ביהמ"ש: אתרי הבנייה ישובו לפעול מיידית, בכפוף לתנאים כמו מאבטח בכל אתר

שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א אישר למעשה הסדר אליו הגיעו עיריות גבעתיים, בת ים ורמת גן - שסירבו לאשר פתיחת אתרי בנייה בעירן - עם התובעים, ביניהם התעשיינים, הקבלנים וחברות הבנייה. בין התנאים בהסדר: עמידה בתנאי פיקוד העורף, אי העסקת פלסטינים ואיסור לינת פועלים באתר הבנייה

שיתוף הכתבה
צביקה ברוט, רן קוניק וכרמל שאמה הכהן (ראובן קפוצינסקי, רונן אקרמן, רועי טפר)צביקה ברוט, רן קוניק וכרמל שאמה הכהן (ראובן קפוצינסקי, רונן אקרמן, רועי טפר)

בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק היום (ג') כי אתרי הבנייה בערים גבעתיים, רמת גן ובת ים, יחזרו לפעילות מיידית בכפוף להסדרים והסכמות, אליהם הגיעו נציגי הערים הנתבעות, יחד עם התובעים, בהם התאחדות התעשיינים, התאחדות הקבלנים, והחברות דניה סיבוס , אלקטרה בנייה ועץ השקד הנדסה.

על פי פסק הדין, יפתחו רק אתרים שעובדים במתווה שאושר וכולל בין היתר עמידה מלאה בדרישות פיקוד העורף, אי העסקת עובדים פלסטינים והצבת מאבטח בכל אתר. עם זאת, המתווה עשוי להתעדכן בהתאם למצב הביטחוני. שלוש הערים סירבו לאשר את פתיחת אתרי הבנייה שבשטחן מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר, זאת למרות שפיקוד העורף מאפשר זאת לגביהן. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אישר היום כי אתרי הבנייה יוכלו להיפתח כבר מחר "בהתאם לעמידה בתנאים". 

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורך הדין אלדד כורש ועדן בקשי ממשרד פישר (FBC),מסרו נציגי ענף הבנייה והתשתיות, כי מטרתה היא לאפשר לקבלנים להפעיל את אתרי הבנייה כפי שהורה משרד השיכון ומשרד הפנים, בהתאם להנחיות פיקוד העורף, על מנת למנוע נזק בלתי הפיך בהיקף אסטרונומי יום יומי לקבלנים. הנזק של עצירת הבנייה עלול היה להוביל להערכתם לקריסה של אלפי חברות שמעסיקות עשרות אלפי ישראלים. 

ההסדרים עליהם הסכימו נציגי שני הצדדים ואושרו על ידי בית המשפט:

- האתר עומד בכל הנחיות פיקוד העורף לאתרי בנייה, ותינתן הצהרת הקבלן על עמידת האתר בדרישות אלה בתוך תחומי האתר, ומבלי צורך להידרש למקלוט מחוץ לתחומי אתר הבנייה. 

- אבטחה בכל אתר: בפתח כל אתר יוצב מאבטח הלובש אפוד זוהר במקום אשר ייקבע על ידי הקב"ט העירוני, על חשבון הקבלן . העירייה תוכל, על פי שיקול דעתה, לדרוש שהמאבטח יהיה חמוש. במקרה כאמור, האפשרות בידי הקבלן לקיים דרישה זו בעצמו ועל חשבונו או להציב בפתח האתר אדם חמוש נושא רישיון כדין, שאינו מאבטח. לחלופין יוכל לפנות לעירייה בבקשה כי תציב מאבטח חמוש. ככל שהעירייה תוכל לעשות זאת, יישא הקבלן בעלות המאבטח לפי סכום של 210 שקל לשעה וכן ידאג לסביבת עבודה נאותה על פי כל דין. לא עלה בידי העירייה לעשות כן - יהיה הקבלן פטור מחובת הצבת המאבטח החמוש (ויידרש לקיים את חובת הצבת מאבטח לא חמוש).

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוקצילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

 

- יהיה ניתן להעסיק עובדים בעלי תעודת זהות כחולה בלבד או עובדים זרים בעלי אשרת עבודה, ולא תתאפשר עבודת פלסטינים.

- רשימת עובדים מעודכנת תועבר בראשית יום העבודה לקב"ט העירוני, ולאתר יהיה איש קשר מוגדר אשר יהיה בקשר עם אגף הביטחון של העירייה והפיקוח על הבנייה בכל עניין בזמינות מיידית. 

- אסורה לינת פועלים באתר הבנייה. 

- בין השעה 7:15 לשעה 8:30 שער האתר יהיה סגור ולא תהיה יציאה או כניסה של פועלים. העבודה תסתיים לא יאוחר מהשעה 18:00. לא תותר עבודת לילה".

- פעילות של: הוצאת הרס במשאיות...חפירות שיש בהן כדי הוצאת עפר במשאיות מהאתר תתקיים רק באישור מוקדם מאת העירייה.

- לא תאושר חסימה הרמטית של רחובות.

- כל קבלן יחתום על כתב התחייבות לעמידה בדרישות אלה. 

- לעיריות תהיה נתונה הסמכות להפסיק מיד את פעילותו של אתר אשר יפר את האמור – למשך 24 שעות, אלא אם תהיה הפרה של חסימת כבישים או העסקת עובדים פלסטינים או אי הצבת שומר חמוש...שאז תהיה הסמכות למשך עד 48 שעות.

"סגירת אתרי הבניה - מתכון בטוח לפשיטת רגל של רבים"

השופט קובי ורדי כתב בפסק הדין כי הוא מברך את הצדדים על השגת ההסכמות. "אבקש להדגיש שהצדדים כולם כפופים להנחיות של גורמי הביטחון המוסמכים וברור שנדרש לפעול בכל עת בהתאם להנחיות העדכניות", כתב. 

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו אמר היום כי "הענף שלנו קיבל אשראי של 500 מיליארד שקל מהמערכת הפיננסית. סכום הזהה לתקציב השנתי של הממשלה בישראל. בכל יום מוציאים הקבלנים 160 מיליון שקל, ולכן - סגירת אתרי הבניה זה מתכון בטוח לפשיטת רגל של רבים בענף. בהמשך יהיה על המדינה לייצר מתווה מקיף של פיצוי לעסקים הרבים שנסגרו לגמרי ולאלה שנאצלו לפעול בהיקף מצומצם ביותר.

"נזכיר כי הענף עובד כעת ללא כ-90 אלף פלסטינים וייקח זמן רב עד שיגיעו לכאן עובדים זרים שיחליפו אותם למרות שהבאתם אושרה על ידי הממשלה. הענף שלנו הוא ענף חיוני שבו המשק ותושבי ישראל תלויים. עכשיו, כשאנחנו במלחמה, ברור שהענף יזדקק להרבה יותר כוח ומשאבים מבזמן רגיל, כדי למלא את המשימה של שיקום הרס מבנים ותשתיות ברחבי המדינה לצד המשך הבנייה שנעצרה או בוצעה חלקית. המינימום שהמדינה צריכה לעשות זה לוודא שמי שיכול לעבוד – יעבוד, ובהמשך להבטיח פיצוי שימנע קטסטרופה כלכלית למשק כולו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבלניםאתרי בנייהבת יםגבעתייםעיריותחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...