"נזק בלתי הפיך לענף, כולם בלחץ אטומי ואף אחד לא רוצה להקשיב"

ארגון קבלני ת"א והמרכז זכה אמש לניצחון ראשון במאבקו ברשויות המקומיות, עם הודעת עיריית ת"א על פתיחת אתרי הבניה. אך היו"ר אבי זיתוני לא ממהר לחגוג ומזהיר: "לא יכול להיות שהאתרים סגורים כמעט שבועיים. נשמע למישהו הגיוני שאזרחים עם תעודת זהות כחולה לא יכולים לעבוד? זה הזוי".

שיתוף הכתבה
יו"ר ארגון קבלני תל אביב והמרכז אבי זיתוני (יניב אלפסי)יו"ר ארגון קבלני תל אביב והמרכז אבי זיתוני (יניב אלפסי)

כשנכנס לפני מספר חודשים הקבלן אבי זיתוני, בעל חברת הבניה א. זיתוני, לתפקיד ממלא מקום יו"ר ארגון הקבלנים במחוז תל אביב והמרכז, ודאי לא דמיין שבתוך חודשים ספורים ימצא את עצמו בשיאו של אחד המשברים הקשים ביותר שידע הענף, ובמאבק חזיתי מול עיריית תל אביב-יפו, הכולל איום בהגשת עתירה.

מה שהחל כתקופה קשה בשל עליית הריבית והירידה בביקושים לדירות, עלול להפוך בעקבות פריצתה של מלחמת "חרבות ברזל" לאחד מהמשברים הגדולים שידע ענף הבנייה מעודו. ואם כל אלה אינם קשים מספיק, מצאו עצמם הקבלנים נלחמים השבוע גם בהחלטתן של רוב הערים הגדולות בישראל לאסור לחלוטין על פעילות אתרי בנייה בתחומן מאז החלה הלחימה.

אתמול (ד') זכו הקבלנים להישג ראשון ומשמעותי, עם הודעתה של עיריית תל אביב כי תאפשר לפתוח את אתרי הבניה החל מיום א' הקרוב, אשר התקבלה יממה לאחר שהארגון בראשותו של זיתוני שלח מכתב התראה לעירייה, בטרם נקיטת הליכים משפטיים. "ארגון הקבלנים דורש בזאת כי תודיעו על בטלות הנחיותיכם לאור היעדר הסמכות החוקית, ותחדלו מפרסומם והפצתם", נכתב בפניה. עם זאת, נכון לכתיבת שורות אלה, עיריית תל אביב היא היחידה מבין הערים הגדולות של מרכז הארץ שהודיעה על שינוי במדיניות.

"ראשי הערים רוצים להראות שהם דואגים לתושבים ולא לקבלנים. אבל מה עם האינטרס הציבורי? יש היום 10,000 יח"ד בשלבי גמר לקראת טופס 4 . רק אישורים אחרונים. אלו דירות עם ממ"דים שנדרשות לנו כמדינה. גם לדירות האלה אי אפשר להיכנס. זה אבסורד"

הסיבה המרכזית למדיניות העיריות בנושא, על אף שרובן לא אמרות זאת באופן מוצהר, היא החשש בציבור מפני נוכחותם של הפועלים הערבים באתרי הבניה. "ראשי הערים דואגים לתושבים, אנחנו מבינים את זה, אבל מה ההבדל בין עובד ערבי בסופר או בבית מרקחת ובין פועל ערבי שעובד באתר בנייה? למה הם לא מאשרים את זה? הרי הם לא פלסטינים. אזרחים עם תעודת זהות כחולה לא יכולים לעבוד. זה נראה לך הגיוני? זה הזוי!".

מה ההשלכות עליכם?
"אתה יודע איזה נזקים נגרמים פה לקבלנים? קבלנים משלמים משכורות, ריבית בבנק, זה מיליונים. יש פה נזקים מטורפים, זה לא להאמין, והם לא רוצים לשמוע, הם לא מגיבים. כל הזמן דוחים אותנו -  עוד כמה ימים ואז עוד כמה ימים. זה מצב בלתי נסבל. כולם בלחץ אטומי, פונים לכל הרשויות, ואף אחד לא רוצה לשמוע אותנו".

בדקתם עם משרד המשפטים את חוקיות התנהלות העיריות?
"יצאה פנייה בכתב לכל השרים, לשר האוצר, לשר הכלכלה, לשר השיכון, לכולם. אנחנו רוצים רצף עבודה. הפועלים הזרים באתרים, גם הם אין להם עבודה, הם רוצים לעזוב. וזה יהיה קשה אחר כך להחזיר אותם. זה משבר קשה לענף. זה ענף שמגלגל מיליארדים וזה גורם לו נזק בלתי הפיך.

ראש עיריית ראשל''צ רז קינסטליך. ''רוצה להראות שהוא דואג לתושבים'' (דרור סיתהכל)ראש עיריית ראשל''צ רז קינסטליך. ''רוצה להראות שהוא דואג לתושבים'' (דרור סיתהכל)

"אנחנו פונים לכולם לעזרה ובינתיים לא מצליחים. גם שר האוצר, שר הכלכלה, הם לא מתרשמים. אבל הנזקים נצברים מיום ליום. זה מאות מיליונים. יש חשש שקבלנים לא גדולים יכולים להתרסק. אחרי שהיתה תקופת חגים, לא מצליחים לחזור לעבודה. 12 יום, ואנחנו לא יודעים מה יקרה. הרי גם לפני תקופת המלחמה המצב היה קשה ועכשיו המלחמה בכלל מעמידה אותנו בסכנת התרסקות. לא יכול להיות שהאתרים סגורים כמעט שבועיים".

"אין לנו ברירה, חייבים לחזור לעבוד" 

זמן קצר לפני השיחה, פרסם ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך פוסט בפייסבוק, שבו הודיע כי על אף הפניות השונות אין בכוונתו להחזיר את אתרי הבניה לפעילות. "אני מקבל פניות ולחצים מגורמים שונים, אך אני לא מוכן להתפשר ולכן אני אלחם, גם אם זה יגיע לדלתי בית המשפט, כדי לא לאפשר כרגע חזרה לאתרי הבנייה", כתב.

לדברי זיתוני, "אנחנו עכשיו לפני בחירות, אמנם דחו אותם ב-3 חודשים אבל ראשי הערים עדיין חייבים להראות שהם דואגים לתושבים ולא לקבלנים". אלא שלדברי זיתוני ספק רב אם אכן העצירה תואמת את האינטרס הציבורי. "יש היום 10,000 יח"ד בשלבי גמר לקראת טופס 4 . רק אישורים אחרונים. אלו דירות עם ממ"דים שנדרשות לנו כמדינה, כדי שאנשים בדירות ותיקות ללא מיגון יוכלו לעבור לדירות החדשות. גם לדירות האלה אי אפשר להיכנס. זה אבסורד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזא.זיתוניחרבות ברזלאבי זיתוניעיריית תל אביב-יפורז קינסטליך
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...