מהפכת הקו הסגול: אור יהודה תשלש את אוכלוסייתה, ביהוד ייבנו אלפי דירות

אחרי שהקו האדום עשה היסטוריה, הקו הסגול שיחל לפעול ב-2027 מייצר כבר היום שינויים משמעותיים במציאות הנדל"נית של גוש דן, הרבה לפני שהנוסע הראשון עלה על הרכבת. אלו ההתפתחויות הצפויות בחלקו המזרחי של התוואי, בערים אור יהודה ויהוד מונוסון. כתבה ראשונה בסדרה

שיתוף הכתבה
ראש העיר אור יהודה ליאת שוחט, ראש העיר יהוד מונסון יעלה מקליס (ראובן קפוצ'ינסקי, דוברות עיריית אור יהודה, מטה הבחירות של יעלה מקליס, ויקימדיה, שאטרסטוק, נת"ע) ראש העיר אור יהודה ליאת שוחט, ראש העיר יהוד מונסון יעלה מקליס (ראובן קפוצ'ינסקי, דוברות עיריית אור יהודה, מטה הבחירות של יעלה מקליס, ויקימדיה, שאטרסטוק, נת"ע)

באוגוסט האחרון התרחשה היסטוריה בתחום הסעת ההמונים בישראל, עם התחלת פעילותו של הקו האדום, הקו הפעיל הראשון ב"דנקל" – מערכת הרכבת הקלה של גוש דן. אם לא יחולו שינויים, הקו הסגול אמור להיות הבא בתור. ממש כמו קודמו, גם תוואי הקו הסגול מייצר שינויים משמעותיים במציאות הנדל"נית של גוש דן, הרבה לפני עליית הנוסע הראשון על הרכבת.

בין השינויים: עלייה במיזמי ההתחדשות העירונית לאורך הקו, חידוש תשתיות והעצמת בניית הנדל"ן המניב לאורך התוואי. מדובר בהיקף כולל של עשרות, אם לא מאות פרוייקטים, הכוללים עשרות אלפי יחידות דיור ומיליוני מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר. לדברי שמאי המקרקעין ארז כהן, יתכן גידול של 20% ויותר במחיר דירה הממוקמת בסמוך לתוואי הרכבת הקלה, ובמיוחד כאשר היא ממוקמת בקרבת אחת התחנות, עוד לפני שזו עברה פינוי בינוי או התחדשות בניינית.

הקו הסגול צפוי להתחיל לפעול בשנת 2027, אם לא יהיו עיכובים, ועל פי הערכות ייסעו בו 60 מיליון איש בשנה. קצהו האחד במסוף הרכבת בארלוזורוב בתל אביב, והוא יעבור בעיר בין הרחובות בן יהודה, אלנבי, דרך ההגנה ודרך השלום, משם ימשיך לרמת גן על דרך אלוף שדה ועד המרכז הרפואי שיבא. שם הקו מתפצל, כאשר חלקו ממשיך צפונה אל אוניברסיטת בר אילן ועד מסוף גבעת שמואל, וחלקו ממשיך מזרחה, דרך אור יהודה ויהוד מונוסון, לכל אורכו של תוואי כביש 461 הקיים, שם גם נמצא היקף הפרויקטים הגדול ביותר של התחדשות עירונית .

בכתבה הנוכחית, הראשונה מתוך שתיים, נסקור את ההתפתחויות בחלקו המזרחי של התוואי, לאורך הערים אור יהודה ויהוד מונוסון.

אור יהודה: "העיר צפויה לשלש את גודלה, עד ל-120 אלף איש" 

אור יהודה צפויה לעבור בשנים הקרובות התחדשות עירונית נרחבת, עם לא פחות מ-15 מתחמי התחדשות עירונית שנמצאים בשלבי קידום שונים. חלקם, פזורים לאורך ציר 461 שעליו צפוי להיסלל תוואי הקו הסגול, כשבמקביל נבנות סביבו 3 שכונות ענק חדשות.

שכונת נווה איילון, שתכלול עם סיום הבנייה 2,200 דירות, ממוקמת מדרום לרמת אפעל וממערב לשכונת רמת פנקס בעיר. חלק מהמגרשים בשכונה נמצאים כבר בשלבי ביצוע והשאר בתהליכי קבלת היתר. שכונת "בית בפארק" שכוללת 3,000 דירות שרובן אוכלסו, ממוקמת מצפון לציר 461 ומדרום לתל השומר. והשכונה החדשה שתקום בעתיד בתל השומר – גם כן מצפון לתוואי הרכבת, ותכלול לא פחות מ-9,500 דירות. התוכנית לשכונה קיבלה כבר אישור, אך בשלב זה לא ניתן להתקדם מאחר ויש צורך לפנות מחנות צבא שנמצאים במקום.

במקביל, יקבלו גם מתחמי המגורים הישנים והמוזנחים שסביב התוואי, את מתיחת הפנים שהם זקוקים לה.

ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט: "עם השלמת השכונות החדשות, ההתחדשות העירונית והשכונה הענקית שצפויה לקום בתל השומר, העיר צפויה לשלש את הגודל שלה. היום אנחנו 40,000 תושבים, ונהיה בעתיד 120,000" 

מתחם "הכלנית", ממוקם בגבולה הצפוני של אור יהודה, מדרום לתוואי הרכבת, בין הרחובות שדרת העצמאות ממערב, רחוב האיריס מצפון וממזרח ורחוב הכלנית מדרום, וכולל שטח של 15.5 דונם ובו תוכנית פינוי בינוי מאושרת. התוכנית כוללת הריסה של 9 בנייני רכבת ישנים שנבנו כשיכונים בנות ה-60, ובהם 114 דירות במצב ירוד. במקומן, ייבנו 656 דירות ב-8 בניינים חדשים בגובה של 17 קומות. התוכנית מקצה גם שטחים למבני ציבור, שטחים פתוחים, וגישה נוחה אל ציר הרכבת הקלה.

אירוע ההריסה של מתחם כלנית (אבישי חנן) אירוע ההריסה של מתחם כלנית (אבישי חנן)

מתחם "הסביון" גובל ברחוב העצמאות ממזרח, רחוב יקותיאל אדם מדרום ומתחם ביה"ס פארקוב ממערב. התוכנית למתחם אושרה, והיא כוללת פינוי של 184 דירות בבניינים ישנים, ובניית 808 דירות ב-8 מגדלים בני 17-18 קומות, בשילוב מבנים ומוסדות ציבור, שטח ציבורי פתוח ומסחר. התוכנית כוללת גם מעבר רציף ונוח מכיוון תחנת הרכבת המתוכננת על ציר 461 מצפון למתחם, אל תוך המתחם ולתוך העיר, גם על ידי שבילי אופניים.

מתחם "הערמון - הרדוף", הוא מתחם שעבר גלגול קודם עם תוכנית קטנה מזו שהוגשה בסופו של דבר, אך רק בשנת 2019 המליצה הוועדה המחוזית להרחיב את שטחה עד לרחוב בן גוריון ולרחוב יקותיאל אדם. התוכנית המצומצמת שכללה שטח של 8.2 דונם נדחתה, והתוכנית החדשה, שהוגשה רק השבוע לדיון בוועדה המקומית, כבר מקיפה שטח של 18.1 דונם.

במסמכי התוכנית, שהוגשו לאחרונה, נכתב כי היא פותחה והורחבה מתוך התחשבות בתוכנית הרכבת הקלה, "שהשפיעה על אופי הבינוי במתחם, לרבות עירוב שימושים ו(בניית) דירות בר השגה". התוכנית מציעה התחדשות עירונית במתכונת של פינוי בינוי , במסגרתו ייהרסו 152 דירות וייבנו 726 דירות במקומן במגדלים בני 20 קומות. ייערך שינוי במערך הדרכים והמעברים כדי להיטיב גישה אל הרכבת, וכן יתווספו שטחי מסחר, תעסוקה ושטחי ציבור. לפחות 20% מהדירות המתחם יהיו קטנות.

"הקו הסגול הגדיל הכדאיות להתחדשות"

ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, מסבירה כי הקו הסגול נתן דחיפה משמעותי לתוכניות ההתחדשות העירונית, בעיקר במובן הכדאיות הכלכלית. "ההתחדשות העירונית נדרשת בכל העיר, שיש בה שכונות ותיקות מאוד, שגם אינן ממוגנות, אם להתייחס למלחמה. כשנכנסתי לתפקיד בשנת 2015, לא הייתה לעיר שום תוכנית של התחדשות עירונית , וקודמיי היו עסוקים בדברים אחרים. הדבר הראשון שעשיתי היה להקים מתנהלת להתחדשות עירונית, כשבמקביל היה אז את קבינט הדיור של משה כחלון, ואפשר היה לדבר עם כל משרדי הממשלה סביב השולחן".

הדמיה של פרויקט קיימא, מתחם הכלנית של קבוצת יובלים (3dvision)הדמיה של פרויקט קיימא, מתחם הכלנית של קבוצת יובלים (3dvision)

"באותה שנה גם התחילו לדבר איתי על הקו הסגול, ואז הבנו שערך הקרקע יעלה בעקבות כך ואיתה הכדאיות הכלכלית של היזמים. צריך לזכור שאנחנו נמצאים ליד ערים מאוד חזקות כמו קריית אונו ויהוד, אבל עכשיו יכולנו גם אנחנו לקדם התחדשות עירונית . מבחינתי זה צדק היסטורי למייסדים של העיר. בפרויקטים שלאורך תוואי הקו הסגול אני מקדמת בין היתר גם דירות קטנות לזוגות צעירים ודירות לסטודנטים, שיוכלו להגיע עם השלמת התוואי תוך 20 דקות לאוניברסיטה.

"בראייה שלי המטרה העיקרית היא לפתח מענה כולל למי שגר פה. מגורים, פנאי וקהילה. גם שילוב פרויקט המטרו שמקודם בעיר שלנו יאפשר חיבוריות מלאה גם עד נתב"ג. ובכלל, כל התכנון של השכונות החדשות וההתחדשות העירונית נוטה להעדפה של תחבורה ציבורית כי צריך לחשוב קדימה, מה נשאיר לדורות הבאים. בגלל זה אנחנו מפתחים גם שבילי אופניים לאורך התוואי, כדי שתהיה חיבוריות לתל אביב.

עם השלמת השכונות החדשות, ההתחדשות העירונית והשכונה הענקית שצפויה לקום בתל השומר ולהיות משויכת לאור יהודה, העיר צפויה לשלש את הגודל שלה. היום אנחנו 40,000 תושבים, ונהיה בעתיד 120,000 תושבים, ובשבילם אנחנו צריכים את הקו הסגול וגם את המטרו".

יהוד מונסון: אלפי דירות מתוכננות ב-6 מתחמי התחדשות 

יהוד מונוסון נהנית גם היא ממיקומה במרכז הארץ, והיא החלק המזרחי ביותר בתוואי הקו הסגול. בעזרתו, יוכלו תושבי העיר להגיע ישירות עד מרכז תל אביב, דבר שמשדרג מאוד את התנועה אל העיר וממנה. גם עבורה, נדרשת התחדשות עירונית מסיבית, בעיקר באזור מרכז העיר, ובשנים הקרובות צפויות להיבנות בעיר אלפי דירות חדשות במתחמי פינוי בינוי . לא פחות מ-6 מתחמי התחדשות עירונית, נמצאים בקרבת התוואי של הקו הסגול, שעובר גם כאן על ציר 461, הפעם בדרום העיר.

מתחם "ויצמן - אשכנזי", ממוקם בדרום מרכז העיר, בין הרחובות ויצמן-אשכנזי-העצמאות ובקרבה לתחנת ויצמן של הקו הסגול. התב"ע נמצאת בימים אלו לפני לדיון למתן תוקף בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, והיא כוללת את הריסתן של 144 דירות, ובנייתן של 444 דירות חדשות. התוכנית כוללת גם את חיזוק וחידוש הכניסה הדרומית לעיר, תוספת מסחר, שטחים פתוחים וכיכר עירונית, שדרוג התשתיות, הרחבת רחובות ומדרכות והקמת רשת שבילי אופניים ושבילי הולכי רגל וחיבור לתחבורה הציבורית, בדגש על הרכבת הקלה.

 הדמיה של מתחם ויצמן (משרד קיקה בראז אדריכלים ומתכנני ערים בע''מ) הדמיה של מתחם ויצמן (משרד קיקה בראז אדריכלים ומתכנני ערים בע''מ)

מתחם "ויצמן 2-22", ממוקם בכניסה לעיר לאורך תחילת רחוב ויצמן, בין הרחובות: ויצמן-כצנלסון-השלושה-שבזי. גם את המתחם הזה, כמו את הנוסף באזור ויצמן, בונה חברת אאורה . התוכנית נמצאת בשלב תיאום התכנון מול העירייה, וכוללת את הריסתן של 136 דירות, ובנייה של 500 דירות חדשות. גם כאן מתוכננת הקמת רשת שבילי אופניים ושבילי הולכי רגל במטרה להנגיש את התנועה אל הרכבת הקלה.

מתחם "ויצמן 9-17" הסמוך, שבונה חברת "קו התור", כולל את הריסתן של 24 דירות והקמתן של 105 דירות חדשות. במתחם "אשכנזי" 3-5-7, מתוכננת הריסתן של 48 דירות ובנייתן של 110 במקומן. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה החליטה להמליץ לוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית בנובמבר 2023, וכעת מחכים להפקדתה. התוכנית כוללת גם את חיזוק המסחר ברחוב, שדרוג התשתיות, הרחבת מדרכות וחיבור לתחבורה הציבורית.

מתחם "מוהליבר", ממוקם במזרח העיר, בקצה התוואי, בין הרחובות מוהליבר-בן גוריון-אלטלף, ובקרבת תחנת אלטלף של הקו הסגול. הוא המתחם הגדול ביותר של התחדשות עירונית לאורכו. עד כדי כך, שהוא חולק ל-6 תתי מתחמים שבנייתם מתקדמת במקביל, על ידי החברות ענב, קרדן, אקרו ואופק. במקום מתוכננת הריסתן של 336 דירות, והקמת 1,344 דירות חדשות, כאשר במתחם אחד אושרה כבר בקשה להיתר, ובשאר נמצאות הבקשות בהמתנה לקראת דיון לקבלת היתר.

מתחם מוהליבר (משה צור אדריכלים)מתחם מוהליבר (משה צור אדריכלים)

מתחם "בן צבי-כצנלסון", ממוקם בין הרחובות כצנלסון-מוהליבר, ומשני צידי רחוב בן צבי בקרבת תחנת אלטלף של הקו הסגול. התב"ע אושרה להפקדה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. במקום מתוכננת הריסתן של 320 דירות, והקמתן של 1,083 דירות חדשות במקומן ב-16 בניינים. המתחם כולל גם את התחדשותם של בית כנסת ו-2 גני ילדים הקיימים במקום. התוכנית כוללת גם דירות קטנות המיועדות לזוגות צעירים. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אור יהודהיהוד מונוסוןרכבת קלהתל השומרהתחדשות עירוניתהקו הסגול
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...