תוכנית אפולוניה: עיריית הרצליה ובעלי קרקעות דורשים דיון נוסף

העירייה, כמו גם בעלי הקרקעות, דורשים מבית המשפט העליון לדון שוב בהחלטתו האחרונה • "הלכה שהשלכותיה הן בגדר 'דיני נפשות', ומחייבת עיון מחדש בהרכב מורחב"

שיתוף הכתבה
הדמיית תוכנית אפולוניה - הרצליה הדמיית תוכנית אפולוניה - הרצליה

תוכנית אפולוניה של הוותמ"ל תשוב לדיון נוסף בבית המשפט העליון? עיריית הרצליה, וכן שני בעלי קרקעות בתחומי התוכנית, הגישו ביום חמישי האחרון, בנפרד, בקשות לדיון מחדש בפסיקת בית המשפט העליון, אשר אישרה את קידומה של תוכנית המגורים השנויה במחלוקת במערב העיר.

כזכור, העליון הפך בסוף החודש האחרון החלטה קודמת של בית המשפט המחוזי בתל אביב וקבע כי ניתן לקדם במסלול הוותמ"ל את התוכנית להקמת שכונה חדשה בת 2,700 יח"ד בעיר. ראש העיר משה פדלון הכריז כי ינסה לעצור את התוכנית למרות הפסיקה – ואף פנה לשר האוצר, משה כחלון, בנושא. כעת הוגשה כאמור העתירה, הן על ידי עיריית הרצליה והוועדה המקומית, והן על ידי בעלי קרקעות הכלולות בתוכנית.

בעלי הקרקעות, אשר טוענים כי מאחוריהם בעלי קרקעות אחרים שלא לקחו חלק בהליך המשפטי, אך מרגישים נפגעים "פגיעה אנושה" מהחלטת בית המשפט העליון, כתבו בעתירתם כי ההחלטה עשויה להוביל להפקעת קרקעותיהם ללא כל פיצוי.

העותרים הגישו את עתירתם לעליון באמצעות עו"ד יהושע דיאמנט , וטענו בה כי בדיון הקודם שהתקיים סביב התוכנית בעליון, נקבעה החלטה חדשה ותקדימית בהלכות התכנון והבנייה, שמובילה לאפליה ולחוסר שוויון ומאפשרת פגיעה באופן קיצוני בשוויון בין בעלים שונים אשר כלולים באותה חטיבת קרקע, והכלולים יחד באותה תוכנית בנין עיר. 

לטענת העותרים, בתוכנית אפולוניה נקבע כי למדינה יוקצו זכויות במתחם המיועד למגורים, מלונאות ומסחר, ואילו מקרקעין אחרים, בין היתר של העותרים, יועדו לדרכים, לשצ"פים, לבנייני ציבור, לכבישים ולמחלף.

"ההחלטה קובעת כי אין מניעה להקצות לקבוצת בעלים אחת את מתחם א', לדוגמה, שבו ישנן זכיות בנייה בשווי רב, ומאידך להקצות לקבוצת בעלים אחרת את מתחם ב' המיועד לצורכי ציבור או שיש בו זכויות בנייה בשווי מופחת או אפסי", נכתב בעתירה. "כך ניתן הכשר, הלכה למעשה, לתכנון שכונות בישראל שבהן יוקצו, למשל, לקבוצת בעלים אחת כל זכויות הבנייה, ולקבוצה אחרת כל מגרשי החניה והפארקים, וזאת מבלי לבצע באותה תוכנית הליך של איחוד וחלוקה בין כל הבעלים הכלולים באותה תוכנית".

גם עיריית הרצליה התמקדה בעתירתה בהשלכות הפסיקה מבחינה תכנונית: "פסק הדין יוצר הלכה חדשה, המאפשרת קידום תוכניות על בסיס עובדתי חלקי בלבד, במודע ובמוצהר, תוך דחיית האפשרות להשלמת פרטים מהותיים ביותר.

הלכה זו הינה הלכה קשה, רבת חשיבות וחידוש, ואף עומדת בסתירה להלכה נוספת של בית המשפט העליון, לעניין מימוש זכות ההתנגדות על יסוד מלוא התשתית העובדתית הרלוונטית. הותרתה של הלכה מחייבת של בית המשפט העליון, המתירה קידום תכניות על בסיס עובדתי חלקי בלבד, פוגעת בזכות ההתנגדות ובזכות הציבור להשמיע את עמדתו וטענותיו ביחס לתוכנית".

בעלי הקרקעות העותרים לא הסתפקו בכך, וטענו כי החלטתו של בית הדין העליון עשויה להוביל, אם תאושר התוכנית, להפקעת קרקעותיהם מבלי שיקבלו כל פיצוי. לדבריהם, הוותמ"ל כלל לא שקלה את שתי האפשרויות – הפקעה או איחוד וחלוקה – אלא פשוט קיבלה את בקשת רשות מקרקעי ישראל להפקעת מקרקעי העותרים.

"המשיבים קיבלו החלטה לייעד את מקרקעי העותרים להפקעה בהתעלם מן העובדה אשר אמורה הייתה להיות בידיעתם, כי משמעות ההחלטה היא היתכנות של הפקעת מקרקעי הבעלים ללא תשלום כל פיצוי", כתבו העותרים. "התוצאה היא שמעתה תהייה רשאית כל אחת מרשויות התכנון לנהוג ולהחליט ככל העולה על רוחה, בכל תוכנית בניין עיר במדינה שיש בה ייעודים שונים".

אישור התוכנית בוותמ"ל – על סמך מידע חסר, ובמודע

עיריית הרצליה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה התמקדו בעתירתן בעיקר בנושא ההשלכות הסביבתיות של אישור התוכנית – כפי שטען ראש העיר פדלון לא פעם. בעתירה נכתב כי מדובר "בבריאות הציבור ובדיני נפשות: במסגרת ההליכים הוכח כי 'ריצת' הוותמ"ל לאשר כ-3,000 יח"ד על קרקע שידוע בוודאות כי הינה מזוהמת בחומרים מסוכנים ביותר, ושאין כל מחלוקת לגבי כך, נשענה על מידע חסר במודע, וכן על קונספציות שגויות.

חרף כל זאת, ואף שהוצהר פעם אחר פעם בפני בית המשפט הנכבד כי סקר הסיכונים יושלם במועד קרוב – טרם הושלמו סקרים אלה, ומטעם בלתי מובן ממאנת המדינה לאפשר את שיתוף הציבור בממצאים, תוך מימוש זכות הטיעון אם וכיצד הממצאים שיתגלו ישפיעו על התכנון. משכך עולה הצורך בקיומו של דיון נוסף, בהרכב מורחב, על מנת לבחון מחדש את ההלכה החדשה ואת השלכותיה, הן מבחינת עקרונות היסוד של המשפט המנהלי, הן מבחינת דיני התכנון והבנייה, עקרון השקיפות וזכות ההתנגדות, ובנוסף, וייתכן שאף חשוב מכל אלו - מבחינת ההשלכות על בריאותו של הציבור".

על רקע העתירה אמר ראש העיר כי "תוכנית הבנייה תחסל באופן טוטאלי את אחת מפיסות הטבע היחידות שעוד נותרו לנו, ותפֵר את המרקם הטבעי הקיים בשמורה. מדובר באזור עשיר בעשרות זני בעלי חיים, צבאים, תנים וזוחלים, שפע של תוצרים ארכיאולוגיים למן התקופות המוקדמות ביותר ועושר בוטני מדהים. לעיריית הרצליה יש תוכנית להפוך את המקום לפארק אקולוגי-ארכיאולוגי, שיהווה אטרקציית תיירות בינלאומית".

תוכנית אפולוניה, הידועה גם בשם תמ"ל/1004/א, היא תוכנית להקמת שכונה חדשה במערב העיר, שבה יהיו כמעט 2,700 יחידות דיור. על פי התוכנית יוקמו גם שטחי מלונאות, מסחר ותעסוקה וספורט, ושטחה הכולל הוא כ-1,000 דונם.


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט העליון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...