הלמ"ס: הפגיעה בענף הבנייה היא הקשה ביותר, 62% מהעסקים בפחות מ-20% מההיקף הרגיל

מסקר על מצב העסקים שפרסמה הלמ"ס עולה כי 11% בלבד מחברות הבנייה דיווחו שהיקף פעילותן גבוה מ-80% מהנורמה. התאחדות הקבלנים מדווחת על "צניחה של לפחות 85% בפעילות הבנייה באתרים". למרות כל זאת, ענף הבנייה הוחרג ממתווה הפיצויים של האוצר

שיתוף הכתבה
אתר בנייה (שאטרסטוק) אתר בנייה (שאטרסטוק)

ענף הבנייה הוא אחד הענפים שספגו את המהלומה הקשה ביותר בעקבות פתיחתה של מלחמת חרבות ברזל. כך עולה מ"סקר מצב העסקים בזמן מלחמת חרבות ברזל" שפרסמה היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). זאת כאשר על פי הסקר 62% מהעסקים בענפי הבינוי נמצאים בפחות מ-20% מהיקף התעסוקה הרגיל שלהם, בעוד ש-11% בלבד מהחברות דיווחו שהיקף פעילותן גבוה מ-80% מהנורמה. למרות הפגיעה, צפוי ענף הבנייה להיות הענף הכלכלי המרכזי היחיד במגזר העסקי שהוחרג ממתווה הפיצויים לעסקים שעומדת המדינה לאשר.

מדובר בשיעור נפגעים גבוה משמעותית לעומת כל ענף אחר שנסקר על ידי הלמ"ס. את הפגיעה המזערית ביותר ספג ענף ההיי טק והפיננסים שם דיווחו 4% בלבד מהעסקים על פחות מ-20% תפוקה. היקפי פגיעה גבוהים נרשמו גם בענפי המזון והמשקאות – 45% מהם דווחו על תפוקה של פחות מ-20%, וסך ענפי התעשייה - 41%.

מתוך סקר הלמ"סמתוך סקר הלמ"ס

אולם כאמור, היקף הפגיעה בענף הבנייה הוא המשמעותי ביותר. זאת בשל שתי סיבות מרכזיות – היעדרם של 80 עד 100 אלף פועלים פלסטינים שהפסיקו לעבוד מאז החלה המלחמה, וסירובן של חלק גדול מהעיריות עד להחלטת בית המשפט אתמול לפתוח את אתרי הבנייה בתחומן.

"צניחה של לפחות 85% בפעילות הבנייה באתרים" 

במקביל, פרסם היום אגף כלכלה וכוח אדם של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, כי כח האדם בענף בכלל ובתחום העבודות הרטובות בפרט, נחתך בכ-75%. על פי הפירוט, 80,000 עובדים מהרשות הפלסטינית ועזה הפסיקו לעבוד בישראל, מתוך 24,000 עובדים זרים ממזרח אירופה וסין נותרו בארץ כ-20,000. מספר העובדים הערבים תושבי ישראל בענף שעמד ערב המלחמה על כ-14,000 נחתך בכ-25% מסיבות שונות. לכך יש להוסיף את מגבלות הפעלת אתרי בנייה הנובעות מגיוס למילואים של עובדים ישראלים חיוניים ומגבלות שהוטלו עד כה ברמה המוניציפלית (מגבלות שחלק חופפות למגבלות כוח האדם לעיל וחלק מתווספות אליהן).

"בשכלול חסמים אלה, מתקבלת תמונה קשה עם צניחה של לפחות 85% בפעילות הבנייה באתרים", נמסר. "לכך יש להוסיף את הפגיעה הקשה בתעשיות הבנייה כמו מלט, מוצרי סניטריה, מפעלי בטון, יצרני ברזל ועוד שמדווחים על ירידה של כ-65% בפעילותם. מדובר בסיכון מקומות עבודה של מעל 100 אלף ישראלים".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו (רועי טפר)נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו (רועי טפר)

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו תקף היום את כוונת המדינה להחריג את ענף הבנייה ממתווה הפיצויים: "ראו את הנתונים - ענף הבנייה כמעט ולא עובד. הממשלה שמתעלמת מהסיכון של ענף הבנייה והתשתיות, עומדת לפגוע בכל ישראלי. היא תפגע תחילה בענף שמעסיק 200 אלף עובדים ישראלים ובהמשך בכל מי שירכוש דירה בשנים הבאות וכל מי ששוכר דירה או ישכור דירה בשנים הקרובות ואחר כך בשאר הישראלים.

"חברות הבנייה שנקלעו למבוי סתום עם אי יכולת לבנות בצד אחד, וחובות ענק למערכת הפיננסית בצד השני - יתחילו לקרוס בקרוב, יביאו לזינוק במחסור הדירות, לזינוק קיצוני של מחירי דירות וזינוק בעלות שהציבור ישלם עבור תשתיות חדשות. אנחנו מתקשים להבין כיצד המדינה מרשה לעצמה להתעלם מהמשוואה הזו וקוראים לשר האוצר להתערב ולקחת אחריות אישית על שמירה על כוחו של ענף הבנייה והתשתיות".

סרוגו הוסיף: "בשעה זו ממש נלחמים אלפי עובדים של ענף הבנייה והתשתיות בחזית, עשרות קבלנים מפעילים ציוד מכני הנדסי שגויס ומאות מהם עוסקים כעת בהקמת מרחבים מוגנים ובישובי הגדר, ובשיקום תשתיות וכבישים שנדרשים לצורך המשך ניוד והפעלת הכוחות הלוחמים. ברגע שתסתיים המלחמה יזדקק הענף להיקף הון וכוח אדם גדול דרמטית ממה שהיו לו עד כה, כדי להשלים את שיקום ישובים ותשתיות לצד חזרה מהירה לבנייה מלאה של דירות, מתחמי תעסוקה, תשתיות, מערכות תחבורה וכו'. בשם ענף הבנייה והתשתיות אני קורא לממשלה, לבנק ישראל ולמערכת הפיננסית והשלטון המקומי לעמוד לצידנו ולתמוך בנו כדי שנמשיך לבנות ונהיה פה חזקים מאי פעם בתום הקרבות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגואתרי בנייהלמ"סענף הבנייההתאחדות הקבלניםחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...