מי בעד בנייה ציבורית ומי יחלק קרקע לבני ישיבות? מצעי הדיור המלאים נחשפים

בזמן ש-25% מההוצאות של משקי הבית הן על דיור, והמחירים ממשיכים להמריא, רוב המפלגות לא הקדישו מקום רב במצע לנושא הדיור וחלקן לא פרסמו מצע כלל - כולל מפלגתו של שר השיכון הנוכחי. בין ההצעות: קידום בנייה מודולרית ("יש עתיד") הנפקת אג"ח צמודות למדד מחירי הדיור ("הליכוד") והפסקת שיטת המרבה במחיר במכרזי רמ"י (העבודה וישראל ביתנו). נתראה ב-1 בנובמבר

שיתוף הכתבה
בנימין נתניהו וראש הממשלה יאיר לפיד (שאטרסטוק והבית הלבן)בנימין נתניהו וראש הממשלה יאיר לפיד (שאטרסטוק והבית הלבן)

אף שאין מחלוקת כי משבר הדיור הוא המשבר הכלכלי הקשה ביותר של הדור הנוכחי, מחירי הדירות בנסיקה חסרת תקדים של 19% בשנה החולפת, ואף שלפי נתוני הלמ"ס סעיף הדיור הוא סעיף ההוצאה המרכזי של משקי הבית (25%), הרי ששבועיים לבחירות יתקשו המתעניינים בתחום לגלות מהן עמדותיה של כל אחת מהמפלגות לגבי המדיניות שבה יש לנקוט בתחום. חלק גדול מהן כלל לא פרסמו מצע בנושא, ואלו מהן שכן - עשו זאת על מנת לצאת ידי חובה.

יוצאות דופן לטובה בנושא זה הן מפלגות העבודה, ישראל ביתנו, וחד"ש-תע"ל שהעבירו לידי מרכז הנדל"ן מצע דיור מפורט שניכר כי הושקעה בו מחשבה. שתי מפלגות נוספות, שנכון להיום לא עוברות את אחוז החסימה אך מתייחסות בהרחבה לנושא הדיור, הן צעירים בוערים של הדר מוכתר וחופש כלכלי של אביר קארה.

יש עתיד: דיור להשכרה, בנייה מודולרית ושתי דירות בהתחדשות עירונית

במצע הרשמי של מפלגת יש עתיד בראשותו של ראש הממשלה יאיר לפיד, נדחק נושא הדיור לתחתית הנושאים הכלכליים. כששימש שר אוצר בממשלתו של בנימין נתניהו (2013-2014) הוביל יאיר לפיד מספר יוזמות לטיפול במחירי הדיור, בהן חוק "מע"מ אפס" שלבסוף לא אושר, וכן הקמת שוק שכירות ארוכת טווח בן עשרות אלפי יחידות דיור, מהלך שלשמו הוקמה החברה הממשלתית דירה להשכיר , הפועלת עד היום - אם כי בהיקפים מצומצמים משמעותית מאלו שעליהם דיבר לפיד.

במצע של יש עתיד מצוין כי תוכנית הדיור של המפלגה "נשענת על שלוש רגליים מרכזיות: הגדלת ההיצע; סיוע ממוקד לזוגות צעירים; ופיתוח והסדרת שוק השכירות. התוכנית נותנת מענה גם לסוגיות של דיור בר השגה והדיור הציבורי".

כמו כן מציין המצע כי "יש עתיד תקדם בנייה מתועשת ומודולרית בכל אזורי הארץ בכלל, ובהתחדשות עירונית ובאזורים ללא היתכנות כלכלית בפרט. החלטה שכזו תוזיל את הבנייה בעשרות אחוזים ותזרז אותה", וכי המפלגה תפעל "להטמעת חדשנות בעולם הבנייה כמענה מזרז ומוזיל למשבר הדיור בארץ. נקדם ביצוע התחדשות עירונית , בדגש על אזורי הביקוש, ונאפשר לבעלי דירות ותיקים להמיר את הגדלת הדירה ביצירת שתי דירות".

בתחום ההתחדשות העירונית נכתב כי "נפעל לקידום התחדשות עירונית ששמה דגש על ההיבטים החברתיים, התעסוקתיים, והכלכליים, תוך עידוד בנייה ירוקה ואנרגטית, דוגמת גגות ירוקים, חומרים סופגי חום, פאנלים סולאריים, מים אפורים, תכנון תחבורה ציבורית ושטחים ציבוריים בטוחים בראייה מגדרית וכדומה".

נקודה מעניינת שמעלה יש עתיד היא הקמת מאגר לאומי שימפה את הרובעים או המבנים שבסכנת קריסה, ידרג אזורים שעל קו השבר הסורי-אפריקאי שנמצא ברמת סיכון גבוהה לרעידות אדמה, ובהתאם לכך יבוצע תכנון סדר העדיפות הלאומי להפניית תמיכה ממשלתית לנושא.

עוד מצוין כי יש עתיד תפשט את ניוד הזכויות בין אזורי התחדשות עירונית בתוך העיר ובמרחב הוועדה לתכנון ובנייה המחוזית, לטובת קידום מענים באזורים שאינם כלכליים ליזם. עם זאת, לא נכתבו במצע ההליכים הקונקרטיים לקדם את היצע הדיור ואת החסמים המשמעותיים בהגדלת ההיצע, דוגמת זמן לקבלת היתרי הבנייה ותמרוץ הרשויות המקומיות בבנייה למגורים.

הליכוד: אג"ח צמודות למחירי הדיור ותמרוץ בניה מהירה לקבלנים

מפלגת הליכוד בראשות ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה כיום בנימין נתניהו, לא פרסמה מצע מאז שנת 2009. באוגוסט השנה פרסם נתניהו לראשונה מצע מקוצר שכונה גם "תוכנית חירום כלכלית".

בתחום הדיור חזר נתניהו על הישגי העבר, כמו מחיר למשתכן , חיבור הפריפריה למרכז באמצעות כבישים ותשתיות, וכן שחרור קרקעות והעברת הבסיסים הצבאיים מהמרכז דרומה.

נושא חדש שהעלה נתניהו בתוכנית הוא הנפקת אג"ח ממשלתיות שצמודות למחירי הדירות, לטובת הורדת הביקוש בשוק הדיור, לקיצור הזמן לקבלת היתרי בנייה וכן להמשך סבסוד הקרקע לזוגות צעירים ( מחיר למשתכן /מחיר מטרה). עוד בתוכנית של הליכוד: תקצוב תשתיות תומכות לפני הבנייה - כבישים ובתי ספר; וכן הבטחה לשימוש במקל וגזר לקבלנים - מי שיבנה מהר יתוגמל בהתאם.

בדוברות הליכוד סירבו לבקשת " מרכז הנדל"ן " לקבל את המצע בכתב. 

העבודה: מכרזים בשולי רווח נמוכים למדינה והרחבת הדיור הציבורי

במצע הדיור של מפלגת העבודה בראשותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי, שנחשף לראשונה ב" מרכז הנדל"ן " לפני כשבוע, מתייחסים אנשי המפלגה לשלושה גורמים מרכזיים לדעתם, למשבר הדיור: "השימוש בקרקע הציבורית בישראל ככלי להשאת הכנסות למדינה ולא כאמצעי להבטחת דיור הוגן ובר השגה; היעדר הרגולציה בשוק הדירות להשכרה בניגוד גמור לחלק ניכר ממדינות העולם המתקדמות; נטישת המדיניות של פיתוח הדיור הציבורי והדיור בר ההשגה".

מרב מיכאלי (By U.S. Embassy Jerusalem - https://www.flickr.com/photos/46886434@N04/52102595976/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123006160)מרב מיכאלי (By U.S. Embassy Jerusalem - https://www.flickr.com/photos/46886434@N04/52102595976/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123006160)

 
לפי המצע, מחצית מקרקעות המדינה ישווקו בעלות מופחתת שתיצור שולי רווח דקים למדינה, תהיה בנייה נרחבת של דירות להשכרה על ידי חברות ממשלתיות, והמחירים יהיו מפוקחים גם כן. המצע מציע גם רפורמה מקיפה בתכנון העירוני והאצת תהליכי התחדשות עירונית . כמו כן, יש במצע קריאה לחיזוק דיור ציבורי, הרחבת הקריטריונים ואיחוד זכאי משרד השיכון והעלייה והקליטה.

בעבודה מציעים גם פטור ממס על שכירות, שיותנה "בקיום תנאי שכירות הולמת, כולל השכרה למשך זמן מינימאלי של 4 שנים שבהן שכר הדירה לא יועלה מעבר לעליית המדד". בנוסף, מוצע פיקוח על תנאי הדיור ואיסור דמי תיווך על שוכרים. מנגד, יש קריאה להעלאת שיעור המס על בעלי יותר משלוש דירות.

ישראל ביתנו: שינוי שיטת המכרזים, תמרוץ רשויות ובנייה מתועשת

ישראל ביתנו בראשותו של שר האוצר אביגדור ליברמן מציגה תוכנית ממוקדת בנושא הדיור, שפורסמה לראשונה לפני כחודש. כשר האוצר אף הציג ליברמן,  תוכנית לטיפול בבעיות הדיור שלא יושמה, בה הוצע בין היתר שהקבלנים יחויבו לסיים את הבנייה בתוך שלוש שנים, וכי הזוכים במכרזים לא יהיו בהכרח המרבים במחיר. ביוני האחרון הציגו ליברמן, שרת הפנים איילת שקד ושר השיכון זאב אלקין תוכנית דיור חדשה הכוללת, בין היתר, הגדלת סבסוד הדירות בפריפריה, הגדלת סמכויות התכנון של השלטון המקומי והסכמי גג עם המועצות האזוריות. 

אביגדור ליברמן (רומן ינושבסקי)אביגדור ליברמן (רומן ינושבסקי )

 המצע של ישראל ביתנו לבחירות הקרובות נראה כמו המשך של תוכניות אלה: "הפתרון לאתגרי הדיור בישראל הוא בעיקרו הגדלת ההיצע… כדי להדביק את הפער, יש להמשיך ביישום תוכנית רב-שנתית, שאלה עיקריה: היפוך הפרדיגמה, כך שקבלנים לא יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע, אלא על טיב הבנייה, מהירות מסירת הדירות והמחיר הסופי לצרכן; איסור על שינוי מפרט לאחר זכייה במרכז – מניעת עיכובים ותשלומים עודפים; תמרוץ כספי לרשויות מקומיות שיעניקו היתרי בנייה רבים בפרק זמן קצר; מעבר לשיטת בנייה מתועשת - מהירה וחוסכת בכוח אדם".

כמו כן, הוצעו צעדים בתחום התכנון: "עיבוי מערך התכנון וסמכויותיו, באופן שיביא לשחרור הפקק התכנוני; תמרוץ הבנייה במועצות האזוריות באמצעות חתימה על הסכמי גג, למתן 2,500 היתרים לבניית יחידות דיור בכל רשות למשך ארבע שנים, במטרה להגדיל את ההיצע במרחב הכפרי; הגדלת ההיצע וההשקעה בפרויקטים לשכירות ארוכת טווח, כדי לצנן את מחירי השכירות והביקוש לרכישת דירה".

הציונות הדתית: אין מצע, בן גביר רוצה לחלק קרקעות בחינם

רשימת הציונות הדתית בראשות ח"כ בצלאל סמוטריץ', שבבחירות אלה כוללת גם את עוצמה יהודית של איתמר בן גביר ואת מפלגת נעם, לא הציגה מצע כלל, וגם לא שלחה כזה בעקבות פניית מרכז הנדל"ן . גם במצעה הקודם לא התייחסה המפלגה לנושא הדיור.

עם זאת, בספטמבר השנה בכנס בחיפה הציגה עוצמה יהודית את המצע שלה, ובתוך כך הציג יו"ר המפלגה, איתמר בן גביר, את הזווית שלו למחירי הדיור, עם הצעה לחלק קרקעות לחיילים משוחררים ולבני ישיבות: "אם מחלקים בחורה ולקיה (יישובים ערביים בקרבת באר שבע, דנ"ק) קרקע בחינם, אז למה לא מחלקים קרקעות גם לחיילים משוחררים ובוגרי ישיבות?".

בצלאל סמוטריץ' (By איתן פולד, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46419549)בצלאל סמוטריץ' (By איתן פולד, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46419549)

המחנה הממלכתי: מפלגתו של שר השיכון עדיין לא פרסמה מצע

רשימת המחנה הממלכתי המורכבת מכחול לבן בראשות שר הביטחון בני גנץ ומתקווה חדשה בראשות שר המשפטים גדעון סער, היא אחת המפלגות הרלוונטיות ביותר לנושא הדיור. לא רק ששר השיכון בממשלה היוצאת, זאב אלקין, הוא חלק ממנה, אלא שצמרת רשימתה כוללת שרת שיכון נוספת בדימוס - הלא היא שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון. למרות זאת, המחנה הממלכתי עדיין לא פרסמה מצע כלכלי כלשהו, כולל לא לגבי תחום הדיור.

מהמחנה הממלכתי נמסר שמצע המפלגה "יישלח בקרוב", אך הוא לא התקבל עד למועד פרסום הכתבה.

ש"ס: לא פורסם מצע דיור; תוקם רשות למלחמה בעוני

ש"ס, בראשותו של אריה דרעי, המציגה עצמה כמפלגה חברתית, לא פרסמה מצע. מהמפלגה נמסר בתגובה: "בזמן שמפלגות שונות מציגות מצע מלא בהבטחות בחירות, שאותן הן לא מרבות לקיים, ש״ס חרטה על דגלה שתי הבטחות בחירות: האחת היא השבת כרטיסי המזון של אריה דרעי, שבתקופת הקורונה סייעו ל-350 אלף המשפחות המוחלשות ביותר לרכוש בסופר מוצרי מזון בכבוד. כעת הם יהיו בבסיס התקציב בסכום של מיליארד ש״ח בשנה. השנייה היא הקמת הרשות למלחמה בעוני. הרשות תתכלל את כל הסמכויות מכלל משרדי הממשלה הקשורות בתחום העוני, לרבות נושא הדיור, ותגדיר לעצמה יעד לאומי בכל הקשור לעוני. בכך תיקח המדינה לראשונה אחריות על האוכלוסיות המוחלשות ביותר בקרבה, ולא תזרוק את האחריות לעמותות המגזר השלישי".

יהדות התורה: קרקעות בחינם לזוגות צעירים, ביטול האפלייה נגד בני ישיבות

מפלגת יהדות-התורה המורכבת ממפלגות אגודת ישראל ודגל התורה, המייצגות את שני הזרמים המרכזיים בציבור החרדי האשכנזי - החסידים והליטאים, החזיקה את תיק השיכון עד לפני שנה וחצי. בתגובה לפניית מרכז הנדל"ן מסרה המפלגה כי "תדרוש פתרון למצוקת הדיור של הציבור הישראלי בכלל, והציבור החרדי בפרט, כמו כן תפעל להביא שינוי יסודי של מדיניות השיכון והדיור, דיור בר השגה אשר יאפשר לזוגות צעירים השגת דירה מתאימה בתנאים נוחים. נעמוד על כך שזוגות צעירים יוכלו להשיג דירות ראויות בתנאי שכירות מוזלים.

"נדרוש העמדתן של קרקעות המדינה לטובת זכאי משרד השיכון בחינם, ללא תמורה, הפחתת או ביטול המס על חומרי בנייה, נפעל לקביעת תכנית רב שנתית למילוי המחסור בדיור, לכלל האוכלוסיה בישראל ובמיוחד לציבור החרדי ולחיילים משוחררים. כמו כן נדרוש הקמת שכונות ייעודיות לאוכלוסייה החרדית, ונעמוד על כך שתתוקן האפליה בתוכניות הסיוע הממשלתיות כלפי הזכאים בני ישיבות שתורתם אומנותם".

חד"ש-תע"ל: הרחבת שטח השיפוט של יישובים ערביים, דיור ציבורי וביטול חוק קמיניץ

מצע רשימת חד"ש-תע"ל בראשותם של חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי מורכב משני עקרונות מרכזיים, הראשון הוא הגדלה משמעותית של מעורבות המדינה בתחום הדיור, בהתאם לעקרונות הסוציאליזם שבהם דוגלת חד"ש, והשני הוא ביטול האפליה שננקטת לטענת הרשימה כלפי החברה הערבית בישראל.
 
"מדיניות הדיור שמנהיגות הממשלות בישראל היא שילוב של קפיטליזם פרוע וגזענות ממוסדת. מדיניות שמרחיבה את הפערים החברתיים, מזניחה את הפריפריה, חונקת את היישובים הערביים ומשאירה אותם צפופים ועניים, והופכת את מרכזי הערים הגדולות למרחבים לעשירים בלבד. במקביל, הקבלנים מתעשרים על חשבון דם העובדים – כי הרווחים חשובים יותר מחייהם ובריאותם. שוק השכירות פרוץ לחלוטין, ובעלי דירות מעלים מחירים באלפי שקלים. השוכרים נפלטים ממרכזי התעסוקה או שנאלצים לחזור לבית הוריהם. בחברה הערבית, מדיניות הקרקעות הגזענית חונקת את הכפרים והערים ולא מאפשרת למשפחות לבנות בתים על אדמותיהם. אלפים רבים נמצאים תחת סכנות צו הריסה בעקבות חוק קמיניץ הגזעני".
 
לפיכך כולל מצעה של המפלגה שורה ארוכה של הצעות לשינוי, בהן הרחבה מאסיבית של הדיור הציבורי ובניה ציבורית של דירות, ביטול חוק קמיניץ ואישור תוכניות מתאר לכל הכפרים והערים בחברה הערבית תוך הרחבת שטחי השיפוט של היישובים הערביים, הקצאה שוויונית של קרקעות המדינה לכלל האזרחים, חקיקת הגבלות על מחירי השכירות, הגדרת תקן לדירה ראויה ומרשם שכירות לאומי, הכרה בכפרים "הלא מוכרים" ואספקת שירותים לתושבים הגרים בהם, חקיקת חוק חשמל לחיבור עשרות אלפי בתים לרשת החשמל, ציפוף מרכזי המטרופולינים, בניית דירות קטנות, ותכנון מוטה תחב״צ, חלוקה מחדש של תחומי שיפוט מוניציפאליים והעברת הכנסות ארנונה לערים עניות ובניית יישובים חדשים לאוכלוסיה הערבית.

ממרצ נמסר כי היא מגבשת בימים אלה מצע שצפוי להתפרסם בימים הקרובים.

מרע"מ לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיורהציונות הדתיתהליכודבחירות 2022יש עתידהעבודההמחנה הממלכתיש"סישראל ביתנו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...