החדש "סטיה מתוכנית"? "מרכז הנדל"ן" עושה סדר

שיתוף הכתבה
פרויקט בניה. סוף עידן ההקלות. צילום: שאטרסטוקפרויקט בניה. סוף עידן ההקלות. צילום: שאטרסטוק

בשבוע שעבר אישרה המעוצה הארצית את אחד מהשינויים הדרמטיים ביותר של השנים האחרונות בתחום התכנון והבניה – ביטול הליך ההקלות, שהיום מתרחש לגבי קרוב ל-90% מכלל הבקשות להיתר. מדובר בשינוי שדובר בו זמן רב, בעיקר בשל חלקן העצום של ההקלות בסחבת הבירוקרטית שמאיינת כיום את הליכי הרישוי.

אך כעת מעורר השינוי שאלות רבות. למשל, איך צפוי השינוי להתבצע בפועל? האם יבוטלו ההקלות באופן גורף? האם ייכנסו התקנות החדשות לתוקף באופן מיידי? האם יחולו על כלל הבקשות להיתר? ומה משמעות ההליך החדש "סטיה מתוכנית"? " מרכז הנדל"ן " עושה סדר ברפורמה החשובה.

ממתי אי אפשר יהיה להגיש יותר בקשה להקלה?  

את הבקשות להקלה ניתן יהיה להמשיך להגיש לפי התקנות הישנות (כלומר, אלו שהיו תקפות עד לשבוע שעבר) עבור כל תוכנית שהתקבלה החלטה על אישורה להפקדה לפני ה-1.1.2013. לעומת זאת, לגבי כל תוכנית שאושרה להפקדה מאוחר יותר, לא ניתן יהיה להגיש עוד בקשה להקלה, למעט מספר מצומצם של בקשות זניחות, שאותן נפרט בהמשך.

עבור התוכניות שאישור הפקדתן נעשה עד סוף שנת 2022, ניתן יהיה להמשיך להגיש בקשות להקלה במסגרת הליכי הוצאת ההיתר במשך שנתיים נוספות (עד סוף 2024),ובעתיד ניתן יהיה להאריך תקופה זו בשנתיים נוספות בצו מיוחד של שר הפנים (עד סוף 2026). לסיכום – עבור תוכניות שההחלטה על הפקדתן נעשתה עד סוף 2022, ניתן יהיה להמשיך להגיש בקשות להקלה בארבע השנים הבאות. בחלוף התקופה הזו לא ניתן יהיה להמשיך לקבל בקשות להקלה בכלל – לא עבור תוכניות חדשות ולא עבור תוכניות ישנות.

האם לגבי תוכניות חדשות ביטול ההקלות הוא גורף?

על "תוכניות חדשות", כלומר כאלה שהאישור להפקידן ניתן אחרי 1.1.2023, מאפשרות התקנות שאושרו להגיש בקשות מינוריות להקלה. אלו אינן כוללות כלל הקלות "כמותיות", כלומר כאלה אשר מגדילות את השטח הבנוי או את מספר הדירות. מדובר בעיקר בהקלות שתכליתן הגדלת רמת הבטיחות והנגישות של המבנה. עליהן ניתן למנות הקלה שמאפשרת בניית ממ"ד מעבר לקו הבניין, בניית מעלית מעבר לקו הבניין, הוספת מדרגות חירום או צמצום מספר מקומות חניה.

מה משמעות ההליך החדש "סטיה מתוכנית"?

מדובר בהליך שהתווסף כעת במסגרת התקנות החדשות, אשר לא היה קיים בעבר. על פי ההליך החדש, רשות הרישוי של הרשות המקומית – המוסד התכנוני הזוטר ביותר, תוכל לאשר סטיות קלות מתוכניות חדשות שלא במסגרת הליך של הקלה. ביניהם: סטייה של עד 10% מקו בניין, שינוי של עד 10% בגובה הבניין, הגדלת שטח התכסית בעד 5%, לנייד שטחי שירות שנמצאים מעל הקרקע אל מתחת לקרקע וכן להפוך שטחים עיקריים לשטחי שירות.

הרעיון מאחורי הליך ה"סטייה מתוכנית" הוא לאפשר ליזם ולוועדה המקומית לגשר בקלות בין התב"ע שעשויה להיות לעתים נוקשה ול להתאים למציאות בשטח, להיתר הבניה.מטרת הסעיפים הללו להעניק גמישות שמאפשרת לממש את התוכנית.

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייההקלות ברישוי בניהרישוי בניהסטיה מתוכניתצמצום בירוקרטיה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...