סיכום 2020 בצל הקורונה: 95,200 יח"ד אושרו במנהל התכנון

המנהל לא עמד ביעד ל-2020, ונמצא הרחק מהמספר שהושג אשתקד (כ-140,000 יחידות דיור מאושרות) • דלית זילבר: "המנהל הציג חוסן מרשים; בארבע שנים אושרו כ-520,000 יח"ד"

שיתוף הכתבה

תקציב לא קיים כבר זמן רב; חוק הוותמ"ל, בעקבות כך, לא הוארך והוועדה למעשה פועלת על סמך הנחיות העבר; ומעל לכול מרחפת הקורונה. על רקע כל אלו מסכם מנהל התכנון את שנת 2020, ומציג נתונים נמוכים יותר משנת 2019: כ-95,200 יחידות דיור מאושרות. היעד שבו אמור היה לעמוד מנהל התכנון ב-2020 היה זהה לזה שנקבע עבור 2019: 105,000 יחידות דיור, משמע הוא לא הושג. נתון זה בולט עוד יותר על רקע הנתונים של 2019, אז אושרו לאורך השנה כ-140,600 יחידות דיור, תחת אותם יעדים, כאמור.

הנתונים המלאים: לאורך 2020 אישר מנהל התכנון כ-95,200 יחידות דיור (כ-32,000 מהן בוותמ"ל); כ-35,500 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית , וכ-36,100 יחידות דיור אושרו בחברה הערבית; במחוז דרום אושרו כ-18,100 יחידות דיור (19,980 כולל ותמ"ל ); במחוז חיפה אושרו כ-12,700 יחידות דיור (15,256 כולל ותמ"ל); במחוז צפון אושרו כ-11,800 יחידות דיור (19,507 כולל ותמ"ל); במחוז ירושלים אושרו כ-7,600 יחידות דיור (10,249 כולל ותמ"ל); במחוז מרכז אושרו כ-6,800 יחידות דיור (22,364 כולל ותמ"ל); ובמחוז תל אביב אושרו כ-6,000 יחידות דיור (7,894 כולל ותמ"ל). 

המשימה המרכזית שלנו גם בשנה הבאה היא להגיע ליעד הממשלה של 30% יחידות דיור בהתחדשות עירונית. למשימה החשובה הזאת אנחנו צריכים את הוותמ"ל - גם עבור המגזר הערבי והחרדי"

עוד כולל הדו"ח המסכם של 2020 התייחסות לתוכניות משמעותיות להתחדשות עירונית: תוכנית ראשונה להתחדשות עירונית בבנימינה, שאושרה על ידי הוועדה המחוזית חיפה; תוכנית משמעותית להתחדשות עירונית בלוד, שאושרה על ידי הוותמ"ל; ומסמך מדיניות אסטרטגי לעיר טבריה, אשר מכוון לפיתוח התחדשות עירונית רחב היקף ולחיזוקה כמוקד עירוני אזורי משמעותי במחוז – מסמך שאומץ על ידי הוועדה המחוזית צפון.

השנה, ולאחר שנים של עבודה מאומצת, אושרה תמ"א 1. עם כניסתה לתוקף, תוכניות המתאר הארציות הללו בוטלו, ויחד איתם הליכי התכנון הפכו קצרים ופשוטים יותר"

במנהל מתכנון מציינים, בהזדמנות זו, את קידום תוכניות התשתית לאורך 2020, ובראשן "פרויקט התשתית הגדול ביותר בתולדות המדינה - ארבע תוכניות המטרו הועברו להערות והשגות הציבור". במקביל הורתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על הכנת תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70), "שתחולל מהפכה אורבנית לאורך התוואי של המטרו ובסביבת התחנות, באמצעות הגדלת זכויות הבינוי ושדרוג המרחב הציבורי בדגש על הולך הרגל. 

השנה, ולאחר שנים של עבודה מאומצת, אושרה תמ"א 1 - תוכנית מתאר ארצית המרכזת 144 תוכניות מתאר ארציות ותיקונים לתוכניות מתאר ארציות בתחומים שונים. עם כניסתה לתוקף, תוכניות המתאר הארציות הללו בוטלו, ויחד איתם הליכי התכנון הפכו קצרים ופשוטים יותר".

"הובלת מהלכים משמעותיים בעלי השפעה תכנונית דרמטית"

במנהל התכנון ממשיכים ומפרטים על הצעדים שננקטו לאורך השנה, ומציינים כמובן את שני הצעדים שביצע שר הפנים, אריה דרעי - ההנחיה לפרסם את תזכיר חוק התכנון והבנייה , והחתימה על "תקנות בנייה ירוקה". במנהל מגדירים זאת כ"מהלכים משמעותיים בעלי השפעה תכנונית דרמטית.

כמו כן, קודמו תוכניות נוספות לרכבות קלות בירושלים ובחיפה, קודם תכנון מערך המסילות הכבדות, כדוגמת מסילת עירון ומסילת גורל, ופורסם מדריך ארצי לצל במרחב הבנוי, העוסק בהטמעת שיקולי שימור ונטיעת עצים במרחב הבנוי, לצורך יצירת צל עצים רציף ואיכותי, בשיתוף אגף יער ואילנות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר".

במנהל מציינם גם את השקת אתר האינטרנט החדש בנושא השימוש הסטטוטורי של המורשת הבנויה; ואת פרסום מסמך עקרונות משותפים לתכנון המרחב הציבורי בישראל, "המגדיר לראשונה עקרונות מפורטים ומוסכמים בהם רוחב מדרכה, מספר הצמתים, מסחר ותחבורה ציבורית - במרחק הליכה"; את אישור תוכנית המתאר הארצית לתשתיות התחבורה היבשתית (תמ"א 42) על ידי המועצה הארצית; את אישור ההיתר להקמת חוות טורבינות הרוח הגדולה ביותר בארץ- רוח בראשית בידי הוות"ל; ואת קידום תוכנית המתאר הארצית למוסדות הבריאות (תמ"א 49).

"במדינת ישראל אין משבר תכנון - יש משבר בינוי"

שר הפנים, אריה דרעי, אמר בעקבות פרסום הנתונים: " מנהל התכנון חזר למקום הטבעי שלו. על אף משבר הקורונה, המנהל עמד במשימה של אישור מלאי תכנוני הן של יחידות דיור והן של תשתיות. במדינת ישראל אין משבר תכנון - יש משבר בינוי. המשימה המרכזית שלנו גם בשנה הבאה היא להגיע ליעד הממשלה של 30% יחידות דיור בהתחדשות עירונית. למשימה החשובה הזאת אנחנו צריכים את הוותמ"ל - גם עבור המגזר הערבי והחרדי".  

על אף משבר הקורונה והיעדר תקציב, המנהל הציג חוסן מרשים ויכולת לעבוד גם בשנה מאתגרת זו, ולראייה קיים עשרות ומאות דיונים פתוחים לציבור עם אלפי משתתפים, באמצעות חוק ההיוועדות החזותית (הזום) שאושר לאחרונה"

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "בשנים 2020-2017 אישר מנהל התכנון כ-520,000 יחידות דיור בכל הארץ, שניתן להתחיל ולבנות מחר בבוקר. על אף משבר הקורונה והיעדר תקציב, המנהל הציג חוסן מרשים ויכולת לעבוד גם בשנה מאתגרת זו, ולראייה קיים עשרות ומאות דיונים פתוחים לציבור עם אלפי משתתפים, באמצעות חוק ההיוועדות החזותית (הזום) שאושר לאחרונה. 

מנהל התכנון שם דגש בהיצע מגוון של יחידות דיור לכלל האוכלוסיות, באמצעות התחדשות עירונית , אינפילים ושטחים חדשים, זאת לצד קידום תשתיות חיוניות בדגש על תחבורה ציבורית ושמירה על השטחים הפתוחים, כחלק ממדיניות ארוכת טווח למען הדורות הבאים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהתחדשות עירוניתדלית זילבראריה דרעימטרוות"ל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...