בית שמש, הדור הבא: תוכנית המגדלים שצפויה להכפיל את הכנסות העיר

חשיפת מרכז הנדל"ן: 280 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר, אלפי דירות ומגדלים של 30 קומות. זו תוכנית המע"ר הצפוני של בית שמש שתוצג היום לראשונה לקראת העברתה לוועדה המחוזית

שיתוף הכתבה
ראש העיר בית שמש עליזה בלוך על רקע הדמיית התוכנית (דוברות עיריית בית שמש, ארמון אדריכלים) ראש העיר בית שמש עליזה בלוך על רקע הדמיית התוכנית (דוברות עיריית בית שמש, ארמון אדריכלים)

עיריית בית שמש תציג היום (ה') את התוכנית שגיבשה  למע"ר (מרכז עסקים ראשי) הצפוני של העיר, החלק המערבי. זאת לקראת העברתה של התוכנית להפקדה בוועדה המחוזית.  התוכנית, שנחשפת כאן לראשונה, כוללת הקמת מרכז תחבורה משולב מסחר וכן מגדלי משרדים, תעסוקה ומלונאות וצפויה להכפיל את הכנסות העירייה מארנונה עסקית.

הצגת התוכנית תיערך הערב  במעמד שר הפנים והבריאות משה ארבל, ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך ויושבת ראש הוועדה המחוזית, שירה תלמי בבאי.

תוכנית מרכז העסקים הצפוני של בית שמש מתפרסת על פני שטח של 300 דונם, שמהם האזור המערבי, נושא התוכנית, מתפרס על כ-130 דונם, בכניסה הצפונית לעיר, בצמוד לתחנת הרכבת. כיום ישנם בשטח מעל 150 בתי עסק והוא כולל שטחי מסחר ותעסוקה בלבד.

הדמיה של התוכנית בבית שמש (ערמון אדריכלים)הדמיה של התוכנית בבית שמש (ערמון אדריכלים)

התוכנית כוללת שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ-280,000 מ"ר שטחים עיקריים וכ-2,750 דירות, שיוקמו במגדלים בגובה של 24-30 קומות. עוד כוללת התוכנית שטחי ציבור ובהם 135 כיתות  המיועדות למעונות ולכיתות גן ובית ספר. עוד יוקם פארק מטרופוליני וישוקם נחל שורק שיחובר אל העיר באמצעות גשר הולכי רגל וכביש גישה היקפי מצפון למסילת הרכבת.

בין בעלי הקרקע הבולטים - ביג ורמי לוי

התוכנית מקודמת ביוזמה משותפת של עיריית בית שמש ומשרד הבינוי והשיכון ובמימונו. בין בעלי הקרקעות המרכזיים בשטח התוכנית נמצאות החברות ביג - ששני מתחמים גדולים שלה נמצאים בשטח התוכנית, ורמי  לוי שיווק השקמה. עוד כולל השטח מתחמים פרטיים מרובי בעלים. חלקו המזרחי של המע"ר מיועד גם הוא לפיתוח ונידון בימים אלו. חלק זה נמצא כיום בבעלות המדינה ומכיל בעיקר קרקעות ריקות.

לדברי איילת לוין קארפ, מנהלת הפיתוח הכלכלי בעיריית בית שמש, מדובר בתוכנית דרמטית: "ברמת התעסוקה, אנחנו במחסור גדול בשטחי משרדים בעיר. יש חברות שרוצות לפתוח פעילות ואין להן איפה והמחירים יקרים מאוד, וזה משפיע על מלאי התעסוקה האיכותית בעיר. הולכים להיות כאן שטחי משרדים המיועדים להייטק" 

בקרקע הפרטית מרובת הבעלים, המיועדת לאיחוד וחלוקה, קיימות זכויות בנייה ל-1,762 יחידות דיור, 16,380 מ"ר מסחר ו-196,995 מ"ר תעסוקה. בשטח שבבעלותם של רמי לוי וביג זכויות ל-994 יח"ד, 23,268 מ"ר מסחר ו-72,469 מ"ר תעסוקה. החלק המזרחי שעדיין לא כלול בתוכנית שהוגשה יכלול תעסוקה, מסחר ומגורים אבל בעיקר מרכז תחבורה גדול. אדריכל התוכנית הוא אלי ארמון מארמון אדריכלים.

"שטחי התעסוקה והמסחר לא הולמים את הגידול של בית שמש - 8.5% בשנה" 

לדברי איילת לוין קארפ, מנהלת הפיתוח הכלכלי בעיריית בית שמש, "התוכנית מחולקת למתחמים לפי זכויות. כדי להתמודד עם העובדה שמדובר בהמון חלקות קטנות והמון עלויות. ייעוד הבנייה יהיה לפי מתחמים. רמי לוי וביג כבר מקדמים חלק מהתוכנית לפי התב"ע הזו. למרות שהיא לא אושרה הם מקדמים תב"ע משלהם ומאוד מתקדמים בה. התוכנית של רמי לוי אושרה על בסיס זה שהתוכנית הזו מקודמת".  

לדבריה, מדובר בתוכנית דרמטית מכמה היבטים. "ברמת התעסוקה, אנחנו נמצאים במחסור גדול בשטחי משרדים בעיר. יש חברות שרוצות  לפתוח פעילות בבית שמש ואין להן איפה והמחירים בהתאם - יקרים מאוד, וזה משפיע על מלאי התעסוקה האיכותית בעיר. הולכים להיות כאן שטחי משרדים המיועדים להייטק. התעסוקה ומסחר לא עומדים בגידול של בית שמש, 8.5% בשנה. למרות שיש בתוכנית לא מעט יחידות דיור במונחים של בית שמש, זה לא הרבה. מקווים שיהיה דיור בר השגה במגדלים גדולים שיביא אוכלוסייה חזקה. זה לא מתקרב לשום דבר שיש לנו בעיר. גם מבחינת יכולת הכנסות מהארנונה העסקית, אנחנו צפויים להכפיל ואפילו יותר את ההכנסות מאזור התעסוקה הזה. אחרי שהורדנו עלויות תושבים, ההכנסות נטו צפויות יותר מלהכפיל עצמן".

בדרך למטרופולין אזורי של מעל 300 אלף איש

התוכנית היא חלק מפיתוח העיר בית שמש והפיכתה למטרופולין אזורי המונה מעל 300,000 תושבים (תוכנית בש/3000). השטח הבנוי יהיה מבוסס על ציר עירוני ראשי, רחוב יגאל אלון אשר ישמש כציר המרכזי עבור הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. יגאל אלון מתחבר אל רחוב העלייה ממזרח ורחוב לוי אשכול ממערב ואלו מובילים אל מרכז בית שמש הוותיקה. השטחים הפתוחים באזור המבונה מוקמו כך שמתאפשרת גישה נוחה עבור תושבי השכונה.

התוכנית נקבעה תוך שמירה על מספר עקרונות: שיקום ושמירה על הסביבה, נגישות למגוון מוקדי פנאי לקהל הרחב, שילוב ושמירה על ערכי מורשת וטבע, ושמירה על בית שמש כמקשרת בין ישובים סמוכים. כמו כן, במסגרת התקדמות התכנון יתקיים שיתוף ציבור עם בעלי הקרקע בשטח התוכנית.

ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך, אמרה כי "אנחנו בדרך לעשות היסטוריה עבור בית שמש. תוכנית המשלבת בין אלפי יחידות דיור, מתחמים למסחר ותעסוקה ואזור פנאי, מעמידה את העיר בית שמש כעיר מתפתחת המאחדת בין עולם פתרונות הדיור לעולם הפיתוח הכלכלי. התוכנית מהווה מכפיל כוח ותוביל זוגות צעירים רבים לקבוע את מקום מגוריהם בבית שמש. אני רואה בבית שמש כעיר הצעירים של ישראל ותוכנית מע"ר צפון היא עוגן מרכזי בעיצוב העיר ככזאת".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עליזה בלוךהוועדה המחוזיתבית שמש
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...