כ-7,300 דירות חדשות: הוותמ"ל מקדמת 3 מתחמי ענק במרכז ובצפון

מדובר בתוכנית להקמת שכונה חדשה באום אל-פאחם שבה 5,000 יח"ד, ובשני מתחמי פינוי-בינוי – אחד בגבעת שמואל להקמת 1,700 יח"ד, ואחד באור יהודה עם 656 יח"ד

שיתוף הכתבה
כ-7,300 דירות חדשותכ-7,300 דירות חדשות

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) קיבלה לאחרונה שורת החלטות חשובות לקידום מתחמי בנייה גדולים: ראשית, אישרה הוועדה לאחרונה תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת הכלנית באור יהודה. התוכנית כוללת 656 יחידות דיור שייבנו ב-8 מבני מגורים, במקום 9 מבנים במצב פיזי ותחזוקתי ירוד שקיימים כיום במתחם, ובהם 114 יחידות דיור. 

התוכנית מתפרשת על שטח של 17 דונם וממוקמת מדרום לצומת סביון, בשכונת קריית גיורא שבאור יהודה. תמהיל הדירות מגוון ומכיל דירות קטנות ודירות גדולות, ובכך מאפשר לאוכלוסייה הקיימת ולאוכלוסייה חדשה להוות חלק מהשכונה.

נוסף על יחידות הדיור, התוכנית כוללת הקצאת שני דונמים עבור שטח ציבורי פתוח לרווחת התושבים, וכן דונם עבור מוסדות ציבור, שבו יוקמו בין השאר מעונות יום וגני ילדים. בתוכנית הוטמע צמצום משמעותי של תקן החניה הפרטית, זאת משום שהשכונה נשענת על מערך תחבורה ציבורית המתוכנן באזור, הכולל את הקו הסגול של הרכבת הקלה ונתיב 'מהיר לעיר'. 

התוכנית קודמה על ידי עיריית אור יהודה ובאמצעות צפור אדריכלים ומתכנני ערים, ובניהול אדריכל גלי דולב מחברת וקסמן גוברין גבע. במהלך הכנת התוכנית נערכו על ידי צוות התכנון ונציגי העירייה כמה כנסים לשיתוף הציבור, ואף נערך סקר למיפוי מאפייני האוכלוסייה בשכונה וצורכיה. 

בתוך כך, החליטה הוועדה להפקיד תכנית להתחדשות עירונית בשכונת גיורא שבגבעת שמואל. התוכנית כוללת 1,700 יחידות דיור, ומתחלקת בין שלושה מתחמים: לאורך רחוב הנשיא - מתחם גיורא המיועד לפינוי-בינוי ובו משולבים גם שטחים למבני ציבור ותעסוקה; המתחם המזרחי המיועד כקרקע להשלמה ובו מתוכננים מבנים חדשים ושטח ציבורי פתוח; ומתחם נוסף שבו מתוכננים, לצד מגורים, שטחים למבני ציבור המיועדים לענות על צורכי התושבים החדשים באזור.

התוכנית בגבעת שמואל מאפשרת הריסת 22 מבני מגורים ותיקים במצב פיזי רעוע ובהם 552 יחידות דיור. במקומם מציעה התוכנית מבנים בבנייה מרקמית בגובה של 10 קומות, וכן מגדלים בני 30-25 קומות, תוך שמירה על תמהיל מגוון של יחידות דיור קטנות וגדולות. 

ממנהל התכנון נמסר כי התוכנית מחזקת ערכים תכנוניים-אורבניים הקיימים בשכונה, ביניהם חזית מסחרית רציפה לאורך רחוב הנשיא, גינות פנימיות בזיקת הנאה לציבור, ממשק מדורג של בנייה מרקמית ונמוכה כלפי השכונות הקיימות במבנים נמוכים ושצ"פ אשר יהווה כיכר עירונית על הציר העירונית המרכזי. כמו כן עונה התכנון על רצון התושבים הקיימים לבניה מגדלית וליצירת צביון חדש לשכונה, אשר יבטיח התחדשות וגיוון של האוכלוסייה בה.

הוועדה אף מקדמת תוכנית נוספת – תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה באום אל פאחם, שאותה החליטה להפקיד. התוכנית כוללת הקמת 5,000 יחידות דיור בצידה הדרומי-מזרחי של העיר, ובסמוך לכביש 65. התוכנית קודמה על ידי עיריית אום אל פאחם ונערכה על ידי צוות הכולל כמה אדריכלים, בראשות אדריכל עומרי ילין.

התכנית נגזרת מתוכנית המתאר הכוללנית של העיר, שהוחלט על הפקדתה בשנת 2016. תוכנית זו מחליפה תוכנית קודמת שלא כללה איחוד וחלוקה, ולכן לא אפשרה את הבנייה מכוחה. "התוכנית החדשה כוללת מתחמי איחוד וחלוקה תוך איזון כלכלי בין בעלי הקרקע, דבר שיאפשר את מימושה המהיר", נמסר ממנהל התכנון. 

הבינוי המוצע בתוכנית כולל תמהיל מגוון של טיפוסי בנייה בגבהים של 9-6 קומות, אשר יאפשרו פתרון דיור איכותי למגוון רחב של אוכלוסייה. עוד מוצעים בתוכנית שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 140,000 מ"ר לאורך כביש 65, אשר יסייעו באופן משמעותי ליצירת נכסים מניבים לעיר ויתרמו לעצמאותה הכלכלית. 

מתכננת הוותמ"ל, דקלה פרסיקו, ציינה בעקבות ההחלטות כי "התכניות הוגשו כולן על ידי הרשויות המקומיות, ומתמודדות עם סוגיות הליבה של נושאי הדיור בישראל. תוכניות ההתחדשות העירונית מאפשרות, לצד רענון והגדלת מלאי הדירות במרכז הארץ, גם את שיפור המרחב הציבורי בערים אור יהודה וגבעת שמואל. התוכנית להרחבת אום אל פאחם מוסיפה מלאי משמעותי של דירות עבור החברה הערבית בקרקע מדינה ובקרקע פרטית, לצד פתרונות לתחבורה ציבורית בכביש 65 ויצירת עוגן תעסוקתי לאורכו".


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שכונת הכלניתעיריית אור יהודהגלי דולבוקסמן גוברין גבעמנהל התכנוןדקלה פרסיקו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...