חזרה
להורדת אפליקציה

"רק מי שממש צריך את הכסף מגיע לעבודה"

ענף הבנייה הוחרג מההוראות לשעת חירום, אך כיצד מתפקדים אתרי הבנייה בפועל, ועד כמה קשה ההתמודדות עם ההנחיות החדשות? • "מדובר במערך לוגיסטי שלם"; "עובדים מעל גיל 60 הוצאו לחל"ת"

עודכן לאחרונה:
אתר בנייה בישראל. "רוב הפועלים הפלסטינים העדיפו לוותר על עבודה בישראל בתקופה הזאת" (שאטרסטוק)

ענף הבנייה הוחרג מההנחיות המגבילות שהוציא הממשלה במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה; עשרות אלפי פועלי בניין מהשטחים הפלסטיניים, המהווים חלק גדול מכוח האדם בענף הבנייה הישראלי, הורשו להישאר בתחומי ישראל ולעבוד; עוד ועוד הקלות מפורסמות בימים האחרונים מצד הממשלה, משרד הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל וכדומה. כל אלו, גם אם מידת התועלת שלהם מוטלת בספק בעיני אנשי מקצוע שונים, נועדו לאפשר לענף הבנייה להמשיך ולתפקד בימי המשבר הקשים שעוברים עלינו. אך מהו המצב בשטח?

בסופו של דבר, הקלות או לא הקלות, התוצאה נמדדת במה שמרגישים אנשי הענף עצמו: ראשי החברות הגדולות, הקבלנים ובוודאי הפועלים. ניסינו לחוש מעט את הדופק בימים אלו, עד כמה שניתן, וזכינו לתשובות מגוונות ואף מעט מפתיעות. השורה התחתונה: קשה, אך אם המדינה תמשיך בכיוון הנוכחי, הענף יוכל לשרוד. ועוד משהו לשים כתזכורת: כשהמשבר יסתיים, כך משערים גורמים שונים, מחירי הדירות יעלו. נחכה ונראה.

"בקרב קבלני המשנה יש ירידה משמעותית מאוד בכוח האדם"

צחי גינזבורג, מנכ"ל חברת נופ הנדסה היוזמת פרויקטים של התחדשות עירונית , אומר כי "אנחנו כיום עובדים עם כמחצית מכמות הפועלים. יש לנו ירידה משמעותית בפועלים הפלסטינים, שהיו צריכים לקבל החלטה לא קלה, ורובם חזרו לביתם והעדיפו לוותר על עבודה בישראל בתקופה הזאת. אולם לא מדובר רק בפועלים הפלסטינים: חלק מהישראלים חוששים לצאת לעבודה והעדיפו להישאר בבית ולא להסתכן בהדבקה. נראה כי רק מי שממש צריך את הכסף מגיע לעבודה בימים אלה. 

הקבלן המרכזי שלנו, פורמה מקבוצת דניה סיבוס , עובד וכל הפועלים שלו מגיעים לאתרי הבנייה, אבל בקרב קבלני המשנה יש ירידה משמעותית מאוד בכוח האדם. אם לפני שבוע לקבלן הטיח היו עשרה עובדים, כיום הוא עובד עם חמישה. אני צופה שהירידה בכמות הפועלים תביא לעיכוב של כמה חודשים במסירת הדירות". 

אין להוציא מחשבון כי מחסור זה, לצד מגבלות התנועה המוטלות על המשק ואי-הוודאות מהמצב שבו אנו שרויים, יובילו לצמצום בתפוקות הענף. הדבר עשוי להיות מתורגם להפסקת העסקתם של ישראלים רבים ביתר עבודות הענף"

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף כ"א כלכלה ומיסוי בהתאחדות: "על אף אישור לכניסתם ולשהייתם בסגר של עובדים פלסטינים בישראל, עדיין סובל ענף הבנייה ממצוקת עובדים ואין להוציא מחשבון כי מחסור זה, לצד מגבלות התנועה המוטלות על המשק ואי-הוודאות מהמצב שבו אנו שרויים, יובילו לצמצום בתפוקות הענף. הדבר עשוי להיות מתורגם להפסקת העסקתם של ישראלים רבים ביתר עבודות הענף. 

אני מניח שאת ההשלכות של המחסור בעובדים נרגיש במיוחד בעוד שנה מהיום, עם עלייה גבוהה בכמות האיחורים במסירה של פרויקטים, לא רק למגורים אלא גם תשתיות, ויהיו לכך השלכות כלכליות על חברות הבנייה כמו גם על הקונים, ועל חברות המבצעות עבודות תשתית. 

אחת הדרכים לפתור זאת היא לקדם את כניסתם של עוד ידיים עובדות של פועלים זרים לענף בישראל. רגע לפני שמשבר הקורונה תפס תאוצה מוינו לעבודה בישראל כ-3,000 פועלים מסין ומאוקראינה, ואנחנו עושים מאמצים כבדים מול משרדי הממשלה כאן ומול הממשלות מעבר לים, כדי להביא אותם לכאן אפילו במחיר של שבועיים בידוד וכניסה מאוחרת לתוך מעגל העבודה בשטח".

כיום מצבת העובדים מלאה, אבל אני לא יודע כמה זמן הם יישארו כאן. הם לא רגילים להתנתק מהמשפחות שלהם לתקופה ארוכה. הפועלים שמגיעים לעבודה שומרים על ההנחיות ומדברים במרחק של שני מטרים לפחות האחד מהשני"

ויש מי שאצלם – בינתיים, לכל הפחות – העסקים נמשכים כרגיל באופן יחסי: "באתרי הבנייה שלנו, בשלב זה, כל הפועלים הפלסטינים נשארו בישראל והם מתגוררים בדירות שהחברה שכרה עבורם", מספר עידו פדלון, בעלים ומנכ"ל משותף בקבוצת שפונדר-פדלון. "כיום מצבת העובדים מלאה, אבל אני לא יודע כמה זמן הם יישארו כאן. הם לא רגילים להתנתק מהמשפחות שלהם לתקופה ארוכה. הפועלים שמגיעים לעבודה שומרים על ההנחיות ומדברים במרחק של שני מטרים לפחות האחד מהשני. באתרי בנייה שבהם הבניין סגור, צמצמו מאוד את האפשרויות שלנו ואנחנו צריכים לעבוד במגבלות של עד עשרה אנשים, אבל באתרים פתוחים המגבלות משמעותיות פחות".

"תקורות הבנייה יתייקרו"; "צפויה עלייה במחירי הדיור בישראל"

אלי אביסרור, יו"ר ארגון קבלני הנגב ומ"מ נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "הממשלה קיבלה החלטה חשובה, שכן הפסקת פעילות הענף הייתה עלולה להוביל להפסד של 4.5 מיליארד שקל בחודש למשק הישראלי. ליזמים ולקבלנים בענף יש התחייבויות אשראי מהבנקים בהיקפים של 100 מיליארד שקלים, מה שעלול להוביל להפסדי ענק עבור המערכת הבנקאית בישראל. 

הפעילות באתרי הבנייה נעשית בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ומדובר במערך לוגיסטי שלם. כדי לצלוח את המשבר ולאפשר חזרה לעבודה מהירה הקמנו במשרדי ארגון הקבלנים בנגב חמ"ל שנועד לסייע לכל הקבלנים באזור. הוצאנו קולות קוראים למלונות באזור שילינו את הפועלים. זו מציאות חדשה המשתנה משעה לשעה. צוותי ההנהלה של הארגון פועלים כל העת כדי להנגיש את המידע לקבלנים ולאפשר להם פעילות שקטה עם מינימום פגיעה.

עד ערב המשבר הייתה אווירה טובה והיו המון מכירות בענף, אך מאז משבר וירוס הקורונה אנשים מתעניינים פחות בקניית דירות. לאור המצב קבלנים רבים עברו לערוצי און ליין, מקדמים תהליכי שיווק ומכירה דרך האינטרנט"

לאביסרור תחזית פסימית לגבי ההמשך, בעת היציאה מהמשבר: "תקורות הבנייה צפויות להתייקר, יש קושי באספקת ציוד עבודה באתרי הבנייה שכן סין הייתה הספק העיקרי מבחינה זו, אין מספיק כוח אדם ואין שיווק קרקעות. כל אלו ביחד צפויים להוביל לעלייה במחירי הדיור בישראל.

עד ערב המשבר הייתה אווירה טובה והיו המון מכירות בענף, אך מאז משבר וירוס הקורונה אנשים מתעניינים פחות בקניית דירות. לאור המצב קבלנים רבים עברו לערוצי און ליין, מקדמים תהליכי שיווק ומכירה דרך האינטרנט. לצערי זה עדיין מתקדם לאט, במיוחד לאור העובדה שאין אפשרות להגיע ולראות את הדירות. המצב החדש מחייב יצירתיות ושימוש בכלים מתקדמים כמו סיורים וירטואליים בדירות ומעבר לערוצים טכנולוגיים נוספים".

גם יוסי דלויה, קבלן ומ"מ יו"ר ארגון קבלני הנגב, התייחס למציאות החדשה: "משבר הקורונה משפיע לא רק על המשק, אלא גם על ענף הבנייה. כשיש סגר ומבקשים מאנשים לא לצאת מהבית, גם המכירות מושפעות: אין מכירה, אנשים מעדיפים לשמור ולחסוך כסף לאוכל, ואם צריך גם לתרופות. בגלל חוסר הוודאות ממה שצופן לנו העתיד ומהתפשטות הנגיף, הכול עומד במקום, ולמעשה המשרדים שלנו סגורים. אין כל טעם שנמשיך לפתוח את המשרד ולהעסיק עובדים שישווקו וימכרו.

המשבר לא משפיע רק על תחום המכירות והשיווק, אלא גם על תחום השכירות. יש לנו שוכרים, מרכזים ועסקים מניבים שביקשו לעצור את תשלומי השכירות. יש גם כאלו שהיו אמורים להיכנס לאחד המתחמים שלנו, והחליטו בסוף שלא לעשות זאת עקב המצב"

המשבר לא משפיע רק על תחום המכירות והשיווק, אלא גם על תחום השכירות. יש לנו שוכרים, מרכזים ועסקים מניבים שביקשו לעצור את תשלומי השכירות. יש גם כאלו שהיו אמורים להיכנס לאחד המתחמים שלנו, והחליטו בסוף שלא לעשות זאת עקב המצב. זה משפיע מאוד.

חשוב לנו לומר שעל אף המשבר והמצב החדש שנכפה עלינו, לא עצרנו את הפעילות של החברה. אנו ממשיכים לבנות ולהתעסק בפרויקטים שלקחנו על עצמנו. מבחינת מעגל העובדים, צמצמנו אותו: עובדים בני יותר מ-60 הוצאנו לחל"ת, כל השאר ממשיכים בעשייה ובעבודת כפיים, תוך היצמדות להנחיות ולמגבלות של משרד הבריאות".

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search