תוכנית המתאר של פתח תקווה הופקדה: עד שנת 2040 העיר תכפיל את כמות האוכלוסייה ל-460 אלף איש

התוכנית הופקדה היום בוועדת התכנון המחוזית, במרכז התוכנית, 63,500 יח"ד חדשות ו-3,800,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר. מרבית הבנייה החדשה תתבצע במסגרת התחדשות עירונית

שיתוף הכתבה
שירה ברנד, יו"ר הוועדה המחוזית מרכז (ניב קנטור)שירה ברנד, יו"ר הוועדה המחוזית מרכז (ניב קנטור)

פתח תקווה העיר החמישית בגודלה, כמעט הולכת להכפיל את עצמה. וועדת התכנון המחוזית בראשות שירה ברנד החליטה להפקיד היום את תוכנית המתאר הכוללנית של העיר פתח תקווה לשנת 2040. מנתוני התוכנית עולה כי בעוד  אוכלוסיית העיר מונה כ-250 אלף איש, הרי שבשנת 2040 העיר צפויה לאכלס כ- 460,000 איש, כמעט כפול מממספר האוכלוסייה כיום. על הדיונים הראשוניים בוועדה המחוזית, לקראת הפקדת התוכנית דיווחנו כאן בתחילת השבוע.

במסגרת התוכנית ייבנו עוד 63,500 יח"ד חדשות, מעבר ל-83,300 יח"ד הקיימות כיום, וכן תוספת של כ-3,800,000 מ"ר לצורכי תעסוקה ומסחר, מעבר ל-11,300,000 מ"ר שיש כיום. התוכנית קובעת בינוי של עד 45 קומות לתעסוקה ו-35 קומות למגורים לאורך צירי התחבורה הראשיים בעיר. השטח המוניציפלי של העיר יושב על 36,000 דונם, אך התוכנית הנוכחית מתייחסת ל-26,000 דונם. זאת משום שלעיר תוכנית מתאר נוספת עבור מרחב נחל ירקון- תוכנית תממ 10/3.

כמה נתונים על העיר פתח תקווה, מתוך דברי ההסבר לתוכנית, "פתח תקווה הוקמה בשנת 1,878 והייתה למושבה החקלאית היהודית הראשונה בארץ ישראל. בשנת 1,937 זכתה במעמד מוניציפלי של עיר ובעשרים השנים האחרונות חוותה תנופת בניה גדולה, אשר הובילה לגידול אוכלוסייה ומיקמה אותה בין הערים הגדולות בארץ ובמטרופולין בפרט, נתוני ההגירה לעיר, מציגים אותה כבעלת קצב גידול מהגבוהות בארץ.

שטח השיפוט של פתח תקווה הינו כ-36,000 דונם, מתוכם שטחים פתוחים בהיקף של כ-10,000 דונם. חלקם מהווים עתודות קרקע להרחבת העיר וחלקם עתידים לשמש לפנאי ונופש" לאור זאת נכתב: "גודלה של העיר ותהליכי הפיתוח בה מחייבים מדיניות תכנון מושכלת החותרת להשגת היעדים הלאומיים בשילוב המטרות העירוניות, תוך ניצול המשאב האנושי של העיר לשימור המורשת התרבותית שלה ולהגדיל את מרחב האפשרויות שיש לעיר להציע על מנת לעמוד בתחרות מול ערים אחרות"

התוכנית הכוללנית נערכה על ידי משרד האדריכלים פרחי-צפריר. התוכנית תאפשר לעיר לקדם פיתוח במגוון היבטים- תחבורה, התחדשות עירונית , תעסוקה, ועוד: 

חיזוק הקשר של העיר לפארק הירקון- על ידי הקמת חיבורים במרחב הציבורי, רחובות ושדרות, טיפוח תחנות הרכבת סגולה וקריית אריה כשערים תחבורתיים מרכזיים. נוסף על כך, התוכנית שמה דגש על המרחב הציבורי: פיתוח מערך השטחים הציבוריים הכולל הקמת שדרות ירוקות, רחובות עירוניים פעילים, גנים, פארקים וכיכרות. 

גידול בשטחי תעסוקה- התוכנית כוללת חיזוק משמעותי של היקף הפעילות העסקית בעיר על ידי הרחבתה ושדרוגה, עידוד של התחדשות עירונית באזורי התעסוקה באמצעות הגדלת זכויות בנייה ותוך חיזוק וטיפוח המרחב הציבורי, התשתיות והשירותים.

התחדשות עירונית - התוכנית קובעת הנחיות לאזורים להתחדשות עירונית בעיר, בין השאר בשכונות: אורלוב, עמישב, אחדות, יוספטל, רמת ורבר ועל ציר ז'בוטינסקי שחוצה את העיר ממזרח-למערב. 

תחבורה ותשתיות- התוכנית כוללת שיפור מערך התחבורה העירוני על ידי שדרוג תשתיות התחבורה, תוך התבססות על הרכבת הקלה בציר ז'בוטינסקי, תחנות המטרו המתוכננות, תחנות הרכבת הקיימות בסגולה וקריית אריה, תוך קביעת צירי העדפה לתחבורה ציבורית (נת"צ) ומערך שבילים אופניים.  

יו''ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, שירה ברנד, ציינה כי "לנוכח מגמות הפיתוח האינטנסיביות בעיר, לרבות תוכניות להתחדשות עירונית בהיקף נרחב, ישנה חשיבות רבה בקידום תכנון מושכל בראיה כוללת וזיהוי האזורים להכוונה והעצמה של הפיתוח, לעומת האזורים לטיפוח המרקם הקיים. התוכנית מציעה את האיזון הנכון כאשר לאורך צירי הרכבת הקלה, המטרו ומוקדי תחבורה ציבורית מוצע פיתוח אינטנסיבי והעצמה גבוהה של הבינוי ומוקדי התעסוקה. התוכנית מתייחסת בנוסף להיבטי השימור ונותנת מענה לשטחים הפתוחים הנדרשים לרווחת התושבים". 

מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן, ציין "התוכנית שמה דגש מיוחד על נושא ההתחדשות העירונית, ניצול יעיל ונכון של מערך התחבורה הציבורית במטרופולין לרבות הקישוריות למרחב בדגש על הולך הרגל. להבטחת יישום התוכנית ומימוש היעדים שנקבעו בה, קובעת התוכנית הנחיות לתכנון מלאי השטחים למבני ציבור והשטחים הפתוחים הנדרשים ונותנת מענה לשטחי תעסוקה ומסחר לחיזוק הכלכלה העירונית".

לעיון התוכנית המלאה- 410-0491563 לחצו כאן
לעיון בתוכנית המתאר לנחל ירקון- תממ 10/3 לחצו כאן 


 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שירה ברנדפתח תקווהוועדה מחוזית מחוז מרכזתוכנית מתאר כוללנית לפתח תקווה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...