מצע הדיור של הדר מוכתר: "להפסיק את מחיר מטרה; אין להגביל ייקור שכר דירה"

ראש מפלגת "צעירים בוערים" מציגה מצע מפתיע בתחום הדיור השולל את מבצעי הדיור ומתנגד לפיקוח על שכר דירה, צעדים מהם עשויים הצעירים ליהנות. הפתרון שלה למשבר: הגבלת מחירי הקרקע וקיצור הבירוקרטיה. "אני רוצה להכניס חברות סיניות שיבנו באטרף, לראות נוף של מנופים"

שיתוף הכתבה
הדר מוכתר (מתן אביב)הדר מוכתר (מתן אביב)

ראש מפלגת צעירים בוערים, הדר מוכתר, נחשבה עד לא מזמן תופעת טיק טוק ותו לא. ואולם לאחר שסקר שנערך על ידי מנו גבע ומכון מדגם בשיתוף iPanel, ופורסם בשבוע שעבר בחדשות 12, גילה שהרשימה שלה זוכה ל-1.5% מהקולות, החלו התקשורת והמערכת הפוליטית להתייחס אליה ברצינות רבה יותר. אמנם היא עדיין לא עוברת את אחוז החסימה והסיכוי שתעבור עודנו נמוך מאוד, אך במצב שכזה עשויה מפלגתה להשפיע על מאזן הגושים.

עם 70 אלף עוקבים בטיקטוק, מוכתר, עוד לא בת 21, רואה עצמה כנציגת הדור הצעיר ומבקשת להשמיע את קולו, בעיקר בנושא יוקר המחיה, שמשבר מחירי הדיור – לרכישה ולהשכרה - הוא חלק משמעותי ממנו. בראיון לגבי מצע הדיור שלה, הציגה מוכתר עמדות שאותן בהחלט ניתן להגדיר כמפתיעות. בין היתר, היא שללה פיקוח על גובה שכר הדירה בשוק השכירות, וכן סבורה שיש להפסיק את תוכנית מחיר למשתכן ודומיה: "יש להפסיק את מחיר למשתכן . למה צריך מחיר מטרה? למה צריך להגריל דירות? מה אנחנו בלאס וגאס בקזינו?".

איך את מציעה לפתור את משבר הדיור?

"אני חושבת שהבעיה היא שלא עושים כלום. המדינה מאפשרת שוק פרוע. המדינה לא מוכנה לעשות פעולות דרסטיות. לפתור את בעיית מחירי הדיור לא ייקח שנה, לא שנתיים. זה ייקח עשור. אני היחידה שאומרת את זה. אתה לא תיפול מהכיסא אם אומר לך שצריך להגדיל את ההתחדשות העירונית באזורי הביקוש. אתה לא תיפול מהכיסא אם אני אגיד לך שצריך לצמצם את הזמן של היתר הבנייה. אין בעיה של כוח אדם, יש יותר מדי כוח אדם לא יעיל. יש בעיה שאין לכוח האדם דדליין".

יש אנשים שעושים ימבה כסף מנדל"ן, אני לא מרחמת על קבלנים ויזמים. יש מחירים פסיכיים לדירות. אם אנחנו הולכים להוריד את מחירי הדיור, זה הולך להיות דרסטי. הייתי בהרצאה, מישהו אמר לי 'יש לי חמש דירות, דיר באלק את מורידה את מחירי הדיור'. אמרתי לו 'אתה לא קהל היעד שלי, אל תצביע לי'"

עוד מציעה מוכתר שהמדינה תיתן קרקעות בחינם, או שיהיה מחיר מקסימום שבו צריך לשווק. "לא הגיוני ששני שלישים זה מחיר הקרקע. בפריפריה צריך לתת קרקעות בחינם או במחיר קבוע. בנוסף, צריך לדאוג למקומות עבודה בפריפריה. אנשים לא יגיעו לקצרין. אתה צריך לתת קרקעות למפעלים, להייטק ולתת מענקים. אני רוצה שחיפה, ירושלים ובאר שבע יהיו תל אביב שתיים. לא הגיוני שבישראל תהיה לך רק תל אביב. בקיצור, בגדול התחדשות עירונית ומתן קרקעות, הקטנת הרגולציה. המדינה עשתה ים כסף מנדל"ן ומשתמשת בו לבחירות במקום לעזור לצעירים".

מוכתר מציינת גם את הדרך שלה להגדלת ההיצע: "אני רוצה להכניס חברות סיניות שיבנו באטרף. אני רוצה לראות נוף של מנופים. כשרוצים לבנות יש כסף. מצדי תבנו בתים צנועים. אפשר לבנות דירות קטנות ולמכור בזול".

האם בגיבוש המצע לקחו חלק מומחים? אקדמאים? 

"לא. פיתחתי אותו בעצמי"

"החברות הממשלתיות מושחתות"

גם בתחום השכירות כאמור מציגה מוכתר מצע מפתיע. לדבריה, "לא צריך להיות פיקוח, אבל צריכה להיות השכרה ארוכת טווח. לא המדינה צריכה לעשות את זה. החברות הממשלתיות מושחתות. המדינה צריכה לחלק קרקעות בחינם ליזמים בתנאי שיקצו דירות לשכירות ארוכת טווח".

מה עמדתכם לגבי הגדלת מס הרכישה שבוצעה בנובמבר על רוכשי דירות להשקעה?

"אני חושבת שצריך להיות מס על משקיעים. כרגע המס על המשקיעים בסדר. אבל זה מורכב מאוד. מצד אחד אם אתה ממסה את המשקיעים, שוק השכירות קטן. אם אתה מוריד את המס, שוק השכירות גדל אבל הדירות מתייקרות. אני לא חושבת שיש שחור לבן. צריכה להיות נקודת איזון. צריך לשאול מה אנחנו עושים בנוסף לזה - האם מגדילים את שוק השכירות? אין תשובות חד משמעיות".

האם יש לכם עמדה לגבי תיקון חוק המכר? הקבלנים טוענים שזה חוק פופוליסטי שמייקר את הדירות. 

"אני לא מכירה את הנושא. אבל אני יכולה לומר שיש אנשים שעושים ימבה כסף מנדל"ן, אני לא מרחמת על קבלנים ויזמים. יש מחירים פסיכיים לדירות. אם אנחנו הולכים להוריד את מחירי הדיור, זה הולך להיות דרסטי. הייתי בהרצאה, מישהו אמר לי 'יש לי חמש דירות, דיר באלק את מורידה את מחירי הדיור'. אמרתי לו 'אתה לא קהל היעד שלי, אל תצביע לי'".

את אומרת שזה ייקח זמן, אבל מה לגבי פתרונות קצרי טווח?

"אם אתה רוצה שיהיו דירות במיליון שקל זה לוקח זמן. אני היחידה שאומרת את זה. אין פתרונות קסם, אולי רק שכירות ארוכת טווח שנפתח עם מומחים".

מה עמדתך לגבי העלאת הריבית?

"העלאת הריבית זה צעד טוב. כל העולם באינפלציה. היינו חייבים להעלות ריבית. בטווח קצר זה יכול לעזור לשוק הזה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיורהדר מוכתרבחירות 2022מפלגת צעירים בוערים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...