במוקד הבחירות בעיר הצומחת והשסועה בישראל: קידום אזורי תעסוקה ומחסור בכיתות

חודש וחצי לבחירות המקומיות, מרכז הנדל"ן מברר מה מציעים המתמודדים בתחום התכנון והבנייה. והפעם - בית שמש. עליזה בלוך מובילה ב-5 השנים האחרונות את פיתוח העיר מלאת השסעים, כולל בניית שכונות חדשות ותהליך התחדשות שמלווה לראשונה את העיר. מולה מתמודד סגן ראש העיר לשעבר שמואל גרינברג שמבטיח: "אציב כתנאי לכל פרויקט שמוסדות הציבור יהיו לפני האכלוס - ולא להפך"

שיתוף הכתבה
שמואל גרינברג ועליזה בלוך (מתנאל מלכה, דוברות עיריית בית שמש) שמואל גרינברג ועליזה בלוך (מתנאל מלכה, דוברות עיריית בית שמש)

בבית שמש יש רק שני מועמדים בבחירות הקרובות, ראש העיר המכהנת בחמש השנים האחרונות ד"ר עליזה בלוך ומולה שמואל גרינברג.

בלוך, אשת חינוך מנוסה במקצועה עם קרייריה ענפה כולל מנהלת בית ספר ומרצה, נבחרה לפני 5 שנים כשהיא מנצחת את ראש העיר הקודם משה אבוטבול, ועוררה תקוות רבות בעיר שבמידה רבה היא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית - עיר מעורבת של דתיים, חרדים וחילונים עם כל הקשיים הרבים שזה מעורר - וקשיים לא חסרים בעיר. בחמש השנים האחרונות הובילה בלוך את העיר בצמחיתה המהירה, כולל שכונות חדשות שנבנות וגידול אוכלוסייה מסיבי, ותוכניות התחדשות שמעוררות גם הן אתגרים, כשלא פעם היא משלמת מחיר אישי כבד.

770 מיטות ב-200 אלף מ"ר: אושרה להפקדה תוכנית להקמת בית חולים בבית שמש
מהנדסת בית שמש לשעבר: "צריך להיזהר כשמשתמשים בתכנון כדי להביא אוכלוסייה ספציפית"
בית שמש, הדור הבא: תוכנית המגדלים שצפויה להכפיל את הכנסות העיר

מולה מתמודד גרינברג, ששימש  כ-20 שנה כחבר מועצה, 11 שנים כסגן ראש העיר ומשנה לראש העיר. לאחרונה סיים את תפקידו כראש מערך החינוך החרדי בירושלים.

בלוך מספרת על  החזון שלה: "אני רואה את בית שמש כעיר גדלה ומתפתחת. היא לא דומה בקצב הגידול שלה לשום עיר בישראל, קצב הבנייה מאוד גדול, מעיירת פיתוח שקמה בשנות השישים עם 15-20 אלף תושבים, לעיר עם עם 170 אלף תושבים ובעוד עשור רבע מיליון תושבים לפחות. האתגר הוא לייצר עיר שמתפתחת לשכונות מאוד חדשות גם בשכונות ותיקות וגם בשכונות שעוברות התחדשות עירונית ". 

היא יכולה לשאת את הגידול הזה?

"יכולה זה מושג יחסי. אני מרגישה שחלק מהתפקיד שלי כראש עיר זה גם לקחת חלק בפתרון בעיית הדיור. אבל אי אפשר להתייחס לזה כיחידה עצמאית. אני אני מתכוונת גם לתשתיות, תחבורה ציבורית, מוסדות ציבור, תעסוקה. האתגר שלי הוא ליצור את האיזון בין לפתור את בעיות הדיור לבין כלל המרכיבים שתושב צריך כדי לחיות כאן".

בית שמש (שאטרסטוק) בית שמש (שאטרסטוק)

מה אפשר לעשות כדי להשאיר את הצעירים בעיר?

"אחד הדברים שאני מאוד עסוקה בהם זה הקמה של אזורי תעסוקה ותעשייה, שזה בעיניי חלק מפתרון בעיות הנדל"ן. אני מקימה מגוון גדול של אזורי תעסוקה, גם כדי שאוכל להחזיק את העיר וגם כדי לגרום לתושבים לרצות לחיות כאן. מעבר לכך הקמנו היכל תרבות, אמפי פארק, פאב, בית אמנים, מגרש כדורגל - וכל מה שמאפשר לצעירים להיות חלק מהמקום הזה.

"בד בבד, יש עיסוק גדול מאוד בהבאת חברות כדי שהתושבים לא יצטרכו  לנסוע להר חוצבים או לתל אביב להתפרנס. ובמקביל אנחנו מקדמים שלושה מתחמים של דיור להשכרה עם דירה להשכיר , אחד ליד הרכבת, אחד ליד כביש 10 ועוד תב"ע שהופקדה על כביש 38 מתוך כוונה לעשות עבודות עומק, כדי להגיד לתושבים - אתם יכולים לשכור דירה לפני שאתם קונים".

הבנייה היום בקצב מספק בעינייך?

"תמיד צריך יותר. הדירות מאוד יקרות כי הביקוש גדול מההיצע.  חלק מהורדת מחירי הדיור זה הגדלת היצע הדירות. צריך לעבוד קשה כדי לייצר מצב שלצעירים שלנו יש אופציה להתפרנס ולקבל שירותים. לכן צריך להגדיל את קצב הפינוי של יחידות הדיור רק בהתאמה לזה שנותנים את המעטפת של כל המסביב".

אילו דברים נעשים כדי לקדם תעסוקה ומסחר?

"כרגע אני מקדמת מאוד את מע"ר דרום שכבר נבנה ואני עסוקה באכלוס שלו. אני מקדמת במרץ את פארק ההייטק בשכונת המשקפיים, את אזור התעסוקה והתעשייה בפארק לביא ובפארק אלון - מתחמים חדשים של תעשייה ותעסוקה. אבל ספינת הדגל שלי היא מע"ר צפון - אנחנו מובילים תהליך של התחדשות עירונית לאורך כל צפון העיר, לאורך כביש יגאל אלון עד כביש 10, מתחם ענק של עירוב שימושים , של דיור, תעסוקה, בילוי ומסחר. מבחינתי יש דרמה גדולה, לקחת אזורים ישנים של של מוסכים. קידמנו תב"ע עם מינהל התכנון ומשרד השיכון. המטרה שלי היא ליצור 14 אלף מקומות עבודה. הייתי שמחה שאת המהלך הזה של קידום תעסוקה היינו מצליחים לקדם לפני שמאוכלס שלב הדיור".

הדמיה של המרכז המסחרי הראשון בשכונת נווה שמיר בבית שמש, שכונה חדשה שעתידה להכיל 3,000 דירות (סטודיו 84) הדמיה של המרכז המסחרי הראשון בשכונת נווה שמיר בבית שמש, שכונה חדשה שעתידה להכיל 3,000 דירות (סטודיו 84)

איך את מתכוונת להביא את היזמים?

"בית שמש נמצאת באחד המיקומים הכי טובים בישראל, במרכז הארץ ממש, על הכביש הראשי בין ירושלים לתל אביב, עם תשתיות מתפתחות, כביש 38 וכביש 10 עוברים תהליכים של הרחבה גדולה מאוד כדי לייצר נגישות. עושים עבודות פיתוח גדולות של התשתיות בכל אזורי התעשייה. במקביל בית שמש היא עיר מאוד צומחת, כמות הזוגות הצעירים שמגיעה לעיר היא הון אנושי מעולה לכל יזם שמגיע לבית שמש. אנחנו מקום שני אחרי ירושלים בקליטת עולים מארצות הברית. אנשים באים הנה ומחפשים עבודה,  חלקם ממשיכים לעבוד בארצות הברית בשעות מתחלפות.

בלוך: "קידמנו תב"ע עם מינהל התכנון ומשרד השיכון. המטרה שלי היא ליצור 14 אלף מקומות עבודה. הייתי שמחה שאת המהלך הזה של קידום תעסוקה היינו מצליחים לקדם לפני שמאוכלס שלב הדיור"

"אבל יש אתגר גדול בתהליך הזה. אם לפני ארבע שנים כשיצאו פה שטחי תעסוקה, לא הצלחנו למכור מגרשים אפילו בעלות של מיליון שקל לדונם. בשנה האחרונה נמכרו כמעט כל המגרשים, כשעל כל מגרש היו בין חמש ל-16 הצעות בעלות של 4 מיליון שקל לדונם. זו עדות לכך שגם היזמים מאמינים בכח של המקום, גם פוקס, אמזון, גם ריט1, גם אירוקה ודלויט בחרו לעבור לבית שמש - יש פה אמירה שגם הם מבינים שקרה פה משהו טוב".

מה את מתכוונת לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?

"יש לנו אתגר מאוד גדול. אני קוראת למשרד התחבורה ולהוסיף עוד קווי שירות לעיר. קיבלנו לא מעט קווים ב-3 השנים האחרונות, אבל זה עדיין בפער מאוד גדול. כן הצלחנו לייצר קווי תחבורה מוסדרים לאזורי התעסוקה החדשים שבנינו. אנחנו מקדמים תוכנית גדולה של נת"צים, לאורך כל העיר, מצפון העיר, מתחנת הרכבת ועד דרום העיר, כדי לעודד אנשים לנסוע בתחבורה ציבורית. יש פה גם תהליך שלם של גגות סולאריים על כל מבני הציבור בעיר, החלפה של כל תאורת העיר לתאורת לד, בנייה מסיבית של עמדות הטענה למכוניות חשמליות".

מה המדיניות לתקני חניה?

"זו סוגיה קשה ומאתגרת, תקני חניה היום בעיר הם למכונית-מכונית וחצי למשפחה. זה רחוק מלהספיק. אין ברירה אלא להגדיל את תקני החניה או ליזום חניות תת קרקעיות. אבל יש פה בעיה אמיתית".

יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך בעיר?

"לעולם לא מספיק. אני עובדת מאוד קשה בזה, וחלק מהאתגר שלי הוא כחלק מהסכם הגג שנחתם עם בית שמש בנוגע למוסדות חינוך וציבור. זה לא בפרופורציה לכמות התושבים. אנחנו מנהלים הליך ארוך ומאוד קשה מול משרד האוצר והחינוך להביא עוד כיתות ומוסדות ציבור לעיר. עשינו התקדמות מאוד גדולה, בנינו מקוואות, טיפות חלב, מתנ"סים, ספרייה, מועדונים לנוער ועוד. במשמרתי הקמנו כמעט 800 כיתות לימוד והיום אני צריכה עוד 500".

יש מספיק שטחים ירוקים?

"גם בתחום הזה זה אף פעם לא מספיק. יש פה עבודה גדולה בשמירה על פארקים, חורשות גדולות, העיר טבולה בירוק מכל צדדיה וצריך לעשות עבודה גדולה כדי לשמר את זה. אנחנו עסוקים יחד עם הקרן לשטחים פתוחים ורמ"י לשמור אותם ולטפח אותם, נחל ירמות, גם פארק ירמות, גם תל בית שמש ועוד".

בלוך: "אנחנו העיר עם קצב הגידול הכי מהיר בישראל, בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור, עשרות כבישים חדשים ותשתיות, פארקים ועשרות מבני ציבור. רק לפתיחת שנת הלימודים הזו אנחנו סביב  20 בתי ספר בבנייה. יש לנו פער אדיר בכוח אדם"

מה המדיניות שלכם בנוגע להתחדשות עירונית?  מתחמים, התחדשות בניינית או אחר?

"אני חסידה של התחדשות עירונית . זה פתרון חברתי חשוב, גם לבעיית הדיור בישראל וגם אינטגרציה בין אוכלוסיות ותיקות לחדשות. קמות כמה תוכניות התחדשות בשלבים שונים, ברמת לחי התחלנו הריסה של המתחם הוותיק, הדיירים קיבלו מכתבים לפנות את הבתים בשבועות הקרובים. שכונת סביון בהפקדה, שכונת ביאליק בתוכניות מאושרות. אנחנו מקדמים תוכנית חדשה בגפן, נרקיס והמעפילים. הצטברות של תוכניות פינוי בינוי מקיפות 10,000 יחידות דיור וברחוב הרצל מקדמים תמ"א 38 תוכנית חיזוק".

איך אתם מתכוונים להקל את הבירוקרטיה?

"אנחנו העיר עם קצב הגידול הכי מהיר בישראל, בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור, עשרות כבישים חדשים ותשתיות, פארקים ועשרות מבני ציבור. רק לפתיחת שנת הלימודים הזו אנחנו סביב  20 בתי ספר בבנייה. יש לנו פער אדיר בכוח אדם. מנהל ההנדסה שלי הכפיל את עצמו אבל עדיין קטן בהשוואה לכמות המשימות שלו, זה אתגר לא קטן.

"זו הזדמנות לפרגן לצוות שלי, שכל אחד מהם נושא משימות רבות, הן בעולמות, הרישוי, התכנון, הביצוע והאדריכלות. חלק אנחנו לוקחים באאוטסורסינג של חברות מנהלות, חלק באאוטסורסינג של מתכננים. חיזקנו מאוד מאוד את החברה הכלכלית שלנו להיות עם יכולות ביצועית טובות יותר".

מה הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בתחום התכנון והבנייה בבית שמש?

"פתרון אמיתי של סוגיית התחבורה. אי אפשר לחשוב על בינוי של יחידות דיור בלי לראות את עולם התחבורה - אירוע שלם וגדול שנותן מענה לנגישות לכבישים, גם לפתיחה שלהם וגם יכול להשתמש בתחבורה ציבורית וגם עולם החניות. אני גם מאמינה מאוד בעירוב שימושים, זה ניצול נכון של השטח וחוסכים חלק מהניידות".

"אם יש משהו מיוחד בבית שמש, זה שיש לנו מגוון מאוד גדול של אוכלוסייה", סיכמה בלוך, "והיכולת שלנו לייצר עיר אחת עם סגנונות שונים של שכונות שמותאמות לאוכלוסיות שונות וחלק מהאתגר זה להיות מתאימים לכולם".

גרינברג: "אציב כתנאי לכל פרויקט שמוסדות הציבור יהיו לפני האכלוס" 

שמואל גרינברג, המועמד לראשות בית שמש מטעם מפלגת דגל התורה, הוא איש ציבור ופולטיקאי חרדי, שניהל בעבר את אגף החינוך החרדי בעיריית ירושלים בין 2008 ל-2020 ושימש כסגן ראש עיריית בית שמש וכמשנה לראש העיר מטעם דגל התורה. גרינברג, תושב בית שמש מעל 20 שנה, הוא בעל תואר שני במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית, ותואר ראשון במשפטים מהקריה האקדמית אונו.

מה החזון שלך להמשך התפתחות העיר?

"לשים דגש על תכנון נכון של פיתוח אזורי מסחר ותעסוקה, כולל הקמת פארק הייטק כדי לענות על צורכי התושבים הרבים שמאכלסים את העיר. בית שמש תהיה עיר שכל תושבי האזור ייהנו משטחי המסחר והתעסוקה שיהיו בה, העיר תגדל בצורה משמעותית בכל השטחים שלה ובמקביל לצמיחתה נשים דגש על תשתיות הולמות גם לשכונות החדשות וגם לשכונות הישנות, כדי שהעיר תתפתח בצורה הטובה ביותר. נשקיע מאמץ מיוחד סביב תשתיות לתחבורה ציבורית והקמת מסופי אוטובוסים במקומות מרכזיים. 

גרינברג:  אין הגיון שאנשים יבזבזו שעות ארוכות בנסיעה למרכזי התעסוקה במרכז. העירייה תמריץ חברות באמצעות מענקים מיוחדים לפתוח מקומות עבודה בעיר"

"בנושא הניקיון ופיתוח העיר, בכוונתי לחלק את העיר לרבעים שונים, ולכל רובע תוקם מינהלת שתנהל את הרובע שבתחומה ותדאג לניקיון מקסימלי. נקים מרכזים קהילתיים בתוך השכונות ונקיים לכל שכונה אירועי תרבות וחוגים על פי צורכי התושבים, בדרך זו נעודד משפחות להגיע לעיר ונשאיר משפחות רבות שימשיכו לגור בה". 

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?

"פתרון תעסוקתי הולם ומגוון, מוסדות חינוך לגיל הרך והיסודי בהתאם לאופי המגזרים בעיר ובהעלאת איכות החיים לצעירים עם תרבות פנאי מגוונת לכלל האוכלוסיות בעיר".

האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך?

"היא מצוינת, אך היא צריכה להתבצע בהתאם לפיתוח של מבני הציבור ומקומות תעסוקה". 

הדמיה של תוכנית המע''ר הצפוני בבית שמש (ערמון אדריכלים)הדמיה של תוכנית המע''ר הצפוני בבית שמש (ערמון אדריכלים)

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים?

 "בוודאי. אין הגיון שאנשים יבזבזו שעות ארוכות בנסיעה למרכזי התעסוקה במרכז. העירייה תמריץ חברות באמצעות מענקים מיוחדים לפתוח מקומות עבודה בעיר". 

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?

 "אני חסיד גדול של תחבורה ציבורית, אך אי אפשר לעודד שימוש בתחב"צ ללא מתן מענה הולם. ככל שתהיה תחבורה מיטבית נוכל לעודד אלטרנטיבה, וכן להניע את פרויקט הרכבת הקלה. נשים דגש על תחבורה שאינה מזהמת ופיתוח מסלולי אופניים".

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?

 "תושבים בעיר קובלים על כך שהורידו תקני חנייה ואי אפשר להוריד זאת ללא מענה של תחב"צ, קודם נפתח תחבורה ורק אח"כ נוריד".

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך בעיר? מת תוכניותיך בנושא?

"זה נושא שנוגע לליבי מאד, היות שאני מגיע מהתחום במסגרת תפקידי האחרון כמנהל אגף החינוך החרדי בעיריית ירושלים. לצערי כיום מוסדות רבים הם בדירות מגורים, אציב כתנאי לכל פרויקט בנייה בעיר, שמוסדות הציבור יהיו לפני אכלוס התושבים ולא הפוך".

האם יש מספיק שטחים ירוקים בעיר? מה תוכניותיך בנושא?

"לא מספיק. כעיר שיש בה אחוזים ניכרים של גילי 0-18 שהצורך שלהם במרחבים פתוחים הוא משמעותי, בפרט כשישנם מרחבים רבים בעיר".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבנייה בעיר? 

"נגישות והפחתת הבירוקרטיה לתושבים ולעסקים והקמת דיור הולם לכלל המגזרים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עליזה בלוךבית שמשבחירות מוניציפליותבחירות מקומיות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...