העליון החליט: תוכנית אפולוניה בהרצליה תוחזר לדיון נוסף – ההחלטה להפקידה תבוטל

זאת לאחר שהתברר כי עריכתו של סקר הסיכונים נדחה לשלב מאוחר יותר בתוכנית – למרות שידוע כי הקרקעות ומי התהום באזור מזוהמים • ראש העיר משה פדלון: "מי שזכה היום אלו הטבע ובעלי החיים" • פסק הדין המלא - בכתבה

שיתוף הכתבה
שופט העליון עוזי פוגלמן. "דחיית קבלת הנתונים לשלב הביצוע של התוכנית מוסיפה ופוגעת בשיתוף הציבור" (אתר בתי המשפט)שופט העליון עוזי פוגלמן. "דחיית קבלת הנתונים לשלב הביצוע של התוכנית מוסיפה ופוגעת בשיתוף הציבור" (אתר בתי המשפט)

דרמה בכל הנוגע לתוכנית אפולוניה בהרצליה: בית המשפט העליון, בהרכב של שבעה שופטים, החליט לבטל את ההחלטה על הפקדת התוכנית, ולהחזירה לדיון נוסף במוסדות התכנון הרלוונטיים. זאת, על רקע העובדה כי במתחם קרקעות ומי תהום מזוהמים, וכי הוותמ"ל, כך על פי בית המשפט, לא קיבלה את התשתית העובדתית הנדרשת כדי לבחון את התוכנית בהקשר זה.

כפי שפרסמנו כאן, עוד ביולי 2019 ביקשה עיריית הרצליה לערוך דיון נוסף בתוכנית אפולוניה, וזאת לאחר החלטה קודמת של העליון באשר לתוכנית, בהרכב מצומצם יותר. היום (ה') החליט הרכב מורחב של שבעה שופטים על ביטול הפקדת התוכנית, ובכך העניק ניצחון מסוים בקרב על התוכנית לעיריית הרצליה, לעמותת אדם טבע ודין ולתושבים בשכונות סמוכות, שדרשו את הדיון הנוסף.

תוכנית אפולוניה, או "אקו-פארק אפולוניה" כפי שהיא מוגדרת על ידי העירייה, היא תמ"ל 1004/א, משתרעת על שטח של כ-1,000 דונם מצפון לשכונת נוף ים בהרצליה, ונועדה להסדיר את הקמתה של שכונת מגורים בהיקף של כ-3,000 יחידות דיור ומבנים נוספים לצד פיתוח הגן הלאומי אפולוניה.

הדיון נסב סביב שאלת הפקדתה ואישורה של התוכנית ביחס למתחם הכולל קרקעות ומי תהום מזוהמים, בטרם ביצוע סקר סיכונים סביבתי. יש לציין כי לתוכנית הוגשו לא פחות מ-260 התנגדויות שונות

הדיון נסב סביב שאלת הפקדתה ואישורה של התוכנית ביחס למתחם הכולל קרקעות ומי תהום מזוהמים, בטרם ביצוע סקר סיכונים סביבתי. יש לציין כי לתוכנית הוגשו לא פחות מ-260 התנגדויות שונות.

השופט עוזי פוגלמן, שניהל את הדיון, אמר כי "בחינת התשתית העובדתית שהוצגה לפני הוועדה מעלה כי זו הייתה חסרה, וכי נתונים אלה היו חיוניים לקבלת הכרעות תכנוניות מהותיות בדיון בתוכנית, שמכוחה ניתן להוציא היתרי בנייה. בהינתן הזיהומים החמורים שקיימים במתחם, כמו גם היעדר מניעה לאסוף את הנתונים, הפגם האמור בהליך קבלת החלטות הוועדה יורד לשורש המעשה המנהלי. דחיית קבלת הנתונים לשלב הביצוע של התוכנית, והותרת הדיון בהשלכותיהם לצוות המלווה לא מרפאת את הפגם האמור, והיא מוסיפה ופוגעת בשיתוף הציבור, העומד בלב ההליך התכנוני.

בחינת התשתית העובדתית שהוצגה לפני הוועדה מעלה כי זו הייתה חסרה, וכי נתונים אלה היו חיוניים לקבלת הכרעות תכנוניות מהותיות בדיון בתוכנית, שמכוחה ניתן להוציא היתרי בנייה

אני מציע כי נורה, בהסכמת משיבי המדינה, על ביטול ההחלטות להפקיד ולאשר את תמ"ל 1004/א, ועל החזרת הדיון בשאלת ההפקדה למוסד התכנון המוסמך, וזאת בהתאם לקביעות לעיל לגבי הנתונים הנדרשים לקבלת ההכרעות התכנוניות בתוכנית מן הסוג דנן. כפי שהובהר בפסק הדין נושא הבקשות לדיון נוסף, אין באמור כדי לפתוח מחדש את הדיון בתוכנית על כל היבטיה, אלא רק בשינויים הנובעים מהנתונים שיתקבלו לגבי זיהומי הקרקע ומי התהום".

ההצעה התקבלה ברוב של שישה נגד אחד. השופטת ענת ברון, למשל, אמרה כי "אין חולק שב'מתחם אפולוניה, המיועד להקמת שכונת מגורים ובה אלפי יחידות דיור לצד פיתוח הגן הלאומי השוכן במקום, קיימים זיהומי קרקע ומי תהום חמורים; וכי התמונה המלאה והעדכנית בנושא זה לא עמדה לעיני הוותמ"ל בעת שהחליטה על הפקדת התוכנית החלה על המתחם ואישורה. כך משעה שעריכתו של 'סקר סיכונים' נדחתה לשלב ביצוע התוכנית והוצאת היתרים. התנהלות זאת יש בה משום היפוך יוצרות שלא ניתן להותירו".

התמונה המלאה והעדכנית בנושא זה לא עמדה לעיני הוותמ"ל בעת שהחליטה על הפקדת התוכנית החלה על המתחם ואישורה. כך משעה שעריכתו של 'סקר סיכונים' נדחתה לשלב ביצוע התוכנית והוצאת היתרים. התנהלות זאת יש בה משום היפוך יוצרות שלא ניתן להותירו"

השופט יצחק עמית הוסיף ואמר: "התשתית העובדתית שעמדה לנגד עיני הוועדה עובר להחלטתה להפקיד את התוכנית ולאשרה – הייתה חסרה; יש להשיב את הדיון למוסד התכנון המוסמך לצורך דיון מחדש בשאלת הפקדתה".

ראש העיר משה פדלון בירך על ההחלטה והוסיף כי "יותר מכול מי שזכה היום אלו הטבע ובעלי החיים הנדירים". הינה דברים שאמר לאחר ההחלטה:

פדלון הודה גם לתושבי העיר שנטלו חלק במאבק, הן כנגד גורמי התכנון במדינה שניסו לחמוס ברגל גסה את חלקת הטבע האחרונה באזור השרון. "בזכות החלטת בית המשפט יוכלו ילדינו והדורות הבאים להכיר בעלי חיים וצמחייה ארץ ישראלית שהולכת ונעלמת ממחוזותינו. עיריית הרצליה תמשיך בפעולות השימור של אקו-פארק לאומי אפולוניה, עם הדרכות, סיורים ותוכניות חינוכיות".

לעיון בפסק הדין במלואו לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה פדלוןעיריית הרצליהבית המשפט העליוןהשופט יצחק עמיתהשופט יוסף אלרוןהשופט מני מזוזהשופטת ענת ברוןהשופטת דפנה ברק-ארזהשופט עוזי פוגלמןתוכנית אפולוניהאדם טבע ודיןהשופטת יעל וילנר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...