"הוודאות התכנונית בת"א גבוהה מאד, חיפה נמצאת שלב או שניים מאחורה"

מיכל דגני הלברשטם, יו"ר ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב. התארחה בפודקאסט "החזית העירונית" וסיפרה על ההבדלים בין חיפה לתל אביב בהיבט התכנוני, האם אפשר להתנתק מהתפקידים הקודמים כשמגיעים להיות יו"ר ועדה, ועל איך היא רואה את השנה הקרובה: "צריך לבנות מחדש את הצפון והדרום ואין ידיים עובדות, הכל קפוא"

שיתוף הכתבה
עו"ד מיכל דגני הלברשטם, החזית העירונית (צילום עצמי) עו"ד מיכל דגני הלברשטם, החזית העירונית (צילום עצמי)

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן, והפעם מתארחת בו מיכל דגני הלברשטם, יו"ר ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב. היא שוחחה עם נמרוד בוסו, עורך אתר מרכז הנדל"ן , על הכניסה לתפקיד בתל אביב, על מדוע חיפה לא מצליחה לממש את הפוטנציאל שלה, על השינוי שצריך לעבור כשנכנסים לתפקיד ועל הצפי לשנה הקרובה. 

לצפייה: 

להאזנה: 

לספוטיפיי

לאפל

לגוגל

דגני הלברשטם נבחרה ליו"ר ועדת הערר המחוזית בת"א, אחרי 4 שנים באותו תפקיד במחוז חיפה, אך בשל עיכוב במינויים ובירוקרטיה, עדיין מכהנת רשמית כיו"ר ועדת הערר המחוזית בחיפה. 

הסתגלת לת"א?
"זה תמיד תהליך ולא קורה בבת אחת. יש שפה ותפיסה תכנונית לכל עיר. ת"א מאוד מנוהלת ומרגישים את זה מאוד באגף התכנון. גדלתי בפרקליטות והכרתי את פרקליטות ת"א ואת העיר, אבל אין ספק שזה שונה".

דגני הלברשטם התייחסה להבדלים בין תל אביב לחיפה במובן התכנוני. "ת"א עיר מאוד מתוכננת. יש שינוי שעובר על עולם התכנון בשנים האחרונות, מעבר לתוכניות כוללניות שמהן נגזרות התוכניות המפורטות לכל אזור בעיר. השאיפה היא לעבור למצב של ודאות ושכל מי שרוצה לבנות בעיר, המצב מאוד ברור לו, מה מותר ומה אסור, איפה יקבל מה. התחומים האפורים הולכים ומצטמצמים.

"המטרה היא ללכת לכיוון של ודאות ובת"א הוודאות מאוד גבוהה. המון בקשות עוברות במסלול ירוק, בלי ועדת משנה וועדת התנגדויות. חיפה מצויה שלב או שניים אחורה, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית. למוסדות התכנון שיקול דעת נרחב, ורמת הוודאות נמוכה יותר. זה משפיע על כולם, על מי שבא לבנות ועל מי שבא לגור".

"הייחוד של חיפה הופך אותה למאוד מורכבת לתכנון" 

דגני הלברשטם התייחסה לכך שחיפה, לה פוטנציאל גדול, לא ממש מצליחה לממש אותו. "חיפה היא עיר מדהימה, יש שם תרבות מאוד מיוחדת ורואים את ההבדלים בין האזורים, בת גלים והכרמל למשל. עיר עם המון היסטוריה, העיר התחתית והמושבה הגרמנית. לעיר יש המון איכויות. צריך לקחת בחשבון שעצם הייחוד הזה של חיפה הופך אותה למאוד מורכבת לתכנון. לתכנן את הכרמל עם החשיבות הנופית שלו ולהרים שם בנייה חדשה זה מאוד קשה, אי אפשר לבנות שם מגדלים. לקחת שכונות גדולות, למחוק ולהקים מחדש זה בלתי אפשרי לדעתי בכמה מקומות".

לדבריה, "חיפה חייבת להתקדם לתכנון ולוודאות וזה מאוד קשה להם. זו עיר מאוד סטודנטיאלית, חוץ מהטכניון ואונ' חיפה יש שם עוד מוסדות לימוד וגם היא עיר המרכז של עוד מוסדות חינוך אחרים בצפון. הייתי רוצה מאוד לראות הכוונה של דיור להשכרה ודירות של סטודנטים שמושכות את הצעירים. היא עיר מאוד מגניבה, העיר התחתית וגם השווקים, יש את השוק הטורקי, אזורים ממש נחמדים. נושא הדיור להשכרה יכול להיות מאוד משמעותי לעיר".

יו"רים שמגיעים מהפרקליטות, או מגיעים ממשרדים פרטיים ועבדו בעיקר עם יזמים, ברגע שמתיישבים על כסא יו"ר הוועדה, זה מאוד מוזר וצריך למחוק את מי שהיית קודם, כשהיית מאוד נאמן לעירייה כזאת או אחרת או למגזר הפרטי. עד כמה מצליחים להתנתק?
"זה קורה באופן מיידי. ברגע שאתה מגיע לעמדה הזאת, הראייה שלך הופכת להיות ציבורית ורוחבית. האינטרסים של קבלן זה או אחר או צורת החשיבה של ועדה מקומית כזאת או אחרת, זה רק אחד ממגוון של שיקולים. בסוף אנחנו כפופים לחוק ומהר מגיעים לפוזיציה ואתה רואה את התמונה הכללית. מי שמגיע מהתחום של המדינה, קל לו בהיבטים מסוימים כי הוא יודע לתכלל ראייה של הרבה גורמים".

איך את רואה את ענף הבנייה בשנה הקרובה?
"יש ממילא מורכבות בהתחדשות עירונית ומצוקת דיור, ולהוסיף לזה שבעקבות המלחמה צריך לבנות מחדש את הצפון והדרום ואין ידיים עובדות, הכל קפוא. מנהלת תקומה עובדת חזק וכמות השיקום שיצטרכו מבחינת בנייה ותכנון בצפון ובדרום היא מטורפת".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייההחזית העירוניתחיפהמיכל דגני הלברשטם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...