מסבב לסבב הביקוש רק מזנק: כך הפך עוטף עזה ל"טוסקנה של צפון הנגב"

למרות המתיחות הביטחונית המתמדת, הפופולריות של היישובים באזור עוטף עזה רק עולה, גם בקרב משפחות עם ילדים מאזור המרכז. הסיבות: יוקר המחייה והפקקים באזור המרכז לצד הטבות מס ואפשרות למגורים בצמוד קרקע במחירים ברי השגה. "הסברנו לילדים שהזמן שבו יש לרוץ למרחב המוגן הוא עכשיו הרבה יותר קצר לעומת נס ציונה"

שיתוף הכתבה
חדר האוכל בקיבוץ נחל עוז (שאטרסטוק, עיצוב: אורטל אביזמר) חדר האוכל בקיבוץ נחל עוז (שאטרסטוק, עיצוב: אורטל אביזמר)

למשפחת בן שימול היה חלום ארוך שנים - מעבר מדירתם בנס ציונה לבית צמוד קרקע מרווח. "כבר לפני 12 שנה רצינו לעבור אבל עדיין לא הרגשנו מוכנים. חשבנו בהתחלה להישאר במרכז וחיפשנו בתים במזכרת בתיה ובכפר יונה, אבל אז הגיעה הקורונה וזה נתקע", מספר אב המשפחה, דוד בן שימול.

לפני 3 שנים עשתה המשפחה את השינוי המיוחל, כאשר דוד, אשתו ו-3 ילדיהם עברו אל מושב נתיב העשרה, הסמוך לגבול רצועת עזה. "דיברנו עם קרובי משפחה של אשתי שגרים במושב נתיב העשרה, והצלחנו לשכור בית בהרחבה. את המושב הכרנו משבתות שעשינו אצל המשפחה, אהבנו מאוד את האנשים שפגשנו, והיום אנחנו אוהבים אותם עוד יותר. אנחנו עדיין שוכרים אך מעוניינים לקנות. אני חושב שמצאנו את המקום שלנו".

ומה לגבי המתיחות הביטחונית באזור? "היו לנו אזעקות גם במרכז", אומר בן שימול, אבל כשהגענו לעוטף עזה הסברנו לילדים שהזמן שבו יש לרוץ למרחב המוגן הוא עכשיו הרבה יותר קצר לעומת נס ציונה. בשביל חלק מהילדים המעבר היה מושלם, ולחלק הייתה חצי שנה ראשונה ככה ככה. היום ברוך השם הכל בסדר".

השכרה וחיי קהילה: החברה בטוחה שמצאה את הפרויקט שיביא אתכם לגור בשדרות 
לעוד כתבות על עוטף עזה 

משפחת בן שימול לא לבד. משיחות שערך " מרכז הנדל"ן ", עם מתווכים, יזמים וגם תושבים, עולה כי באופן מפתיע, על אף המתיחות הבטחונית המתמדת וסבבי הלחימה התקופתיים שאחד מהם התרחש רק בחודש שעבר, הפופולריות של אזור עוטף עזה כיעד מבוקש למגורים אינה נפגעת, נהפוך הוא.

מרטין סיאורנו מנכ"ל "משקים  בנגב": "מגיעות אלינו משפחות מיבנה, גבעתיים, תל אביב. יש גם הרבה משפחות משדרות ונתיבות שמחפשות אוירה כפרית יותר. בית של 4-5 חדרים עולה היום בין מיליון למיליון ו-300 אלף שקל, כולל הכל"

חיפוש אחר בית צמוד קרקע במחיר שפוי היא רק אחת הסיבות לכך. לזו מצטרפים, עליית מחירי הדירות התלולה בשנתיים האחרונות, שיחד עם עליית הריבית הוציאה את אפשרות הרכישה במרכז הארץ מהישג ידם של עשרות אלפי משקי בית. לכך מצטרפים השלכות משבר הקורונה, הצפיפות במרכז, הפקקים, והעובדה שיישובי עוטף עזה נהנים מהטבות מס משמעותיות: הנחה בשיעור של 20% ממס הכנסה, הנחה בשל 45% בארנונה למגורים ושל 39% בארנונה לעסקים. כל אלו מובילים למעבר שהולך ומתגבר לקיבוצים, המושבים וגם הערים בעוטף.   

השקעה של 1.7 מיליארד שקל בפיתוח, תחבורה ותשתיות. שדרות (שאטרסטוק) השקעה של 1.7 מיליארד שקל בפיתוח, תחבורה ותשתיות. שדרות (שאטרסטוק)

לכך ניתן להוסיף את התוכנית "לחיזוק החוסן האזרחי ופיתוח העיר שדרות ויישובי עוטף עזה" שעליה הכריזה הממשלה בחודש שעבר, בהיקף של 1.7 מיליארד שקל. התוכנית כוללת השקעה בפיתוח תשתיות, חיזוק הכלכלה המקומית, הביטחון, והקצאה של מאות מיליוני שקלים לפרויקטים תחבורתיים.

"בעיני זו טוסקנה של צפון הנגב"

טלי לוי, תושבת שדרות, עברה לעיר לפני 8 חודשים. "אני ובן הזוג שלי הגענו מאשקלון ומנתיב העשרה, אבל התאהבתי בעיר שדרות הרבה לפני שקנינו ובנינו פה. אני מרצה לאנגלית באוניברסיטה הפתוחה כבר הרבה שנים, והרציתי פה בעיר במשך שנה וחצי ופשוט התאהבתי באנשים. בן הזוג שלי נהג לעשות כל סידור שלו בשדרות מסיבה אידיאולוגית ועקרונית. צרכנו פה תרבות, סרטים, ברים, מסעדות. ובסוף גם בנינו פה בית. מרגע שהתעניינו ועד שקנינו המחיר הספיק לקפוץ. תוך 3 חודשים".

"קנינו שטח של 400 מטר, 174 מ"ר בנוי, חד קומתי ללא מרתף, יש לנו סוויטת ממ"ד עם שירותים ומקלחת. על הבית שילמנו 2 מיליון ו-420 אלף לפני קרוב לשנתיים. היום אם נמכור זה יהיה במחיר של בסביבות 3 מיליון וחצי. הרבה זוגות צעירים רוכשים כאן דירות. בעיני זו טוסקנה של צפון הנגב, יש פה איכות חיים, כל סידור וכל דבר לוקח כמה דקות, אין פקקים, ובונים עכשיו עוד כניסה ויציאה לעיר".

''זאת עיר לגור בה מתוך בחירה''. טלי לוי עם בן זוגה זאב כהן ''זאת עיר לגור בה מתוך בחירה''. טלי לוי עם בן זוגה זאב כהן

רגע אחרי סבב נוסף של לחימה באזור, מסבירה לוי שלמרות כל היתרונות של האזור, מי שמגיע אליו צריך לזכור גם להישאר קרוב לקרקע המציאות. "זאת עיר לגור בה מתוך בחירה. יש כאן הטבות משמעותיות כמו הנחה גדולה במיסים, זה נכון, אבל יש גבול לכמה ששווה הכסף הזה. קחו את הכסף - לא צריכים אותו, ותנו לנו ביטחון - זה כל מה שאנחנו צריכים. אנשי חוסן מגיעים לבתים עוד לפני כוחות ההצלה, אבל כן, ילדים כאן סובלים מפוסט טראומה. אי אפשר לעשות פה תוכניות לטווח ארוך, צריך להיות בהיכון. 95% מהזמן המקום הזה הוא גן עדן ו-5% גיהינום".

"בשדרות ונתיבות מחירי הנדל"ן הכפילו את עצמם ב-5 שנים"

אזור עוטף עזה מורכב מ-5 מועצות אזוריות. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתחילת שנת 2022 עד סוף חודש אפריל 2023 גדלה אוכלוסיית המועצה המקומית מרחבים ב-1.6%, אוכלוסיית המועצה האזורית שער הנגב גדלה ב-4.3% באותה התקופה, וזו של המועצה האזורית אשכול גדלה ב-1.5%.

אוכלוסיית שדרות מנתה בשנת 2015, עפ"י הלמ"ס, 23,090 תושבים. בשנת 2021 היא מנתה 30,553 תושבים - עלייה של 32%, ובשנת 2023 - 33,529 תושבים - עליה של 9.7%. גם בקיבוצים והישובים הקטנים בעוטף העליות מורגשות היטב. חלק מהגידול הוא תוצאה של ריבוי טבעי, אבל קשה להתווכח עם המספרים. האזור מושך אליו הרבה מאוד תושבים חדשים - רובם ממרכז הארץ. 

טלי לוי, תושבת שדרות, עברה לעיר לפני 8 חודשים. "קנינו שטח של 400 מטר, 174 מ"ר בנוי, חד קומתי ללא מרתף, יש לנו סוויטת ממ"ד עם שירותים ומקלחת. שילמנו 2 מיליון ו-420 אלף לפני קרוב לשנתיים. היום אם נמכור זה יהיה במחיר של בסביבות 3 מיליון וחצי"

מרטין סיאורנו הוא מנכ"ל "משקים  בנגב" - משרד תיווך המתמחה בהתיישבות הכפרית בנגב הצפוני, ובעצמו תושב קיבוץ מפלסים שנמצא באזור העוטף. "מגיעות אלינו משפחות מיבנה, גבעתיים, תל אביב. יש גם הרבה משפחות משדרות ונתיבות שמחפשות אוירה כפרית יותר. מספר המשפחות שבונות כרגע את ביתן, או עומדות לבנות, עומד על 60 בשלומית, 50 בצוחר, 20 בקיבוץ סופה, 60 באבשלום. מדובר בבנייה מרוכזת כשבן אדם בוחר מגרש ודגם ויודע בדיוק כמה יעלה הבית בסוף הדרך. הצוות שלי מלווה אותם בוועדות הקבלה, ברישום המגרש על שמם, בכל התהליך. בית של 4-5 חדרים עולה היום בין מיליון למיליון ו-300 אלף שקל, כולל הכל".

מרטין סיאורנו מנכ''ל משקים בנגב (ג'וני דישי)מרטין סיאורנו מנכ''ל משקים בנגב (ג'וני דישי)

לשם השוואה, בשנת 2012 שווקו בקיבוץ סופה בתים צמודי קרקע יד שניה במחיר של 250-300 אלף שקל. בית חדש עלה אז בין 400 אלף שקל למיליון שקל. 

"עד שהתחילה הקורונה, בנינו 15-20 בתים בשנה", מספר סיאורנו. "כשהתחילה הקורונה המספר עלה ל-30 בשנה. השנה יקומו 40 בתים שמכרנו, ובשנה הבאה 80 בתים. ברוב הפרויקטים יש לנו רשימות המתנה. הסיבה העיקרית לעלייה במספר המתעניינים והקונים היא מחירי הנדל"ן. המחירים שלנו כאן נקבעים על ידי מנהל מקרקעי ישראל. זה קצת כמו מחיר למשתכן כי הקרקע ניתנת בפטור ממכרז ובהנחה מאוד גדולה. לפני 5 שנים הייתי צריך להוציא הרבה כסף על שיווק כדי למכור, היום כבר לא. בשדרות ונתיבות מחירי הנדל"ן הכפילו את עצמם ב-5 השנים האחרונות. זה אומר שיש שם ביקוש עצום". סיבה נוספת לעלייה המתמשכת במספר הישראלים שמחפשים את ביתם הבא בעוטף, היא האמון שהם נותנים במערכות הביטחוניות. "כיפת ברזל מפחיתה מאוד את הדאגות - לפני 5 שנים אנשים פחדו להסתובב פה ברחוב, היום היישובים כבר ערוכים להתנהל במבצעים קטנים וגדולים".  

סוללת כיפת ברזל בדרום (שאטרסטוק) סוללת כיפת ברזל בדרום (שאטרסטוק)

לדבריו, "ראשי המועצות המקומיות והממשלות האחרונות עבדו קשה כדי שהחיים פה יהיו טובים. איכות החיים בישובים בעוטף לא נופלת מהמרכז. ויפתיע בטח לשמוע שלוקח לי לפעמים רק שעה להגיע לתל אביב ממפלסים".

בית פרטי חדש בקיבוץ בפחות מ-750,000 שקל

כמה דוגמאות נוספות לתנופת הבנייה של קיבוצים שנמצאים במרחק הליכה מגבול רצועת עזה, ניתן למצוא למשל בקיבוץ כרם שלום שנמצא בתחומי המועצה האזורית אשכול, ממש בסמוך לגבול הדרומי עם עזה. בקיבוץ נקלטו בתקופה האחרונה משפחות דתיות, שהצטרפו לקהילה החילונית הוותיקה, וכעת הוא קולט עוד משפחות. הקיבוץ מציע אפשרות לרכישת בית פרטי חדש בפחות מ-750,000 שקל. 

קיבוץ סופה ממוקם לא רחוק מכרם שלום, כ-52 ק"מ מבאר שבע ו-72 ק"מ מאשקלון. בנוסף להטבות המס, תושבי קיבוץ סופה שהעתיקו את מגוריהם לקיבוץ לתקופה של לפחות 6 חודשים רצופים, והתפטרו לשם כך מעבודתם, ההתפטרות תיחשב להם כפיטורים והם יהיו זכאים לפיצויים מלאים. הקיבוץ מציע בתים חדשים במחיר של החל מ-1,060,829 שקל. מסלול הקליטה לחברות מלאה בקיבוץ כולל חצי שנת קליטה שבסופם המשפחות נקלטות.

קיבוץ סעד צפוי לגדול מ-198 יח"ד קיימות ו-46 יח"ד בהרחבה ל-500 יח"ד סה"כ, כשהתוכנית להרחבתו הופקדה בוועדה המחוזית דרום, יום אחרי ההכרזה על הפסקת האש במבצע "מגן וחץ". התוכנית מציעה תכנון מחודש של אזורי המגורים הקיימים בקיבוץ ושל מגרשי המגורים בצפיפות ממוצעת של 2 יח"ד לדונם, וכן תכנון אזורים לבנייה חדשה בקיבוץ, חלקם במסגרת פינוי בינוי . התוכנית כוללת גם את הקמתם של 100 חדרי אירוח ו-54,000 מ"ר לתעסוקה.

קובי לב ומשפחתו, עברו לפני שנה מראש העין ליישוב הקהילתי אבשלום במועצה האזורית אשכול: "המצב הביטחוני זה לא משהו שאתה חווה כל יום. וגם כשיש טילים, רוב ההפגזות הן לאזור צפון הרצועה. עשינו את הבדיקה הזו לפני שעברנו. איומים יש בכל מקום"

בקיבוץ נחל עוז ייצא בחודשים הקרובים לדרך השלב הבא בבניית שכונה חדשה, ואל 17 בתים שכבר הוקמו, יתווספו עוד 14 יחידות חדשות למשפחות הנמצאות כעת בסיום תהליך הקליטה. בנוסף, נפתחה כעת הקליטה לשלב הבא של השכונה, במסגרתו יתווספו 12 יחידות נוספות. 

בקיבוץ נירים מתקיימת בימים אלו קליטה לשכונה החדשה הכוללת 42 יחידות, מתוכן נבנו כבר 30 בתים בשטח של 100-150 מ"ר.

"החיים כאן הרבה יותר פשוטים ממה שאנחנו מכירים במרכז" 

קובי לב ומשפחתו, עברו לפני שנה מראש העין ליישוב הקהילתי אבשלום שנמצא בתחומי המועצה האזורית אשכול. "חיפשנו לקנות בית קרקע ביישוב קהילתי שיהיה נוח לגדל בו ילדים. יש לנו ילד אחד כרגע".

למה דווקא לעוטף?
"האמת שאין לי תשובה חד משמעית. ראינו הרבה מקומות, אבל מה שהנחה אותנו זה בעיקר המחיר. לאבשלום הגענו במקרה. בקורונה אמא שלי זרקה לי 'אולי תעברו לקיבוץ'. חיפשנו בכמה קיבוצים וגם קבענו פגישות והקונספט פחות התאים לנו. ואז ראינו את אבשלום ופשוט אהבנו. אנחנו מאוד שמחים על המעבר. יש אתגרים. אני למשל נוסע שעה וחמישים כל בוקר לעבודה בשוהם, אז זה לא פשוט. אבל יש לנו את המרחב, איכות חיים, והטבות ממש דרמטיות במיסים. 

משפחת בן שימול (צילום עצמי)משפחת בן שימול (צילום עצמי)

המצב הביטחוני פחות מטריד את קובי. "זה לא משהו שאתה חווה כל יום. וגם כשיש טילים, רוב ההפגזות הן לאזור צפון הרצועה. עשינו את הבדיקה הזו לפני שעברנו. באזור הזה לא היו לאורך השנים כל כך הרבה התרעות כמו בשדרות ואשקלון. וחוץ מזה, יש איומים בכל מקום. אני בא מהשומרון שהאיומים שם אחרים ואני מאמין שמה שצריך לקרות קורה. כשיש מטחים כבדים אנחנו עולים למרכז או לצפון". 

ולמרות זאת, קובי מדגיש שאידיאולוגיה זה לא מה שכיוון אותם דווקא לעוטף עזה. "זה היה כדי לתת חיים טובים יותר לילד שלי. הלחץ יורד כאן, זה ממש משמעותי. מעבר לזה, לגן של הילד יש סבסוד, בארנונה יש הנחה, במיסים, ביטוח לאומי. החיים כאן הרבה יותר פשוטים ממה שאנחנו מכירים במרכז, לרדוף אחרי תשלומים, וארנונה. בראש העין שילמתי 1,600 שקל ארנונה, היום אני משלם 250 שקל לחודש על כל השטח הזה שיש לי".

שדרות ונתיבות: אלפי דירות בשנים הקרובות 

תנופת הבנייה לא נשארת רק בתחומי הישובים הכפריים. בערים שדרות ונתיבות, שתיהן בתחומי עוטף עזה, נבנות בימים אלו מאות יחידות דיור, ועוד אלפי יח"ד צפויות לצאת לדרך בשנים הקרובות. בשדרות מדובר בשני פרויקטים שיוסיפו לעיר 2,600 יח"ד. נתיבות, בה ניתן עדיין למצוא דירות חדשות במיליון שקלים, נהנית מביקושים גבוהים יחסית, ושכונת "רמות יורם" החדשה בעיר, צפויה לכלול בסיום הבנייה כ-5,000 יח"ד בבנייה רוויה. 

ישראל חניה הוא מתווך נדל"ן שעובד בעיקר בנתיבות ושדרות, ולדבריו בנתיבות יש כרגע 7-8 פרויקטים של נדל"ן. "ב-3 השנים האחרונות ייצרנו 50-60 עסקאות מכירה בחודש. בחצי שנה האחרונה רואים ירידה של 50-60% בביקושים, אבל זה בגלל הריבית שעלתה. בונים פה שכונות לכולם ורוב הלקוחות שלי עברו מהמרכז". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שדרותנתיבותעוטף עזההדרוםכיסופיםנתיב העשרה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...