העליון: "אפולוניה בוותמ"ל - ניסיון להעביר פיל בקוף מחט"

העליון העביר ביקורת על קידום תוכנית הענק במערב הרצליה במסלול מהיר, אולם בדעת רוב אישר אותה; בתגובה, ראש העיר פנה ישירות לכחלון בניסיון לעצור התוכנית

שיתוף הכתבה
העליון: "אפולוניה בוותמ"ל - ניסיון להעביר פיל בקוף מחט"העליון: "אפולוניה בוותמ"ל - ניסיון להעביר פיל בקוף מחט"

לאחר שבית המשפט העליון הפך אתמול את החלטת בית המשפט המחוזי, וקבע כי תוכנית הבנייה הגדולה של שכונת אפולוניה במערב הרצליה, הכוללת הקמת 2,700 דירות, תוכל להיות מאושרת במסלול המהיר של הוותמ"ל (תמ"ל 1004/א - אפולוניה - גן לאומי ושכונת מגורים), פנה ראש עיריית הרצליה משה פדלון ישירות לשר האוצר משה כחלון, בניסיון לעצור את קידום הפרויקט בקבינט הדיור.

פדלון ציין, כי תוצאות ערעור המדינה בעניין תוכנית אפולוניה "קשות ומאכזבות". לדבריו, "הוותמ"ל תפגע באופן ישיר במאות אלפי תושבי השרון שפארק אפולוניה הוא חלק מנוף מולדתם", מאחר ולדבריו "אין שום היתכנות תשתיתית להעמיס שם כ-3,000 יחידות דיור, ולא נעשו שום צעדים גם בעניין". 

כאמור, בדעת רוב (השופטים יוסף אלרון ויעל וילנר, נגד דעתו של השופט יצחק עמית), דחה העליון ביום רביעי את החלטת בית המשפט המחוזי, שקבע כי התוכנית לא התייחסה כראוי לזיהומים סביבתיים בשטח התוכנית ולא נקבעה בה שלביות בין ניקוי השטח לבין יתרת העבודות.  

[quote]

לדברי השופט אלרון, "אף אם היה מקום לכלול את נתוני סקר הסיכונים בתסקיר, איני סבור כי החלטת הוותמ"ל שלא לעמוד על כך, יש בה כדי להוות פגם היורד לשורש העניין המצדיק את ביטול החלטתה להפקיד ולאשר את התכנית, משנקבע בתכנית כי לא יינתנו היתרי בנייה מכוחה אלא לאחר השלמת סקר הסיכונים וכי יוקם צוות מלווה שתפקידו להבטיח בין היתר מענה ל'היבטים סביבתיים בין השאר ביחס לזיהום המים והקרקע'".

השופט עמית, בדעת מיעוט כאמור, ציין כי "האתגרים התכנוניים והביצועיים הכרוכים במימוש התכנית, הם אתגרים משמעותיים. לפנינו תא שטח מורכב, ייחודי, פתולוגי, המשתרע על שטח של כאלף דונם, שחלקו מיועד לשמש לשמורות וגנים וחלקו מיועד לשימוש עירוני". עמית הדגיש כי חלק מן הקרקעות ומי התהום מזוהמים "בזיהום חמור", בעקבות פעילות ארוכת שנים של מפעל תע"ש במקום. בנוסף, התכנית מציבה גם אתגר תחבורתי משמעותי, הכולל הקמת מחלף בכביש החוף".

העליון נדרש בין השאר להליכים המואצים בוותמ"ל – ועדת העל שהוקמה כדי לקדם במהירות מתחמי מגורים גדולים, ופה אחד נפסק כי התוכנית מתאימה ל"נתיב המהיר" של הוותמ"ל.

עם כל הזאת, השופט עמית ציין כי "שאיפתם של גורמי התכנון 'לשחרר את הפקק' ולזרז את הליכי התכנון היא מובנת וראויה. ברם, במבט מלמעלה, התמונה הלכאורית המתקבלת היא כי מדובר בתכנית מורכבת, שמעצם טיבה כרוכה בהליכי תכנון וביצוע ממושכים. בהפרזת מה, ניתן לדמות את הבחירה להכניס את התכנית ל'מכבש התכנוני' ול'נתיב המהיר' של חוק הותמ"ל, כניסיון להעביר פיל בקוף של מחט, ולדחוף את הפיל חזק ככל הניתן כדי להשלים את המלאכה, מבלי ליתן את מלוא הדעת על הנזקים שעלולים להיגרם לפיל (ולסביבתו) עקב כך".

השופט עמית הדגיש כי "אין בכוונתי לרמוז כי הפרויקט דנן עלול להתברר כבכייה לדורות, ואיני מביע כל עמדה לגבי טיבו. ברם, ככל שמדובר בשאלת התאמת התכנית לפסי הרכבת המהירים של החוק, ספק רב אם יש הצדקה לניסיון לדחוק אותה לתוך סד הזמנים ההדוק של חוק הוותמ"ל, חלף המשך קידומה במסלול התכנוני הרגיל. אוסיף, כי בהינתן משך הביצוע הארוך הצפוי לתכנית, אף ספק אם יש בה כדי לקדם את תכלית החוק, שכזכור נחקק כהוראת שעה במטרה להתמודד עם משבר הדיור ולהגדיל את היצע הדירות למגורים".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט העליוןתוכנית אפולוניההשופט יוסף אלרוןהשופטת יעל וילנרהשופט יצחק עמית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...