מצע העבודה: ייעוד 50% מקרקעות המדינה לדיור בר השגה ועשרות אלפי דירות להשכרה

מצע מפלגת העבודה לבחירות הקרובות קורא להרחבה משמעותית של היצע הקרקעות לבנייה להשכרה, ולרגולציה על שוק השכירות. בנוסף, יש קריאה לפטור ממס על שכירות בתנאים מסוימים, ומנגד להעלאת המס על בעלי יותר משלוש דירות

שיתוף הכתבה
מרב מיכאלי (Hanay, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons)מרב מיכאלי (Hanay, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons)

על אף המשבר הקשה בתחום הדיור והעלייה המטאורית במחירי הרכישה וההשכרה, מספר מועט של מפלגות התייחסו עד כה לנושא במצען לקראת הבחירות המתקרבות שייערכו ב-1 לנובמבר, כאשר בין מי שבכל זאת מתייחסות לנושא יש מפלגות שלא צפויות לעבור את אחוז החסימה, כמו חופש כלכלי וצעירים בוערים . מי שכן פרסמה מצע נרחב בנושא, היא מפלגת העבודה בראשותה של מרב מיכאלי, והוא נחשף כעת כאן לראשונה.

על פי מצע המפלגה, ישנם 3 גורמים מרכזיים למשבר הדיור: "השימוש בקרקע הציבורית בישראל ככלי להשאת הכנסות למדינה ולא כאמצעי להבטחת דיור הוגן ובר השגה; היעדר הרגולציה בשוק הדירות להשכרה, בניגוד גמור לחלק ניכר ממדינות העולם המתקדמות; ונטישת מדיניות פיתוח הדיור הציבורי והדיור בר ההשגה".

על פי המצע, מחצית מקרקעות המדינה ישווקו בעלות מופחתת. "במסגרת רפורמה זו, הקרקעות האלה לא ישווקו במסגרת מכרזים של כל המרבה במחיר, ויניבו שולי רווח דקים בלבד למדינה. הקרקעות ישמשו לדיור בר השגה למשפחות ויחידים שאין ברשותם דירה למגורים".

כמו כן, יש קריאה לבנייה נרחבת של דירות להשכרה על ידי חברות ממשלתיות. במצע נכתב כי "נרחיב משמעותית את הקצאת הקרקעות הייעודית לטובת בניית דירות להשכרה (במטרה להגיע לבניית 150 אלף דירות להשכרה ב-2027-2023),לרבות לטובת השכרה לתקופות ארוכות או לכל תקופת חייו של השוכר, ובמחירי שכירות מפוקחים על ידי הממשלה. הפרויקטים ייבנו וינוהלו על ידי חברות ממשלתיות ועירוניות, על ידי קואופרטיבים ייעודיים, אגודות דיור שיתופיות ומוסדות ללא כוונת רווח, ועל ידי חברות פרטיות שיפעלו תחת פיקוח ממשלתי, תוך עידוד ותמרוץ הגופים המוסדיים להשקיע בתחום".
 

המצע קורא לפטור מלא ממס על הכנסות משכירות: "הפטור יותנה בקיום תנאי שכירות הולמת, כולל השכרה לזמן מינימלי של ארבע שנים, שבהן שכר הדירה לא יועלה מעבר לעליית המדד", אך גם להגדלת המס על בעלי 3 דירות ומעלה: "העלאת שיעור המס המוטל על השכרת דירות במקרה של בעלות על יותר משלוש דירות מעבר לדירת המגורים, במקרים אלה יושווה המס לרמת המיסוי על רווחי הון".


המצע כולל גם רפורמה מקיפה בתכנון העירוני והאצה של תהליכי התחדשות עירונית : "הרפורמה תשנה את אופי התכנון העירוני בישראל, כך שתתמעט הבנייה הפרברית ותקודם התחדשות עירונית ובנייה מרקמית, ובצדה פיתוח מסיבי של תשתיות תחבורה, פנאי, חינוך ונוף. בנוסף, נרחיב משמעותית את פעילות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נשלב יעדים חברתיים של קידום דיור בר השגה ושיפור משמעותי של ערך הנכס של בעלי הדירות, ונתמרץ רשויות מקומיות שיקדמו במהירות וביעילות תוכניות של התחדשות עירונית".
 
בנושא הדיור הציבורי מציעה המפלגה כי "המדיניות תוחלף במדיניות מתקדמת של חיזוק הדיור הציבורי, הרחבת הקריטריונים של הזכאות וטיוב עבודת החברות המשכנות. במסגרת מהלך זה, נחייב הקצאת שיעור מוגדר של דירות בכל פרויקט חדש לקנייה על ידי חברות הדיור הציבורי הממשלתיות והעירוניות, במחיר מוגדר שייקבע מראש בתנאי המכרז. בנוסף, הקריטריונים לזכאות לדיור הציבורי יורחבו. כמו כן, יאוחדו רשימות ההמתנה של משרדי השיכון והעלייה".

מפלגת העבודה אף קוראת לפטור מלא ממס על הכנסות שכירות: "הפטור יותנה בקיום תנאי שכירות הולמת, כולל השכרה לזמן מינימלי של ארבע שנים, שבהן שכר הדירה לא יועלה מעבר לעליית המדד". המפלגה קוראת גם להטלת פיקוח על תנאי הדיור, "באמצעות תיקוני חקיקה שיגבירו את הפיקוח על קיום תנאי הדיור המינימליים בדירות להשכרה, הטלת איסור על השתת דמי התיווך על השוכרים ויצירת מסלולי דיווח וטיפול מהירים ויעילים להפרות של הסכמי שכירות".

דיור ציבורי בבאר שבע. לעצור את ההזנחה (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי בבאר שבע. לעצור את ההזנחה (פורום הדיור הציבורי)

 
במקביל, קוראת העבודה להעלאת שיעור המס על בעלי יותר משלוש דירות: "העלאת שיעור המס המוטל על השכרת דירות במקרה של בעלות על יותר משלוש דירות מעבר לדירת המגורים, או במקרה של קבלת הכנסות קבועה מהשכרת יותר משלוש דירות. שיעור המס במקרים אלה יושווה לרמת המיסוי על רווחי הון".
 
פן נוסף שנכלל במצע המפלגה הוא איסור אפליה בדיור. המפלגה מציעה לחוקק חוק בנושא, "שיאסור אפליה בהשכרה ובמכירה של דירות על רקע דת, גזע, מין, נטייה מינית ועוד, בהתאם לעילות שקבועות בחוק בחוק איסור אפליה במוצרים ובשירותים ציבורים, ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דיור ציבורימרב מיכאלישוק השכירותבנייה להשכרהבחירות 2022מפלגת העבודה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...