"הורדת מס הרכישה תייצר כ-15,000 דירות להשכרה"

רגע לפני שהוראת השעה מימי שר האוצר כחלון מסתיימת, נאספות עוד ועוד תגובות למהלך • רבים מאנשי הענף טוענים כי החלטה זו אינה מספיקה: "עדיף היה לבטל את מס הרכישה לגמרי, ולא רק לקהל המשקיעים"

שיתוף הכתבה
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו (כפיר סיון)נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו (כפיר סיון)

אתמול (ג') בשעות הערב אישרה ועדת הכספים של הכנסת, במסגרת הדיונים על אישור תוכנית הסיוע והמענקים של הממשלה, להעביר לקריאה שנייה ושלישית את החלטת שר האוצר, ישראל כץ, להורדה מיידית של מס הרכישה על דירה שנייה ל-5%, ובכך להביא לסיומה של הוראת השעה המפורסמת מימי השר משה כחלון. החלטת השר כץ צפויה לקבל אישור רשמי בקרוב, והתגובות מצד גורמים שונים בענף הנדל"ן כבר מגיעות.

התאחדות הקבלנים בוני הארץ פרסמה את תגובתה, ובה נתונים באשר להשלכות המהלך: "ביטול התוספת למס הרכישה על דירות ייצר בשנה הקרובה תוספת של כ-15 אלף דירות להשכרה", נכתב בהודעת ההתאחדות, שציינה כי אגף הכלכלה שלה העריך לפני כמה חודשים ב-5.5 מיליארד שקל את תוספת ההכנסות השנתית למדינה במקרה של ביטול מלא של המס. "הכנסות המדינה ממשקיעים בתקופה שלאחר העלאת מס הרכישה על השקעה בדירות עמדה על 1.7 מיליארד שקל בשנה", נכתב בהודעה.

תוספת של פעילות השקעה בדירות מחויבת המציאות עתה, כדי לתמוך בהמשך הפעלת ענף הבנייה ובדחיפת המשק ליציאה מהמשבר בהמשך"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר בעקבות האישור המתקרב: "אני מברך את השר ישראל כץ על קבלת החלטה מצוינת שהעביר בזמן קצר. ההחלטה על הפחתת מס הרכישה למשקיעים בדירות היא החלטה בכיוון הנכון. היא תבטיח שהמשק ייצר תוספת מהותית מאוד של דירות לסל הדירות להשכרה במשק. 

על הצורך האדיר בדירות השכרה אפשר ללמוד כעת מהדיווחים של המערכת הפיננסים על הקפאון בשוק המשכנתאות, ומהקשיים שצופים אנשיה בתחום זה בהמשך. תוספת של פעילות השקעה בדירות מחויבת המציאות עתה, כדי לתמוך בהמשך הפעלת ענף הבנייה ובדחיפת המשק ליציאה מהמשבר בהמשך".

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו , אומר מנגד: "ההחלטה להוריד את מס הרכישה למשקיעים בעייתית ביותר, משלוש סיבות עיקריות: האחת, היא בבחינת מעט מידי ומאוחר מידי. מדוע לא ביטלו לחלוטין את מס הרכישה עבור רוכשי דירה ראשונה? בכך גם יקלו עליהם וגם יתניעו את שוק הדיור, במיוחד בעידן שלאחר הקורונה. 

העובדה שהורידו את מס הרכישה רק למשקיעים ולא לרוכשי דירה ראשונה עלולה לתמוך בעלייה מחודשת ועשויה אפילו לתדלק את מחירי הדיור, דווקא לאחר תקופה של בלימת עליית המחירים"

השנייה, עצם ההורדה מ-8 אחוזים ל-5 אחוזים איננה מספקת, ואם כבר הולכים על מהלך שכזה, מדוע לא להוריד ל-2.5 אחוזים ובכך להתניע את שוק המשקיעים שממילא כמעט אינו קיים יום? השלישית, והיא המעניינת ביותר: העובדה שהורידו את מס הרכישה רק למשקיעים ולא לרוכשי דירה ראשונה עלולה לתמוך בעלייה מחודשת ועשויה אפילו לתדלק את מחירי הדיור, דווקא לאחר תקופה של בלימת עליית המחירים. מי שייפגע מכך ראשון יהיו דווקא הזכאים והציבור הכללי של רוכשי הדירות".

על מנת להחזיר את המשקיעים יש לכלול בהוראת שעה הורדה מוחלטת,  לתקופה קצובה, של מס הרכישה, ולייצר עבורם מסלול ירוק של פטור ממיסוי וארנונה לשנה הקרובה"

אמיר רוזנבלום, בעלי חברת עידן שני, יועץ מומחה לניהול ואחזקת מבני יוקרה ונכסי משקיעים: "ההחלטה היא בהחלט הצהרת כוונות טובה, לאחר כחמש שנים שבהן המשקיעים הודרו מהשוק, אולם ממש איננה מספקת. על מנת להחזיר את המשקיעים יש לכלול בהוראת שעה הורדה מוחלטת,  לתקופה קצובה, של מס הרכישה, ולייצר עבורם מסלול ירוק של פטור ממיסוי וארנונה לשנה הקרובה, ולו רק כ'בלון ניסוי' להחזרתם".

ביטול מס הרכישה בהוראת שעה הינו מהלך שיעורר את השוק משמעותית עבור כל קהלי היעד, ויבטיח הזרמת כספים רבים לקופת המדינה מתשלומי המס"

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים במחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "קידום המהלך ללא הגדרת אזורים גאוגרפיים הוא עליית מדרגה ומהווה זריקת מרץ לשוק כעת. עם זאת, עדיף היה לבטל את מס הרכישה לגמרי, ולא רק לקהל המשקיעים - כפי שאני חוזר ומצהיר מאז קמה הממשלה החדשה ולאור המשבר במשק בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. ביטול מס הרכישה בהוראת שעה הינו מהלך שיעורר את השוק משמעותית עבור כל קהלי היעד, ויבטיח הזרמת כספים רבים לקופת המדינה מתשלומי המס".

"המשקיעים אינם אויב העם, יש להם מקום בשוק הנדל"ן"

עו"ד צבי שוב , מומחה בנדל"ן ובתכנון ובנייה: "מס הרכישה הוא לא מס צודק אלא מס עקיף, מס שאין לו קשר להשבחת הקרקע ולרווח של הפרט. הוא משמש כלי לגביית מיסים ועולה ויורד לפי האינטרסים של המדינה. אני מאמין שעדיף אפילו להחליט על תקופת זמן מוגבלת שבה מס הרכישה יבוטל לחלוטין, זאת על מנת לאפשר תזוזה בשוק הנדל"ן, בייחוד בתקופה של קיפאון כמו זו שבה אנו נמצאים כיום. ראינו כי העלאת המס לא הצליחה להוריד את 'המשקיעים' לחלוטין, והם המשיכו לרכוש דירות למרות המיסוי הגבוה, בהיעדר חלופות השקעה".

העלאת המס לא הצליחה להוריד את 'המשקיעים' לחלוטין, והם המשיכו לרכוש דירות למרות המיסוי הגבוה, בהיעדר חלופות השקעה"

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין אומרת כי "זהו צעד נכון מאוד. העלאת מס הרכישה, אשר הבריחה משקיעים ישראלים החוצה והוציאה כסף כחול-לבן לחו"ל הייתה שערורייתית בעיניי, והגיע הזמן לתקן את זה. המשקיעים אינם אויב העם, יש להם מקום בשוק נדל"ן משוכלל, והחשש שזה ייצור עלייה במחירי הדיור הוא חסר כל בסיס. מחירי הדירות עולים בלי קשר, בגלל מחסור חמור בהיצע ובגלל הכישלון של מחיר למשתכן שתקע את השוק. דווקא המשקיעים יכולים להניע מחדש את שוק השכירות, לעזור להוריד מחירי שכירות, ולא להעלות מחירי רכישה".

החשש מעלייה במחירי הדיור הוא חסר כל בסיס. מחירי הדירות עולים בגלל מחסור חמור בהיצע ובגלל הכישלון של מחיר למשתכן . דווקא המשקיעים יכולים להניע מחדש את שוק השכירות"

ליאור ברדוגו, יו"ר ובעלי חברת ברדוגו גרופ: "אומנם לדאבוננו טרם השכילו בממשלה לבטל, גם אם באופן זמני, את מס הרכישה, כפי שהציעו לשר האוצר בכירים בענף, אך עדיין מדובר בהחלטה חשובה שתזרים חמצן ותניע מחדש את גלגלי השוק, בעיקר בזכותם של משקיעים רבים שבחודשים האחרונים 'ישבו על הגדר' והמתינו להחלטות השעה של הממשלה לאור משבר הקורונה. אין לי ספק שיוזמה זו גם תסייע למתן את שוק השכירות, שעלה בחודשים האחרונים עקב העלייה בביקושים".

מדובר בהחלטה חשובה שתזרים חמצן ותניע מחדש את גלגלי השוק, בעיקר בזכותם של משקיעים רבים שבחודשים האחרונים 'ישבו על הגדר' והמתינו להחלטות השעה של הממשלה לאור משבר הקורונה"

מורן בן שלוש, סמנכ"ל השיווק של סלע בינוי: "מדובר בצעד מבורך שהולך להחזיר את המשקיעים למשחק. החלטות הממשלות הקודמות, אשר העלו את מס הרכישה, הביאו לנטישת המשקיעים בארץ, דבר שהוביל לעליית מחירים בשוק השכירות. אני מאמין שהחלטה זו תעיר מחדש את השוק: משקיעים ירכשו יותר דירות להשקעה, מה שיוביל בטווח הרחוק לירידה במחירים בשוק השכירות ובמכירת דירות יד שנייה. אפקט נוסף שנראה הוא עלייה בהתחלות הבנייה החדשות לאור הביקוש הגבוה. זו ללא ספק זריקת מרץ לשוק הנדלן".

החלטה זו תעיר מחדש את השוק: משקיעים ירכשו יותר דירות להשקעה, מה שיוביל בטווח הרחוק לירידה במחירים בשוק השכירות ובמכירת דירות יד שנייה"

ניר שמול, מומחה נדל"ן ובעלי חברת שניר , בית לשיווק נדל"ן: "מדובר בבשורה של ממש לאור משבר הקורונה. מאז ההעלאה שעליה החליט השר כחלון ישראלים רבים הוציאו את הכספים לחו"ל ורכשו דירות להשקעה ונכסי נדלן בשווי של יותר ממיליארד ב-2018, ובשווי של כשני מיליארד דולר ב-2019 – כך על פי נתוני בנק ישראל.

מדובר בהחלטה דרמטית בשוק הנדל"ן הישראלי, שתכניס הרבה מאוד כסף למדינה בשעה כה קשה שבה הממשלה מוציאה כספים לצורך טיפול במשבר הקורונה"

הורדת המס שאותה מוביל השר כץ תשאיר את הכסף בישראל, השוק יחזור לנוע לטובת אותם המשקיעים ותביא לשוק הנדל"ן הישראלי אלפי דירות נוספות לשכירות. מחירי השכירויות צפויים לרדת כתוצאה מהחלטה זו. מדובר בהחלטה דרמטית בשוק הנדל"ן הישראלי, שתכניס הרבה מאוד כסף למדינה בשעה כה קשה שבה הממשלה מוציאה כספים לצורך טיפול במשבר הקורונה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה כחלוןנחמה בוגיןמשרד האוצרמס רכישהעו"ד צבי שובהתאחדות בוני הארץראול סרוגומשבר הקורונהיהודה כתברוני מזרחילשכת הקבלניםאמיר רוזנבלוםליאור ברדוגומורן בן שלושניר שמולישראל כ"ץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...